اسناد پايه اي حزب

مباحثات : فراخوان ضد اساسنامه ای تحت نام “کنگره” مردود است -ردفتر سیاسی حزب حکمتیست

جمع اقلیت دفتر سیاسی در ادامه حرکت ضدحزبی و انحلال طلبانه خود، کارت آخر استیصال سیاسی شان و گسست کاملشان از پرنسیپهای حزبی را رو کرده اند. فراخوان ضداساسنامه ای و غیرقانونی “کنگره”ای را صادر کرده اند که مشابه آن تنها در سنت چپ فرقه ای حاشیه جامعه، یافت میشود. این جمع مستاصل، با وجود اینکه حرکت ضدحزبی شان به سنگ واقعیت خورده و با دست رد اکثریت تشکیلاتها و کادرهای حزب عقب رانده شده است، متاسفانه از دنیای محفلی و ذهنیت سکتی خود فاصله نمیگیرند، متوجه قبح اقدامات محیرالعقول خود نمیشوند، درنتیجه هر بار بیشتر در چاه اشتباه محاسبه خود فرو میروند. کسانی که در گذشته نه چندان دور در برابر چنین اقدامات مشابه ضد حزبی، خودسرانه و ضد اجتماعی، از پرنسیبهای سیاسی، اصول سازمانی و رفتار اجتماعی دفاع کرده اند، به یکباره همه آن تجارب را به فراموشی سپرده اند. متاسفانه دنیای محدود و پادرهوای “حق بجانبی ایدئولوژیکی” چنان آنها را در خود فرو برده که گویی هیچ منطق سیاسی و سازمانی و هیچ واقعیت اجتماعی ای آنها را به خود نمی آورد. هر گامی که برمیدارند، بیشتر به بیراهه سردرگمی سیاسی و اجتماعی کشیده میشوند. اعلام برگزاری “کنگره” (آن هم بدون انتخابات!) از جانب این جمع، انعکاس موقعیت تاسفباری است که با دست خود، با حرکت ضدحزبی قمارگونه شان، خود را در آن انداخته اند.

اعلام شتابزده تجمعی تحت نام “کنگره” واکنش مستاصلانه آنها در برابر درخواست  اکثریت کمیته مرکزی حزب برای پلنوم فوق العاده است. اکثریت کمیته مرکزی راه برونرفت حزب از تنش جاری و تامین فضای سالم و سیاسی درون حزب در مسیر رفتن بسوی کنگره پنجم را برگزاری پلنوم فوق العاده اعلام کرده اند. متاسفانه این جمع ضد حزبی و انحلال طلب، التزامی به اصول و موازین حزبی ندارند. حزب ما  اصول سازمانی و متمم آن را دارد. کمیته مرکزی و دفتر سیاسی و رهبری رسمی حزب پافشاری بر این موازین اساسنامه ای را راه برونرفت از تنش ایجاد شده در حزب و کانال درست و دست یافتنی برای حل و فصل اختلافات موجود میداند. اقلیت دفتر سیاسی یا به این موازین پابند خواهند بود، یا اینکه خود را بیشتر و بیشتر در بیرون دایره اصول و موازین حزب قرار میدهند.

در ارتباط با فراخوان “کنگره” ضد اساسنامه ای و غیرقانونی این جمع، دفتر سیاسی حزب توجه همه کادرها و اعضا و فعالین و دوستداران حزب حکمتیست را به نکات زیر جلب میکند.

1-آنچه این جمع، خودسرانه بعنوان “کنگره” اعلام کرده اند، در ضدیت کامل با ابتدایی ترین پرنسیبهای فعالیت کمونیستی، اصول سازمانی و موازین مشخص برگزاری کنگره های حزبی است. بعلاوه حرکت ضدحزبی و غیر قابل قبول دیگری که این جمع به آن دست زده اند اعلام کنگره بدون انتخابات! است. کنگره مجمع نمایندگان تشکیلاتهای حزب است. یک سال و نیم از کنگره قبلی میگذرد. اعضای حزب تنها با انتخاب نمایندگان مورد نظر امروزشان در تشکیلاتهای خود میتوانند در سرنوشت حزب تاثیر داشته باشند. اینکه گویا هیچ اتفاقی در این یک سال و نیم نیافتاده و میتوان صحنه بازی را از نو چید، به بازی شبیه است تا به کنگره یک حزب جدی سیاسی و کمونیستی.

رهبری، کادرها و اعضای حزب حکمتیست این اقدامات ضد حزبی را مردود اعلام میکنند. صرفنظر از موضع و نظر سیاسی، حضور در پروسه چنین بساط جعلی ضدحزبی و ضداجتماعی، با پرنسیبهاو اصول سازمانی کمونیستهای متشکل در حزب حکمتیست خوانایی ندارد. هر کادر و عضو حزب باید با رد کامل این فراخوان ضدحزبی، بار دیگر باید حافظ پرنسیبهای سیاسی و سازمانی و اجتماعی حزب حکمتیست باشد.

2- همه کادرها و اعضای حزب میدانند که موعد برگزاری کنگره  پنجم حزب حکمتیست فرارسیده است. دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ در پروسه تدارک کنگره بود که حرکت ضد حزبی این جمع اتفاق افتاد. این حرکت ضد حزبی،  فضای نامطلوبی در حزب ایجاد کرده است. در راستای برگرداندن فضای سالم سیاسی و  حزبی، اکثریت کمیته مرکزی برگزاری پلنوم فوق العاده را درخواست کرده است. چنین پلنومی لازمه و پیش درامد سیاسی ضروری برای برگزاری کنگره سالم و حزبی و شایسته حزب حکمتیست است. به دنبال چنین پلنومی  بسرعت کلیه تدارک سیاسی و عملی کنگره، طبق آیین نامه و موازین تعریف شده و انتخابات سالم در همه تشکیلاتهای حزب در دستور قرار میگیرد. در نتیجه برگزاری کنگره پنجم حزب از اولویتهای فوری رهبری حزب است . برگزاری کنگره قانونی و سالم حزبی توسط رهبری حزب تضمین میشود.

رفقای کادرو عضو حزب !

حزب  در شرایط حساسی است و دخالت مسئولانه و حزبی و سیاسی تک تک ما تعیین کننده است و اولین گام در راستای پایان دادن به عقبگرد تحمیل شده بر حزب و در راستای عقب راندن حرکت ضدحزبی و انحلال طلبانه موجود در حزب است. در مقابل انحلال طلبان از موجویت و پرنسیبهای سیاسی و اصول سازمانی حزب دفاع کنید. به آخرین کارت استیصال جمع انحلال  طلب تحت نام “کنگره” جواب رد بدهید. بخش اعظم شما در سال 2004 سناریوی “کنگره کذایی” توسط رهبری وقت حزب کمونیست کارگری و حمید تقوایی را،  سناریویی شبیه همین رفتار انحلال طلبان کنونی  را، رد کردید و تجربه گرانبها و شایسته ای را در تاریخ حزبیت جنبش ما ثبت کردید. با جواب رد محکم خود باید کاری کرد که چنین حرکت ضدحزبی ای دیگر امکان تکرار پیدا نکند، باید این جمع را ملتزم به گردن نهادن به راه حزبی و تشکیلاتی کرد. ما کمیته مرکزی منتخب کنگره چهارم را داریم که تا برگزاری کنگره آتی اعتبار و ماندیت حزبی دارد و میتواند پلنوم برگزار کند. ما دفتر سیاسی منتخب پلنوم ۲۲ را داریم و باید درخواست   اکثریت اعضای کمیته مرکزی برای یافتن راه حل مناسبی برای رفتن به کنگره را به اجرا در آید. نباید اجازه داد با جنجال سازی و دامن زدن به تنش ضدحزبی، ارگانها ی رسمی و قانونی حزب را دور بزنند. باید فضا ی سالم سیاسی و تشکیلاتی را تضمین کرد. در چنین فضایی انتخابات کنگره و کنگره پنجم را به نحو شایسته برگزار میکنیم.

دفتر سیاسی حزب حکمتیست
8 دی 1390 –  29 دسامبر2011