اطلاعیه ها

اعلامیه حزب حکمتیست شورش در آمریکا علیه آدم کشی راسیستی پلیس

شورش در آمریکا علیه آدم کشی راسیستی پلیس

دوشنبه پنجم خرداد پلیس آمریکا در یکی از خیابان‌های شهر مینیا‌پلیس در مقابل چشمان عابرین در کمال خونسردی یک مرد سیاه پوست بنام جورج فلوید را بقتل رساند. جرج فلوید اولین سیاه پوستی نیست که در خیابان‌های آمریکا توسط پلیس راسیست و جنایتکار آمریکا بقتل رسیده است و متاسفانه آخرین هم نخواهد بود، مگر آنکه کل این نظام سرکوب و جنایت و تبعیض وارونه شود.

تنها جرم جورج فلوید رنگ پوستش بود. پلیس دست راستی و راسیست، درک شووین، بمدت ده دقیقه زانوی خود را بر گردن جورج فلوید قرار داده و در کمال خونسردی در حالیکه دست در جیب دارد، زانویش را تا از نفس افتادن این مرد بر گردن او میفشارد. جورج با درخواست های ملتمسانه از پلیس می خواهد که زانویش را بردارد؛ می گوید “نمی توانم نفس بکشم!” اما این پلیس بی اعتنا بر گردن او می فشارد. سه پلیس دیگر هم در کنار او ایستاده اند و از او حفاظت می کنند. درخواست ها و اعتراضات عابرین هم بی جواب می ماند. این جنایت توسط یک زن عابر به فیلم درآمده است. بدنبال انتشار این ویدیو در فیس بوک موج اعتراض ابتدا شهر مینیاپلیس و سپس سراسر آمریکا را در بر می گیرد. ظرف چند روز گذشته صدها هزار نفر در ٢٣ ایالت و در تمام شهرهای بزرگ آمریکا به خیابان‌ها آمده اند.

گسترش انفجاری این اعتراض بیانگر اینست که قتل وحشیانه جورج فلوید جرقه ای به انبار نارضایتی وسیع از نژادپرستی و خارجی ستیزی تا بیکاری گسترده و فقر شد و طیف گسترده ای از اقشار تحتانی جامعه از بی‌مسکنان و بیکار شدگان که شمار آنها به بیشتر از ۴۲ میلیون نفر رسیده، بی پناهانی که از حداقل حمایتهای پزشکی و بهداشتی و معیشتی هم برخوردار نیستند را بمیدان کشیده است. این فقط جنبشی علیه نژادپرستی نیست، جنبشی علیه سرمایه داری و مشقات آنست. اعتراضات وسیع آرام و خشمگین آمریکا را به یک صحنه نبرد گسترده بدل کرده است. در چند شهر اعلام حالت فوق العاده شده است؛ پلیس بی محابا به معترضین شلیک می کند؛ گاز اشک آور در چشمانشان می پاشد؛ اسپری فلفل حتی در چشمان کودکان می‌پاشد. تاکنون ٨ نفر جان خود را در اثر خشونت پلیس از دست داده اند؛ صد ها نفر زخمی شده اند؛ زنی یک چشم خود را از دست داده است و هزاران نفر بازداشت شده اند.

ترامپ سر دسته فاشیست‌های آمریکایی به معترضین باسم اوباش یورش آورده است؛ خواهان ارسال گارد ملی برای کمک به پلیس شده است؛ از جریانات دست راستی خواسته که ضد تظاهرات سازمان دهند و در میان تظاهر کنندگان نفوذ کنند. جالب اینجاست که شاید برای اولین بار رئیس جمهور آمریکا معترضین علیه راسیسم، تبعیض و خشونت و جنایت پلیسی را چپ افراطی نامیده و به همین نام به فحش شان کشیده است و از دست راستی ها خواسته است که دخالت کنند. ترامپ، خود، این خیزش و شورش را نبرد میان چپ و راست نامیده است. اما خود و خانواده اش از ترس جانشان در حفرۀ زیرزمینی کاخ سفید ماواء گزیده اند.

رقبای سیاسی ترامپ، حزب دموکرات، که خود را برای انتخابات ماه نوامبر آماده می کند از این خیزش و جنبش رسما دفاع نکرده است. جورج بایدن کاندید ریاست جمهوری حزب دموکرات، سیاستمدار دست راستی که در پرونده سیاسی خود در کنگره، دفاع صریح از آپارتاید نژادی در آمریکا را دارد، با باصطلاح رهبران سیاه پوست، یعنی سیاه پوستان حکومتی یا مذهبی که از طرف حکومت و رسانه ها به رهبران “جامعه سیاه پوست” گمارده شده اند، ملاقات کرده است. اوباما مقاله ای نوشته و از تظاهرات کنندگان خواسته به سیاست صندوق انتخابات بازگردند!

یک رویداد مورد توجه موج همبستگی بین المللی با جنبش اعتراضی در آمریکا است. علیرغم خطر بیماری کرونا هزاران نفر در انگلستان، ایرلند، آلمان، فرانسه، کانادا، هلند، زلاند نو و یونان در حمایت از خواست بر حق معترضین و در اعتراض به خشونت پلیسی و راسیسم در آمریکا به خیابان ها آمده اند. “نمی توانم نفس بکشم!” به شعار بین المللی این جنبش بدل شده است.

جنایات پلیس آمریکا و پلیس دنیا بر ما کمونیست ها مثل روز روشن است. اما برخورد اپوزیسیون دست راستی ایرانی، ناسیونالیسم پرو غرب رژیم سابقی از جمله “فرشگردی”‌ها هر انسان آزادیخواه، برابری طلب و عدالتجو را دچار تهوع می کند. این جوجه فاشیست‌ها معترضین را ارازل و اوباش نامیده اند و ترامپ را ستایش کرده اند. مردم آزادیخواه و ضد تبعیض و ستم در ایران، جست و خیز جریانات دست راستی اپوزیسیون در این ماجرا را در کارنامه شان ثبت و بیش از پیش ماهیت آنها را افشا و رسوا میکنند.

از آن طرف رژیم جنایتکار اسلامی با کمال وقاحت به دولت آمریکا و ترامپ درس عدالت طلبی می‌دهد! رژیمی که تاریخی از جنایات، گورهای دستجمعی، اجساد شکنجه شدۀ به آبها انداخته شده در کارنامه اش دارد، درس عدالت طلبی به یک رژیم دیگر می دهد. خنده دار است! جمهوری اسلامی رسواتر و آبروباخته تر از آن است که بتواند از جنایت دولت و پلیس آمریکا به نفع خود بهره برداری کند.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست قتل جورج فلوید و تمام جنایات پلیس آمریکا را قاطعانه محکوم می کند. با جنبش اعتراضی و عدالت طلب و ضد راسیستی در آمریکا اعلام همبستگی و از آن دفاع می کند. اما براین حقیقت انکارناپذیر پای می‌فشارد که تا نظام سرمایه داری حاکم است، از این نظام ضد انسان و حکومت‌های آن انتظار عدالت و احترام به آزادی و برابری نمی‌توان داشت. مبارزه علیه نژاد پرستی مبارزه‌ای دیرینه در آمریکا و در بسیاری کشورهای دیگر است. مبارزه علیه سیستم نژاد‌ پرستانه با جنبش سیاه پوستان در دهه شصت میلادی اوج گرفت. اکنون نزدیک به شصت سال است که مبارزه علیه تبعیض نژادی در آمریکا ادامه داشته و لحظات خیزش و شورش هرچند سال یکبار بدنبال قتل و جنایت پلیس شکل می گیرد؛ عده ای دیگر جان خود را از دست می دهند؛ برای مدتی آرام می گیرد و دوباره بدنبال یک جنایت دیگر به خیابان‌ها می آید. ریشه تبعیض نژادی و سرکوب و کشتار سیاه پوستان و رنگین پوستان در نظام سرمایه داری است. کل این نظام وارونه و پر از تبعیض و نابرابری را باید به زیر کشید، این رسالت طبقه کارگر آگاه و کمونیسم متحزب و روشن بین در آمریکا و هر جای دنیا است.

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
١٣ خرداد ۱۳۹۹ – ٢ ژوئن ۲۰۲۰