اطلاعیه ها

مرزها را بە روی پناهجویان جنگ زدە باز کنید!

  1. دولت ترکیە سرانجام بعد از چند سال باجگیری و تهدید اروپا بە باز کردن مرزهایش بە روی پناهجویان عمدتا سوریایی را عملی کرد. چند روز گذشتە دولت فاشیست ترکیە بعد از سالها باجگیری از اتحادیە اروپا و دریافت میلیاردها یورو بە بهانە باز کردن ارودگاەهای پناهندگی و رسیدگی بە آنان و “ممانعت” از ورودشان بە اروپا، با باز کردن مرزهایش دەها هزار پناهجو را روانە مرزهای اروپا نمود.دولت ترکیە در راستای مقاصد شوم خود پناهجویان مستقر در این کشور را تحریک نمودە و بخشا بە شیوە “سخاوتمندانە” وسایل نقلیە مجانی را در اختیار آنان گذاشتە و دەها هزار پناهجو را بە مرزهای یونان و بلغارستان فرستادە است و بخشی از آنان را نیز در مرز آبی با یونان در انتظار قرار دادە است و قصد دارند با قایق راهی جزایر یونان بشوند و ریسک را بە جان بخرند.

رجب طیب اردوغان از عازم شدن ١٨ هزار پناهجو در روز ٢٨ فوریە و احتمال ٢٥ تا ٣٠ هزار پناهجوی دیگر در روز ٢٩ فوریە بە سمت مرزهای زمینی یونان و بلغارستان سخن گفتە است. تعداد زیادی از این پناهجویان کودکان خردسال می باشند.صحنەهای دلخراش برخورد وحشیانە پلیس یونان و بلغارستان بە هزاران پناهجو در مرزهای تنیدە شدە با سیم خاردار و ممانعت از ورود آنان و پرتاب گاز اشک آور و صحنەهای زد و خورد پلیس با پناهجویان و گسیل نیروهای مسلح بیشتر بە مرزها نشان از عزم دولتهای اروپایی برای عدم تمکین بە واکنش دولت ترکیە است. همزمان دولت بلغارستان از اتحادیە اروپا خواستە است تا چارەای بیاندیشند و مجددا بە باجگیری دولت ترکیە گردن بگذارد.

تشدید بحران در استان ادلب بە بروز یک فاجعە انسانی در این استان انجامیدە و هیچکدام از دولتهای جنایتکار درگیر در این منطقە بحرانزدە از روسیە و سوریە گرفتە تا ترکیە و ناتو کوتاە نمی آیند و مقید جان صدها هزار انسان جنگ زدە نیستند. تخمین زدە شدە کە صدها هزار نفر دیگر در نتیجە جنگ کنونی در استان ادلب بە ترکیە کە خود بخش بزرگی از موجبات ناامنی در این منطقە است، پناە ببرند و دولت اردوغان نیز آنرا بە اهرم فشار بر دولتهای اروپایی تبدیل کند. گسیل نیروی مسلح بیشتر بە مرزها برای مقابلە با این موج وسیع پناهجویان راندە شدە از طرف دولت ترکیە در این فصل سرد و سوزان در بلاتکلیفی جدی و معلق شدن مابین دیوارهای بلند مرزی دول اروپایی و دولت ترکیە، جای نگرانی جدی است.

تقابل دولت ترکیە و دول اروپایی و اخاذی دولت ترکیە و سلب مسئولیت دولتهای مدعی پناهندە پذیری و امضا کنندە کنوانسیون ١٩٥١ ژنو پناهجویان را در موقعیت سختی قرار دادە است. از یکسو بیش از هفت سال جنگ نیابتی در سوریە و آوارگی چندین سالە در خاک خود و اکنون کە جان سالم بدر بردەاند در یک سناریوی ضد انسانی مابین دو سنگ آسیاب اروپا و ترکیە گیر کردەاند و دارند لە می شوند و هر روز مرگ را تجربە می کنند. دولت ترکیە سالهاست پناهجویان را بعنوان کارتی علیە دول اروپایی و گروکشی از آنان و دریافت کمکهای کلان از این اتحادیە استفادە کردە است. اکنون نیز با این شرایط آب و هوایی سرد و سوزان و برخوردهای وحشیانە نیروهای مرزبان یونان و بلغارستان پناهجویان در شرایط مشقت باری بسر می برند.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی برخورد فاشیستی دولت ترکیە و وجەالمعاملە قرار دادن پناهجویان فراری از جنگ خانمانسوز سوریە و هزاران پناهجوی آفریقایی، ایرانی، افغانستانی و غیرە را توسط این دولت قویا محکوم میکند. ما در عین حال مقاومت و برخورد نژادپرستانە دولتهای اروپایی بویژە دولتهای هم مرز با ترکیە مانند بلغارستان و یونان و ممانعت شان از عبور هزاران پناهجوی جان بە لب رسیدە از مرز این کشورها، محکوم میکنیم و از اتحادیە اروپا می خواهیم کە بیش از این در مقابل پناهجویان جنگ زدە مقاومت نکند و مرزها را بە روی هزاران جنگ زدە بی پناە باز کنند و شرایط زندگی انسانی را برای کلیە فراریان جنگ زدە مهیا کنند. از دول اروپایی می خواهیم کە بە قوانین سختگیرانە پناهندگی حاکم بر اروپا و گسترش فضای نژادپرستانە در این قارە پایان دادە و متعهد بە اجرای کنوانسیون ژنو در خصوص پناهجویان جنگ زدە، باشند.

سخنی با اتحادیەهای کارگری و احزاب چپ و بشریت آزادیخواە

جهان کنونی در نتیجە جنگ و بحرانهای پی درپی اقتصادی کە نتیجە سود پرستی صاحبان سرمایە و دولتهایشان بە مکانی ناامن و غیرقابل تحمل برای دەها و صدها میلیون انسان تبدیل شدە است. هرازگاهی در گوشەای از این کرە خاکی انسانها در ابعاد میلیونی ناچار بە ترک محل زنگی خود می شوند. بدون دخالت موثر و جدی شما، جهان بە مراتب خش تر و غیر قابل تحمل تر خواهد شد. در غیاب دخالت موثر شما سرنوشت دەها هزار پناهجوی سوریایی محنت زدە و فراری از جنگ نیابتی قدرتهای جهانی در مرزهای این کردە خاکی کە متعلق بە کل بشریت می باشد بدون هیچ سرپناهی شب را بە روز سپری میکنند و در بلاتکیفی بسر می برند. آنان بە دخالت موثر و قدرتمند ما نیاز دارند. دولتهای اروپایی را ناچار کنیم کە مرزهایشان را بە روی پناهجویان جنگ زدە باز کنند و فرزندانشان را بیش از این از دنیای کودکی محروم نکنند.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی بی مرز

٢٩ فوریە ٢٠٢٠