مقالات

اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع کارگران رسمی در شرکت نفت فلات قاره در خارک

روز سی ام اردیبهشت کارگران رسمی در شرکت نفت فلات قاره در ادامه اعتراضات تاکنونی خود برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: برکناری مسئولین فاسد و ناکارآمد- حذف کامل سقف ‌حقوق- اصلاح کف ‌حقوق- حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی- عودت کسورات مازاد مالیات ۲دهه- اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش درصد گرید و اپریزال- پرداخت بک – پی ماده۱۰ در اسرع وقت- عدم تحریف اساسنامه‌ی صندوق بازنشستگی نفت – حذف تفکیک تبعیض‌آمیز مشاغل مناطق عملیاتی- ابلاغ هرچه سریعتر اپریزال‌ها.

اعتصاب کارگران پیمانی نفت در عسلویه
روز سه شنبه یکم خردادماه، شماری از کارگران پیمانی نفت در عسلویه، در اعتراض به عدم دریافت دستمزد از انجام فعالیت های خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند. در این حرکت اعتراضی شماری از کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا، واحد برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایتیک بوشهر، واحد برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه، پتروشیمی دهلران در دشت عباس و رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایتیک بوشهر دست به اعتصاب زده و کارگاه های خود را ترک کردند. دیگر کارگران پروژه ای در بخش های مختلفی از عسلویه نیز در اعتراض به عدم افزایش دستمزدها و حتی عدم قبول افزایش ۳۵ درصدی مصوب شورایعالی کار از جانب پیمانکاران دست به اعتصاب زدند. در این حرکت اعتراضی شماری از کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا، برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایت ۱ بوشهر، برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه، پتروشیمی دهلران در دشت عباس و رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایت ۱ بوشهر دست به اعتصاب زده و کارگاههای خود را ترک کردند. در همین رابطه در روز ۲۹ اردیبهشت نیز بیش از ۱۲۰۰ نفر از کارگران شاغل در شرکت پایندان، اکسیر صنعت و شرکت IPMI در فاز ۱۴ کنگان دست به اعتصاب زده بودند.

۸ ماهه حقوق معوقه کارکنان علوم پزشکی چابهار
کارکنان علوم پزشکی چابهار به مدت ۸ ماه است که حقوق و معوقات خود را دریافت نکرده‌ و در وضعیت بد معیشتی بسر میبرند. یک نیروی علوم پزشکی چابهار گفت: «۸ ماه است به ما حقوق نداده‌اند وقتی پیگیر شده و خواستار رسیدگی شدیم جواب قانع کننده‌ای نداده و فقط امروز و فردا می‌کنند، حقوقمان بالای ۱۲ میلیون است ولی به ما گفتن ۴ میلیون که این مقدار هم تا امروز نداده‌اند، حقوق بعضی از کارکنان که پرداخت شده اما پول ما رو نمیدهند، کارکنان لاروکش ۳۰ نفر هستند با اینکه قبلا هم اطلاع رسانی کردیم تاکنون جوابی نگرفتیم در وضعیت بد معیشتی قرار داریم لطفا صدا ما باشید». قابل ذکر است پیشتر هم از عدم پرداخت معوقات و حقوق نیروهای شرکتی در ارگان های دیگر از جمله علوم پزشکی گزارش هایی دریافت شده است».

تجمع تعدادی از کارگران راه آهن علیه اخراج
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت جمعی از کارگران لوکوموتیوران راه آهن در استان کرمان با اجتماع در مقابل دفتر این مجموعه در کرمان، نسبت به مسائل معیشتی و شغلی خود همچنین بحث اخراج تعدادی از همکاران خود اعتراض کردند. این کارگران و کارکنان راه آهن نسبت به وضعیت حقوقی خود و همچنین بحث بازگشت به کار تنی چند از همکاران خود که در جریان اقدامشان برای جمع آوری امضا در پلتفرم کارزار اخراج شده بودند، مطالبات خود را در قالب پارچه نوشت‌هایی به سمع و نظر مدیران این مجموعه رساندند.

تجمع اعتراضی رانندگان ناوگان حمل و نقل شرکت نفت
رانندگان ناوگان خودرو‌های سنگین شهر زابل در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت و عمده مشکلات آنها در خصوص سوی مدیریت مسئولین شرکت نفت در مقابل ساختمان این شرکت برای چندمین بار تجمع کرده و خواستار جوابگویی مسئولین شرکت نفت بودند. حدود چند ماه است سهمیه سوخت خودرو‌های سنگین از سه هزار لیتر به ۳۰۰ لیتر دوره‌ای پانزده روزه کاهش پیدا کرده و سهمیه سوخت تراکتور‌ها و موتور پمپ های کشاورزان هیرمند قطع شده است. رئیس شرکت نفت در قبال پاسخگویی نسبت به حقوق رانندگان با ادبیات بد و هتک حرمت برخورد کرده که با اعتراض رانندگان مواجه شده و منجر به درگیری فیزیکی شده است. در این چند ماه گذشته بارها رانندگان خودروهای سنگین نسبت به کاهش سهمیه سوخت در بیشتر شهرهای سیستان و بلوچستان روبروی فرمانداریا و شرکت نفت تجمع اعتراضی برگزار کرده یا دست به اعتصاب زده بودند.

کارگران شرکت واحد در سال جدید حقوق نگرفتند
در حالی که دو ماه از سال جدید می‌گذرد، کارگران شرکت واحد تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند و این بر فشار کم‌سابقه‌ای را بر خانواده‌های آن‌ها وارد کرده است. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در این مورد علام کرد که مدیریت ناکارآمد و هئیت مدیره بی‌لیاقت از بردباری کرگران نهایت سوءاستفاده را می‌کنند و حقوق کارگران را با تاخیر بیشتر پرداخت می‌کنند. این سندیکا با صدور بیانیه‌ای نوشت: “یکی از دلایل اصلی این مشکلات شهرداری است. شهرداران مختلف و به‌طور مشخص علیرضا زاکانی با افزایش حقوق کارگران مشکل داشته‌اند و همیشه در اوایل سال بحران‌هایی نظیر عدم افزایش حقوق‌ها و یا تاخیر در پرداخت را برای رانندگان و سایر کارگران شرکت واحد ایجاد می‌کنند”. سندیکای شرکت واحد به تمامی همکاران خود تاکید کرد که در صورت عدم‌ پرداخت به موقع حقوق کارگران شرکت تمامی اشکال اعتراضی را برای خود محفوظ بدارند.

تجمع شهروندان جکیگور در اعتراض به بی آبی
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، شهروندان منطقه جکیگور با تجمع در اداره آب و فاضلاب شهرستان راسک بخاطر بحران بی آبی، و خلف وعده و بی تفاوتی سه ساله مسئولین اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات بی آبی شدند. به گفته یکی از تجمع کنندگان معترض: معضل بی آبی جکیگور سه ساله شد، مسئولین از فرماندار، بخشدار، نماینده مردم و فرماندهان سپاه در همان سال های اولیه قول ترمیم لوله‌های غیراستاندارد و حل مشکل بی آبی را داده بودند که با گذشت سه سال تاکنون این معضل پابرجاست و اهالی دهستان جکیگور در فصول گرم سال محروم از آب شرب بهداشتی هستند.

بی آبی در منطقه قدیمی چابهار و بی‌تفاوتی مسئولان
روز ١ خرداد ماه ۱۴۰۳، گزارش‌های منتشر شده از منطقه مسجد جامع قدیمی شهر چابهار حاکی از آن است که آب لوله کشی به خانه‌های شهروندان نمی‌رسد و علیرغم درخواستهای مکرر اهالی منطقه اداره آب و فاضلاب شهرستان چابهار نیز پاسخگو نبوده است. اهالی این منطقه بدلیل بی‌تفاوتی و بی توجهی مسئولان مجبورند که آب آشامیدنی خود را از تانکر با قیمت گزاف هفتصد هزار تومان بخرند که آن هم به دلیل نبود راه مناسب و عدم توجه شهرداری به ندرت به این منطقه می‌رود. با توجه به فرا رسیدن فصل گرما در بلوچستان بسیاری از شهروندان در مناطق مختلف بلوچستان با بحران بی‌ آبی روبرو شده و عدم برنامه‌ریزی صحیح مسئولان نسبت به استفاده از آب های باران و روان‌آب ها و همچنین نبود شبکه آبرسانی مناسب، شهروندان را با مشکل جدی تنش آبی مواجه ساخته است.

اعتصاب گسترده در چانف به دلیل قطعی دو ماهه اینترنت
روز جاری ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، در پی قطعی دو ماهه اینترنت در شهر چانف بخش آهوران با جمعیتی بالغ بر ۲۴ هزار نفر، کسبه و اصناف این منطقه دست به اعتصاب گسترده زدند. گزارش‌ها حاکی است که فیبر نوری این بخش به دلیل فرسودگی کابل و سیلاب‌های فروردین ماه دچار تخریب شده و تاکنون علیرغم پیگیری‌های مردم محلی، همچنان اینترنت قطع باقی مانده است. نبود اینترنت و عدم کارکرد دستگاه‌های کارتخوان، دلیل اصلی اعتصاب و اعتراض کسبه عنوان شده است.

تجمع اعتراضی خانواده بیماران اوتیسم در مشهد
جمعی از خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم، در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالبات خود، مقابل بهزیستی مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی شوش، اهواز و کرمانشاه مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بازنشستگان فرهنگی سال ۱۴۰۰ کل کشور در اعتراض به عدم اجرای قانون همسان سازی نود درصد حکم و رتبه بندی برایشان اجرا نشدهمقابل سازمان برنامه و بودجه میدان بهارستان تجمع اعتراضیبرپا نمودند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روزیکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازنشستگان صنایع فولاد تهران ، خوزستان و اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهرها دست به تجمع زدند.

زخمی شدن یک کولبر با تیراندازی مستقیم هنگ‌ مرزی
روز یک‌شنبه سی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نیروهای هنگ ‌مرزی در نوار مرزی “سه‌رته‌زین” بانه گروهی از کولبران را مورد هدف تیراندازی قرار داده‌اند که در نتیجه آن یک کولبر به شدت از ناحیه پا زخمی شده است. هویت این کولبر «محمد دهقانی» حدوداً سی و پنج ساله عنوان شده است که جهت مداوا به مراکز درمانی منتقل شده است.

مرگ یک کارگر بر اثر سقوط از ارتفاع
روز پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، یک کارگر اهل روستای «دیزج دول» از توابع ارومیه بانام «یوسف شهرویرانی» بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. این کارگر ۴۵ ساله که متاهل و دارای دو فرزند نیز بوده، در کارخانە سیمان ارومیە در حین انجام کار جان خود را از دست داده است.

مرگ یک کارگر دیگر در معادن ذغال سنگ کرمان
در پی مرگ یک کارگر دیگر در معادن اصلی کوهبنان رئیس دادگستری این شهرستان اعلام کرد که مدیران شرکت زغال‌سنگ و مسئولان واحد ایمنی و امداد این معادن را احضار کرده است. هنوز ۱۰ روز از حادثه تلخ در معدن زغال‌سنگ هشونی که منجر به فوت یک کارگر شده بود، نگذشته است که مجددا حادثه‌ای دیگر در ۲ روز پیش، منجر به جان‌باختن یکی دیگر از کارگران در معدن اصلی شد.

انتقال محمد سعیدی ابواسحاقی از بازداشتگاه به زندان
این معلم که بیش از بیست روز پیش توسط نیروهای امنیتی در لردگان بازداشت شده ‌بود در روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ از سلول انفرادی اداره اطلاعات شهرکرد پس از انجام مراحل بازجویی بدون تفهیم اتهام به زندان لردگان منتقل شده است.

اعمال قانون تجمیع و مجازات اشد در پروندهی عزیز قاسم زاده
حکومیت زندان عزیز قاسم زاده معلم که هم اکنون در مرخصی درمانی به سر می‌برد؛ پس از بیش از دو ماه تأخیر، با اعمال قانون تجمیع و مجازات اشد، به پایان رسید. شایان ذکر است که همین ابلاغ اعمال تجمیع نیز با تأخیر و در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به وکلای پرونده‌ی وی، آقای رامین صفرنیا و سرکار خانم خجسته ابلاغ شده است. عزیز قاسم ‌زاده که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ محکومیت یک سال حبس خود را در زندان لاکان سپری نموده، در صورت اعمال شدن قانون تجمیع و احتساب ایام بازداشت موقت در دو نوبت، می‌بایست ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شد که علیرغم بیماری و نیازبه درمان تا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ از این حق قانونی محروم نگه داشته شد.

آرمان مرادی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد
آرمان مرادی، دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه و از بازداشت‌شدگان سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در دیواندره، جهت اجرای حکم ۵ ماه حبس خود بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شد. آرمان مرادی ۳۱ ساله، فعال مدنی و زیست‌محیطی اهل روستای “درەگاوان” از توابع شهرستان دیواندره و دانشجوی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه، پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام سنندج بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. آرمان مرادی اخیراً توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به تحمل پنج ماه حبس تعزیری محکوم شده است. وی در تاریخ ۲۲ شهریور سال گذشته نیروهای اداره اطلاعات در منزل خانوادگی خود واقع در روستای درەگاوان بازداشت و پس از سپری کردن ۲۸ روز با تودیع وثیقهیک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

محکومیت میلان خواجه‌ای، دانشجوی تعلیقی
شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان سیستان و بلوچستان با تایید حکم مجرمیت میلان (فاطمه) خواجه‌ای، دانشجوی تعلیقی دانشگاه زاهدان، او را به ۵ ماه حبس محکوم کرده است. بنا بر حکم صادره از سوی دادگاه تجدیدنظر، میلان (فاطمه) خواجه‌ای به دلیل آنچه که «توزیع انواع تراکت تبلیغاتی علیه نظام و شعارنویسی روی دیوار و محیط دانشگاه و مدیریتیک کانال تلگرامی» خوانده شده به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۵ ماه زندان محکوم شده است. پیش از این شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان، این دانشجوی تعلیقی را به همین اتهام به یک سال زندان محکوم کرده بود.

تداوم محرومیت و محدودیت بر پنج زن زندانی سیاسی
پنج زندانی زن محبوس در زندان اوین با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی از قبیل عدم امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده خود مواجه هستند. #آتنافرقدانی، #نرگس_منصوری، #وریشه_مرادی، #سپیده_قلیان و #نرگس_محمدی، از جمله زندانیانی هستند که به دستور مسئولان مربوطه، امکان برقراری تماس تلفنی و یا ملاقات با خانواده از آنها سلب شده است.