مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

دادگاه کذایی اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد
امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، هنرمند بازداشتی در ایران خبر از صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی الارض برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد. رییسیان با اشاره به صدور حکم توماج صالحی، خواننده بازداشتی در ایران از سوی دادگاه کذایی اصفهان اظهار کرد: “شعبه یک دادگاه اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی سابقه است، حکم دیوان عالی کشور در باره پرونده سال۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با “ارشادی” خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد”. این حکم جنایتکارانە، بە حق با موجی از اعتراض و تنفر از رژیم اسلامی مواجە شدە است! توماج صالحی کە خود صدای اعتراضی نسل جوان در ایران است، امروز شایستە حمایت گرم کارگران، زنان، دانشجویان، فرهنگیان، بازنشستگان و تمامی مردم عاصی از قوانین ارتجاعی رژیم اسلامی است! ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم کردن حکم جنایتکارانە اعدام، خواهان آزادی فوری توماج صالحی و کلیە زندانیان سیاسی هستیم!

تجمع اعتراضی کارگران فولاد اهواز
شماری از کارگران اخراجی گروه ملی صنعتی فولاد اهواز، روز یکشنبه دوم اردیبهشت۱۴۰۳، مقابل ساختمان مجلس در تهران دست به اعتراض زدند. پیشتر این گروه از کارگران مقابل محل کار خود تجمعات اعتراضی برگزار کرده و خواستار بازگشت به کار فوری خود و لغو احکام اخراج شده بودند.
در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته، تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد با پرونده سازی حراست و به دستور علی محمدی مدیرعامل شرکت از کار اخراج و گروه دیگری نیز به ورزشگاه غدیر اهواز تبعید شدند. این شکل از سرکوب و برخورد با کارگران گروه ملی صنعتی فولاد، در پی اعتصاب های پرشکوه و گسترده چند ماه گذشته و خواست های برحق آنها از جمله؛ همسان سازی حقوق ها، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تعیین وضعیت کارگران شفقی، خلع ید از بانک ملی و عزل علی محمدی صورت گرفته است.

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق
پنج شنبه ۳۰ فروردین کارگران بزرگترین هلدینگ اقتصادی استان یزد شرکت سنگ آهن مرکزی بافق بار دیگر دست به اعتصاب زده و مجموعه را به تعطیلی کشاندند. این اعتصاب از روز گذشته آغاز شده و امروز وارد دومین روز خود شده است. در پی تجمع اعتراضی کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق نسبت به عدم تحقق خواسته های این کارگران، راه های ورودی به معدن چغارت با دامپتراک مسدود شد. مهمترین خواسته کارگران شرکت سنگ آهن بورسی نشدن سنگ آهن تا زمان انجام دادن تمامی تعهدات صندوق بازنشستگی نسبت به شهر و پرسنل از جمله واگذاری سهام ترجیحی به کارگران، واگذاری ۱۵ درصد سهام شرکت سنگ آهن به شهرستان، جلوگیری از تعدیل نیرو در شرکت، احداث کارخانه های جوار معدنی و … که در صورتجلسه ۱۶ بندی سال ۹۳ و صورتجلسه ۲ دی ماه ۱۴۰۰ به آن اشاره شده است. همینطور توضیح خواستن از مدیر شرکت که چرا به جای اینکه قرار بوده ۵۰ هزار میلیارد تومان در شرکت سرمایه گذاری کنید امروز شرکت ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهکار است؟

اعتصاب رانندگان نیسان دار کشور
شنبه ۱ اردیبهشت۱۴۰۳رانندگان نیسان دار در تهران به نشانه اعتراض به حق معیشتی خود دست به اعتصاب سراسری زده و با عدم حمل هرگونه بار اعلامی، اعتراض خود را اعلام کردند.

تعطیلی کارخانه قند کرج با ۲۵۰ کارگر
کارخانه قند کرج که با تولید ۳۰۰ تن شکر در روز یکی از مجموعه های بزرگ تولید قند کشور به شمار می رفت، مدتهاست به حالت نیمه تعطیل درآمده و حالا در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارد. ۳۷ درصد از سهام این کارخانه که یک سوم قند تهران را تامین می کند در اختیار صندوق ذخیره فرهنگیان و مابقی در اختیار بخش خصوصی است و مدیرعامل آن از سوی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان مشخص می شود. حالا شنیده می شود قرار است با انحلال این کارخانه و عدم پرداخت حقوق کارگران و بازنشستگی زودهنگام نیروهای باسابقه آن، زمین های این کارخانه به فروش رسیده و کارخانه به طور کامل تعطیل شود.

تجمع کارگران اخراجی کاغذ پارس شوش
کارگران کاغذ پارس طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران خود و بلاتکلیفی شغلی مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع اعتراضی برگزار کردند. کارگران دو ماه حقوق اسفند و فروردین ماه را از کارفرما طلب دارند و دو ماه حق بیمه نیز پرداخت نشده است. کارگران می گویند: ما عمری را در این شرکت گذراندیم و زمانی که کار میکردیم از مخارج زندگی با توجه به تورم بر نمی آمدیم، الان که اخراج شدیم و عذر ما را خواستند یعنی نابودی ما و خانواده هایمان در این شرایط. بدهی به بازار، اقساط وام ها و خرج و مخارج را از کجا تهیه کنیم؟ یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز بیش از۴۰۰ نفر از کارگران نسبت به اخراج و حمایت از کارگران اخراجی در مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع اعتراضی برپا نمودند.

پلی‌اکریل اصفهان با ٢٠٠٠ کارگر در آستانه تعطیلی
کارخانه “اکریلیک یک” تولید ندارد، کارخانه “اکریلیک دو” تعطیل شده و کارخانه “پلی‌استر” هم با ظرفیت پایین کار می‌کند و در آستانه توقف کامل تولید قرار دارد”. یکی از کارگران کارخانه پلی‌اکریل اصفهان می‌گوید این شرکت باسابقه به‌دلیل تصمیم‌های غلط وزیران دولت ابراهیم رئیسی و همچنین افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در آستانه ورشکستگی و تعطیلی کامل است و دولتی‌ها نیز برای حل این بحران کمکی نمی‌کنند. وی گفت: “متاسفانه با تصمیمی که هیات وزیران در تاریخ یازدهم شهریور۱۴۰۲ برای تعدیل بهای خوراک دریافتی تولید در صنعت نساجی گرفت‌، در کنار افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در شهریور سال گذشته که منجر به افزایش۳۰ درصدی قیمت موارد اولیه تولید پلی‌استر کارخانه پلی‌اکریل شد، پایه‌های این شرکت به لرزه افتاد. این اتفاقات باعث بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات پلی‌اکریل به ‌تبع آن عدم امکان رقابت در بازار شد. کار به جایی رسیده است که دیگر تولید محصول در این واحد تولیدی و مادر صنایع نساجی، توجیه اقتصادی ندارد و این شرایط نقدینگی شرکت را به ‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.

ادامه‌ی نه گفتن پرستاران به اضافه ‌کار اجباری
پرستاران بیمارستان‌های مختلف، کمپین‌هایی در اعتراض به اضافه ‌کار اجباری به راه انداخته‌اند. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، پرستاران در بیمارستان‌های شهرهای مختلف، نسبت به اضافه ‌کار اجباری اعتراض کرده‌اند؛ برای نمونه، برخی از پرستاران مشهد به دیوان عدالت شکایت برده‌اند و دست از اضافه ‌کار اجباری کشیده‌اند. در روزهای اخیر، حدود ۲۰۰ پرستار بیمارستان رجایی شیراز نیز در اعتراض به شیفت‌های زیاد و مبلغ بسیار ناچیز اضافه ‌کار اجباری، درخواستِ عدم اضافه کار اجباری را پر کرده‌اند؛ این پرستاران می‌گویند دیگر حاضر نیستیم به اضافه‌ کار اجباری که بیکاری صرف است، تن بدهیم. حق‌الزحمه اضافه کار اجباری پرستاران بسیار ناچیز و رقمی بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان برای هر ساعت کار است.

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی شهرداری یاسوج
دوشنبه ٣ اردیبهشت ١٤٠٣ کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج در مقابل شهرداری دست به اعتراض زدند. این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند. گذران زندگی با این حقوقها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای رانتی و منفعت طلبانه بین کارفرمای اصلی و پیمانکاران وجود دارد که دودش به چشم کارگران میرود.

تجمع کارگران شهرداری فردیس کرج و جواب وقیحانه شهردار
کارگران شهرداری فردیس کرج در اعتراض به عدم دریافت سه ماه حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان شهرداری مربوطه تجمع کردند. در مقابل در ویدیوی مربوط به این اعتراضات مشاهده میشود که شهردار فردیس کرج به کارگرانی که سه ماهه حقوق نگرفتند گفته: “همه شما را ظرف مدت یکساعت تسویه حساب و اخراج می‌کنم، نیرو در شهر زیاد است. شما دست من را بوسیدید که داخل شدید”!

راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز
روز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی اهواز دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۳ اردییهشت۱۴۰۳ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های ارومیه، همدان، اراک، بندرعباس، خرم‌آباد، تبریز، مریوان، سنندج، کرمانشاه، رشت، تهران، اردبیل، اهواز و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز
روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت۱۴۰۳، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

در پتروشیمی رازی دو کارگر کشته و چهار نفر مصدوم شدند
صبح جمعه ساعت ۱۰:۲۳، سقوط یک دستگاه جرثقیل پتروشیمی رازی که در اسکله‌ی شماره ‌۶ در حال انجام تعمیرات بود، منجر به مرگ دو کارگر و مصدوم ‌شدن چهار نفر از کارگران تعمیرات شده است. دو نفر از مصدومان حادثه به ‌صورت سرپایی درمان و دو نفر دیگر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند. حال عمومی مصدومان “مطلوب” گزارش شده است. فقط در استان تهران، طی سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۱۴ کارگر بر اثر حادثه ناشی از کار جان باخته‌اند. آمار جدید پزشکی قانونی. تازه سال قبل آمار کمتر و ۴۰۰ نفر بوده. یعنی در تهران میانگین روزی بیشتر از یک کارگر در حین کار کشتە میشود. بعد وزارت کار میگه کلا ۱۴۰۱ در کل کشور ۷۰۰ نفر کارگر در حین کار جانباختە اند!

تشدید فشار حراست در دانشگاه نوشیروانی بابل
حراست دانشگاه نوشیروانی از ابتدای هفته در سطح بی‌سابقه‌ای با پوشش دانشجویان دختر برخورد و اقدام به ضبط کارت دانشجویان کرده است. در دو روز گذشته برخی از دانشجویان دختر امکان ورود به دانشگاه را نیافتند و چندین نفر به حراست دانشگاه احضار شدند.

“حبس تعزیری” برای مجید کریمی و مسعود فرهیخته
دادگاه کذایی سنندج مجید کریمی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان و مسعود فرهیخته از اعضای هیات مدیره کانون فرهنگی اسلامشهر را به سه ماه حبس تعزیری محکوم کرد که با توجه نداشتن سابقه کیفری هریک را به هشت میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس تبدیل کرده ‌است. در رای دادگاه شرکت این معلمان در تجمع های اعتراضی، ایراد سخنرانی و حمایت از معلمان زندانی را مصداق جرم عنوان کرده است. این دو فعال صنفی معلمان پیش‌تر در جریان اعتراضات معلمان بازداشت شده و با قید وثیقه آزاد شده‌اند.

خودکشی منجر به مرگ آریان یاوری از بازداشتی های ۱۴۰۱
آریان یاوری، جوان ١٩ ساله اهل شهر بوکان و از بازداشت ‌شدگان اعتراضات سراسرى ۱۴۰۱ با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد. وی اخیراً توسط نهادهای امنیتی تحت اذیت، آزار و فشار بوده است.

جان “نجات انورحمیدی” در زندان سپیدار اهواز در خطر است
نجات انورحمیدی‌ کارون، در زندان سپیدار اهواز، از ناراحتی شدید قلبی رنج می‌برد و به تشخیص پزشکان متخصص، باید مورد عمل جراحی قرار گیرد، اما به‌رغم درخواست‌های مکرر خانواده‌اش، از انتقال او به بیمارستان خودداری می‌کنند. نجات انورحمیدی معلم ۶۸ ساله اهل آبادان که از سال ۱۳۹۷ در زندان به سر می‌برد، در شعبه چهار بی‌دادگاه اهواز به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.