مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری مجتمع‌های گاز پارس جنوبی
روزیکشنبه، پانزدهم بهمن ماه، کارگران شاغل در پالایشگاه‌های پنجم، ششم و هشتم مجتمع پارس جنوبی، پیرو فراخوان‌های از پیش انتشاریافته همزمان با اعتصاب و توقف فعالیت‌های شغلی خود، بار دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های پارس جنوبی، اعلام کرده‌اند تا زمان رسیدگی به اعتصاب و برگزاری تجمع اعتراضی ادامه خواهند داد. این کارگران معترض، نسبت به دستمزد پایین و شرایط فاجعه‌بار شغلی خود اعتراض دارند و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروها به ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت پرسنل هستند.

تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث پالایشگاه‌ پنجم پارس جنوبی
روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ کارگران پیمانکاری شاغل در پالایشگاه‌ پنجم واقع در فاز ۹ و ۱۰ منطقه پارس جنوبی در اعتراض به عدم رسیدگی‌ به خواسته‌هایشان مجدداً و برای سومین روز متوالی در هفته‌ی جاری دست به تجمع زدند. این کارگران خواهان اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، تردد دو به دو (۱۴،۱۴) نیروی اداری و پشتیبانی، ساماندهی وضعیت رانندگان استیجاری و دیگر خواسته‌ها می‌باشد.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری
یکشنبه ۱۵ بهمن کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان؛ برکناری مدیران نالایق، حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت بک-پی، عدم ادغام و دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان، دست به اعتراض زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران
روز یکشنبه ۱۵ بهمن کارگران ارکان ثالث شرکت نفت و گاز گچساران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه شرکت تجمع کردند. با وجودی که نیروهای امنیتی و حراست مانع تجمع کارگران شدند ولی کارگران به تجمع خود ادامه دادند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری نوش آباد اصفهان
مشکلِ معوقاتِ مزدی کارگران همچنان ادامه دارد. دریافتِ با تاخیرِ حقوق نه تنها معیشتِ آنها را با مشکل مواجه کرده که دریافتِ خدماتِ بیمه تکمیلی را نیز برای کارگران سخت کرده است.

اعتراض کارگران فولاد قزوین به کیفیت پائین غذا
کارگران کارخانه فولاد قزوین نسبت به شرایط نامناسب غذا در این واحد تولیدی اعتراض دارند. کارخانه فولاد قزوین که حدود ۲۰۰ کارگر دارد از کیفیت غذایی خود ناراضی هستند. برخی از خوراک‌ها همانند برنج که به عنوان وعده غذایی اصلی در میان کارگران توزیع می‌شود؛ کیفیت نداشته و صرفا به خاطر صرفه اقتصادی پخت می‌شوند. کارگران به علت ترس از بیکاری، مشکل پایین بودن کیفیت غذا را تحمل می‌کنند.

اعتراض پرسنل بیمارستان‌های خوزستان علیه اخراج
شماری از پرسنل بیمارستان‌های شهرستان‌های شادگان، آبادان و خرمشهر که در آستانه تبدیل وضعیت اخراج شده‌اند، با برپایی تجمع مقابل دانشگاه علوم پزشکی آبادان خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شده‌اند. حدود ۱۵۰ نفر از کادر درمان این شهرستانها بعد از هشت سال سابقه خدمت و چند سال نبرد با کرونا از کار اخراج شده‌اند در حالی که منتظر تبدیل وضعیت قراردادهای شغلی خود بودند. به گفته یکی از معترضان، اخراج کادر درمان در حالی به بهانه مشکلات مالی بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد، که هر ماه میلیاردها تومان اختلاس در دانشکده علوم پزشکی آبادان اتفاق می‌افتد.

تجمع اعتراضی پرستاران لرستان در مقابل استانداری
روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه، پرستاران به دلیل مشکلات معیشتی، تاخیر در پرداخت حقوق و تبعیض در پرداخت تعرفه‌های پرستاری در مقابل استانداری لرستان تجمع کردند و شعار سر دادند.

تعلیق هزاران نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
در اقدامی بی‌سابقه در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش (آموزگاری و دبیری) در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳ تا ۶ هزار نفر ردِ گزینشی شدند. آموزش و پرورش آمار دقیقی اعلام نکرده و موضوع در سکوت خبری باقی مانده است. نتایج این آزمون‌ها اواخر شهریور و اوائل مهر‌ماه اعلام شد و تاکنون این افراد که با پرونده‌های کد ۱۹ شناخته می‌شوند در بلاتکلیفی به سر می‌برند. بیشتر این افراد نمره‌های بالایی در آزمون کسب کرده‌ و آموزش و پرورش نتوانسته آنها را مردود نهایی اعلام کند. هیچگونه اطلاع‌رسانی درمورد وضعیت آنها صورت نگرفته و نهایتا بعد از یک تا دو ماه به گزینش فراخوانده شده و علت درج کد ۱۹ در پرونده، به آنها اعلام شد. نماز قضا، حضور کمرنگ در جماعت و جمعه و راهپیمایی‌ها، حضور کمرنگ یا عدم حضور در انتخابات، پست سیاسی در فضای مجازی، حجاب و ضعف احکام از جمله دلایل درج کد ۱۹ عنوان شده‌است. با توجه به زمانبر بودن، عدم پاسخگویی و بلاتکلیفی، بسیاری از داوطلبین و خانواده‌های آنها از پیگیری و مراحل دیگر پروسه‌ی عجیب و غیرعادلانه‌ی پرونده‌های کد ۱۹ منصرف شده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روزیکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد تهران ، مازندران و اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهرها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روزیکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای کرمانشاه، شوش، اهواز، در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً و مطابق تجمعات هر‌هفته یکشنبه‌های اعتراضی دست به تجمع زدند.

تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرستان‌های تهران، اردبیل، اهواز، خوی، زنجان، سقز، قروه، بیجار، ارومیه، مریوان، تبریز، کرمانشاه، اراک، سنندج، بندرعباس، کرمان، رشت و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

اعتراض مشترک بازنشستگان اهواز
روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

تجمع توانخواهان مقابل نهاد ریاست جمهوری
تعدادی از شهروندان توانخواه موسوم به معلول صبح روز یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ خود را از شهرهای سنندج، ساری، اردبیل، بجنورد، کرج و تهران و حومه به مقابل نهاد ریاست جمهوری رساندند اما ماموران انتظامی از برگزاری تجمع در کنار خیابان ممانعت کردند و معترضان بالاجبار در داخل پارک پاستور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دو کارگر در شهرستان پاسارگاد جان باختند
‌در اثر حادثه گازگرفتگی در گلخانه‌ای در یکی از محله‌های این شهرستان دو کارگر ۶۰ ساله و ۲۲ ساله هنگام استراحت در گلخانه بر اثر نشت گاز وسیله گرمایشی مورد استفاده، دچار مسمومیت و در نهایت گازگرفتگی شده و جان خود را از دست دادند. متاسفانە سیستم غیرە استاندارد گرمایشی سالانە تعداد بیشماری از کارگران و خانوادە های آنها قربانی سیستم غیرە استاندارد گرمایشی میشوند.

محمد سعیدی ابواسحاقی با رای دیوان از کار اخراج شد
بر اساس رای “دیوان عدالت اداری” که عین رای تجدید نظر هیات تخلفات آموزش و پرورش را تایید کرده است، سعیدی ابواسحاقی فعال صنفی معلمان لردگان چهارمحال‌و بختیاری به جهت حمایت از اعتراضات مردم و همراهی با خانواده جانباختگان و اجرای مضامین هنری در قالب موسیقی و آواز، در همدردی با معترضان و حضور در اعتراضات فرهنگیان از آموزش و پرورش اخراج شد.

رضا اقدسی با وجود بیماری از حق درمان محروم است
غلامرضا اقدسی، فعال کارگری و از کارگران اخراجی شرکت ایران خودرو، بیش از یک ماه است که با وجود پارگی پرده گوش، از دسترس به درمان و رسیدگی پزشکی محروم است. این فعال کارگری که دوره محکومیت حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، از هفته دوم دی ماه سال جاری دچار پارگی پرده گوش شد و در این مدت، گوش وی دچار التهاب شدید شده است. رضا اقدسی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی” به هشت ماه حبس و بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به سه سال و هفت ماه زندان و در مجموع، به چهار سال و سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه دوم آبان ماه سال جاری، پس از احضار و مراجعه به بازپرسی اوین، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

تداوم بازداشت شریفه محمدی در زندان سنندج
بیش از دو ماه از بازداشت شریفه محمدی در منزل شخصی خود در رشت میگذرد. او همچنان در انفرادی به سر میبرد و بازجویی میشود. تنها در چند روز گذشته تماس کوتاهی با همسر و فرزندش داشته است. برای «سیروس فتحی»، همسر شریفه محمدی نیز، پرونده‌ای تشکیل شده که دلیل آن، پیگیری وضعیت همسرش جهت آگاهی از روند بازداشت و پرونده‌سازی امنیتی علیه او بوده است.

***