مقالات

جمهوری اسلامی و واکسن کووید-۱۹ سعید یگانه

در شرایطی که مردم جهان از تولید واکسن کووید-۱۹ خوشحال هستند و همه دولتها واکسیناسیون رایگان را آغاز کرده اند، مردم ایران باید برای آن بجنگند و هشتک بزنند که واکسن تهیه کنید! مردم رژیم اسلامی را خوب می شناسند و شکی نداشتند که دراین زمینه مثل همه موارد دیگر با مشکل روبرو خواهند شد. از ابتدا روشن بود که با توزیع واکسن کووید-۱۹، جمهوری اسلامی باز مردم را با دشواری روبرو خواهد کرد و همین هم شد. در روزهای اخیر بحث خرید واکسن و تناقض گویی مسئولین این واقعیت را بخوبی آشکار کرده است. جمهوری اسلامی با اینکه تحریم دارویی نیست و قاعدتا نباید موانعی برای خرید واکسن وجود داشته باشد، بطور جدی پای تهیه و خرید واکسن نیست و سوال اینست که این مسئله مهم مربوط به سلامتی و جان مردم به چه سرنوشتی دچار خواهد شد .

خودشان اعتراف میکنند که در حوزه دارو مشکل تحریم نداریم، اما مشکل “اف آی تی اف” داریم که نتوانسته ایم به موقع هزینه واکسن را پرداخت کنیم. از طرف دیگر مسئولان وزارت بهداشت گفته اند که به دلیل دشواری حمل و نقل واکسن ضد کرونای فایزر که می بایست در دمای منهای ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود از خرید واکسن صرفنظر کرده اند. علی مطهری گفته است که به سبب آنکه جمهوری اسلامی در فهرست سیاه “اف آی تی اف” قرار دارد نتوانسته اند ۵۰ میلیون دلار سهمیه ایران برای خرید واکسن را پرداخت کنند در نتیجه سهمیه ایران باطل شده است. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز به همین چرندیات بسنده کرده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و مشکلات را به همدیگر پاس می دهند. به روی خود نمی آورند که مسئول همه مشکلاتی که مردم امروز به آن دچار شده اند خود اینها و دیگر سران جنایتکار رژیم منحوس شان است.

این رفتار بشدت جنایتکارانه و بازی با جان مردم، امتداد سیاست رژیم اسلامی از آغاز شیوع ویروس کرونا است که با پنهانکاری تلفات انسانی بالایی به مردم تحمیل کرد. هرچند کسی به سران دروغگو و قاتل رژیم اسلامی باور ندارد اما حتی و بفرض محال حرفهایشان واقعیت داشته باشد، باز آشکارا سران جمهوری اسلامی مسبب درجه اول شرایطی هستند که مردم را مثل برگ خزان از پای در می آورد و اکنون نیز با تعلل در تهیه واکسن به آنان خسارت جانی و روانی بیشتری تحمیل می کند. مردم تولید تاسیسات اتمی و موشکهای بالستیک را به جمهوری اسلامی سفارش نداده اند که امروز مجبور باشند ضرر و زیان آن را بر دوش بکشند. واقعیت این است که جمهوری اسلامی در مورد هر آنچه که به بقا و تداوم حیات ننگین اش مربوط باشد، ولخرج است و موانع را بر طرف می کند. اما برای آنچه که به زندگی، معیشت و سلامت مردم ربط داشته باشد، پول ندارد و توجیه می کند.

کسی نمیداند که در آغاز شیوع ویروس کرونا، کمک ۵ میلیون یوروئی بریتانیا و فرانسه و آلمان از طریق سازمان بهداشت جهانی چه سرنوشتی پیدا کرد؟ حتی کمکهای فوری بهداشتی این سازمان سر از بازار سیاه درآورد. آیا واکسن کووید ۱۹ نیز به چنین سرنوشتی دچار خواهد شد و مردم ناچار خواهند شد برای تهیه آن دست به جیبهای خالی خود ببرند؟ نباید اجازه داد که جمهوری اسلامی به بهانه تحریم و قاچاق و پولشویی و هر مانعی که خود به وجود آورده و مردم کوچکترین نقشی در آن نداشته اند، بیش ازاین زندگی مردم را با مرگ و نابودی روبرو کند. برخورداری از واکسن کووید ۱۹ حق بی چون و چرای همه شهروندان است و دولت موظف است که آن را تهیه و بطور رایگان در اختیار عموم ساکنین ایران قرار دهد. تامین معیشت، سلامت و اکنون تهیه فوری واکسن کووید ۱۹ وظیفه دولت است و باید این مطالبات را با قدرت اعتراض به حکومت جنایتکار اسلامی تحمیل کرد.

٢٣ دسامبر ٢٠٢٠