مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسکری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران پروژه‌ای نفت مقابل مجلس
چهارشنبه ۱۷ شهریور بخشهائی از کارگران پروژه‌ای نفت مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران پروژه‌ای نفت از روز ۲۹ خردادماه وارد اعتصاب سراسری شده‌اند و خواهان افزایش دستمزد بر مبنای لیست پیشنهادی کارگران، تغییر نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، حذف شرکت‌های پیمانکاری، بهبود وضعیت محیط کار و خوابگاه‌ها و دیگر خواسته‌های رفاهی هستند. کارگران پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه اعتصاب سراسری خود چندین تجمع و مجمع عمومی در شهرهای مختلف برگزار کرده‌اند و اینبار جمعی از آنان مقابل مجلس دست به تجمع زدند.

کارکنان پتروشیمی بندر شاهپور مقابل این شرکت دست به تجمع و اعتراض زدند
سه‌شنبه ۱۶ شهریور کارکنان پتروشیمی بندر شاهپور که سال گذشته زیر نظر شرکت عملیات غیر صنعتی بندر ماهشهر قرار گرفتند، امروز در اعتراض به این موضوع مقابل پتروشیمی بندر شاهپور دست به تجمع زدند و خواهان بازگشت به پتروشیمی بندر شاهپور شدند.

کارگران هفت تپه مدیران را بیرون کردند
روز دوشنبه ۱۵ شهریور کارگران شرکت هفت تپه در اعتراض به عدم تعیین تکلیف مالکیت و مدیریت شرکت و عزل و نصب‌هایی که توسط مدیران اسدبیگی صورت میگیرد دست به اعتراض زده و در محوطه‌ی شرکت تجمع و راهپیمایی کردند. کارگران معترض همچنین مدیران مالک خصوصی خلع شده را از بخش مدیریت به بیرون راهنمائی کرده و درب این قسمتها را پلمپ کرند.

اجتماع کارگران شهرداری یاسوج
کارگران خدمات شهری شهرداری یاسوج با تجمع مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوق خود و پاداش و عیدی پرداخت نشده سال‌های ۹۸ و ۹۹ شدند. این کارگران در سال جاری فقط بابت فروردین ماه حقوق گرفتند.

اعتراض کارگران اخراجی اجرائیات شهرداری اهواز
امروز شنبه ۱۳ شهریور پنجمین تجمع کارگران اجراییات شهرداری اهواز در اعتراض به صدور نامه اخراج از سوی شهرداری مرکز و ابلاغ آن به پیمانکاران مربوطه مناطق، مقابل ساختمان شورای شهر برگزار شد. این کارگران اخراجی که دارای سوابق ۴ الی ۶ سال خدمت بوده، ضمن بیان مطالبات خود خواهان رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند .یکی از کارگران گفت: شورا و شهرداری چگونه به ادعای رئیس شورا ، حقوق ۶۳۰ فرد مجهول الهویه را از محل منابع درآمدی شهر پرداخت نموده اما در مقابل نامه اخراج کارگران بی پناه را صادر و دهها خانواده را گرفتار مشکلات معیشتی می کنند.

عدم دریافت حقوق ۷ ماهه کارگران شهرداری نودشه
کارگران خدماتی و کارکنان شهرداری نودشه نه تنها حقوق ماهیانه خود بلکه عیدی سال ۱۴۰۰ را هم هنوز دریافت نکرده اند، این در حالی است که عیدی سال ۱۴۰۰ در بهمن ماه پرداخت شده و هم اکنون به بهمن سال آینده نزدیک می شویم.

تجمع اعتراضی معلمان مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه
روز یکشنبه ۱۴ شهریور جمع زیادی از معلمان در اعتراض به شرایط بد معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلات‌شان مقابل ساختمان مجلس و سازمان برنامه و بودجه دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات
روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور جمع‌هایی از کارکنان شرکتی مخابرات در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. کارکنان شرکتی مخابرات، خواستار اجرای قوانین تبدیل وضعیت هستند.

مرگ یک کارگر در اثر عدم ایمنی کار
یکی از کارگران اداره برق فردیس بنام امیر قدیمی ۴۰ ساله، حین انجام کار بر اثر سقوط از پایه دچار حادثه شد و به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت. فعالان کارگری اداره برق البرز می‌گویند: افزایش تعداد شیفت‌های کاری و مأموریت‌ها به خصوص در سال جاری که توام با مشکل کمبود نیروی برق و قطعی بسیار است، باعث خستگی زیاد و پایین آمدن ایمنی و دقت در انجام کار کارگران اداره برق می‌شود.

تجمع مربیان پیش دبستانی ایذه در اهواز
روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه تعدادی از مربیان پیش دبستانی ایذه برای پیگیری بازگشت به کار خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. این مربیان سال ۹۷ از طریق اداره کل آموزش و پرورش و طی ابلاغیه‌ای در مدارس دولتی مشغول بکار شده و ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان از جیب خود بابت بیمه پرداخت کرده اند. در سال ۹۹ و با روی کار آمدن رئیس جدید اداره آموزش و پرورش ایذه تمامی مربیان بیکار شده و بعد از گذشت یکسال و طی کردن مراحل قانونی و تجمعات پی در پی و حتی حضور در وزارت آموزش و پرورش منبع مشکل در شهرستان ایذه عنوان شد.

چهارمین روز تجمع اعتراضی کارنامه سبزها
تا روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور جمعی از قبول‌شدگان آزمون استخدامی سال ۹۹ آموزش و‌ پرورش که اصطلاحاً کارنامه سبز نامیده میشوند برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به عدم استخدام خود مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش تجمع برگزار کردند. این تجمع کنندگان خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند. کارنامه سبزها در اعتراض به عدم تحقق‌ مطالبات‌شان از سال گذشته تاکنون تجمع‌های اعتراضی متعددی را برگزار کرده‌اند اما تاکنون به مشکلات‌شان رسیدگی نشده است.

تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سوادآموزی
روز یکشنبه ۱۴ شهریور جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در اعتراض به عدم رسیدگی به‌ خواسته‌هایشان مقابل مجلس تجمع کردند. روز‌ گذشته نیز این آموزشیاران مقابل ساختمان وزارت آموزش و‌ پرورش تجمع کرده بودند. این تجمع کنندگان خواستار جذب در دانشگاه فرهنگیان و استخدام توسط آموزش ‌و پرورش هستند.

تجمع اعتراضی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی نفت
روز شنبه ۱۳ شهریور تعدادی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی نفت سنگین پالایشگاه قشم در اعتراض به بلاتکلیفی وضعیت استخدامی خود، در مقابل ساختمان شرکت تابان انرژی پاسارگاد تجمع کردند.

اعمال فشار و بازداشت ها ادامه دارد
امیرعباس آذرم وند روزنامه نگار اقتصادی و فعال کارگری همچنان در بازداشت است و از خانواده وی وثیقه پانصد میلیونی خواسته اند.
شاپور احسانی راد از هماهنگ کنندگان طومار‌ چهل هزار‌ نفری کارگران برای افزایش‌ دستمزد به شش سال زندان‌ محکوم شده و از روز ۲۷ خرداد ۹۹ تاکنون در زندان تهران بزرگ زندانی است.
غلامرضا غلامی‌ کندازی از فعالین صنفی که بعد از ۳۰ سال خدمت در شرف بازنشستگی می باشد، روز چهارشنبه ۱۷ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خانواده و همکاران ایشان هیچ گونه اطلاعی از محل بازداشت وی ندارند.
پیمان فرهنگیان توسط شعبه اجرای احکام شهرستان آستانه اشرفیه جهت اجرای حکم فراخوانده شد. شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان پیشتر با تعلیق ۷ سال از حکم ۱۰ سال زندان صادره از سوی دادگاه بدوی، حکم این فعال کارگری را به ۳ سال حبس تعزیری محکوم نمود.
مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان از زمان دستگیری تاکنون در بند ۲۴۱ زندان اوین تحت نظر حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در بازداشت بسر می‌برند. این ۳ زندانی پس از تماس نخست در روز اول بازداشت، تاکنون از حق تماس تلفنی محروم بوده‌اند.

کشته شدن یک کولبر در مرز پیرانشهر
روز یکشنبه ۱۴ شهریورماه یک کولبر به نام “محمد عبداللە‌زاده” در ارتفاعات مرزی حاج‌عمران هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی قرار گرفته و جان خود را از دست. محمد عبدالله زاده متاهل و دارای دو فرزند میباشد. وی بدون اخطار و از فاصله‌ نزدیک هدف تیراندازی قرار گرفته است.

***