مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

ادامه اعتصاب صدها کارگر در فاز ۱۴ کنگان
بیش از ۱۲۰۰ کارگر پیمانی در فاز ۱۴ کنگان در شرکتهای پایندان، اکسیر صنعت و شرکت IPMI در فاز ۱۴ کنگان در اعتصاب هستند. بیشتر کارگران خوابگاهها و محل کار را ترک کردند. کارگران به عدم افزایش دستمزدها، منظور نکردن افزایش ۳۵ درصدی مصوب شورایعالی کار اعتراض دارند و خواهان افزایش دستمزدها بنا بر لیست درخواستی اعلام شده هستند.

اعتراض کارگران کارخانه رنگ پارس پامچال
روز یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳، کارگران کارخانه رنگ پارس پامچال نسبت به عدم رفع مشکلات چند ساله این واحد تولیدی واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین و بلاتکلیفی خود اعتراض کردند.

تداوم اعتراض پرسنل حراست میدان نفتی یادآوران
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳، پرسنل حراست میدان نفتی یادآوران دومین روز اجتماع اعتراضی خود را برگزار کردند. کارگران به کسر از حقوق پرسنل اعتراض دارند.

بیانیه پرستاران
“شورای هماهنگی اعتراضات پرستاران” طی بیانیه ی ضمن اعتراض به سیاستهای “خانه پرستار” و “صدور مجوز حمل اسپری فلفل، شوکر و باتوم تلسکوپی به بهانه امنیت پرستاران”، و تاکید براینکه “خانه پرستار هیچ سنخیتی با قشر پرستار و کادر درمان ندارد”، اعلام کردند که: “محیط امن همراه با تجهیزات تخصصی درمانی خواست همه ما پرستاران و کادر درمان میباشد و از خواست و مطالبات فوری پرستاران میباشد و همه مردم را فرامیخوانیم که از مبارزات پرستاران پشتیبانی کرده و برای داشتن حق بهداشت و درمان استاندارد تلاش کنیم. ما که نماد صبریم، صبرمون به سر رسیده!، اصلاح تعرفه‌گذاری و ثبت خدمات پرستاری به نام پرستاران، حذف اضافه‌کار اجباری و تصحیح حق‌الزحمه‌ی مربوط به اضافه‌کاری. اتحاد رمز پیروزی ماست”!

تجمع رانندگان کامیون در پالایشگاه گاز اراک
روز چهارم خردادماه ۱۴۰۳، رانندگان کامیون در اعتراض به عدم تحویل پلمب توسط پالایشگاه گاز اراک تجمع کردند. یکی از این رانندگان گفت: “چهار روز است که در مقابل پالایشگاه گاز اراک حضور داریم و با وجود اینکه پارکینگ برای کامیون ها نیست همچنان از دادن پلمب برای حرکت به مقصد خودداری می کنند.”

اعتراض بازنشستگان فولاد در اصفهان، تهران و خوزستان
روز یکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳، بازنشستگان فولاد مطابق یکشنبه‌های اعتراضی در واکنش به عدم رسیدگی به مطالبات معیشتی‌شان در مقابل ساختمان‌های صندوق بازنشستگی فولاد مراکز استان تجمع کردند.

اجتماع بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه
روز سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳، بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی کرمانشاه، برای پیگیری حقوق و خواست های مسلم معیشت و زندگی خود اجتماع اعتراضی برگزار کردند.

اعتراض کارگران بازنشسته اهواز
روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، کارگران بازنشسته اهواز در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خود دست به اجتماع و اعتراض زدند. باز نشستگان شعار میدادند؛ “روسری را رها کن، فکری به حال ما کن”!

اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شوش
روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، بازنشستگان تامین اجتماعی شوش در مقابل درب فرمانداری شوش اجتماع کردند. بازنشستگان به شرایط بد و نامساعد معیشتی، حقوق و دستمزدهای ناچیز و نامناسب، به دزدی، فساد و غارت، به تبعیص و نابرابری ها اعتراض دارند.

اجتماع کشاورزان خوزستان
روز چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳، کشاورزان خوزستانی برای مطالبه پول گندم های تحویلی به مراکز خرید، و همینطور اعتراض به وعده های بی عمل دولتمردان از وزارت جهاد کشاورزی تا استانداری خوزستان، در مقابل استانداری تجمع کردند. کشاورزان می گویند با گذشت حدود ۵۰ روز از تحویل گندم به مراکز خرید تاکنون جز وعده های واهی حتی یک ریال بحساب گندمکاران واریز نشده است.

۵۰ روز مقاومت و تجمع زحمتکشان رمشک بلوچستان
روز پنجشنبه ۱۰ خرداد، حدود ۵۰ روز از اعتراض مردم رمشک به استخراج معدن مس و تصرف زمین‌های کشاورزی آبا و اجدادی آنها که معدن در آن‌جا واقع شده می‌گذرد. مردم رمشک به مصادره‌ی آشکار زمین‌های کشاورزی‌ توسط سرمایه داران، بهره برداری از معدن مس که برای محیط زیست مخرب است، بی بهره بودن این مردم از ثروت معدن، فقر و بیکاری گسترده خود اعتراض دارند. کشمکش در رمشک مانند بسیاری مناطق که معادن در آن قرار دارد برسر زندگی است که توسط سرمایه دارانی که این معادن را تصاحب کردند هر روز سلب میشود. مردم خواهان تعطیلی این معدن و بازپس‌گیری زمین‌هایشان هستند.

بازداشت دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی، سوهانک
دانشجویان واحد سوهانک گزارش داده‌اند که روز ۶ خرداد، تعداد زیادی نیروی پلیس یا باتوم و اسلحه به همراه دو ون سفید در مقابل ورودی این دانشگاه حداقل صد نفر از دختران را بازداشت و آنها را وادار به امضای تعهد کتبی کرده‌اند. به بسیاری از این دختران گفته شده تا وقتی چادر نپوشند یا مانتو‌های خود را با سنجاق نبندند، حق خروج از ون را ندارند.

ادامه‌ بازداشت‌ها پس از مرگ رییسی
جمهوری اسلامی بعد از مرگ رئیسی جلاد دست به بازداشت فله ای از کسانی زده است که به طریقی نسبت به این واقعه واکنش نشان داده اند. در تداوم بازداشت‌ها، کامیار بامداد ساکن تالش، اشکان اسماعیل‌نژاد ساکن بوکان و سودابه وهابی ساکن چالوس، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

تایید حکم بیش از ۶۰ سال حبس برای فعالان حقوق زنان گیلان
سه‌شنبه ۸ خردادماه، احکام بازداشت‌شدگان مردادماه ۱۴۰۲ در گیلان در شعبه ۱۱ تجدیدنظر دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی محمدصادق ایران عقیده، «بدون تشکیل دادگاه» عینا تایید شد. براساس این احکام: زهره دادرس به ۹ سال و ۶ ماه حبس (به اتهام تشکیل ‌گروه با هدف برهم زدن امنیت ملی به ۶ سال و یک روز حبس تعزیری و‌ به اتهام اجتماع و تبانی، به ۳ سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری) محکوم شد. همچنین فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه سیاه، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان و‌ زهرا دادرس، هریک به ۶ سال و ‌۳ ماه و ۱۷ روز حبس (اجتماع و تبانی به سه سال و شش ماه و یک روز حبس و برای اتهام عضویت در گروه، به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس) محکوم شدند. جلوه جواهری و هومن طاهری به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

پیام مجاهد کورکور از زندان: “کمکم کنید، نجاتم دهید”!
نگار کورکور، خواهر مجاهد کورکور از بازداشت‌شدگان اعتراضات ایذه در سال ۱۴۰۱ که به اعدام محکوم شده است، از وضعیت برادرش خبر داده و گفته است او از زندان پیام داده که “کمکم کنید، نجاتم دهید”! مجاهد کورکور (عباس کورکوری) اهل ایذه است و در جریان جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ۲۹ آذر ۱۴۰۱ به اتهام آنچه که تیراندازی به شهروندان در جریان اعتراضات ۲۵ آبان در ایذه و به ویژه قتل کیان پیرفلک خوانده شد بازداشت شد. این در حالی است که خانواده کیان پیرفلک بارها شهادت داده‌اند عامل تیراندازی به خودرو آن‌ها و قتل کیان در شامگاه ۲۵ آبان مأموران امنیتی و انتظامی بوده‌اند و به همین دلیل هیچ شکایتی از مجاهد کورکور ندارند.

زندان قزلحصار، حمله گارد زندان به واحد یک سالن ۷
بنا به یک گزارش از درون زندان روز چهارشنبه ۹خردادماه ۱۴۰۳، در جریان یورش ماموران گارد زندان به واحد یک سالن ۷ یکی از زندانیان معترض به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به سلول انفرادی منتقل شد. این زندانی رضا خزایی نام دارد. این زندانی به آزار و اذیت زندانیان و فحاشی و هتاکی به خانواده‌هایشان اعتراض کرده بود. روز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳، جمعی از زندانیان واحد یک، سالن هفتم زندان قزلحصار کرج با ضبط و انتشار ویدیویی اعلام کردند که در هر هفته بین ۱۰تا ۲۰ زندانی در این زندان اعدام می‌شوند.

درخواست کمک زندانیان قزلحصار: به داد ما برسید!
زندانیان قرل حصار با انتشار بیانیه ای اعلام کردند؛ “هر هفته ‌بین ۱۰ تا ۲۰ تن اعدام می‌شوند”. در این بیانیه از جمله آمده است: “نگاه امنیتی، ترور شخصیتی، دروغ گویی و پرده پوشی واقعیت زندان ها از سوی سازمان زندان ها در برابر خبر اعدام های گسترده در حالی است که براساس تازه ترین گزارش سازمان عفو بین الملل، جمهوری اسلامی همچنان به دنبال چین صدرنشین اجرای احکام اعدام در سطح جهان است و سال گذشته ۸۵۳ نفر را اعدام کرده که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ میلادی است. افزایش انفجاری آسیب های اجتماعی در اثر گسترش فقر و بیکاری و تراکم شدید در زندان ها با زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر، قتل، سرقت و بزه کاری، تشدید بهره برداری از عنصر ارعاب در شرایط گسترش انزوای حاکمیت و افزایش بی سابقه نفرت مردم از نظام جمهوری اسلامی در راستای مقابله با خیزش های نوین اعتراضی و فقدان یک جنبش نیرومند و سراسری علیه اعدام در کشور علیرغم رشد همه جانبه جنبش دادخواهی، برخی از دلایل افزایش اعدام ها در ایران در دو سال اخیر است”.

ریزش معدن زغال سنگ در کرمان جان یک کارگر را گرفت
رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر فوت یک کارگر و مصدومیت پنج کارگر در معدن زغال‌سنگ آبنیل کرمان را تایید کرد. به گفته او، ریزش معدن موجب فوت یک کارگر شد. در این حادثه دو کارگر مصدوم و سه کارگر دیگر هم سرپایی درمان شدند. طی سال ۱۴۰۲ سازمان پزشکی قانونی مرگ دستکم ٢١١٥ کارگر در ایران را ثبت کرد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما مدعی کاهش مرگ ناشی از حوادث کار شد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها مرگ ناشی از حوادث کار در کارگاه‌های شمول قانون کار را به رسمیت می‌شناسد.

قتل و زخمی شدن ٩٨ کولبر در دو ماه
از ابتدای سال ۱۴۰۳ مجموع ۹۸ کولبر در کردستان ایران کشته و زخمی شده‌اند؛ از این میان ۱۷ کولبر جان خود را از دست داده‌اند. این آمار طی سیزده سال گذشته بالاترین است. بر اساس گزارش یکی از خبرگزاری های کردستان ۶ تن از این کولبران زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند. ۱۱ تن از این کولبران براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی، ۲ کولبر در نتیجه سرمازدگی، ۳ کولبر درپی سقوط از ارتفاع به‌ دنبال تعقیب و گریز نیروهای نظامی و یک کولبر درپی سکته قلبی زیر فشار کولبری جان باخت. لازم به‌ذکر است، بیشترین میزان کشتار کولبران در مرزهای نوسود و بانه است.

سراوان؛ کشته و زخمی شدن ۱۲ سوختبر با تیراندازی سپاه
روز سه‌شنبه ۸ خرداد ماه ۱۴۰۳، با تیراندازی نیروهای سپاه در مرز جودر کلگان، دستکم ۱۲ سوختبر کشته و زخمی شدند. هویت چهار تن از سوختبران کشته شده “عبدالواسع ریگی” ۱۸ ساله فرزند ملا سلیمان، “شکرالله ریگی” ۲۳ ساله، “خواستی ریگی” و “اصغر ساسولی” ۲۲ ساله فرزند محمد اکبر، اهل ماشکید بلوچستان عنوان شده‌ است. هویت یکی از سوختبرهای زخمی این تیراندازی “عبدالله ریگی” فرزند ملا سلیمان عنوان شده است. عبدالله و یک سوختبر دیگر که هویتش تاکنون مشخص نشده، توسط نیروهای سپاه بازداشت و به سراوان و دو سوختبر زخمی دیگر به درمانگاه شهر ماشکید منتقل شدند.

نامه رضا شهابی و داود رضوی به سازمان جهانی کار
رضا شهابی و داود رضوی از اعضای سندیکای واحد نامه ای به تاریخ ۷ خرداد ۱۴۰۳، برابر با ۲۷ ماه مه ۲۰۲۴، از زندان اوین به سازمان جهانی کار نوشتند و ضمن نقد عدم پیایبندی این سازمان به مصوبات خویش، پیگیری نکردن شکایتهای کارگران و حمایت از عناصر حکومت بجای نمایندگان واقعی کارگران از جمله اعلام کرده اند:

“در همین مدت صدها فعال جنبش‌های کارگری، معلمان، دانشجویی و زنان تنها به خاطر فعالیت‌های صنفی و ‌مدنی و دفاع از حقوق خود و همکارانشان اخراج، بازداشت و زندانی شده‌اند. اندک تشکلات مستقل کارگری و‌ معلمی از جمله سندیکای ما و‌ تشکلات‌ معلمان که با وجود فشار نهادهای سرکوب بوجود آمدند، تحت فشار دائمی و زیر ذره بین نیروهای امنیتی حکومت قرار دارند و امکان فعالیت علنی و آزادانه از آنها سلب شده است. هم اکنون دهها کارگر، ‌معلم، دانشجو و مدافعین حقوق کودکان و زنان در زندانهای کشور در حبس بسر می‌برند که اسامی برخی از آنان عبارتند از: ریحانه انصاری نژاد، آنیشا اسدالهی، سروناز احمدی، شریفه محمدی، نسرین جوادی، ناهید خداجو، زینب همرنگ، عثمان اسماعیلی، رسول بداقی، مهران رئوف، کیوان مهتدی، کامیار فکور، سیسیل کوهلر، ژاک پاری، و بسیاری دیگر.

با این وجود می بینیم‌ که عوامل حکومت تحت‌عنوان «کانون عالی شوراهای اسلامی کار» و دیگر نهادهای دست‌ساز، که همگی تشکلات وابسته به دولت و‌کارفرماها هستند، آزادانه و با برخورداری از ‌کلیه امکانات مالی و‌ تدارکاتی و‌ حمایت نیروهای امنیتی و‌ حراست و وزارت کار و کافرماها در حال کنترل و‌ مهار جنبش کارگری و به خاموشی کشاندن‌ مطالبات اساسی و بنیادین کارگران در سراسر کشور هستند. همین عوامل حکومتی در حالیکه بسیاری از کارگران و‌ معلمان همچون ما در زندان و‌ یا تحت ‌تعقیب هستند، در اجلاس سازمان‌ جهانی کار، به عنوان نمایندگان کارگران ایران شرکت می‌کنند که فقط باید گفت جای بسی تاسف است. لذا تاکید می‌کنیم که ما کارگران ایران هیچگونه نماینده‌ای، چه تحت عنوان هیئت‌های کارگری حاکمیت از داخل کشور و یا هر فرد و‌ یا هر تشکلی که ادعای نمایندگی نیروی کار ایران در خارج از کشور را داشته باشد، نداریم و به هیچ عنوان آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم.

ما مطلع هستیم ‌که هر ساله هم زمان با برگزاری اجلاس سازمانی جهانی کار، تشکلات ‌کارگری بین المللی و حامیان طبقه کارگر ایران در خارج از کشور تجمعاتی اعتراضی در حمایت از کارگران زندانی و‌ مبارزات کارگری در ایران برگزار می‌کنند.‌ ما به نوبه‌ خود صمیمانه قدردان آنها و ‌کلیه حامیان جنبش کارگری ایران هستیم. امیدواریم امسال نیز، با توجه به حمایت سندیکاهای کارگری فرانسه، سوئیس، دانمارک، سوئد، انگلیس و دیگر تشکلهای کارگری بین المللی، شاهد حمایت گسترده‌ترهم‌ طبقه‌ای‌های خود باشیم. همچنین امیدواریم که پرونده شکایات مربوط به سرکوب تشکلات و‌ فعالین مستقل کارگری ایران با جدیت و فوریت بیشتری دنبال گرفته شود و نتایج مطلوبی در حمایت از کارگران ایران حاصل‌ گردد.

در پایان مایلیم از درون زندان اوین، همبستگی خود را با کارگران و مردم ستم‌دیده ایران و‌ جهان اعلام‌ کنیم و به خصوص بگوییم که ما نیز هم‌صدا با طبقه کارگر جهان، خواهان آتش‌بس فوری و‌ خاتمه جنگ جنایت ‌کارانه‌ی دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین، و توقف سیاست‌های جنگ‌ طلبانه در منطقه توسط قدرت‌های جهانی و ‌منطقه‌ای و برقراری صلحی پایدار در سراسر خاورمیانه و‌ جهان بر مبنای منافع عموم مردم و ارزش‌های جهان شمول انسانی هستیم. همبستگی جهانی و مبارزه متحدانه تشکلات واقعی کارگری و‌ دیگر نیروهای مردمی و آزادی‌خواه و‌ عدالت‌ طلب، ضامن اصلی برقراری صلح و عدالت در منطقه و‌ جهان است. تقویت این تشکلات و‌ جنبش‌ها وظیفه‌ فراموش نشدنی همه‌ ما بعنوان جنبش کارگری بین‌المللی است”.