مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران شرکت فلات ‌قاره لاوان
روز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ کارگران شرکت نفت فلات قاره ایران منطقه عملیاتی لاوان با تجمع خود خواستار رسیدگی عاجل به مطالبات به حق خود شدند. این کارگران مهم‌ترین خواسته‌های خود را به این ترتیب عنوان کردند: حذف سقف حقوق، اصلاح کف حقوق، حذف محدودیت بر حق سنوات، اجرای کامل ماده ده قانون نفت، پرداخت بک-پی ماده ده، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و توقف دست‌اندازی به صندوق بازنشستگی نفت. آن‌ها افزودند: در ماه‌های اخیر بارها اعتراض کرده‌ایم اما گویا گوش شنوایی در وزارت نفت برای شنیدن خواسته‌های ما نیست.

چهارمین روز اعتراض کارگران راه آهن اراک
طی دو ماه گذشته به بهانه اینکه میخواییم دریافتی کارگران رو سروسامان بدیم کلیه آیتم‌های اضافه کاری ثابت، شیفت و جمعه کاری و تعطیل کاری را در فیش حقوقی صفر کردند. با صفر کردن مزایای بالا، آیتم انگیزشی که چند ماهی بود به فیش‌ها اضافه شده بود را به ۲۳۰۰ ثابت کردند که این مورد باعث شد حدودا بین ۴۰۰ تا ۲ میلیون حقوق کارکنان افت داشته باشه. توی این دو ماه اعتراضات بجای نرسیده و هیچکس جوابگو نیست. انگیزه کاری در بین کارگران عملیاتی بشدت افت کرده و نارضایتی شدیدا افزایش پیدا کرده است. همین مشکلات نیز در مورد نیروهای عملیاتی کیلومتراژ بگیر هم اتفاق افتاده است.

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله
سه‌شنبه ۱۴ فروردین کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اهواز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی و معضلات معیشتی دست به تجمع زدند.

تجمع رانندگان سراوان مقابل فرمانداری این شهر
چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳، شماری از کامیون داران سراوان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند. دراین گزارش به نقل از کامیون‌داران آمده که جایگاه سوخت خسروی به طرح کدینگ واگذار شده که کامیون‌داران با مراجعه به جایگاه از سامانه هشدار کدینگ دریافت کرده‌اند. در گزارش آمده که بر روی کارت‌های این رانندگان کدینگ اجرا نشده بوده و در جایگاه به آنان اجازه سوخت‌گیری داده نشد.

تجمع کمپرسی داران زابل، اعتراض به کاهش سهمیه سوخت
روز ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳، کمپرسی داران زابل در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع پس از آن صورت گرفته که حدود سه ماه است سهمیه سوخت کمپرسی داران از سه هزار لیتر به ۳۰۰ لیتر دوره ای پانزده روزه کاهش پیدا کرده است. یکی از شرکت کنندگان تجمع می گوید به فرمانداری و دیگر ارگان ها مراجعه کردیم اما تاکنون هیچ پاسخی از مسئولین برای رفع این معضل دریافت نشده است.

اعتراض کارگران سنگ آهن مرکزی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ کارگران به بورسی شدن شرکت سنگ آهن و دو درصد عوارض اعتراض نمودند. در حالی که قرار بود مدیر عامل سنگ آهن مرکزی بعد از نماز جمعه پاسخگوی کارگران و مردم در زمینه مسائل شرکت باشد، بدون اطلاع مردم مسجد جامع را ترک کرد و این امر موجب اعتراض کارگران شد.

اخراج شش نفر از کارگران شرکت داروسازی قاضی تبریز
کارگران و کارکنان شرکت داروسازی شهید قاضی تبریز با توجه به پایین بودن میزان حقوق و مزایا و اوضاع بد معیشتی و وجود اختلاف بسیار زیاد مابین حقوق دریافتی مدیران شرکت و کارگران سایر پرسنل، در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۳ با متوقف نمودن چند ساعته دستگاههای تولید و تجمع در رستوران و محوطه شرکت، اعتراض خود را نسبت به مسائل مذکور ابراز نمودند. این در حالی است که قبل از آن، چندین بار از طریق نوشتن نامه به مقامات مسئول و اقدام از طریق شورای کار شرکت، اعتراض خود را رسانده بودند، امّا مدیرعامل شرکت باسمنجی و مدیر حراست عظیمی به جای ترتیب اثر دادن به خواسته های پرسنل، با امنیتی نمودن فضای شرکت و حضور فرماندار شهرستان بستان آباد و تعدادی از ماموران اداره اطلاعات و نیروی انتظامی، رفتاری قهرآمیز با کارگران در پیش گرفتند و نهایتا با وعده ۱۰ روزه رئیس اداره کار تبریز فتحی در خصوص افزایش حقوق، دستگاههای تولید همان روز مجددا در چرخه تولید قرار گرفتند. با گذشت نزدیک به دو ماه از تاریخ مذکور هیچیک از وعده های مورد نظر عملی نشده اند. در روزهای بعد از آن نیز تعدادی از کارگران به اداره اطلاعات شهرستان بستان آباد فراخوانده شده و در خصوص مسائل پیش آمده بازخواست و مجبور به دادن تعهد شده‌اند. نهایتا مدیرعامل شرکت در روز ٢٨ اسفند و یک روز مانده به پایان سال با اعلام عدم تمدید قرارداد شش نفر از کارگران زحمتکش شرکت انتقام خود را از کارگران گرفت کە نباید این اخراجها از جانب کارگران بی پاسخ بماند.

اعتصاب بزرگ کلیه کارکنان نظام بانکی کشور
بنا بر اخبار، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ کارمندان کلیه بانکهای کشور دست به اعتصاب زده اند. طبق بیانیه منتشر شده، “باتوجه به مشکلات معیشتی و صنفی قشر زحمتکش و مظلوم نظام بانکی کشور ضمن هشدار به مدیران بی کفایت کلیه نظام بانکی کشور در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ از ساعت ۱۱ صبح تا پایان روز کاری در این تاریخ کلیه کارکنان نظام بانکی کشور دست از کار کشیده و از انجام هر گونه خدمات به مشتریان محترم در سرتاسر ایران معذور می باشند. ضمنا تاکید می گردید این تنها هشداری به مدیران بی کفایت نظام بانکی کشور می باشد و چنانچه حق و حقوق کارکنان زحمتکش و مظلوم و همچنین بازنشستگان نظام بانکی کشور توسط مدیران بی کفایت پیگیری و پاسخگویی نشود اعتصابات بیشتری انجام میگردد”. این اعتصاب اعلام شده شامل کلیه کارکنان صف و ستاد و کلیه نیروهای زحمتکش شرکتی و خدماتی بانکهای کشور که به مراتب بیشتر شامل ظلم و بی مهری قرار گرفته شده اند می باشد.

مرگ و مصدومیت چهار کارگر “دکل بند”
حادثه در شهرستان کرد کوی برای چهار کارگر پیمانکار شاغل در شرکت انتقال برق استان مازندران رخ داده که در مورد تعداد کارگران مصدوم و هویت کارگر فوت شده اطلاع‌رسانی نشده بود. روز ۱۴ فروردین ماه چهار نفر از کارگران پیمانکاری شاغل در شرکت انتقال برق استان مازندران حین انجام کار جمع آوری چهار دکل فرسوده به دلیل خمیدگی یا شکستگی یکی از دکل‌ها از ناحیه میانی از ارتفاع دچار حادثه سقوط می‌شوند که از قرار معلوم یکی از آن‌ها به نام “محمدامیرخانلو” قبل از حضور امدادگران جان خود را از دست می‌دهد و سه کارگر مصدوم به بیمارستان امیرالمومنین کردکوی منتقل می‌شوند. دو مصدوم به صورت سرپایی مداوا شدند و یک مصدوم دیگر که از ناحیه پا دچار شکستگی شده است.

فوت یک کارگر جوان در میدان سبلان تهران
سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از فوت یک کارگر جوان به دلیل ریزش چاه در میدان سبلان خبر داد. او درباره جزییات این حادثه گفت: عصر روز گذشته یک مورد حادثه گرفتار شدن در داخل چاه واقع در خیابان سبلان، میدان سبلان به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اطلاع داده شد. در محل حادثه مشاهده شد در یک پروژه کارگاهی چاهی به عمق ۶ متر برای پایه‌گذاری و ستون‌گذاری حفر شده بود. یک کارگر حدود ۲۰ساله تبعه افغانستان در این محل مشغول به کار بود که به طور کامل زیر خاک گرفتار شده بود. بعد از ساعت‌ها تلاش آتش نشانان موفق شدند این جوان را که به طور کامل زیر خاک مدفون شده بود خارج کنند.

یورش و تیراندازی نیروهای دریابانی پسابندر به سوختبران
روز چهارشنبه ١۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، نیروهای دریابانی پسابندر با یورش و تیراندازی به سمت سوختبران در حور کلانی، پانزده قایق و چندین خودروی سوختبر را توقیف کردند. نیروهای دریابانی با تیراندازیهای مستقیم و اصابت گلوله‌ها به قایق ها و خودروهای سوختبر در کنار ساحل باعث شده‌اند که خسارات زیادی به برخی قایق ها و خودروها وارد کنند. گفته می‌شود که صبح آن روز سرهنگ انتظامی از ستاد مرکزی واقع در چابهار به این منطقه سفر کرده و نیروهای نظامی در تیراندازی‌های بدون ضابطه خود جان راننده‌های خودروها و ناخدایان قایق ها را به خطر انداخته‌اند.

احضار کوکب بداغی به هیات تخلفات اداری
در پی روند فشار و سرکوب معلمان، خانم کوکب بداغی پگاه از فعالین صنفی معلمان استان خوزستان به هیات رسیدگی به تخلفات اداری احضار شد. لازم به ذکر است پیش‌تر خانم کوکب بداغی پگاه در مرداد ماه ۱۴۰۲ نیز توسط هیئت تخلفات اداری استان محکوم به یک ماه انفصال از خدمت شد. همچنین این فعال صنفی معلمان درگیر پرونده سازی های متعدد با اتهامات واهی چون نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم است.

بازداشت پدرامیرمهدی فرخی‌پور توسط ماموران امنیتی
سعید فرخی‌پور، پدر امیرمهدی فرخی‌پور از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بر مزار فرزندش در بهشت زهرا تهران بازداشت شد. امیرمهدی فرخی‌پور، ۱۷ ساله، در جریان اعتراضات در تاریخ پنجم مهر سال گذشته در پارک لاله تهران به ضرب گلوله جنگی ماموران سرکوبگر کشته شد.

تداوم بازداشت پروین میرآسان زندانی سیاسی
پروین میرآسان، متهم سیاسی ۶۶ ساله و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، علیرغم گذشت نزدیک به هفده ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی ضمن تایید این خبر گفت: “خانم میرآسان علیرغم گذشت نزدیک به هفده ماه از زمان دستگیری و برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در بهمن ماه سال گذشته، در شعبه بیست و ششم دادگاه کذایی تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، تاکنون حکمی برای او صادر نشده است. همچنین، وی از بیماری های دیابت، پارکینسون، مشکلات مفاصل و اختلالات عصبی رنج می‌برد“. خانم میرآسان به همراه نصراله فلاحی و فرزندانش ارغوان و اردوان فلاحی و هشت متهم سیاسی دیگر در این پرونده مشترک هستند. پیشتر عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع پروین میرآسان گفته بود: “خانم میرآسان در پرونده ای مشترک با اعضای خانواده فلاحی به “محاربه، افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه کشور و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم” متهم شده است.” به گفته آقای کرم ویسی اتهامات “محاربه و افساد فی الارض” از عناوین اتهامی خانواده فلاحی حذف شده و در خصوص این اتهامات قرار منع تعقیب صادر گردیده است. پروین میرآسان، متولد ۱۳۳۶، در تاریخ سیزدهم آبان ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط ماموران اطلاعات سپاه در شیراز بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. خانم میرآسان در بهمن ماه همان سال به تهران منتقل گردید و نهایتا در تاریخ بیست و هشتم اسفندماه ۱۴۰۱ پس از اتمام مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

عدم رسیدگی پزشکی اوین به وضعیت نسرین جوادی
نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی)، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. یک منبع نزدیک به خانواده این فعال کارگری ضمن تایید این خبر گفت: “خانم جوادی ۶۷ ساله از بیماری های متعددی از جمله پوکی استخوان شدید رنج میبرد. وی به علت عدم جذب کلسیم نیاز به درمان تخصصی و تزریق داروهای پوکی استخوان دارد. علیرغم تاکید پزشک بهداری مبنی بر نیاز جدی رسیدگی پزشکی تخصصی کماکان وی با دستور مسئولان مربوطه از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.”

افزایش نگرانی ها از وضعیت نائب عسکری، زندانی محکوم به اعدام
نائب عسکری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام چهارشنبه هشتم فروردین ماه، به سلول انفرادی زندان ارومیه منتقل شده است. انتقال این زندانی با توجه به محکومیت وی به اعدام، موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی با تایید این خبر گفت: “انتقال این زندانی محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است”.