مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تنظیم: سپیده امیر عسگری، آرش کلهر

فراخوان اعتصاب و تجمع کارگران و کارکنان رسمی نفت
روز ٢٢ آذرماه، شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت (بازنشستگان و شاغلین) طی فراخوانی از عموم کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت خواست تا در روز ۲۶ آذرماه دست به اعتصاب و تجمع بزنند. در این اطلاعیه و فراخوان از جمله آمده است :
“قریب به ده سال تصمیمات قانونی (ماده_ده) برای ایجاد و افزایش انگیزه پرسنل رسمی گرفته شده در صورتی که با وعده و وعید مختلف کنار گذاشته شده است. از آنجایی محکومیت های دیوان علیه تصمیم وزارت نشینان هم نتوانسته کاری را از پیش ببرد لذا تعلل بیش این اصلا جایز نیست و تنها راهی که مانده گردهمایی صنفی همکاران رسمی صنعت نفت اعم از ستاد، عملیات، شمال، جنوب برای نشان‌دادن این همه کم لطفی است. بلکه مسولین دلسوز را وارد گود کرده و جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرد. لذا خیلی واضح و شفاف از همکاران عزیز رسمی در واحد‌های ستادی و عملیاتی می خواهیم که در شهرهای اهواز، عسلویه و ماهشهر حضور به هم برسانیم. یادمان نرود که این آخرین سنگر و خاکریز دفاع از حیثیت پرسنل رسمی صنعت عظیم نفت و گاز کشور است. هیچ بهانه ای نمی‌تواند شما همکار رسمی را در این ظلم آشکار به سکوت وا دارد. قطعا بعد از ۲۶ آذر ماه به خواست و عملکرد شما نحوه مطالبه گری تغییر خواهد کرد”.
قهرمانان انقلاب، وصیت نامه مجید رضا رهنورد
رژیم اسلامی مصاحبه ای با زنده یاد مجید رضا رهنورد قبل از اعدام در مورد محتوای وصیت نامه اش داشته است. مجید رضا بسیار خونسرد و مصمم میگوید: در وصیتنامه اعلام کردم که بر مزار من کسی قرآن نخواند، کسی نماز نخوانند، کسی ناراحت نباشد. آهنگ شاد بگذارید و شادی کنید. جمهوری میخواست با پخش این نکات علیه وی تحریک مذهبی کند اما وی را به محبوب دلهای صدها میلیون بدل کرد. مجید رضا از قهرمانان انقلاب است.
محمد حاجی‌ رسول‌پور در اثر شکنجه به کما رفت
محمد حاجی‌‌رسول‌پور، زندانی سیاسی سابق و اهل بوکان که در جریان اعتراضات مردم این شهر در دوم آذر توسط نیروهای حکومتی ربوده شده بود، در اثر شکنجه در زندان مرکزی بوکان به کما رفته است. روز ۲۲ آذر به خانواده‌اش زنگ زده‌اند که ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه بیاورید و او را ببرید. خانواده به زندان بوکان رفته‌ و وثیقه را پرداخته‌اند اما محمد را روی ولیچر و در حالت کما به آنها تحویل داده‌اند.
آزادی سونیا شریفی و استقبال گسترده از وی
#سونیا_شریفی دانش‌آموز ۱۷ ساله اهل ‎#آبادانان، که ۲۸ آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده بود، ساعت ۳ ظهر روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر پس از قریب به یک ماه بازداشت با وثیقه و موقتاً از زندان مرکزی ایلام آزاد شد. مردم در ورودی آبدانان ایلام وسیعا و با شور و شادی بە استقبال سونیا شریفی رفتند و وی را گلباران کردند. سونیا در جریان اعتراضات مردمی این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان کانون اصلاح و تربیت ایلام آزاد شد. براساس اخبار منتشر شده در رسانه‌ها، بازجویان سونیا شریفی را مجبور به اعترافات اجباری در خصوص ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی کرده‌اند. مبارزه پیگیر و متحد مردم آبدانان سونیا را از چنگ شان درآورد.
زخمی کردن و بازداشت سرکو محمدزادە در سنندج
شخصی که روز چهارشنبه ٢٣ آذرماه به نشانه اعتراض به روی مجسمه آزادی شهر سنندج رفته بود و به روی این مجسمه رنگ قرمز پاشیده بود، سرکو محمدزادە اهل روستای ننلە این شهر است. او از قهرمانان رشته موی تای است که همان روز با شلیک سرکوبگران از ناحیه پا زخمی و سپس دستگیر شد. گفته شده است که این ورزشکار به بازداشتگاه اطلاعات سپاه شهر سنندج انتقال داده شده است.
تجمع خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در مقابل دادسرای نظامی
پنجشنبه ۲۴ آذر همزمان با برگزاری سومین جلسه دادگاه پرونده شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی، خانواده جان‌باختگان در مقابل دادسرای نظامی تجمع کردند.
بیانیه کمیته مرکزی سندیکای س.ژ.ت. علیه اعدام
“اعدام، بازدارنده‌ی انقلاب نیست!”
اعضای کمیته‌ی مرکزی سندیکای س.ژ.ت. (کنفدراسیون عمومی کار) در پاریس، جمهوری اسلامی را به خاطر سرکوب‌ عریان، بازداشت‌های گسترده و اعدام معترضان در ایران محکوم کردند. س.ژ.ت. بزرگترین و موثرترین سندیکای کارگری کشور فرانسه است که هفته گذشته، اعضای کمیته‌ی مرکزی این سندیکا برای یک دوره چهار ساله از سوی کارگران عضو انتخاب شدند، آنها در پایان همان جلسه، برای همبستگی با کارگران ایران، با شعار “اعدام، بازدارنده‌ی انقلاب نیست!” از جنبش اجتماعی و سراسری در ایران، پشتیبانی کردند.
پیدا شدن جسد دنیا فرهادی
پیکر بی‌جان #دنیا_فرهادی جوان ایذه‌ای ساکن اهواز در کنار رودخانه کارون پیدا شد. رسانه‌ها چند روز پیش از این از مفقود شدن وی خبر داده بودند. بدون تردید دنیا توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده و به روش آبان جنازه وی را در گوشه ای انداختند تا جنایت شان را گردن نگیرند.
سید دانیال صدر کجاست؟
#سید_دانیال_صدر، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خواجه ‌نصیر ورودی ۹۷، روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر پس از این‌که نیروهای حراست او و دوستانش را که در خوابگاه مهمان بودند، مجبور به تخلیه خوابگاه کردند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.تا بدین لحظه، از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.
بازداشت دکتر محمد باقر عباس زادە پزشک بیمارستان سقز
روز پنجشنبه ۲۴ آذر، دکتر محمد باقر عباس زادە پزشک عمومی بیمارستان خمینی سقز بە دلیل حمایت از اعتراضات مردمی و پرهیز از تحویل دادن زخمیها بازداشت شد. دکتر محمدباقر عباس زاده از سوی نیروهای امینی اطلاعات احضار شدە بود کە بعد از رفتن بە اطلاعات بازداشت و ناپدید شدە است.
بازداشت شهلا جهانبین
روز بیست و سوم آذر خانم شهلا جهانبین همسر عباس واحدیان شاهرودی در حالی که از ملاقات همسرش در زندان وکیل آباد مشهد به تهران برمیگشت، در فرودگاه تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. تا این لحظه از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.
محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری بازداشت شد
محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری مجددا بازداشت شد. وی سابقه وکالت برخی از دانشجویان و روزنامه نگاران از جمله نیلوفر حامدی خبرنگار بازداشتی روزنامه شرق را بر عهده داشته است.
ربودن چهار دانشجوی دانشکده فنی دخترانه سنندج
روز چهارشنبه ۲۳ آذر چهار تن دیگر دانشجویان دانشکده فنی دخترانه سنندج به نام‌های #تینا_خدری، #ثنا_خدامرادی، #رضوان_بازانی‌قلعه و #هانیه_چهاردولی مقابل درب خوابگاه دانشکده فنی دخترانه سنندج توسط نیروهای امنیتی ربوده شده‌اند. روز شنبه ١٩ آذر نیز، #بیتا_ویسی طی اعتراضات دانشجویی دانشکده فنی دخترانه سنندج مورد ربایش نیروهای امنیتی قرار گرفت. تا بدین لحظه از وضعیت فعلی و نهاد بازداشت‌کننده این دانشجویان اطلاع دقیقی در دست نیست.
بازداشت الهام مدرسی
الهام مدرسی سی و دو ساله متولد سنندج، ساکن فردیس کرج، صبح روز چهارشنبه یازده آبان توسط هفت مامور امنیتی دستگیر و در حال حاضر، در ندامتگاه فردیس (کچویی) نگهداری می شود. متاسفانه علیرغم نیاز الهام به مراقبت پزشکی به دلیل ابتلای وی به بیماری های ژنتیکی کبد و روده psc و خونریزی ناشی از آن، دادسرای فردیس تاکنون با تبدیل قرار بازداشت موقت الهام به وثیقه یا در اختیار گرفتن وکیل تعیینی، مخالفت می کند. در تماسی که الهام با خانواده اش داشته اعلام کرده که برخی اتهامات واهی شفاهاً به وی تفهیم ولی تاکنون کیفرخواست در زندان به ایشان ابلاغ نشده و مامورین زندان نیز اعلام کرده اند که مقام قضایی دستور داده اتهامات کتباً به وی ابلاغ نشود. همین مساله، موجب نگرانی شدید خانواده الهام راجع به نوع و عنوان اتهامات وارده به ایشان شده است. الهام از برادر خود که به تازگی پیوند کبد کرده و همینطور مادرش که بیماری قلبی دارد نگهداری می کرده است؛ اکنون بیش از چهل روز است برادرش با وضعیت بد جسمانی پیگیر پرونده الهام است اما با این وجود، الهام همچنان در بازداشت به سر می برد.
اعتصاب کارگران شهرداری یزد و توابع
پنجشنبه ۲۴ آذر کارگران شهرداری یزد و مناطق و سازمان های تابعه به دلیل کم کردن حقوق و مزایای پرسنل مربوطه توسط شهردار یزد دست از کار کشیدند و وارد اعتصاب شدند و در صحن علنی شورای شهر با حضور اعضای شورا تجمع کردند. شهردار پیگیر امور پرسنل نیست و در مورد مشکلات پرسنل مسئولیت قبول نمی کند و در حین اعتراض پرسنل صحن شورا را ترک کرد.
تجمع کادر درمان مشهد مقابل بیمارستان شریعتی
روز پنجشنبه ۲۴ آذر پزشکان و کادر درمان مشهد مقابل بیمارستان شریعتی در حمایت از آزادیخواهان زندانی دست به تجمع زدند.
تهدید به اخراج پرستاران شیراز
با شروع خیزش سراسری مردم ایران، موج تهدید و اخراج پرستاران به دلیل پیوستن به اعتراضات و درمان مجروحان افزایش یافته است. این اخراجها در حالی صورت می‌گیرد که ایران با کمبود شدید پرستار در کشور مواجه است.
بازداشت ۸۰ پزشک معترض در تهران
روز چهارشنبه ۲۳ آذر ، بیش از ۵۰۰ پزشک در اطراف وزارت بهداشت در شهرک غرب تهران، در اعتراض به حکم ظالمانه و شرم آور اعدام #دکتر_قره_حسنلو، تجمع اعتراضی برگزار کردند. نیروهای مزدور یگان ویژه با حمله به این افراد، بیش از ۸۰ پزشک زن و مرد را بازداشت کردند. در همین حال برخی پزشکان که در هنگام بازداشت مقاومت کردند با تهدید به شلیک اسلحه ماموران مواجه شدند. در این بین ماموران زن چادری با لگد و باتون، اقدام به ضرب و شتم وحشیانه پزشکان زنی نمودند که حاضر به سوار شدن به خودروها نبودند. افراد بازداشتی با ۵ دستگاه مینی بوس ناجا به کلانتری ۱۳۸ جنت آباد منتقل شدند. در این محل فرماندهان ناجا و نیروهای لباس شخصی که از تجمعات اعتراضی مکرر پزشکان به وضوح عصبانی شده بود، اقدام به تهدید جمعی پزشکان به برخوردهای شدیدتر نمودند، که با تمسخر پزشکان بازداشتی روبرو شدند. در محل بازداشت از پزشکان عکسبرداری شد و مدارک و موبایل آنها توقیف شد. همزمان تجمع مشابهی نیز در مشهد از سوی کادر درمان مشهد برگزار شد.
اعتراض مادر الهام افکاری مقابل زندان
الهام افکاری هشت روز است اعتصاب غذا کرده و فقط آب خورده و حال جسمانی‌اش به هیچ‌وجه خوب نیست. مادر الهام افکاری در هشتمین روز اعتصاب غذای دخترش مقابل زندان ایستاده است، مشت به در می کوبد و آزادی دخترش را میخواهد.
خطر اعدام زندانیان در اشنویه
علاوه بر فرهاد و فرزاد طەزادە، خطر اعدام جان چهار زندانی دیگر اهل اشنویە را نیز تهدید می کند. بنا بە گزارشها دادگاه انقلاب رژیم اسلامی در اورمیە و اشنویە برای چهار بازداشتی بنامهای شهرام معروف مولا ٢٢ سالە، کاروان شاهی پروانە ٢٣ سالە، رضا اسلام‌پناه ٢٤ سالە و هژار حمیدی حکم غیرانسانی اعدام صادر کردە است.
انتقال زیبا امیدی‌فر از بازداشتگاه اطلاعات سپاه به بیمارستان
زیبا امیدی‌فر خبرنگار خبرگزاری کردپرس در قروه، یک هفته پس از بازداشت و انتقال به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سنندج، صبح روز ۲۴ آذر توسط نیروهای امنیتی سپاه به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شده است. زیبا امیدی‌فر طی هفته گذشته مورد شکنجه و آزار و اذيت قرار گرفته و از شامگاه ٢٣ آذر سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافته و نهایتا روز ٢٤ آذر به بیمارستان کوثر منتقل و در اورژانس بستری شده است. نیروهای امنیتی به پرسنل بیمارستان گفته‌اند، زیبا امیدی‌فر پس از درمان اولیه سریعا باید به بازداشتگاه بازگردانده شود.
بیانیه‌ی “اتحاد و همبستگی در مخالفت با احکام ارتجاعی اعدام”
بنا به اخبار منتشر شده، ۲۳۵ نفر از اعضای تشکل‌های صنفی در بخش‌های فعالان حقوق زنان، کانون نویسندگان ایران، فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، مادران دادخواه و خانواده‌های خاوران، هنرمندان، شاعران و دیگر فعالین اجتماعی و مدنی با تدوین بیانیه‌ای، اعدام فعالان بلوچ و کرد در کنار اعدام “محسن شکاری”، “مجیدرضا رهنورد” و صدور احکام محاربه و اعدام سایرِ معترضینِ قیام “زن، زندگی، آزادی” را محکوم کردند. متن بیانیه:
زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی «اعدام»، بدون هیچ چون‌وچرایی
اعدام و قتل حکومتی «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد» از معترضانِ قیام «زن، زندگی، آزادی» در بامداد روز ۱۷ و ۲۰ آذر، تنها یکی از حربه‌های حکومت برای خاموش کردنِ مردم به ستوه‌آمده از حکومت سرکوب‌گر جمهوری اسلامی است که با دست خالی هر روز به خیابان‌ها می‌آیند و علیه ظلم ‌و بیدادگری بر پیکره‌ی جامعه خود، متحدتر می‌شوند.
معترضان را در خیابان‌ها با باتوم می‌زنند، به گلوله می‌بندند، دستگیر و شکنجه می‌کنند، مورد تعرض قرار می‌دهند و بدون داشتن حق وکیل و سیر محاکمه‌ی عادلانه، مطابق با همین قوانین ظالمانه‌ی حاکمیت، به احکام طولانی و اعدام محکوم می‌کنند. حالا شاهد آن هستیم که در کنار اعدام فعالان بلوچ و کرد، دو نفر دیگر از معترضان را که آنها نیز تنها با خواست آزادی و برابری به میدان آمده بودند، با تعجیل و سرعتی حداکثری و بدون اطلاع به اعضای خانواده‌شان، اعدام کردند.
حکومت‌‌های ایدئولوژیک، اعدام را علیه آزادی بیان و تشکل‌ها و برای سرکوب و پیشگیری از اعتراضات مردمی به کار می‌برند. در ایران در تمام دوره‌های ترور و وحشت در حکومت‌های ناخواسته‌‌مان، شاهد اعدام دگراندیشان و معترضان بوده‌ایم؛ از اعدام‌هایی که به اعتراض‌ها علیه دیکتاتوری نظام پادشاهی انجامید تا اعدام هزاران زندانی سیاسی در دهه ۶۰ ازسوی مصادره‌کنندگان انقلاب و تمامی اعدام‌های سه دهه اخیر. در همه‌ی این اعدام‌ها، جان عزیز بسیاری از افراد به صرف داشتن عقایدی برخلاف حکومت‌های ستم‌گر و یا اعتراض علیه وضعیت زمان خود، ستانده شد. در طول تمامی این سال‌ها بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی بارها مخالفت خود با اعدام را فریاد زدند و گاهی به همین دلیل هم به زندان افتادند.
اعدام یا همان قتل عمد حکومتی، ابزاری برای ایجاد خفقان در جامعه است. اعدام‌ها اغلب در پی محاکمه‌های ناعادلانه و با نقض اساسی‌ترین حقوق بشر اجرا می‌شود. این مجازات، منشاء تبعیض آشکار علیه تهی‌دست‌ترین، محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اشخاص، از جمله مهاجران، اقلیت‌های عقیدتی/ مذهبی، قومیت/ملیت‌‌های محروم، افرادی با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین، زنان، اعضای جامعه‌ی +LGBTQ و دیگر اقشار محروم است. هر چه افراد به «قدرت بیشتری» دسترسی داشته باشند، حق برخورداری از محاکمه عادلانه‌تر یا دور زدن قانون و فرار از این مجازاتِ [غیر انسانی و ارتجاعی] برایشان امکان‌پذیرتر است. تنها در ده ماه اخیر بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شدند. بسیاری از این اعدام‌ها در سال‌های گذشته در ملاءعام انجام شده است تا پیام‌آور رعب و وحشت در میان مردم باشد و این عمل غیرانسانی را عادی‌سازی کند. بسیاری از اعدام‌ها با عنوان قصاص و برتری‌دادن به حس انتقام انجام می‌شود.
اگر شعار و نام قیامی که با خون (مهسا) ژینا امینی آغاز شد، زن زندگی آزادی است، پس باید هر چه رساتر اعلام کنیم که اعدام یک قتل عمد حکومتی است و هیچ انسانی با هیچ دلیلی نباید اعدام شود. از همین‌رو با محوریت «اتحاد و همبستگی علیه احکام ارتجاعی اعدام» از تمامی فعالین سیاسی، اجتماعی و تشکل‌های صنفی برای تشکیل کارزاری علیه اعدام، دعوت به عمل می‌آوریم‌ تا شاید اتحاد ما که سال‌ها برای زندگی مبارزه کرده‌ایم، بتواند مانع از قتل جان‌های بی‌گناه دیگری شود، چرا که این مبارزه، وظیفه‌ی ایستادگی در برابر این ظلمِ عیان را برای ما ایجاب کرده است.
مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای «الغای اعدام» می‌توانیم «زندگی» را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات برحق مردمی است.
تعرض جوانان به مراکر حکومتی
در روزهای گذشته و بویژه با اعدام مجید رضا رهنورد حمله به مراکز حکومتی در شهرهای مختلف گسترش یافته است. از جمله بامداد چهارشنبه ۲۳ آذر در مشهد جوانان فرمانداری شاندیز را آتش زدند. بامداد پنج شنبه ٢٤ آذر در هفت حوض نارمک تهران جوانان محل اختفاء یک آخوند را به آتش کشیدند. همینطور روز پنجشنبه ‏دفتر نماینده خامنه ای در بابلسر به آتش کشیده شد.
ابراز خوشحالی مردم سقز از اخراج رژیم در سازمان ملل
چهارشنبه بیست و سوم آذرماه، شهروندان به جان آمده از رژیم ضد زن و تروریست اسلامی، بعد از انتشار خبر اخراج رژیم از کمیسیون مقام زن سازمان ملل دست به شادی و اتش بازی زدند.
فراخوان برای اجتماعات اعتراض در بلوچستان
برای برئائی اجتماعات اعتراضی در روز جمعه ۲۵ آذر در تمامی شهرهای استان سیستان و بلوچستان فراخوانی صادر شده که از جمله در آن آمده است:
“در همبستگی با قیام سراسری مردم ایران برای سرنگونی رژیم فاشیستی – سرمایه داری جمهوری اسلامی .در اعتراض و محکومیت اعدام های سراسری و وحشیانه رژیم، افزایش اعدامهای انتقامجویانه زندانیان بلوچ و دستگیری افراد معترض و آزادیخواه .در حمایت از کودک «ماهو بلوچ » که مزدور خامنه ای «حاجی علی احمدی» تعرض به ایشان را توسط سرهنگ نیروی انتظامی «سرهنگ ابراهیم کوچکزایی » تایید کردند .در محکومیت و مجازات عاملین کشتار زاهدان و خاش و همبستگی با خانواده ی جانباختگان”.
اعتراضات در دانشگاه ها علیه اعدام
روز سه شنبه ٢٢ آذر، دهها دانشجویان در دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان و سنندج با اجتماع و تحصن و ابتکارات هنری و شعارنویسی، اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را بعنوان قتل دولتی محکوم و بر ادامه انقلاب تا رسیدن به اهدافش تاکید کردند. آویختن طناب های دار به درختان و دیوارهای محوطه دانشگاهها، انتشار عکس های عزیزان اعدامی، گلباران و سرودخوانی از دیگر اقداماتی بود که دانشجویان انجام دادند. اعدام انقلاب را نمی ترساند، اعتراض در دانشگاه و هر گوشه شهرها گواهی است.
بزرگداشت شادمان احمدی در دهگلان
امروز پنجشنبه ۲۴ آذر مراسم هفتمین روز جانباخته شادمان احمدی در دهگلان با جمعیت بزرگی همراه با شعارهای “مرگ برخامنه ای” و “مرگ بر دیکتاتور” و “کردستان گورستان فاشیستان” برگزار شد.