اسناد پايه اي حزب

مباحثات؛ کمپین تحریم پلنوم کمیته مرکزی یک اقدام ضدحزبی است -دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست

در پی خواست اکثریت قاطع اعضای اصلی کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم فوق العاده و امتناع دبیر کمیته مرکزی از فراخواندن آن، سرانجام دبیر کمیته مرکزی ناگزیر شد از پست خود استعفا دهد ( ۴ ژانویه) و امر فراخواندن پلنوم را به کمیته مرکزی واگذار کند. اکثریت کمیته مرکزی٧ ژانویه اعلام کرد که پلنوم فوق العاده با شرکت کادرهای حزب برگزار میشود. تاریخ و محل پلنوم از کانالهای تشکیلاتی برای اعضاء کمیته مرکزی و کادرهای حزب قابل دسترس شده است.

دبیر مستعفی کمیته مرکزی در جلسه پالتاکی شنبه شب (٧ ژانویه) خود، اذعان کرد که خواست اکثریت کمیته مرکزی برای پلنوم فوق العاده قانونی است و او موظف به فراخواندن آن بوده اما به دلیل انتخاب سیاسی از آن امتناع کرده است. به همین دلیل هم استعفا داده است. همچنین تایید کرد که با استعفای او، اکثریت کمیته مرکزی حق دارد پلنوم را برگزار کند.

دبیر مستعفی کمیته مرکزی، عضو کمیته مرکزی است و علاوه بر این در پلنوم ۲۲ مسئولیت دبیری کمیته مرکزی را به عهده گرفته است، لذا موظف است در پلنوم رسمی و قانونی کمیته مرکزی شرکت کند و در ارتباط با مسئولیت خود از روز بعد از پلنوم تا روز استعفا پاسخگو باشد. اما ایشان برخلاف این وظیفه حزبی در راس یک کمپین غیرقانونی علیه پلنوم قرار گرفت.

به موازات این اقدام غیرقانونی دبیر مستعفی، اقلیت چهار نفره دفتر سیاسی هم در ادامه حرکت ضدحزبی ١۴ دسامبر خود، دست به یک تلاش ضدحزبی دیگر برای تحریم پلنوم اکثریت کمیته مرکزی زدند. متاسفانه تعدادی از اعضای کمیته مرکزی به جای آنکه طبق اساسنامه حزب، حق قانونی اکثریت کمیته مرکزی برای برگزاری پلنوم فوق العاده را برسمیت بشناسند و همچننین طبق وظیفه حزبی خود در آن شرکت کنند، به کمپین تحریم پلنوم پیوستند و پای این اقدام ضدحزبی امضا گذاشتند! چند تن از آنها علیه پلنوم قانونی کمیته مرکزی اقدام به تبلیغ و تهییج کرده اند. این اقدامات مغایر با وظیفه پایه ای اعضای کمیته مرکزی است و یک تخلف آشکار از اساسنامه حزب است. طبق قرار اساسنامه ای مصوب مهرماه ١۳۸٥- اکتبر ۲٠٠٦: “شرکت اعضای کمیته های حزبی در جلسات رسمی کمیته های خود یک وظیفه پایه ای آنها است”.

در پلنوم دفاع از حزبیت شرکت کنید!

پلنوم فوق العاده کمیته مرکزی با شرکت اعضای کمیته ها و کادرهای حزب که به زودی برگزار میشود، قبل از هر چیز پلنوم دفاع از حزبیت و تحزب کمونیستی است. برگزاری این پلنوم اقدامی تعیین کننده در عبور دادن حزب حکمتیست از تنش و بحران تحمیلی و گامی مهم در مسیر برگزاری کنگره قانونی و سالم و سیاسی حزب است. اکثریت کمیته مرکزی از همه اعضای کمیته مرکزی خواسته است که در این پلنوم شرکت کنند. این پلنوم کل کمیته مرکزی است. دفتر سیاسی هم با تاکید بر این خواست روشن و قانونی، از همه رفقای کمیته مرکزی درخواست میکند که با حضور در پلنوم رسمی کمیته خود به وظیفه حزبی خود عمل کنند.

دفتر سیاسی بویژه از رفیق ثریا شهابی دبیر مستعفی کمیته مرکزی اکیدا میخواهد در این پلنوم که به اذعان خود ایشان رسمی و قانونی است شرکت کند. این کار علاوه بر اینکه وظیفه حزبی و اساسنامه ای تخطی ناپذیر رفیق ثریا شهابی است بلکه امکانی است که ایشان رسما در برابر کمیته مرکزی در ارتباط با نحوه پیشبرد مسئولیت خود به عنوان دبیر کمیته مرکزی پاسخگو باشد و از عملکرد خود دفاع کند. ایشان همچنین، با شرکت در پلنوم فوق العاده کمیته مرکزی، امکان مییابد که موضع خود در قبال اختلافات درون دفتر سیاسی و عملکرد شخص خود در این زمینه را برای حکمیت به پلنوم ارائه دهد.

دفتر سیاسی حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
٢٠ دیماه ١٣٩٠ – ١٠ ژانویه ٢٠١٢