مقالات

بن بست اقتصادی جمهوری اسلامی، گسترش اعتراض ونارضایتی سعید یگانه

اقتصاد ایران دچاربحران مزمن وغیر قابل حل است. این را به عناوین مختلف اقتصاد دانان جمهوری اسلامی نیز مطرح می کنند. یک مشاهده عینی بر خلاف ادعاهای رئیسی بحران اقتصادی و تورم و گرانی ناشی از این بحران که در دو سال گذشته نیز تشدید شده و اساسا برزندگی اقتصادی مردم کارگر وزحمتکش ومحروم در جامعه تاثیربلاواسطه دارد، فلاکت وفقررا روزبه روزگسترش داده وزندگی اکثریت مردم را در تنگناهای اقتصادی قرار داده است.
بحران اقتصادی ایران، راه حل اقتصادی ندارد!
اقتصاد دانان در جوامع سرمایه داری تلاش می کنند در شرایهتای بحرانی با ارائه راه حل، با کمک دولت واصلاحات اقتصادی شرایط گردش وسود آوری سرمایه را تضمین کنند تا سرمایه داران کمترین ضرررا ببینند،در عین حال تلاش میکنند جلوبیکاری را بگیرند وطوری عمل کنند حداقلی هم که کارگران دارند از دست ندهند وبه این شیوه جلو اعتراض ونارضایتی را بگیرند. درایران مسئله تماما بر عکس است. رژیم اسلامی خود عامل بحران و تشدید آن است و هر نوع راه حلی برای کاهش بحران حتی در کوتاه مدت بی تاثیرو کارایی خود را ازدست می دهد. این روندی آشکار در وضعیت اقتصادی ایران است وسران دولت نیزانکارنمی کنند.
اقتصاد ایران به جز سالهای کوتاه بعد از جنگ، بحرانی وسیر صعودی داشته است. نه تنها نتوانسته اند نیاز سرمایه به سودآوری را تماما تضمین کند و امنیت اقتصادی ایجاد کنند، علاوه بر این بیشترین اقتصاد ایران در دست مافیای قدرت و سپاه پاسدارن قبضه شده است. دزدی وفساد، اختلاس در جمهوری اسلامی ریشه دوانده واقتصاد ایران را به گند کشیده اند. درچنین شرایطی تنها مافیای قدرت و سرمایه داران وابسته به دولت هستندکه سود می برند وجامعه را به فقروفلاکت سوق می دهند. اقتصاد در جمهوری اسلامی مریض است و به بن بست رسیده است چون”بحران اقتصادی درجامعه ایران راه حل اقتصادی ندارد، قبل از هر چیزسیاسی است” وپایه اصلی بحران اقتصادی جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد.
اقتصاد دانان ایران خورده می گیرند که اقتصاد ایران به دلیل سیاستهای غلط وغیر کارشناسانه دردهه های اخیربه تورم مزمن دچار شده و دلاریزه شده است. قیمت اجناس، کالاها و خدمات به صورت لحظه ای وروزانه بر اساس نوسانات ارزتغیر می کند.این نوع اظهارنظرها در مورد کاهش بحران و تورم وراه حلی که ارائه می دهند اگرچه به لحاظ اقتصادی کارشناسانه و درست باشند، اما چنانکه مشاهده می شود راه حلی قطعی حتی برای کاهش مقطعی بحران نیستند به دلیل اینکه جمهوری اسلامی مانع هر نوع اصلاح وگشایش اقتصادی و تغیر به نفع مردم است.
اگراین مبنا باشد که بحران اصلی جامعه ایران قبل از هر چیز اساسا سیاسی است، آنوقت به این نتیجه می رسیم که عامل اصلی بحران اقتصادی وتورم وگرانی وفلاکت ناشی از آن دولت سرمایه داری اسلامی و عدم انطباق سیاستهاو فرهنگ جمهوری اسلامی با نیاز سرمایه ونیاز جامعه در روند روتین زندگی مردم همچون سایرجوامع سرمایه داری است. جب و جوش اقتصادی دولت اسلامی، چه در معادلات اقتصادی داخل کشور و چه در دیپلماسی و روابط خارجی هم اکنون هدفی جز تامین بودجه برای ادامه بقا نیست. اکثریت مردم کارگروزحمتکش ازاین اقتصاد ویران وبحرانهای بحرانهای تو در توی جمهوری اسلامی کلافه شده اند.
به این دلیل مردم ایران همیشه در تقابل وستیزبا جمهوری اسلامی بوده اندودر چند سال اخیربخصوص با آغازجنبش اعتراضی ۹۶ رشد پیدا کرد و دربرآمد توده ای ۱۴۰۱ به اوج رسید. این تقابل در دو جبهه هم اکنون جاری و به یک امر روزانه در جامعه ایران تبدیل شده است. اعتراض و اعتصابات کارگری بر سر مسائل معیشتی به همین دلیل در حال گسترش است و جامعه به لحاظ سیاسی وفرهنگی در جدال روزانه با جمهوری اسلامی به سر می برد. جنگ رژیم با زنان در رابطه با تحمیل حجاب اسلامی صحنه روتین نبرد زنان در مقابل زور و ستم دولت سرمایه داری ومذهبی است.
سیاست در ایران بر سر ماندن ونماندن جمهوری اسلامی دو قطبی وحاد شده است. جمهوری اسلامی ناتوان در جوابگویی به نیاز اقتصادی و سیاسی وفرهنگی مردم،اکثریت مردم کارگر وزحمتکش وزنان و جوانان را بر سر آینده و عبور از جمهوری اسلامی به تقابل کشیده است، ورژیمی که در احاطه بحرانها برای بقای ننگین خود به حربه سرکوب وخشونت عریان وزندان و شکنجه روی آورده است. در این تقابل و نبرد بی تردید بازنده آن جمهوری اسلامی است.
9 مه 2024