مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

‌ تجمع کارگران نفت و گاز پارس جنوبی عسلویه
روز دوشنبه سوم آبانماه کارگران پیمانکاری خدمات، فضای سبز، تاسیسات و نقلیه نفت و گاز پارس جنوبی در اعتراض به عدم تحقق مطالباتشان تجمع برگزار کردند. این کارگران نسبت به پایین بودن حقوق و درست اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و مشکلات بیمه تکمیلی خود اعتراض دارند.

تجمع کارگران پتروشیمی گچساران
روز چهارشنبه پنجم آبانماه جمعی از کارگران حجمی شرکت پتروشیمی گچساران مقابل ساختمان فرمانداری دست به تجمع اعتراضی زدند. کارگران خواهان تحقق خواستهتای خود هستند. این کارگران برای پیگیری مطالبات خود در روزهای گذشته نیز در محوطه شرکت تجمع برگزار می‌کردند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه سبلان
روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه جمعی از کارگران کارخانه سبلان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه ۳ ماهه خود، در مقابل ساختمان استانداری اردبیل دست به تجمع زدند. این کارگران می‌گویند در محوطه کارخانه با صرف مبالغی آلاچیق‌های جذب گردشگری، رستوران و… احداث و به تعدادی سیاسیون سابق بی‌مورد تحت عناوین مشاورین و هیأت مدیره و… پرداخت‌هائی صورت می‌گیرد اما از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌شود.

عدم پرداخت معوقات کارگران تونل آزاد راه منجیل – رشت
یکی از کارگران پیمانکاری پروژه تونل آزادراه منجیل به رشت اظهار داشت: با وجود رسانه‌ای شدن مشکلات چهار ماه معوقات مزدی کارگران پیمانکاری پروژه تونل آزادراه منجیل به رشت در استان گیلان، هنوز هیچ نهادی به مشکلات ما رسیدگی نکرده است. کارفرمای شرکت پیمانکاری که مسئولیت حدود ۲۰۰ کارگر در پروژه تونل آزادراه منجیل به رشت در شهرستان رودبار استان گیلان را برعهده دارد، مرتبا وعده پرداخت حقوق می‌دهد. ظاهرا کارفرمای اصلی هنوز صورت وضعیت‌های مالی پیمانکار پروژه را نپرداخته است و پیمانکار نیز حقوق کارگران را نمیدهد. این کارگر افزود: بیش از یک سال است که در این پروژه فعالیت داریم نه حقوق به موقع می‌گیریم و نه بیمه‌مان به موقع پرداخت می‌شود.

مطالبات معوق کارگران «ایران بَرَک» گیلان
چندی پیش چند کارگر شرکت ایران بَرَک رشت اعلام کردند با وجود اینکه تقریبا شش ماه از سال گذشته هنوز به اندازه یک ماه حقوق کامل به کارگرها پرداخت نشده است. این کارگران با تاکید براینکه با این شرایط گرانی و هزینه‌های سرسام‌آور، یک خانواده چند نفری را بدون حقوق چطور باید تأمین معاش کرد، خواستار رسیدگی به موضوع شدند. پس از پیگیری‌ها روابط عمومی اداره کل کار و امور اجتماعی گیلان اعلام کرد: کارگران شرکت ایران بَرَک رشت تا پایان شهریور یک ماه نیم از حقوق شان را طلب دارند که اوایل آبان ماه حقوق مهرماه پرداخت خواهد شد و آن یک ماه نیم باقی مانده نیز درطی چند ماه آینده تصویه حساب خواهد شد.

کارگران شهرداری خاش سه ماه است دستمزدی نگرفتە‌اند
نزدیک به ۲۵۰ کارگر شاغل در بخش خدمات، فضای سبز، آتش‌نشانی و عمرانی در شهرداری خاش، از تیرماه سال جاری تاکنون حقوقی دریافت کرده‌اند. این کارگران اعلام کردند: برابر مقررات کار و تامین اجتماعی در کارگاه‌های بالای ۱۰۰ نفر باید طرح طبقه‌بندی مشاغل به اجرا درآید، اما این بخش از مقررات قانون کار در مورد ما کارگران پیمانکاری شهرداری خاش اجرا نمی‌شود.

کارگران شهرداری خرم‌آباد شش ماه است حقوق‌ دریافت‌ نکرده‌اند
کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد اعلام کرده‌اند که طی شش ماه گذشته حتی یک ریال بعنوان حقوق دریافت‌ نکرده‌اند. کارگران شهرداری های کشور با انباشت مطالبات و عدم پرداخت حقوق‌های چندماهه روبرو هستند.

کارگران شهرداری کوت عبدالله در انتظار دریافت دستمزدهای معوق
کارگران شهرداری کوت عبدالله در استان خوزستان می‌گویند آخرین دستمزدی که گرفتیم مربوط به خرداد ماه است و بعد از آن، دیگر هیچ پولی به حساب ما واریز نشده است. حدود چهارصد کارگر در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای دریافت معوقات مزدی خود صورت داده‌اند. در ماه گذشته تعدادی از نمایندگان کارگران شهرداری کوت عبدالله به تهران آمدند و با مقامات در ارتباط با وضعیت خود صحبت کردند. همان روز یک ماه از مطالبات مزدی آن‌ها پرداخت شد اما بعد از آن، دیگر خبری از واریز حقوق نشد.

مسئولین شهرداری‌ها این عدم پرداخت مطالبات را به پیمانکاران حواله می‌دهند اما اذعان می‌کنند که خود بخاطر عدم پرداخت دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها توان پرداخت حقوق را ندارند.

اعتصاب کارگران و رانندگان اداره راهداری مریوان
روز شنبه اول آبانماه جمعی از رانندگان و کارگران اداره راهداری و حمل و‌ نقل جاده‌ای شهرستان مریوان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به اعتصاب زدند. این کارگران نسبت به سطح پایین حقوق و مزایا و همچنین تفاوت فاحش حق بیمه پرداختی با دریافتی‌های‌شان اعتراض دارند.
این کارگران امروز با امضای طوماری خطاب به مدیریت اداره راهداری شهرستان مریوان خواستار رسیدگی به خواسته‌های‌شان شدند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ی لیچینگ معدن سونگون ورزقان
روز یکشنبه دوم ‌آبانماه، کارگران پروژه‌ی معدن سونگون ورزقان در اعتراض به عدم پرداخت مزایا دست به اعتصاب و تجمع زدند. کارگران ‌پروژه‌های این مجتمع نسبت به عدم تخصیص پاداش معترض هستند.

اخراج ۴۰ کارگر پیمانکاری پروژه ساخت پتروشیمی خمین
دستکم ۴۰ کارگر شاغل در پروژه ساخت پتروشیمی خمین، با اتمام بخش‌هایی از پروژه بیکار شدند.
این کارگران که در پروژه ساخت پتروشیمی خمین در بخش‌های کابل‌کشی، اتصالات، نصب و تجهیزات و… مشغول به کار بوده‌اند، طرف قرارداد با دو شرکت‌های پیمانکاری محسوب می‌شوند که با اتمام بخش‌هایی از ساخت و سازها بیکار شده‌اند. اداره کار این شهرستان نیز حق را به پیمانکار داد.

اخراج ۱۲۶ نفر از معلمان خرید خدمات در چهارمحال و بختیاری
با گذشت حدود یکماه از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ یکسری از معلمان خرید خدمات آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری اخراج شده‌اند. آن ها هرکدام بین ۳ تا ۸ سال سابقه کار به صورت خرید خدمات با حقوق های زیر یک میلیون و بیمه های ۱۰ و ۱۵ روز در ماه دارند.

اخراج ۱۵۰ کارگر از یک شرکت ریسندگی در اصفهان
۱۵۰ نفر از کارگران با سابقه یک کارخانه ریسندگی در اصفهان بصورت ناگهانی از کار اخراج شدند، هنوز کسی پاسخگوی چرایی این امور نیست. این شرکت دارای ۱۵۰ نفر پرسنل بود که همگی دارای سابقه کار بالای ۱۸ سال هستند که بدلیل نیازها و حقوق و درآمد با قراردادهای سفید امضای کار می‌کردند و هر چه با اداره کار نامه نگاری کردند به نتیجه نرسیدند.

کارگران فولاد کویر دامغان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل
نزدیک به ۲۰۰ کارگر قراردادی شاغل در کارخانه فولاد کویر دامغان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد تولیدی هستند. کارگران این کارخانه می‌گویند یکی از دلایل مخالفت کارفرما با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بار مالی آن است. همچنین کارفرما به‌جای اجرای متناسب ‌سازی حقوق کارگران هر سال مبلغ کمی به پایه سنواتی هر یک از آن‌ها اضافه می‌کند.

تجمع اعتراضی معلمان در‌ رفسنجان
روز دوشنبه ۳ آبان‌ماه جمعی از معلمان رفسنجان که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدند، در اعتراض به عدم پذیرش خود در مقابل ساختمان آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.

ضرب و شتم کارگر شهرداری خرمشهر توسط یکی از اعضای شورای شهر
ایاد کیانی کارگر شهرداری خرمشهر که به علت عدم پرداخت حقوقشان توسط شهرداری اعتصاب کرده بود ظهر امروز توسط عادل چلداوی یکی از اعضای شورای شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این پاکبان گفت: به دلیل اینکه حقوق و بیمه خود را مطالبه کردم، عضو شورای شهر به من حمله‌ور شد.

اقدام به خودکشی یکی از کارگران شرکت نفت و گاز پایندان
کارگران شرکت نفت و گاز پایندان بیش از ۵ ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و در اعتراض به این شرایط بارها دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند. در تجمع اعتراضی اخیر یکی از کارگران بخاطر وضعیت بد‌ معیشتی و عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرما و پیمانکار قصد خودکشی داشت که دیگر کارگران مانع این کار شدند.

مرگ یکی از کارگران پروژه‌ای‌ صنعت نفت بر اثر ناامنی محیط کار
فردین دانش هفشجانی یکی از جوشکاران با سابقه شهر هفشجان که سال‌ها در پروژه‌های صنعت نفت مشغول به کار بود بخاطر عدم ایمنی در‌ محیط کار و در اثر ریزش تونل جان خود را از دست داد. ما جانباختن این کارگر را بە خانودە، بستگاە و همکارانش تسلیت می گوییم.

یک کارگر حین تخریب ساختمان جان باخت
روز دوشنبه ۳ آبانماه یک کارگر ساختمانی در خیابان دانش غربی شهر مشهد، به دلیل ریزش آوار جان باخت. این کارگر که در حال تخریب بخشی از دیوار ساختمان مسکونی قدیمی دو طبقه در خیابان دانش غربی بود، در اثر ریزش آوارسنگین نخاله‌های ساختمانی بر روی سرش جان باخت. ما جانباختن این کارگر را بە خانودە، بستگاە و همکارانش تسلیت می گوییم.

مرگ و مسمومیت ۷ کارگر بر اثر گازگرفتگی در کارخانه فولاد البرز
عصر روز چهارشنبە ۴ آبان گازگرفتگی باعث مرگ و مسمومیت ۷ کارگر کارخانه فولاد البرز ناب آرش در کیلومتر ۵ جاده ابهر به تاکستان شد. حادثه گازگرفتگی حوالی ساعت ۴ عصر روز گذشته زمانی رخ داد که یک کارگر حین کار در کارخانه فولاد البرز ناب آرش دچار مسموست با گاز نیتروژن می‌شود و سایر کارگران نیز به ترتیب برای نجات همکار خود اقدام می‌کنند که در نتیجه آن سه کارگر جان خود را از دست داده و سایر کارگران مسموم می‌شوند. تاکنون سه نفر از کارگران مصدوم از بیمارستان مرخص و یک نفر در بیمارستان الغدیر ابهر بستری است. ما این واقعە دلخراش را بە خانودە و بستگان و همکاران جانباختگان تسلیت می گوییم و در اندوهشان شریک هستیم.

درگذشت کارگر پیمانی نفت در اثر فشارهای معیشتی
سهراب ظاهری داربست بند در شرکت پایندان فاز ۱۴ عسلویه بر اثر شوک شدن از تست مثبت کرونای خود و فشار سنگین روحی و معیشتی دچار سکته قلبی شده و جان خود را از دست داد.

فرنگیس مظلوم جهت اجرای حکم حبس احضار شد
فرنگیس مظلوم، فعال مدنی و مادر زندانی سیاسی، سهیل عربی طی ابلاغیه‌ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد. از خانم مظلوم خواسته شده تا ظرف مدت ۵ روز از زمان درج ابلاغیه در سامانه الکترونیکی ثنا در این شعبه حاضر شود. فرنگیس مظلوم پیشتر توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

عثمان اسماعیلی بازداشت شد
روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه ساعت ۶ غروب عثمان اسماعیلی از فعالین کارگری شهر سقز توسط ده نفر از مأموران امنیتی مقابل منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیده است. روز پنجشنبه ٦ ابان با تودیع وثیقه آزاد شد.

بازداشت مریم صادقی در سنندج
روز شنبه اول آبان‌ماه مأمورین امنیتی به منزل مریم صادقی از فعالین زنان سنندج یورش برده و وی را بازداشت کردند. هنوز از دلیل و مکان بازداشت او اطلاعی در دست‌ نیست.

پیام نصرت بهشتی معلم زندانی از زندان وکیل‌آباد مشهد
نصرت بهشتی، معلم بازنشسته، طی پیامی از ندان از جمله گفت: من دارای خانواده، شوهر، شش فرزند، عروس، داماد، نوه و نزدیک به شصت سال سن، اکنون سه ماه است که بطور بلاتکلیف در اداره اطلاعات و زندان وکیل آبادمشهد زندانی هستم. بخاطر شرکت در تجمعات صنفی فرهنگیان برای دفاع از حقوق و هماهنگ کردن حقوق با دیگر کارمندان دولت، بدون هیچ حرکت خلاف نظام یا رهبریت. اینجانب نه کم کاری کرده‌ام، نه دزدی نه اختلاس نه مسلح و یا وابسته به گروهی بوده‌ام. جرم من فقط فرهنگی بودن است. هیچ اتهامات واهی را در بازجویی نپذیرفته‌ام.

آزادی امیرحسین مرادی با وثیقه ۴ میلیارد تومانی
بابک پاک‌نیا وکیل امیرحسین مرادی از متهمان اعتراضات آبان ۹۸ از آزادی موکلش با تودیع وثیقه خبرداد و اظهار داشت: مبلغ وثیقه موکل من، مبلغ ۴ میلیارد تومان بود که روز شنبه هفته جاری به صورت کامل تودیع شد. از آن جا که امیرحسین مرادی در بیمارستان بستری بوده و تحت مداوای پزشکی قرار داشت، مراحل اداری آزادی او تا سه‌شنبه طول کشیده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد
روز دوشنبه سوم آبانماه جمع‌هایی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد از شهرهای اهواز، اصفهان، شاهرود، تهران و … طبق فراخوان از پیش اعلام شده مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .در ادامه، روز سه‌شنبه چهارم آبانماه نیز مجدداً جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد تهران مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران تجمع کردند.

تجمع اعتراضی جمعی از بازنشستگان شرکت هواپیمایی (هما)
روز سه‌شنبه چهارم آبان گروهی از بازنشستگان و کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی خود مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. بازنشستگان گفتند: خواهان دستمزد عادلانه هستیم. دریافتی بازنشستگان نه تنها ناچیز است بلکه با تاخیر هم پرداخت می‌شود. بازنشستگان باور دارند، موسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان هما عاملی برای مشکلات این شرکت هواپیمایی است که باید به آن توجه شود.

تجمع اعتراضی پرسنل بازنشسته بیمارستان امام کرج
روز دوشنبه ۳آبان پرسنل بازنشسته بیمارستان امام روبروی این بیمارستان در کرج تجمع اعتراضی برگزار کردند.

راهپیمایی اعتراضی زنان در کابل
روز سه‌شنبه ۴ آبانماه جمعی از زنان کابل در اعتراض به شرایط تحمیل شده به زنان از سوی حکومت طالبان دست به راهپیمایی اعتراضی زدند. معترضین به شعار «حق کار و آموزش، حق اساسی ماست» و « سکوت سازمان ملل شرم‌آور است» قصد داشتند تا مقابل دفتر سازمان ملل تجمع کنند که پیش از رسیدن توسط نیروهای مسلح طالبان محاصره شدند.

***