مقالات

انتخابات یک حکومت ورشکسته سعید یگانه

انتخابات یک حکومت ورشکسته
سعید یگانه
روز جمعه انتخابات رئیس جمهوری در ایران است. از ۶میان کاندید طرفدار و‌سینه چاک حفظ نظام گندیده جمهوری اسلامی که هرکدام پرونده سنگینی از ظلم و ستم بر مردم وفساد و دزدی و دست داشتن در جنایت زیر بغل دارند یکی از آنها سر از صندوق انتخابات بیرون می آورد. از نظر اکثر مردم کارگر وزحمتکش وزنان و جوانان متنفر و بیزار از کلیت نظام سرکوبگرواستثمارگر جمهوری اسلامی ، انتخابات نه تنها مضحکه وپشیزی برای آن قابل نیستند، علاوه برآن هرجا بتوانند صندوق رای را بر سرصاحبان آن خراب می کنند. اما این انتخابات در هر صورت برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و تلاش می کنند با بازار گرمی حول آن مردم را به پای صندوق رای ترغیب کنند.
انتخابات رئیس جمهوری ایران در شرایطی بر گزار می شود که جمهوری اسلامی در بدترین شرایط حیات خود به سر می برد. بحران‌های متعدد سیاسی -اقتصادی آن را محاصره کرده و هیچ عملکرد و سیاستی نتوانسته و نمی تواند جمهوری اسلامی را از این باطلاق نجات دهد. خیزش انقلابی ۱۴۰۱ نه تنها این بحران‌ها راتشدید کرد، جمهوری اسلامی را تماما از نظر افکار عمومی در داخل و خارج کنفت و مشروعیت آن را بشدت زیر سوال برد. سرکوب و دستگیری و زندان و اعدام نتوانست جامعه را منکوب کند و آنچه مشاهده می شوداعتراض و نارضایتی و اعتصاب و مبارزه اقشار و طبقات مختلف مردم همچنان ادامه دارد و رو به گسترش است.
مرگ رئیسی قاتل در سانحه سقوط بالگرد با همراهانش هر دلیلی داشته باشد ضعف و زبونی و بی لیاقتی رژیم اسلامی را در انظار عموم هر چه بیشتربه نمایش گذاشت. هر چند خامنه ای در اولین واکنش بعد از مرگ رئیسی سعی کرد به روی خود نیاورد و آن را کم اهمیت جلوه دهد، اما بحران رژیم را تشدیدکرد ،پروژه های ناکام رئیسی نیمه راه با خودش سقوط کرد و رژیم اسلامی را با انتخاباتی زودرس که کم ضرر برای جمهوری اسلامی نیست مواجه کرد.
هدف اصلی رژیم اسلامی دربرگزاری این انتخابات و تبلیغاتی که حول آن صورت داده است، جذب ارای بیشتر، با هدف بر گرداندن فضا به نفع خود،جبران ضعفهاو شکستها ،تقویت روحیه هواداران ،و اساسا جبران مقبولیت تماما از دست رفته آن از نظر افکار عمومی دنیا و دولت های اروپایی برای پیشبرد اهداف رژیم درسیاست خارجی ،مذاکره و‌بده بستان است. پزشکیان که میلیمتر با کاندیداهای دیگر متفاوت است، با همین هدف وداغ کردن تنور انتخابات به صحنه آوردند تا انتخابات بی رمق را رمقی ببخشند. از نظر اکثریت مردم اما صورت مسئله اصلی نه انتخابات وبه رسمیت شناختن این مضحکه، که نخواستن رژیم اسلامی و خواست سرنگونی است. اکثریت مردم دراعتراضات ۹۶ با شعار؛اصلاح طلب، اصولگرا دیگرتمومه ماجرا”از جمهوری اسلامی عبورکردند. این انتخابات هم به داد رژیم اسلامی نمی رسد
جمهوری اسلامی وصله ناجوری به جامعه است
نظام سرمایه داری ایران با بحران‌های متعددی روبروست.دولت جمهوری اسلامی عامل اصلی بحران‌های سیاسی و اقتصادی و تشدید آن است. هیچ حکومتی در چهارچوب نظام کنونی قادر به حل و حتی کاهش این بحرانها نیست و نبوده است. دردولت رئیسی که مدعی بهبود اوضاع اقتصادی بود و از حمایت هسته اصلی قدرت و سپاه و همه ابزارهای موجود برخوردار بود، نه تنها بهبودی در وضعیت اقتصادی به وجود نیامد، بلکه اوضاع اقتصادی وخامت بیشتری یافت، تورم و گرانی تشدید شد و بحران سیاسی در دوره حاکمیت او به اوج رسید. دولت آینده ایران با پزشکیان و بدون او بی تردید کاری از پیش نخواهد برد و همچنان شاهد تشدید وضعیت وخیم معیشتی،تورم و گرانی کمر شکن، سرکوب و اختناق و فقر و فلاکت خواهیم بود. این رژیم با همه سران ریز و درشتس بی ربط به منافع اکثریت مردم کارگر وزحمتکش و زنان و جوانان و انتخاباتش نیز مشروعیتی ندارد.
این انتخابات نیز به پایان می رسد. پزشکیان و هر کدام از این الدنگها سر از صندوق انتخابات بیرون بیاورند با جامعه ای روبرو هستند که تغیر می خواهند، تشنه آزادی واز رژیم اسلامی و قوانین وفرهنگ آن متنفرند.
این انتخابات رژیمی ورشکسته و بی ربط به اکثریت مردم است.گارگران وزحمتکشان هیچ نفعی دردفاع از این نظام ضد کارگری ندارند و درانتخابات مشتی فاسد واستثمارگر شرکت نمی کنند. شرکت در این انتخابات به هر بهانه ای خدمت به رژیم سرکوبگران واستثمارگران است.
27 ژوئن 2024