مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: هیئت تحریریه

اعتراض گسترده و سراسری پرستاران
روز سه شنبه ٦ شهریور، پرستاران در بیمارستانها و مراکز درمانی شهرهای تهران، اصفهان، بندرعباس، همدان، کنگان، کرمانشاه، یزد، بوشهر و چند شهر دیگر دست به اعتراض و اجتماع زدند. این اعتراضات مقدمه اعتصاب است. یک نقطه قدرت سازماندهی اعتراضات پرستاران تاکتیک اعتراض زنجیره ای است که تداوم اعتراض و امکان بسیج گسترده تر سراسری را تامین میکند. در این اجتماع نیروهای سرکوبگر با ایجاد تنش و اعمال فشار تلاش داشتند مانع اجتماعات شوند اما با اتحاد پرستاران موفق نشدند.

اجتماع کارگران رسمی نفت در لاوان و سیری
روز دوم شهریور، کارگران رسمی نفت در ادامه اعتراضات خود در شرکت قاره در لاوان و سیری تجمع کردند. خواستهای همکاران رسمی سراسری می باشد که عمدتا برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف حقوق، اجرای کامل ماده ده و پرداخت بک پی ماده یک، عدام تفکیک سه گانه مشاغل عملیاتی و بازنگری اساسنامه تحمیلی صندوق بازنشستگی، حذف محدودیت حق سنوات بازنشستگی میباشد. در این روز همکاران ساکن در شهرک های مسکونی جم به همراه خانواده ها تجمع اعتراضی برپا کردند.

اجتماع کارگران رسمی در پالایشگاه های گاز پارس جنوبی
در روز ۶ شهریور، کارگران رسمی شاغل در پالایشگاه های هفتم، هشتم و نهم مجتمع گاز پارس جنوبی دست به تجمع و اعتراض زدند. کارگران شاغل در سایت دو شرکت نفت و گاز پارس کنگان، کارگران سکوی نصر سیری و شرکت نفت و گاز پارس در سکوهای ۴۰ گانه، سکوی نوروز شرکت نفت فلات قاره و کارکنان نفت و گاز پارس جنوبی در این اجتماعات شرکت کردند. همینطور در ششم شهریور کارگران رسمی نفت در شهرکهای مسکونی همراه با خانواده هایشان با شعار “نفت و گاز تولید میشه، حقوق ما کم میشه” به راهپیمایی پرداختند.

اجتماع کارگران پالایشگاه دوازدهم پارس جنوبی
روز چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳، کارگران شاغل در پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی، SPGC در اعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق و دستمزد دست به تجمع و اعتراض زدند. در همین روز کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری دست به اعتراض و تجمع زدند.

اعتصاب و راهپیمایی کارگران کارخانه واگن پارس
روز پنجشنبه هشتم شهریور، ١٣٠٠ کارگر واگن پارس در سی و دومین روز اعتصاب خود مجددا دست به راهپیمائی زدند. “کارگر می میرد، ذلت نمی پذیرد”، “ننگ ما ننگ ما، مدیر الدنگ ما” و “کارگر داد بزن حقتو فریاد بزن” از جمله شعارهای کارگران در راهپیمائی اعتراضی بود.

اعتصاب کارگران معدنچی طبس
روز چهارشنبه هفتم شهریور، کارگران معدن سامان کاوش در طبس در اعتراض دستمزدهای پایین خود و خواست افزایش دستمزد دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارگران خطوط تولیدی شرکت رادیاتور ایران
صبح روز سه شنبه ششم شهریور، کارگران خطوط تولیدی شرکت رادیاتور ایران همراه با بخش اداری و ستادی، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و وعده های توخالی هیئت مدیره کار را تعطیل و در محوطه ورودی شرکت تجمع کردند.

اجتماعات در اعتراض به قطع وسیع برق
در هفته جاری در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، کرمانشاه، اصفهان، زابل و اردبیل در اعتراض به قطع مستمر و طولانی برق دست به اجتماع و اعتراض و بستن جاده زدند. روز چهارشنبه ۷ شهریور در اردبیل، ترافیک سنگینی در میدان قیام بدلیل قطع برق رخ داد و موجب تشنج میان مردمی شد که ساعتها در ترافیک مانده بودند. در کرمانشاه نیز مردم در اعتراض به قطع برق در چهار منطقه کرمانشاه تجمع کردند. در لارستان اجتماعات بزرگی در اعتراض به قطع برق صورت گرفت. در خرمدشت تهران و سیاه سنگ در اعتراض به قطع برق مردم به اعتراض و بستن جاده آبعلی و اتوبان مبادرت کردند. در زابل مردم در اعتراض به قطعی های برق در مقابل اداره برق زابل دست به اجتماع و اعتراض زدند. در اصفهان صدها نفر از صنعتگران شهرک صنعتی بزرگ اصفهان در پی قطعی برق همه روزه و ایجاد خسارتهای هنگفت در مقابل اداره برق شاهین شهر تجمع کردند.

اعتصاب کارگران پیمانی مجتمع فولاد خراسان
روز سه‌شنبه ۶ شهریور، حدود ۶۰۰ کارگر پیمانی مجتمع فولاد خراسان در اعتراض به دستکاری کارفرما در مزایا و آیتم های دستمزد دست به اعتصاب زده اند. کارگران با قرارداد پیمانی این شرکت در هفته گذشته نیز در مقابل فرمانداری نیشابور تجمع و اعتراض کردند که با وعده پیگیری معاون فرماندار خاتمه یافت اما این وعده محقق نشد. کارگران در اعتراض به خلف وعده اینبار در مقابل مجتمع فولاد تجمع کردند و با بستن درب ورودی از تردد خودروها به مجتمع فولاد ممانعت کردند.

اجتماع کارکنان مخابرات آذربایجان شرقی
روز هفتم شهریور، کارکنان شسکام تبریز زیر مجموعه شرکت مخابرات‌ آذربایجان شرقی با برگزاری تجمع خواستار رسیدگی به خواستهای خود از جمله دستمزدهای معوقه در چند ماه اخیر شدند.

اعتصاب رانندگان اتوبوس های تند رو خطوط کرج
روز دوم شهریور رانندگان اتوبوس های تند رو خطوط کرج در اعتراض به کاهش چشمگیر حقوق واریز شده به حساب بانکی شان دست به اعتصاب زدند.

تعلیق و اخراج دانش آموزان معترض
به گزارش شورای هماهنگی تشکلهای صفی فرهنگیان از زمان برسرکار آمدن دولت پزشکیان در ادامه تعلیق و اخراج دانش آموزان؛ ریحانه ابراهیم وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا با حکم کمیته انظباطی با اتهامات نشر اکاذیب و ایجاد آشوب و بلوا به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد. یکتا میرزآیی دانشجوی رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران بنا بر حکم کمیته انظباطی با اتهامهای عدم رعایت حجاب، عدم رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دوسال و نیم (یک نیم سال اجرایی و یک نیم سال تعلیقی) محکوم شد. سید کیان بنی هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رفتار سازمان دانشگاه تهران، بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از حکم بدوی، با حکم قطعی کمیته انضباطی، به محرومیت از تحصیل به مدت یک سال و نیم با احتساب سنوات محکوم شد. همینطور روز چهارشنبه ۷ شهریور، والدین دانش‌آموزان در مقابل شورای عالی انقلاب (ضد) فرهنگی در اعتراض به مصوبات این شورا دست به تجمع و اعتراض زدند.

اجتماع و اعتراض کشاورزان به ناامنی جاده ها
روز پنجشنبه ۸ شهریور، در آران و بیدگل کاشان کشاورزان مزارع منطقه فیض آباد و نوش آباد در اعتراض به وضعیت نامناسب جاده و خطرات جانی و مالی که آن ها را در طول سال تهدید میکند، دست به اعتراض زدند. کشاورزان در اجتماع اعتراضی شان با بستن جاده و عدم اجازه رفت و آمد به تریلرها و کامیون ها اعتراض خود را بیان کردند.

انفجار کوره در ذوب‌آهن میاندوآب
ظهر روز ئنجشنبه 8 شهریور یک کوره کارخانه ذوب‌آهن در شهرک صنعتی میاندوآب منفجر شد و یک کارگر را مجروح کرد. این کارگر برای درمان به بیمارستان انتقال یافت. هنوز علت حادثه عنوان نشده است.

جانباختن یک کارگر در محل کار در لاهیجان
مجتبی عاشوری عضو پرسنل فنی تله کابین احرار شهرستان لاهیجان براثر ضربه به سر بعد از ده روز کما بدلیل جراحات وارده در بیمارستان درگذشت.

جانباختن یک کارگر بدلیل انفجار پمپ بنزین
روز یکشنبه ۴ شهریور، بدلیل انفجار مخزن پمپ بنزین در خیابن ولیعصر بالاتر از پارک ساعی، که بنا به اظهارات بدلیل تجمع بخارهای بنزین مخزن خالی رخ داده است، یک کارگر ۵۵ ساله دچار سوختگی شدید شد که متاسفانه جان خود را از دست داد.