مقالات

اینجا نفس کشیدن تعطیل است! ملکه عزتی

فلاكت چهل ساله ای كه در سايه جمهوری كشتار و سركوب اسلامی دامنگير مردم ايران شده تمامی ندارد. دردهای كوچك و بزرگ روزمره به كنار، فقر و گرانی و بيكاری روز افزون بجای خود، شكنجه، سركوب و اعدام سيستماتيك در اين سالها هم که جاری است، از يكسال پيش کرونا و پيامدهای اين پاندمی زندگی طيف بسيار وسيعی از مردم زحمتكش و محروم را سياه كرده است. كرونا از مردمی كه سالهاست با ويروس جمهوری اسلامی درگير هستند، تا امروز دهها هزار تلفات گرفته است.
در بدترين شرايط ممكن معيشتی و گرانی سرسام آور، بحران دارو و ساير نيازهای درمانی و بهداشتی روزمره، مردم محروم در مقابل وضعيتی قرار گرفتند كه شاهد ساكت مرگ عزيزانشان بودند. در مقابل در بروز فاجعه کرونا، سران ريز و درشت حكومت در سایه این شرایط اسفبارهر کدام به نوعی به نان و نوایی رسیدند.

كرونا و تبعات ناشی از آن فرجی شد تا سران رژيم از زير فشار اعتراضات مردمی که سالها بیحقوقی آنها را به تنگ آورده است بطور موقت خلاص شوند. مردم چنان درگير اين بلای نابهنگام شدند كه جمهوری اسلامی فرصتی برای نفس كشيدن پيدا كرد و وقت تازه ای برای خود خريد تا از تعرض آبانی ديگر فعلا و موقتا مصون بماند. همزمان و درحالی كه مردم درگير محدوديتهای ناشی از پاندمی كرونا بودند رژيم با گسترش اعدام زندانيان و بازداشت گسترده فعالين كارگری و اجتماعی به فضای رعب و وحشت موجود در جامعه دامن زد.

اما این روزها كرونا و ساير مصيبتهای ديگر در سایه فاجعه آلودگی هوا قرار گرفته است. سران جانی رژیم میگویند بدليل انبار شدن مازوت و عدم فروش و صادرات اين سوخت ضد محیط زیست، ازآن برای تهيه تامین سوخت نيروگاههای تولید برق استفاده میکنند. مردم هم بروند دعا کنند که آلودگی هوا برطرف شود! سوخت مازوت و استنشاق گاز ناشی از این سوخت میتواند فاجعه ای زیست محیطی به بار آورد كه تلفات آن در صورت ادامه شاید كمتر از ويروس كرونا نباشد. متخصصین این عرصه میگویند ادامه این وضعیت و این حجم از آلودگی در سرعت سرایت تعداد بسیار بیشتری به کرونا تاثیر مستقیم دارد. آلودگی هوا در اثر مصرف این سوخت بسیار زیانبار، ساكنین شهرهای تهران، کرج، قم، مشهد، اراک و اصفهان را تحت تاثیر قرار داده و آسیب پذیر کرده است. فضای این شهرها را هاله ای از دود خاکستری غلیظ دربرگرفته که دیدن تصاویر این شهرها دردآور است.

اينبار آلودگی شديد هوا ناشی از استفاده از مازوتی که حکومت نتوانسته از طریق فروش آن پولی به جیب بزند، حق نفس كشيدن را از مردم محروم و مناطق حاشيه شهرها که زندگیشان اساسا حديث ديگری است سلب کرده است. ساكنين حاشیه شهرهای تهران، اصفهان، اراک و قزوین که از قبل با معضل ترافيك و تردد سرسام آور وسايل نقليه غير استاندارد و گازوئیل سوز روبرو بودند و روزانه با آلودگی شديد ناشی از عدم بهداشت عمومی، زباله گردی و نبود سرويس های بهداشتی و مصرف مواد غذايی غير استاندارد درگیر هستند، اینبار با سم سوختی که روی دست وزارت نفت دولت “تدبیر و امید” مانده دست و پنجه نرم میکنند.

افاضات مسئولین جانی رژیم یکی پس از دیگری شنیدنی است و نشان میدهد جان مردم در سیستم سرمایه داری حاکم که در دزدی و اختلاس و جنایت تاکنون همتایی نداشته، چه میزان ارزش دارد! زنگنه وزیر وقیح و بیشرم نفت در كمال پررويی اعلام میکند “نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم”. جعفر منتظری، دادستان کل هم صد البته مکاتبات زیادی با دفاتر و افراد متعددی انجام داده اما خروجی مناسبی نداشته چون دست اندرکاران مقابله با آلودگی هوا یکی دو دستگاه نیستند! این قصاب حکومتی برای محاکمه دهها نفر بیشتر از ۱۰ دقیقه وقت استفاده نمیکند و بیشتر از یک خروجی هم در مقابل ندارد: زندان، اعدام یا قصاص! خروجی های زیست محیطی طبعا بیشتر از یکی دوتاست. روحانی هم راه حل را نه در دولت خودش و نه در جمهوری اسلامی که در بقیه دنیا جستجو میکند، میگوید: “هی درباره آلودگی هوا نگویید پس دولت چه کار می‌کند، بگویید پس دنیا چه کار می‌کند.” روباه بنفش در دادن نشانی غلط و راه گم کردن ید طولائی دارد! عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست میگوید: “ظرفیت پالایشگاهها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست، بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم. دولت چاره‌ای ندارد، باید دعا کنیم که باد بوزد تا آلودگی از بین برود!

گفته های این دلقک شنیدنی است تا به عمق فاجعه ای که مردم با آن روبرو هستند پی برد. به عبارت دیگر میگوید جان و سلامت مردم را دستمایه عدم فروش مازوت قرار میدهند. بیشتر از ۴۰ سال است این حکومت از جامعه و مخالفین قربانی میگیرد و برای بقایش در هر مقطع دست به جنایتی هولناک زده است. ميگويند ناچارند مازوت بسوزانند چون به فروش نرفته است!! بيشرمی و ياوه گويی اين حکومت هیچ مرزی ندارد. اينها برای ناامن كردن منطقه، برای توسعه تروريسم و تقويت گروههای مسلح، برای سازماندهی ترور و تحجر در دنيا با چمدان دلار جابجا ميكنند. حشدالشعبي، حزب الله و ارتش فاطميون را با همه هزينه هائیكه دارد اداره ميكنند، تامين مالی و تسليحاتی ميكنند، منطقه را با ترور و گله های تروريستی ناامن ميكنند و برای همه اينها نيازی نه به فروش نفت دارند و نه به فروش مازوت! اما برای تامين برق مورد نياز مردم زحمتكش و تحت ستم در جامعه نيازمند فروش مازوت هستند!! يا مازوت را به ريه هايتان بفرستيد يا دعا كنيد اوضاع بهتر شود! دعا را برای توسعه تروريسم در منطقه طبعا توصيه نميكنند. پول و ارائه راه حل عملی جواب به تقويت تروريستها و ايجاد ناامنی در عراق و لبنان و سوريه است، “دعا” جواب به مردمی است كه برای زنده ماندن روزانه مبارزه ميكنند.

پر کردن دهان این جانی ها از سرب كمترين جوابی است که مردم میتوانند به آنها بدهند. این موجودات بیشرم که در کمال وقاحت و دریدگی به مردم میگویند چاره نیست، دعا کنید و دود مصرف مازوت را در ریه هایتان انباشته کنید، خودشان در ویلاهای چند هزار متری و در مناطقی زندگی میکنند که نه از آلودگی هوا اثری هست و نه از مواد غذایی غیر استاندارد. اینها نه درد انباشت زباله دارند و نه ریه های آلوده به سموم مواد شیمیایی! راه نفس مردم را سد کرده اند، راه شادی، راه آرامش و امنیت مردم را مسدود کرده اند، به قول یکی از معترضین “اینجا نفس تعطیل است و خندیدن ممنوع”. این از گور برخاستگان تاریخ راه حل مشکلات بیشمار زندگی مردم محروم و تحت ستم را در دعا کردن و صبر و شکیبایی میبینند و کارگران و مردم آزادیخواه و معترض هم راه حل دفع وجود منحوس این بختک را سرنگونی آن!

۷ ژانویه ۲۰۲۱

مازوت از جمله ترکیب‌های نفت خام به شمارمیاید که حاصل تقطیر آن به هنگام پالایش نفت خام است و بعد از تبخیر بنزین و سایر فرآورده‌های سبک‌تر، از نفت خام حاصل میشود.