مقالات

پیامها و نوشته ها در گرامیداشت مظفر صالح نیا برای رفیقمان ؛ مظفر صالح‌نیا رامین کریمی

پیامها و نوشته ها در گرامیداشت مظفر صالح نیا
برای رفیقمان ؛ مظفر صالح‌نیا
رامین کریمی
آخرین دیدارمان برمی‌گردد به دهم اردیبهشت ماه امسال زمانی که درون گیت ورودی ساختمان ستاد خبری وزارت اطلاعات به انتظار نشسته و منتظر بودم طبق روال همیشگی صدایم بزنند تا به داخل بروم و باز هم سوال و جوابها و تهدیدهای همیشگی در رابطه با روز کارگر آغاز گردد.
غرق در خیالات و افکارم و مشغول جمع‌بندی جوابهایی که از پیش آماده کرده بودم که ناگهان صدایی آشنا از پشت در ورودی به گوش رسید که با نگهبان جلو در مشغول جر و بحث بود
+ گوشی؟ گوشی ندارم من . شایدم دارم تو خونه جا گذاشتم الان هیچی پیشم نیست.
صدای مظفر بود که با آن لهجه شیرین حتی با این موقعیتی که در آن قرار گرفته بود با طنازی همیشگیش برخورد می‌کرد.
آمد و در صندلی کنار دستم نشست گویی اضطراب و نگرانی را در چهره‌ام تشخیص داده بود، بعد از سلام و احوالپرسی صورتش را دقیقا مقابل صورتم قرار داد و با صدای زیر و زمزمه گونه شروع به شوخی و تعریف کردن خاطرات رفقای دیگر نمود و تا لبخندی به پهنای صورتم تحویل نگرفت دست بر نداشت . قلب مهربان و مالامال از عشق به انسانیت مظفر انگار وظیفه‌ای برایش تعریف نموده بود که در برخورد با هر رفیقی حتما باید لبخندی به چهره‌اش بیاورد.
از بکار بردن واژه مرگ یا مردن برای فقدان رفیقمان مظفر اکراه دارم زیرا هرکس حتی برای یک روز از نزدیک با وی برخورد داشته میتواند گواهی دهد که این انسان نازنین سرشار از شور و امید به زندگی بود و یقین دارم که حتی در آن لحظات آخر نیز مرگ را به سخره گرفته است.
مظفر صالح‌نیا ، کارگری آگاه و شخصیتی خوشنام و اجتماعی بود که فقدانش لطمه‌ای جبران ناپذیر برای جنبش کارگری و کمونیستی است. نبودنش شاید برای ما جانکاه و دردآور باشد اما نام نیک و سنت انسانی که از خود به یادگار گذاشت چراغ راهی خواهیم نمود برای رسیدن به دنیایی بهتر که مظفر و مظفرها عمرشان را در راه ساختن آن وقف نمودند.
نامشان زمزمه نیمه شب مستان باد
تا نگویند که از یاد فراموشانند
یادش گرامی
درگذشت فعال کارگری، مظفر صالح نیا درسنندج؛
پیام های تشکل های کارگری
مظفرصالح‌نیا، فعال جنبش کارگری، عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و گروه کوهنوردی چل‌چمه بود. او بارها طی سالهای اخیر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی احضار، بازداشت و شکنجه شده بود. نهادهای امنیتی سال‌ گذشته نیز این فعال کارگری کُرد را تهدید کرده و از او خواسته‌ بودند که در سالگرد اعتراضات سراسری از شرکت در مراسم‌ها خودداری کند.
او در کمپین نه به اعدام، جنبش کارگری و سایر کارها و حرکت‌های اجتماعی و اعتراضی که طی بیش از سه دهه اخیر در سنندج صورت گرفته است همیشه نقشی مهم و کلیدی ایفا کرد.
صالح‌نیا در ١٣۶۵ با عضویت در اتحادیه صنعتگران شروع به فعالیت کارگری کرد و در کلیه مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر و هشت مارس روز جهانی زن در سنندج حضوری فعال داشت. او در مراسم روز جهانی کارگر در سال‌های ۶٧ و ۶٨ در پاساژ عزتی، سالن تختی و دبیرستان رنج‌آوری سنندج حضوری فعال داشت. همچنین در سال ١٣٨۵ به عضویت اتحادیه کارگران اخراجی بیکار در آمد و دو سال بعد نیز به اتحادیه آزاد کارگران ایران پیوست و بعدها نیز به عنوان هیات مدیره این اتحادیه انتخاب شد و نقش رهبری این تشکل را به عهده گرفت.
بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی، امروز جمع کثیری از مردم کردستان در مراسم خاکسپاری او شرکت کردند و بر سر مزار او نسخه‌ی کوردی سرود انترناسیول را همخوانی کردند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و جعفر عظیم زاده، فعال کارگری پیام های جداگانه ای در پی درگذشت وی منتشر کردند.
پیام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:
تسلیت به مناسبت درگذشت نابهنگام فعال کارگری مظفرصالح نیا
‏با کمال تاثر و‌ تاسف مطلع شدیم که مظفر صالح‌نیا از فعالین قدیمی و خوشنام جنبش کارگری و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران بر اثر ایست قلبی صبح دیروز شنبه دوازدهم خردادماه ۱۴۰۳، درگذشت.
‏زنده یاد مظفرصالح نیا طی چند دهه فعالیت مستمر کارگری و آزادیخوانه و ‌برابری طلبانه بارها توسط نیروهای امنیتی، احضار، بازداشت و‌ بازجویی و ‌تهدید شد اما کماکان به اعتقادات و‌ تعهد خود به کارگران و زحمتکشان چه در سنندج و‌ کردستان ‌و ‌چه در سراسر کشور وفادار ماند.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه درگذشت نابهنگام مظفرصالح نیا را به خانواده محترم ایشان و‌ به‌ جنبش کارگری و دوستان و یاران این انسان شریف صمیمانه تسلیت میگوید و برایشان آرزوی صبر و شکیبایی دارد.
یاد و‌ خاطره مظفر صالح نیا گرامی باد!
به امید برقراری کامل عدالت در ایران و‌ جهان.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
۱۳ خرداد ۱۴۰۳
پیام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:
اطلاع پیدا کردیم که قلب یکی از فعالین کارگری در سنندج از تپش باز ایستاد.
مظفر صالح نیا فعال کارگری و یکی از چهره های نام آشنا در شهر سنندج بود که امروز شنبه ۱۲ خرداد بر اثر سکته قلبی جان عزیزش را از دست داد.
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، جانباختن مظفر صالح نیا را به خانواده، کارگران و همراهان او در سنندج، تسلیت گفته و خود را شریک در این غم بزرگ می داند.
یادش گرامی باد!
سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
۱۲ خرداد ۱۴۰۳

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران:
صبح امروز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳، مظفر صالح‌ نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در کمال ناباوری بر اثر ایست قلبی درگذشت.
مظفر از چهره‌های محبوب در میان مردم سنندج و از فعالین برجسته جنبش کارگری ایران، جنبش علیه اعدام، و از فعالین موثر و ثابت‌قدم برگزاری مراسم‌های روز جهانی کارگر و روز زن و سیمایی از آزادیخواهی و برابری‌طلبی کارگران و مردم سنندج بود.
او در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته بدلیل فعالیت‌ها و مبارزات آزادیخواهانه‌اش همواره تحت آزار و اذیت نهادهای امنیتی قرار داشت و به دفعات بازداشت و محاکمه شد.
درگذشت مظفر صالح‌نیا ضایعه‌ای بزرگ برای ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، جنبش کارگری و صفوف آزادیخواهی و برابری‌طلبی مردم ایران است.
ما درگذشت نابهنگام مظفر عزیز را به همسر، فرزندان و دیگر اعضای اتحادیه، همه یاران و بستگانش تسلیت می‌گوئیم و اعلام می‌داریم راه او را برای برپایی دنیایی آزاد و برابر و عاری از هرگونه ستم و استثمار با تمام توان ادامه خواهیم داد.
اتحادیه آزاد کارگران ایران. دوازدهم خردادماه یکهزار و چهارصد و سه
پیام جعفر عظیم زاده:
بدرود رفیق عزیزم
مظفر عزیزم، چقدر ناگهانی و ناباورانه ترک‌مان کردی و تحمل نبودنت چه سخت و طاقت فرساست.
ما تو را در حالی از دست داده‌ایم که افق آزادی و رهائی با ایستادگی و خستگی ناپذیری مبارزانی چون تو بیش از هر دوره دیگری در دسترس ما کارگران و مردم ایران است.
نبودن سازمانده برجسته‌ای چون تو در چنین دوره‌ای، ضایعه‌ای بزرگ برای ما در اتحادیه، جنبش کارگری و برای صفوف آزادیخواهی و برابری‌طلبی در سراسر کشور و شهر سرخ سنندج است.
ما صلابت و خستگی ناپذیری تو را در مبارزه برای آزادی و برابری توشه راهمان خواهیم کرد و لحظه‌ای در مبارزه برای دست‌یابی به آرمان‌های والایت از پای نخواهیم نشست.
بدرود، بدرود، بدرود رفیق عزیزم
جعفر عظیم زاده دوازدهم خرداد ماه هزار و چهارصد و سه
درروزهای اول وسوم مرگ نا بهنگام رفیق مظفرصالح نیا تعدادی از فعالین کارگری ازجمله عثمان محمدی وجعفر عظیم زاده در موردتلاش ومبارزه رفیق مظفر برای حاضرین سخنرانی کردند. روز سوم در تجمع مردم، خانواده جانباخته گان شهر سنندج نیز بر مزاررفیق مظفر حظور داشتند و او ادای احترام کردند.
یاد رفیق مظفر گرامی پر رهرو باد