مقالات

سعید یگانه- فرهنگ ناموس پرستی، رومینای ۱۳ساله را سلاخی کرد!

داس ابزارقتل رومینا دختر ۱۳ ساله توسط پدرسنگدل و بی رحم و جنایتکارش بود، اما آنچه که رومینای بی دفاع را سلاخی کرد،اخلاقیات و فرهنگ وناموس و شرف و غیرت اسلامی بود که پدردختر را ملک و ناموس خود ، مرد، زن را برده خود و برادر،خواهر را ناموس وغیرت خود میداند و هر گاه این شرف و ناموس از نظر انان لکه دارشد زن یا کودک معصومی مثل رومینا به طرزفجیعی سوزانده و یا با داس و سنگ به قتل می رسند.
زمانی که خبرقتل رومینا کودک بی پناه و بی پشتیبان را شنیدم من هم مثل هزاران انسان از شنیدن این خبرفجیع و دردناک ، نفرت و انزجاراز بانیان وضع موجود تمام وجودم را فرا گرفت و نتوانستم احساسات خود را پنهان کنم و در یادداشتی نوشتم .”دین و فرهنگی که قربانیان اصلی آن زنان و کودکان هستند از آن نفرت دارم، فرهنگ و شرف و ناموسی که پدررااز احساسات و عواطف انسانی نسبت به فرزندش تهی و او را سلاخی میکند نفرت دارم” و در حقیقت این تنها احساس من نبود ، بدون شک این احساس و نفرت هزاران انسان آزادیخواه و برابری طلبی است که در همان جامعه قلبشان از این جنایت به درد آمد ،از تبعیض و ستم بر زنان و ازکودک آزاری و ازقتل زنان و ازهمه قوانین پوسیده اسلامی بیزارند ،به آن معترضند و خواهان پایان دادن به این وضع هستند.
رومینا تنها قربانی این مناسبات نیست .در همین اثنا برادری در رشت خواهر خود را در اتش سوزاند.۴۰ درصد قتل زنان در ایران به دلیل شرف و ناموس و غیرت از جانب شوهر، پدرو برادر و حتی فامیل صورت گرفته است و این فجایع هر روزادامه دارد. مگرعموی رومینا خطاب به برادر قاتلش نگفت که من رومینا را میکشم اگرشما از خانواده من نگهداری کنید .
این جنایات غیر قابل تحملند . هر کسی که زره ای وجدان داشته باشد و نگران شرنوشت خود ، همسر ، فرزند و همنوعان خود در جامعه باشد ، باید از خود بپرسد این همه جنایت برای چیست .چه چیزی این همه فجایع را را توجیه می کند وچرا خانه پدرکه باید امنترین مکان برای فرزند باشد به قتلگاه رومینا تبدیل شد و پدری را تا مرز جنون و واداربه سر بریدن فرزندش میکند.چه عواملی توجیه گراین همه جنایت در حق زنان و کودکان است وچرا رومینا که مثل هر دختر بچه ای به محبت ، حمایت و اموزش و رفاه و شادی نیازمند است این چنین توسط جوانی ۲۸ ساله مورد سواستفاده قرار میگیردوبی رحمانه توسط پدرش به قتل میرسد و عمو و برادروهمه کسانی که این فرهنگ ضد انسانی در وجود و عقلشان رخنه کرده این جنایت توجیه می شود.
واقعیت این است که حاکمیت ، قوانین و فرهنگ پوسیده اسلامی بستراین همه قتل و جنایت و تبعیض وبی حرمتی به زن ، کودک آزاری و پدوفیل اسلامی نسبت به کودکان است که هر روزه در گوشه وکنارکشور و در قلب شهرهای بزرگ اتفاق می افتد.این فرهنگ و قوانین و ئیدئولوژی حاکم است که پایه های این جنایت را می سازد. زمانی که حکومت خدا و قران با قتل عام و اعدام و جنایت به قدرت رسید و پوشش اسلامی را به اجباربرتن زنان کرد تازه بردگی و بی حرمتی و تبعیض علیه زنان آغازشد و نیمی از انسانهای ان جامعه را از خوشی ،عشق و شادی و زندگی آزاد محروم کردند . به نام اسلام و خدا و آیات، قانون درست کردند وجنایت سازمانیافته ای را علیه زنان آغاز کردند که قتل فجیع رومینا توسط پدرجنایتکارش یکی از نتایج این قوانین وفرهنگ و خرافه و تعصبات کور ناموس پرستی و مرد سالاری حاکم برجامعه و تنها نمونه ای ازاین تراژدی انسانی است .
این ارزشهای اسلامی است حکم میکند که سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال باشد ،دختر۹ ساله را مطابق شرع اسلام صیغه کنند و در اختیار مردان قراردهند .دختران را به اجبارمطابق میل پدر و برادرو در سنین پائین به ازدواج دهند.رومینا را سر میبرند و قتل ناموسی صورت میگیرد به دلیل اینکه قوانین و فرهنگ حاکم این اجازه را می دهد که انسانهای مذهبی و کورومتعصب دست به چنین جنایتی بزنند.چرا زمانی که رومینای بی پناه از قاضی جنایتکارطلب می کند که اورا تحویل پدرش ندهند چون اورا می کشد ، اما او را دو دستی تحویل پدر جنایتکارش می دهند و او را به قتل می رساند.”فرهنگ جاری درجامعه ، فرهنگ حاکمیت است که با قوانین تبعیض آمیز و صدها ابزاردیگر، از دادگاه و مسجد و آخوند و امامزاده و غیره به جامعه تحمیل و شرایط سواستفاده ازکودکان و زنان و قتل آنان را فراهم میکند.
قتل رومینا جامعه را تکان داد.حکومت مدران و حافظین تا کنونی این نظم وارونه چهره عوض کردند و راه فراردر توجیه این جنایت را،سخت گیری بیشتر در قوانین غیرانسانی و ارتجاعیشان جستند .پدررومینا و مرد جوانی که با فراری دادن رومینا و سواستفاده از بی پناهی و احساسات کودکانه او به قتل رومینا کمک کرده است هر دو باید مجازات و به دست عدالت سپرده شوند . اما انتظارعدالت از دولتی که خود با قانون و فرهنگش پایه همه بی عدالتی ها است انتظاری بیهوده است .
قاتل اصلی رومینا جمهوری اسلامی است .عامل اصلی زن ستیزی و تبعیض علیه زنان وکودک آزاری وصدها نمونه از خود کشی زنان جمهوری اسلامی و قوانین پوسیده اسلامی حاکم بر جامعه است.با رفتن جمهوری اسلامی و کوتاه کردن دست مذهب و قوانین و فرهنگ و خرافه اسلامی از سر مردم، تازه زنان و کودکان ما شاید نفس راحتی بکشند. تازه این سرآغازتحولی انسانی به نفع زنان و کودکان و همه مردم برای جامعه ای آزاد و برابروبدوراز قتل و جنایت و تبعیض و نابرابری می باشد. تکلیف جمهوری اسلامی با قوانین و فرهنگش روشن است ، اما باید توقع را ازمردم ، از جوانان ، از زنان ، از مردان برای مقابله با این فرهنگ بالا برد . باید آستینها را بالا زد و به جنگ این فرهنگ رفت و اجازه نداد که دیگر رومیناهای دیگر قربانی قوانین ومناسبات و فرهنگ پوسیده اسلامی حاکم بر جامعه ما شوند. در کنارتلاش و مبارزه برای سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی ،جامعه ما نیاز به تلاش و مبارزه ای همه جانبه علیه فرهنگ و مناسبات تبعیض آمیزحاکم دارد و این امر مهم بیش از همه وظیفه آزادیخوان و برابری طلبان و انسانها و احزاب چپ و کمونیست می باشد.
سعید یگانه
۳۱ مه ۲۰۲۰