مقالات

زندانیان را فراموش نکنیم! سعید یگانه

جان هزاران زندانی در زندانهای جمهوری اسلامی در خطر است. در شرایطی که شیوع ویروس کرونا در ایران انسانها را درو میکند و خوشبینی نسبت به کنترل آن لااقل در کوتاه مدت در چشم انداز نیست، تعداد زیادی زندانی هنوز در زندانهای جمهوری اسلامی با کمترین امکانات بهداشتی و پزشکی بسر می برند و جانشان در خطر است. تاکنون تعداد زیادی از زندانیان در زندانهای مختلف جمهوری اسلامی به ویروس کرونا مبتلا شده و رو به افزایش است و جان تعداد بیشتری از زندانیان را تهدید میکند. طی روزهای اخیرسه زندانی در زندانهای قرچک ورامین و ارومیه به دلیل عدم رسیدگی و مداوای آنان جان خود را از دست داده اند. با توجه به شیوع این بیماری در زندانها احتمال مرگ تعداد بیشتری از مبتلایان به ویروس بسیار بالاست. اخبار از شورش تا کنون در سه زندان خرم اباد، همدان و تبریز منتشر شده است زندانیان بخاطر وحشت از ابتلا و مرک در زندان شورش کردند و با سرکوب خونین روبرو شدند. جمهوری جنایتکار اسلامی در این اوضاع به روی زندانی شلیک میکند.  

با وجود صدور دو بخشنامه از طرف قوه قضائیه جمهوری اسلامی مبنی بر آزادی زندانیان، هنوزهزاران زندانی در حبس بسر می برند. قوه قضائیه اعلام کرد که زندانیان سیاسی و به گفته رژیم “امنیتی” که کمتر از ۵ سال حکم دارند بطور موقت از زندان آزاد خواهند شد. چند در صد از این زندانیان هنوز آزاد شده اند و چه مقرراتی سختگیرانه ای به دست و پای خانواده آنان برای آزادی آنان بسته اند خود جای سوال است و با توجه به تجارب تاکنونی در مورد رفتار جمهوری اسلامی بخصوص با زندانیان سیاسی و خانواده آنان باید با شک و تردید به آن نگاه کرد. بر فرض اینکه این ادعا درست و عملی شود، سرنوشت سایر زندانیان سیاسی که بیشتر از ۵ سال حکم دارند و محکوم به ماندن در زندانها هستند چگونه خواهد شد؟ علاوه بر این هزاران نفر از دستگیر شدگان اعتراضات آبانماه ۹۸ که در زندانهای مختلف حبس و هنوز خبری از سرنوشت بسیاری آز انان در دست نیست در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بنا به اوضاعی که هم اکنون در نتیجه شیوع ویروس کرونا در ایران حاکم است ابتلای هر زندانی به ویروس کرونا با توجه به شرایط بهداشتی زندانها و ازدحام بیش از حد زندانی، زندگی جمعی در بندهای زندان، سرنوشتی جز مرگ در انتظار آنان نیست. ابتلای هر زندانی به ویروس کرونا با توجه به شرایط زیست آنان می تواند جان چندین زندانی دیگر را به خطر بیندازد. خانواده هزاران زندانی سیاسی که درشرایط کنونی ناچارند کش و قوس زندانها و دادگاهها و کارشکنیها ی اداراتمربوطه دولتی را برای آزادی عزیزانشان از زندان طی کنند و جان خود را نیز به خطر بیندازند بیشتر تحت فشار روحی ناشی از این شرایط قرار دارند.

ضروری است که از هرابزاری برای فشارآوردن بر جمهوری اسلامی برای آزادی همه زندانیان و کلیه زندانیان سیاسی با هر درجه حکمی به عمل آید. تبهکاری و حماقت دینی سران جمهوری اسلامی عامل شیوع بیماری کرونا در ایران و جان هزاران انسان از جمله زندانیان را به خطر انداخته است.ابتدایی ترین نرم انسانی حکم میکند که ماندن زندانیان در زندان در این شرایط به مانند حکم قتل آنان است و بیدرنگ و بدون هیچ محدویتی از جمله وثیقه های سنگین باید از زندان آزاد شوند. نه تنها در ایران، در کشورهایی که هم اکنون نیز با شیوع این بیماری روبرو هستند تعداد زیادی از زندانیان بغیر از زندانیان جنایی و خطرناک از زندان آزاد شده اند. کلیه  زندانیان سیاسی و همه زندانیان بدون قید و شرط و بدون هیچ محدودیتی باید از زندان آزاد شوند. احکام متفاوت در مورد زندانیان نباید مانع آزادی آنان باشد. جان همه زندانیان به یکسان در خطر است و حق آزادی و حیات برای همه زندانیان به یکسان باید در نظر گرفته شود.

آزادی بیان و مخالفت سیاسی جرم نیست و حق ابتدایی هرانسانی است. همه زندانیان سیاسی نه تنها باید از زندان آزاد شوند، همچنین نباید دوباره به زندان احضار و بازگردانده شوند. آزادی کلیه زندانیان سیاسی و لغو احکام زندان برای کلیه مخالفین سیاسی جمهوری اسلامی یک خواست برحق و ابتدایی و باید بر آن پافشاری کرد. جمهوری اسلامی به دلیل موقعیت شکننده و تنگناهایی که در آن قراردارد هر نوع مخالفتی را با زندان و شکنجه و حکمهای سنگین جواب می دهد و درشرایطی که بیرون رفتن از منزل خطرجانی به همراه دارد هنوز فعالین سیاسی و اجتماعی را به دادگاهها احضارو حکم زندان صادر میکنند. کسی که قرار است محاکمه و بر صندلی اتهام نشانده شود جمهوری اسلامی و همه سران آن است که به حکم چهار دهه جنایت باید محاکمه و به مجازات برسند، نه انسانهایی که به این جنایات معترضند.