مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه .

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه
.
اعتصاب و راهپیمایی باشکوه کارگران کارخانه واگن پارس
روز پنجشنبه اول شهریور کارگران واگن پارس اراک مجددا به خیابان آمدند و با راهپیمائی و شعار سر دادن بر خواستهای اعتصاب تاکید کردند. “کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “ننگ ما ننگ ما، مدیر الدنگ ما” و “کارگر داد بزن حقتو فریاد بزن” از جمله شعارهای کارگران در راهپیمائی اعتراضی بود. کارگران واگن پارس ٢٦ روز است در اعتراض و تحصن و اعتصاب هستند. شرکت واگن پارس اراک بیش از ۱۱۷۰ کارگر دارد. اعتراض کارگران به کاهش مبلغ اضافه کاری، تاخیر در پرداخت دستمزد، توهین‌های مدیرعامل و مدیر کارخانه و نیز جابه‌جایی تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه با روزهای شنبه و یکشنبه به دلیل کمبود برق است. کارگران خواهان استعفای ملانژاد مدیر کارخانه و رسیدگی به خواسته های خود از جمله طبقه بندی مشاغل شدند. کارگران مرتبا شعار میدهند: “ملانژاد حیا کن، واگن پارس را رها کن”!

خروش پرستاران متحدانه و زنجیره ای ادامه دارد
روز پنج‌شنبه اول شهریور، پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌های شهرستان چابهار در سیستان و بلوچستان به اعتراضات سراسری پیوستند و در مقابل فرمانداری چابهار تجمع کردند. پرستاران در اراک نیز مجددا تجمع کردند. روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، بخشهائی از پرستاران بیمارستانهای تهران مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند. اعتراض و اعتصاب پرستاران در شهرهای مختلف و بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی گسترش می یابد. روز چهارشنبه پرستاران در شهرهای تهران مقابل وزارت بهداشت و درمان، در اصفهان مقابل استانداری، در دهدشت در محوطه مقابل بیمارستان، در اهواز مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در کرمانشاه مقابل دانشگاه علوم پزشکی، در مریوان مقابل بیمارستان فجر و اورژانس بیمارستان بوعلی، در رشت گیلان بصورت راهپیمائی و در تبریز پرستاران بخش فوریت های پزشکی دست به تجمع و اعتراض زدند. پرستاران تهدید کردند که اقدام بعدی ما اعتصاب است. تاکنون دو تن از پرستاران بازداشت شدند و نیروهای حراست بیمارستانها بعنوان جاسوسان و مزدوران سرمایه داران مرتبا مشغول تهدید و پرونده سازی هستند اما این اقدامت سرکوبگرانه در اراده متحد پرستاران تاثیری نداشته است. پرستاران بدرست میگویند نظام سلامت بدون ما و کار ما فرومی پاشد. اعتراض و اعتصاب پرستاران گوشه ای از قدرت لایزال طبقه کارگر است که هر روز گسترش می یابد و از حمایت بخشهای مختلف کارگری و مردم و بیماران برخوردار است. از اعتراضات پرستاران حمایت کنیم.

اجتماع پرستاران در اهواز، اصفهان، مشهد و اراک
روز دوشنبه ۲۹ مرداد، پرستاران بیمارستانهای اراک پرشور و متحد مجدداً بمیدان آمدند. در مقابل قدرت اعتراضی پرستاران نیروی سرکوب انتظامی با پاشیدن اسپری فلفل و استفاده از شوکر به پرستاران معترض حمله کرد و تلاش داشت جمعیت را متفرق کند. اما پرستاران متحدانه ایستادند و علیه سرکوبگران شعار دادند. در همین روز پرستاران در شهرهای اهواز و اصفهان نیز تجمع اعتراضی برپا کردند. پرستاران بیمارستان تخصصی چشم خاتم به اعتراض سراسری پیوستند. اجتماعات اعتراضی، راهپیمایی و اعتصاب سراسری پرستاران و کادر درمان در بیمارستانهای مختلف شیراز، تهران، قزوین، اراک، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، زنجان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد، دهدشت، مریوان، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، گیلان، چابهار و … صورت گرفته است.

دستگیری زهرا تمدن سرپرستار بیمارستان دانشوری
روز سه‌شنبه ۳۰ مردادماه زهرا تمدن از پرسنل درمان بیمارستان مسیح دانشوری توسط ماموران اطلاعاتی بازداشت شد. اتهام زهرا تمدن، حضور در تجمعات اعتراضی کادر درمان و ترغیب پرسنل به اعتصاب بوده است. پرسنل بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرده‌اند که در صورت آزاد نشدن سریع زهرا تمدن دست به اعتصاب خواهند زد.

اعتصاب رانندگان اتوبوس های خطوط کرج
از صبح روز پنجشنبه ۱ شهریور، رانندگان اتوبوس های تندروی کرج در اعتراض به کاهش چشمگیر حقوق واریز شده به حساب شان، دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. اتحادیه رانندگان قبلتر فراخوانی برای اعتصاب سراسری منتشر کرده بود.

اجتماع رانندگان مینی بوس بندرعباس
روز چهارشنبه ۳۱ مرداد، رانندگان مینی بوس در اعتراض به قفل شدن کارت سوخت شان دست به اعتراض و تجمع مقابل فرمانداری بندرعباس زدند.

اعتراض کارگران میدان نفتی آذر مهران
روز چهارشنبه ٣١ مرداد، کارگران میدان نفتی آذر واقع در مرز شهرستان مهران استان ایلام، نسبت به برآورده نشدن خواستهای خود اعتراض دارند. اعتراض کارگران به تبعیض در پرداخت حقوق، عدم طبقه‌بندی مشاغل، عدم ثبت کارکنان در سامانه رسمی شرکت‌های پیمانکاری وزارت نفت (ساپنا)، عدم تبدیل وضعیت ایثارگران، عدم تخصیص آیتم‌های مصوب و رسمی اداره کار است. کارگران میدان نفتی آذر مهران در یک هفته گذشته، چندین تجمع اعتراض برگزار کردند.

اجتماع مجدد کارگران پالایشگاه‌های پارس جنوبی
کارگران پالایشگاه‌های پارس جنوبی برای سومین هفته متوالی، در اعتراض به‌ عدم تحقق خواستهای خود دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برپا کردند. خواستهای کارگران پالایشگاه های پارس جنوبی عبارتند از بازگشت به کار حجت رضایی (رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگری پالایشگاه ششم)، عمل به توافقات قبلی علی الخصوص موضوع مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ (هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع دچار تغییراتی شده است، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و نظام پرداخت عادلانه و همتراز با نیروهای رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری و ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان و اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای نیروهای اداری و پشتیبانی است.
همبستگی کارگری در مناطق عملیاتی فلات ‌قاره
کارکنان مناطق عملیاتی فلات قاره طی اطلاعیه ای اعلام کردند: “در راستای همکاری و همدلی با دلاوران همرزم شرکت نفت و گاز پارس و طبق هماهنگی بعمل آمده، روز شنبه ۱۰ شهریور۱۴۰۳ بمدت یک روز هیچ تلفن و نامه‌ای در کلیه‌ی مناطق عملیاتی فلات‌قاره پاسخ داده نخواهد شد. این اقدام بعنوان آخرین اخطار و آگاهی از پایان صبر و تحمل همکاران در انتظار کشیدن مواردی همچون پرداخت کامل حقوق، اعمال کامل ماده ده و پرداخت کلیه‌ی معوقات آن، حذف پاداش سنوات بازنشستگی و … بوده و در صورت عدم رسیدگی به مطالبات اقدامات بعدی، شدیدتر و گسترده‌تر خواهد بود”.

تجمع کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
روز یکشنبه ۲۸مرداد کارگران شرکت نفت و گاز آغاجاری مجددا دست به تجمع اعتراضی زدند. خواستهای کارگران عبارتند از : برکناری مسئولین نالایق، حذف سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰، پرداخت بک-پی ماده۱۰، عدم تفکیک ۳گانه‌ی مشاغل عملیاتی، بازنگری اساسنامه‌ی تحمیلی صندوق بازنشستگی و چندین مورد دیگر.

تجمع گندمکاران و کشاورزان در کرمانشاه
کشاورزان گندمکار کرمانشاه در اعتراض به پرداخت نشدن طلب خود و نرخ پایین خرید گندم در مقابل استانداری تجمع کردند. کشاورزان گندم را تحویل دادند اما استانداری پول آنرا نمیدهد و آنها زیر فشار مالی هستند.

آرزو بدری و اعتراف اجباری در بیمارستان
آرزو بدری زن جوان ۳۱ ساله، روز اول مرداد در شهر نور مازندران به دلیل حجاب در خودروی شخصی خود، از ناحیه کمر هدف گلوله پلیس قرار گرفت و به کوما رفت. وی در حالی که نخاعش آسیب دیده و احتمالا فلج شود، روی تخت بیمارستان با فشار وی را به اعتراف اجباری وادار کرده اند. آرزو بدری مانند مهسا امینی و آرمیتا گراوند قربانی خشونت جنایتکاران ضد زن اسلامی شده است. گرفتن اعتراف اجباری روی تخت بیمارستان تنها هویت ضد زن و شناعت اسلامی را منعکس میکند.

یونان، حمایت از شریفه محمدی
اتحادیه کارگران انتشارات، کتابفروشی ها، مراکز فتوکپی، لوازم التحریر و دستگاه های دیجیتال آتیکا (آتن-یونان) – حکم اعدام شریفه محمدی، فعال کارگری ایرانی، را محکوم می کند. در بیانیه ای که به سندیکای کارگران شرکت واحد ارسال گردیده اعلام شده است: “ما همصدا با اتحادیه های کارگری و سازمان های اجتماعی از سراسر جهان متحدانه اعتراض خود را اعلام می کنیم و خواهان لغو حکم اعدام و آزادی فوری این فعال ایرانی هستیم. اتحادیه کارگران انتشارات، کتابفروشی ها، مراکز فتوکپی، لوازم التحریر و دستگاه های دیجیتال آتیکا (آتن-یونان) از اتحادیه های کارگری یونان و همچنین سازمان های اجتماعی و سیاسی می خواهد که طومارهای اعتراضی صادر و به آدرس ایمیل سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ارسال کنند”.

حمایت از شریفه محمدی در اجتماعات کارگری
روز یکشنبه ۲۸ مرداد، در تجمعات بازنشستگان از جمله در شهرهای تهران، کرمانشاه و شوش، شعارهای “شریفه محمدی آزاد باید گردد”، “اسماعیل گرامی آزاد باید گردد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “بازنشسته زندانی آزاد باید گردد” و “معلم زندانی آزاد باید گردد” سر داده شد.

مرگ یک کارگر در پاوه
بدلیل فقدان ایمنی و شرایط نامناسب کار، ناصر راوند، اهل روستای دودان، از توابع بخش باینگان پاوه در پاوه جان خود را از دست داد. روز جمعه ۲۶ مردادماه، ناصر راوند در حین کار در منطقه چورژی پاوه، دچار حادثه شده و بر اثر سقوط از داربست جان خود را از دست داده است. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبهبسیار پائین ۱۰۲ را دارد.

مخالفت مجدد بازجو با مرخصی داود رضوی
بازجو با مرخصی داود رضوی از اعضای زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد مجددا مخالفت کرده است. داود رضوی که حدود هفتصد روز از بازداشت و حبس وی میگذرد در خواست مرخصی اش برای دومین بار از سوی بازجو مورد مخالفت قرار گرفت. عدم موافقت با مرخصی این کارگر زندانی در حالی صورت میگیرد که مفاسدان اقتصادی دانه درشت با مجوز همین بازجوها ماهها در مرخصی بسر میبرند و از تمام امکاناتی که بتوانند در زندان نباشند با کمک عوامل قضایی و اطلاعاتی استفاده میکنند. داود رضوی شصت و چهار ساله با وجود بیماری گوارش و مشکلات جسمی متعدد و علیرغم تاکید پزشکان برای ادامه درمان، حتی از مرخصی درمانی در طی این دوسال بازداشت بی بهره بوده است.

ممنوعیت ملاقات زندانیان سیاسی زن
در زندان اوین بند زنان، ١٥ زندانی سیاسی زن از ملاقات محروم شدند. این ممنوعیت ها در پاسخ به اعتراضات زندانیان صورت گرفته است.

محرومیت هاشم خواستار از ملاقات با خانواده
صدیقه مالکی ‌فرد همسر هاشم خواستار زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد اعلام کرد که روز دوشنبه ٢٩ مرداد بعد از مدتها برای ملاقات حضوری با همسرم ساعت شش صبح با فرزندان و نوه‌هایم به زندان وکیل‌آباد مشهد رفتیم اما از دادن ملاقت بدلیل یک نوشته از ایشان ممانعت کردند.