مقالات

موج دوم كرونا، آرامش قبل از طوفان و خطر گرسنگى در جهان جمال كمانگر

جهان معاصر ما، وارد هشتمين ماه پاندمى كرونا ميشود. آمارهاى تاكنونى دانشگاه “جان هاپكينز” كه بر اساس ديتاى رسمى كشورها گردآورى ميشود، حاكى از آن است تا پنجشنبه ٣٠ ام ژوئيه ٢٠٢٠ بالغ بر ١٧ ميليون نفر مبتلاى ثبت شده و ٧٠٠ هزار نفر مرگ و مير و ١٨٨ كشور جهان درگير اين بيمارى همه گير هستند. مردم جهان بی صبرانه چشم به آزمايشگاههای تحقیقاتی و توليد واكسن دوخته اند تا دانشمندان علوم پزشكى البته نه خدا، درمانی برای اين كابوس قرن بيست و يكمی که روی سر بشریت در گشت و گذارست، پیدا کنند.

در اين هشت ماه در روانشناسی مردم تغييرات زيادی بوجود آمده است. قرنطينه طولانی در اکثر كشورها و ترس از مبتلا شدن يا باعث ابتلای ديگران، انسان اين موجود اجتماعی را به كنج انزوا سوق داده است. خرافات مذهبى در قفس شده اند و بی آبروتر از قبل شده اند. ارزش و احترام يك پرستار و دكتر و نظافت چي و كارگر مواد غذايي و حمل و نقل به مراتب بيشتر از پاپ و آيت الله و خاخام شده است. حس هم سرنوشتی و کمک، جای خودش را به فردگرایی منحط داده است. این یک زاویه مثبت و نوید بخش است که دنیای دیگری ممکن است.

طبق نظر كارشناسان حوزه بهداشت و درمان، موثر ترين راه حل مقابله با بیماری کووید ۱۹ كماكان شستن دستها، ماسك زدن به صورت، رعايت فاصله اجتماعى دو متر در صورت امكان، لغو تجمعات بزرگ ورزشی، مذهبی وعزا و عروسي است. چشم اندازی برای واكسن تا نيمه اول سال آينده متصور نيست. هرچند تجارب كادر درمانی در مقابله با اين بيماری به مراتب بيشتر شده است اما هنوز دارويی كه جلو مرگ و ميرناشی از ویروس كرونا را بگيرد كشف و توليد نشده است. داروی “رمديسوير” هم فقط روی ١٠٠٠ نفر آزمايش شده است كه دوره بيماری را از ١٥ روز به ١١ روز كاهش ميدهد و دولت فاشسیت ترامپ تمام تولیدات کارخانه سازنده این دارو در یک سال آینده را پیش خرید کرده است!

اما در این گیر و دار صاحبان سرمايه هم بیکار ننشسته اند و دست به بيكارسازی وسيع و دهها میلیونی در سطح جهان زده اند. فقط در آمريكا بالغ بر ٤٢ ميليون نفر بيكار شده اند و رقم كل بيكاری بر اثر پاندمى حدود ٤٠٠ ميليون نفر بر آورد ميشود.

موج دوم كرونا یا ادامه موج اول آرامش قبل از طوفان است و با خود خطر كمبود مواد غذايی و گرسنگی را به ارمغان خواهد آورد. قبل از شروع پاندمى كرونا ١٣٥ ميليون نفر در جهان پر از نعمات و تولیدات نياز شديد به مواد غذائی داشته اند و با ادامه پاندمی، طبق برآورد سازمان جهانى غذا بالغ بر ٢٦٥ ميليون نفر محتاج مواد غذائی و بدون كمك گرسنه سر بر بالين خواهند گذاشت! ادامه پاندمی كرونا زنجيره توليد و توزيع مواد غذائی را از هم گسيخته است. فقط مردم پاكستان امسال با كمبود ٣.٥ ميليون تن گندم روبرو هستند. گندم غذای اصلی جمعيت بيش از دويست ميليونى آن كشور است. كشورهای كه درگير بحران سياسى و جنگ داخلى و تحريم اقتصادی هستند وضعيت به مراتب بغرنج تری دارند.

خبر گزاری رویترز روز پنج شنبه ٣٠ ام ژوئیه در گزارشى خطر کمبود و گرانی غذا و دارو در ایران را جدی اعلام کرده است. جهان چند قطبى امروز در مقابله با پاندمى كرونا نتوانست به يك سياست مشترك و واحد برای كنترل اين بيمارى خطرناك دست بايد. اين باعث هرج و مرج و سردرگمى در مقابله با اين بيمارى شده است. من قبلا در مطالبی پيوسته تحت نام “پاندمى كرونا و دوراهى نظم نوين جهانى” مفصل علل این سردرگمی را توضيح داده ام که علاقه مندان میتوانند آنرا مطالعه کنند.

سياست درست در اين شرايط كه جهان درگير پاندمى كروناست و چشم انداز سريعى برای عبور از آن ندارد باید موارد زير را در برگيرد:

الف- لغو بی قید و شرط تمام تحريمهاى اقتصادى در جهان به عنوان سلاح كشتار جمعى عليه مردم عادى.
ب- تامين و تضمين امنيت شبكه مواد غذائی و دارويی در جهان و ممنوع اعلام کردن به گرو گرفتن آن توسط کشورهای متخاصم.
ت- قابل دسترس كردن مواد غذائی مجانى و بهداشتی براى تمام نيازمندان در جهان.
ث- پرداخت حقوق پايه و جهانشمول برای تمام آحاد جامعه.

***