مصاحبه ها

در باره رویدادهای مریوان گفتگو با عبداله دارابی

کمونیست هفتگی: تقابل مردم آزادیخواه با سلفی داعشی ها در کردستان بار دیگر آشکار شده است. سیاست کمونیست ها و حزب حکمتیست در قبال این جریان و تحرکاتش چیست؟

عبداله دارابی: گذشت بیش از چهار دهه از حاکمیت جمهوری اسلا می در ایران گواه زنده تداوام این تقابل است که آشکار و نهان تا به امروز جریان داشته و طی اینمدت نیز مردم در جریان زندگی خود روزمره خود با آن درگیر و دست و پنجه نرم کرده اند. مقاومت و ایستادگی چهل و دو سال اخیر مردم ایران و منطقه خاورمیانه در برابر کشتار و سر بریدن و قمه کشی داعشی های رنگارنگ چیزی نیست که افکار عمومی جهان از آن بی خبر باشد. تقابل مردم مریوان با این مرتجعین جدید نیست و تکراری است، چون چهل و دو سال قبل نیز یورش وحشیانه همین داعشی ها به مردم شهر مریوان و چندین شهر دیگر کردستان صورت گرفت که در اثر آن چهار کارگر کمونیست و محبوب مردم مریوان به نامهای: محمد درسید، رئوف کهنه پوشی، محمود بالکی و محمود سلیمانی، جان باختند. که متعاقب آن، مردم مریوان نیز بخاطر دفاع از امنیت و جان و مال خویش بمیدان آمده و بدینوسیله چنان درس عبرتی به داعشی ها دادند که تا امروز جرأت تکرار آنرا نداشته اند.

نسل امروز باید بخوبی بداند که حملات ٤٢ سال قبل داعشی های مفتی زاده به مردم کردستان در شرایطی صورت گرفت که حاکمیت و اداره امور کردستان در دست خود مردم و شوراهای شهر و روستاها بود و هنوز رژیم تازه تحمیل شده به کردستان حمله نکردە بود. با توجه به آن باید این نکته را بخاطر سپرد که حملات دوره قبل سلفی ها تمام و کمال در ضدیت با حاکمیت مردمی در کردستان و برای استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی در کردستان بود که سرانجام این مزدوری، تحت نام “پیشمرگ مسلمان” جمهوری اسلامی تا به امروز ادامه دارد و در سنگر جهل و جنایت علیه مردم کردستان می جنگند.

با توجه به نکات فوق، باید دانست که ابراز وجود امروز داعشی ها با چه هدفی صورت میگیرد؟

دوره سال پنجاه و هفت شمسی، نخستین دوره اعمال قدرت جمهوری اسلامی بود که سران داعشی مفتی زاده ای به جاده صاف کن ورود رژیم به کردستان تبدیل شدند تا در پرتو آن بتوانند به امیال و اهداف اصلی شان دست یابند. از شوربختی مردم و تباه شدن جان و مال میلیونها انسان در کردستان، این رویداد ناگوار اتفاق افتاد و سران داعشی ها در ازای مزدوری شان برای جمهوری اسلامی، توانستند به سرعت در بطن اینهمه بحران و ناهنجاری سیاسی و اقتصادی که دامن جامعه ایران را گرفته، بسرعت به صف میلیاردرهای بزرگ بپیوندند و ثروت های باد آورده نجومی و هنگفت را به چنگ آورند. این دوره دیگر دوره عروج و تعرض رژیم نیست. این داعشی هم مثل شترهای حبشه ای بارشان سنگین شده و برای حفظ و بقای منافع شان به هر دری میزنند و حاضر به هر جنایتی هستند.

اما باید این را دانست که در برابر این وحوش میلیونها کارگر زن و مرد جوان تشنه آزادی و برابری در کمین نشسته اند تا با سرنگۆن کردن نظام جهل و سرمایه در ایران، بساط همه مرتجعین ضد زن و ضد آزادی را یکبار برای همیشه بگورستان تاریخ بسپارند و بدینوسیله به همه حق و حقوق پایمال شده خویش دست یابند. با توجه به آن، اشباه نکنید این جنگ، یک جنگ طبقاتی است و به دیندار و بی دینی، مشروب خوری و مشروب فروشی، سر سوزنی ربط ندارد. باید متوجه شد که همین حالا هزاران زن و مرد جوان سکولار در کمین اند تا پوزه همه قمه کشان عصر حجری را بخاک بمالند.

رسالت و فلسفه وجودی حزب حکمتیست، همگامی و همسویی با کارگران و مردم آزادیخواه و برابری طلب در برابر سرمایه داری در هر جا و هر شرایطی که باشد، با توجه به آن، همواره و بی وقفه خود را در تمام جدال و رویارویی های روزمره آنها علیه سرمایه داری و همه شاخه و برگ های مرتجع و کپک زده شان سهیم و شریک میدانیم. به تبع آن، سیاست ما راجع به تقابل فی الحال موجود مردم دارسیران و مریوان در برابر داعشی ها نیز کاملا روشن است. ما در کنار آنها قرار داریم و یار و یاور آنها هستیم و کنار گود نشستن و دوری گرفتن از آنها را بضرر کمپ آزادخواهی و برابر طبی میدانیم. به همین خاطر از همه کمونیست ها و آزادیخواهان در سراسر ایران و کردستان میخواهم در این جدال و رویایی، بهر شکل ممکن مردم آگاه و سکولار مریوان و دارسیران را علیه سلفی داعشی ها تقویت کنید، چون مردم همچنان استوار و قاطع در برابر ددمنشی داعشی ها ایستاده اند.

کمونیست هفتگی: داعشی ها در جامعه کردستان سابقه و عملکردی دارند و به جامعه کردستان خون پاشیده اند. اولا چه تصویری از دامنه نفوذ این جریان دارید و ثانیا به مردم چه میگوید؟ در قبال این جریان و تحرکاتش چه باید کرد؟

عبداله دارابی: چنانچه بالاتر اشاره کردم کارنامه سلفی داعشی های کردستان، بسیار سیاه و تاریک است. من قبل تر به اختصار گفتم، این وحشیان جهل و جنایت قبل از جمهوری اسلامی، به کردستان خون پاشیدند و محبوب ترین کارگران کمونیست را به قتل رساندند. ولی از تاریخ چهل سال تقابل مردم علیه جمهوری اسلامی نه تنها درس نگرفته اند بلکه فکر میکنند با قمه زنی میتوانند سرمایه انباشت شده شان را به آسانی هضم خواهند کرد. از نظر من با وجود انباشت این همه ثروت و سامانیکه در پرتو حکمرانی جمهوری اسلامی و دیگر کشور مرتجع عایدشان گشته، هنوز قادر نیستند با اعتبار اجتماعی خویش روی پای خودشان بایستند و چون صحنه گردان سیاست در کردستان قد علم کنند. به همین خاطر خیلی مورد تنفر بخش وسیع جامعه کردستانند. بهمین خاطر خیلی وقت است زیر زیرکی با جریانات ناسیونالیست کرد درتماسند تا در آینده بعد از جمهوری اسلامی بتوانند باهمدیگر سناریو شکست خورده کردستان عراق را در ایران نیز پیاده کنند و در بستر آن بتوانند از ثروت بادآورده ای که با شراکت جمهوری اسلامی به دست آورده اند محافظت نمایند.

در مقابل احزاب ناسیونالیست کردستان ایران نیز در تلاشند با تطهیر کردن این جریان داعشی، کیس تازه ای برای آنها آماده نمایند تا در ازای تبانی با همدیگر بتوانند در آینده آنرا بخورد مردم بدهند. سخنان خالد عزیزی و بعضی دیگر از سران احزاب ناسیونالیست قابل دسترس است. خوشبختانه بخش وسیع جامعه کردستان از این ترفندهای ضد مردمی آگاه و مطلع هستند و اجازه نمیدهند هیچ حزب و جریانی تحت هیچ شرایط و عنوانی این فرزندان ناخلف جمهوری اسلامی را به مردم مبارز و انقلابی کردستان بفروشد. مردم مبارز و آزادیخواه تاریخ ٤٢ سال مبارزات بیوقفه خود را ارج می نهند و به پاس داشتن آن، اینبار مبارزات و فداکاری هایشان را در خدمت قدرتگیری برای برقراری آزادی، برابری، حکومت کارگری، رفاه و امنیت اجتماعی بکار میگیرند و با حاکمیت جمعی و شورایی بسراغ رفع هرگونه ظلم و ستم طبقاتی، ملی و جنسیتی میروند.

هفتم ماه مه ٢٠٢١