مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و جنبشهای اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران ایران ‌خودرو تبریز
روز شنبه ۱۵ آبانماه کارگران ایران‌خودرو تبریز در اعتراض به تعویق در پرداخت حقوق ماهانه و اختلاف قیمت دریافتی کارگران مراکز تولیدی شرکت دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. کارگران همچنین اعلام کردند که در حالی که قیمت گذاری خودرو سراسری است و در دو سال گذشته شاهد افزایش ۵ برابری قیمت خودرو‌های تولیدی این کارخانه هستیم، متاسفانه دریافتی‌ها تغییری نداشته است. کارگران اعتصاب کننده در ایران ‌خودرو تبریز، از ساعت ۷ صبح و با شروع فعالیت شیفت صبحگاهی ۵۰۰ کارگر فعال در واحد‌های تولیدی این کارخانه دست به اعتصاب زده اند.

کارگران شرکت ایران‌خودرو خراسان دست به اعتصاب زدند
روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه کارگران شرکت ایران‌خودرو خراسان در اعتراض به سطح نازل حقوق و دستمزدها دست به اعتصاب زدند و در داخل کارخانه تجمع کردند. کارگران برای نهار به سالن غذاخوری نرفتند و در‌ محیط کارخانه به تجمع خود ادامه دادند. “مدیر منابع انسانی” کارخانه برای گفتگو و مذاکره میان کارگران رفت. کارگران شرکت ایران‌خودرو خراسان که تعداد ۴۰۰۰ نفر می‌باشند به اضافه‌کاری اجباری و سطح پایین حقوق‌ها اعتراض دارند و خواهان حذف اِعمال اضافه کاری اجباری و افزایش حقوق و مزایا هستند.

اعتصاب مجدد کارگران شهرداری بندرماهشهر
صبح روز شنبه ۱۵ آبان‌ماه کارگران بخش خدمات شهرداری ماهشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ها و عدم تبدیل وضعیت شغلی مجدداً مقابل فرمانداری بندر ماهشهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده‌ی سد شفارود
روز شنبه ۱۵ آبانماه جمعی از کارگران اخراجی سد شفارود در‌ اعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق‌ معوقه و با خواست بازگشت به کار مقابل استانداری گیلان دست به تجمع زدند. کارگران پروژه‌ی سد شفارود که تعدادشان به ۹۰۰ نفر می‌رسد بخاطر عدم پرداخت دستمزدها تحت فشارهای زیاد معیشتی قرار دارند. پروژه‌ی سد شفارود چند ماهی است بخاطر مشکلات اداری ‌‌و مالی از سوی کارفرما و پیمانکار تعطیل شده است کارگران آن بیکار شده‌اند.

اجتماع پرستاران شاغل در سازمان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۱۶ آبان، جمعی از پرستاران شاغل در سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به بی توجهی مسئولین به مطالبات‌شان مقابل مجلس دست به تجمع زدند. اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، احتساب مدت سربازی بعنوان سوابق سختی شغل خود، افزایش احکام حقوقی متناسب با وزارت بهداشت و تعلق فوق العاده ویژه از خواسته‌های این پرستاران است.

بیکاری کارگران کارخانه ریسندگی مان ریس
کارگران کارخانه ریسندگی «مان ریس» شاهین شهر می‌گویند: با گذشت حدود دو ماه و نیم از متوقف شدن فعالیت تولیدی کارخانه، منتظر اقدام جدی مسئولان برای از سر گیری تولید هستیم. کارخانه «مان ریس» حدود ۱۵۰ کارگر داشت که از زمان تعطیلی کارخانه کارگران منتظر بازگشایی این واحد هستند. در زمان تعطیلی، برخی مسئولان مشکلات بانکی را علت اصلی تعطیلی آن دانستند. برخی دیگر هم مشکل اصلی را فشار طلبکاران برای وصول طلب‌های مالی خود از کارخانه اعلام می‌کنند. کارگران میگویند این واحد تولیدکننده محصولات ریسندگی و بافندگی ظرفیت اشتغال حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر را دارد، اما سرمایه‌گذار اصلی این کارخانه قصد فروش این واحد و سایر دارایی‌های آن را دارد و ما کارگران تا ورود سرمایه‌گذار جدید باید منتظر بمانیم و از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنیم.

احضار کارگران معدن کرمان به دادسرا
خانواده‌ یکی از کارگران بخش خصوصی معادن زغال سنگ شمال استان کرمان اعلام کردند که تعدادی از کارگران معترض که هفته‌های پیش در مقابل استانداری تجمع کرده‌ بودند، به دادسرا احضار شدند. این تجمع از سوی کارگران در مورخ ۲۲ مهرماه در مقابل استانداری برای یکسان‌سازی حقوق کارگران معادن خصوصی با معادن دولتی، افزایش دستمزد، امنیت شغلی و اخذ قرارداد دائم صورت گرفته‌ بود. دستور احضار کارگران به دادسرا زمانی به وقوع پیوست که در تجمع قبلی یکی از کارگران حوالی دو روز در بازداشت بوده و وعده پانزده روزه‌ استاندار برای حل مشکلات کارگران نیز به پایان رسیده‌ است.

تجمع اعتراضی کارگران معادن شرکت زغال‌سنگ کرمان
روز دوشنبه ۱۷ آبانماه کارگران معادن شرکت زغال‌سنگ کرمان در اعتراض به طرح خصوصی سازی این معادن و واگذاری آنها به شرکت دالاهو مقابل اداره کار کرمان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران سمتکو در تبریز
کارگران شرکت سمتکو تبریز (شرکت طراحی مهندسی و ساخت ابزار آلات سایپا) صبح امروز دوشنبه ۱۷ آبانماه به دلیل شرایط نابسامان مدیریتی این کارخانه با تجمع در مقابل دفتر مسئولان، اعتراض کردند. چندماهی است این کارخانه مدیرعامل ندارد و از طرفی به دلایل نامعلومی روند تولید قطعات در این کارخانه با مشکلات جدی همراه است. کارگران خواستار تعیین تکلیف وضعیت کارخانه هستند.

کارگران پیمانکاری شهرداری رودبار خواستار حذف پیمانکاران
کارگران شهرداری رودبار پس از تاخیر ۵ ماهه در دریافت حقوق، خواهان تبدیل وضعیت استخدامی خود و و برخورداری از قراردادهای دائمی کار هستند. کارگران قرارداد پیمانی شهرداری رودبار در استان گیلان گفتند: نزدیک به ۷۰ نفر هستند که برابر مقرارت قانون کار در شهرداری رودبار مشغول کارند و با حضور پیمانکار هر ماه معوقات مزدیشان افزایش پیدا کرده و این موضوع آن‌ها را در شرایط بد مالی قرار داده است. کارگران خواهان تبدیل وضعیت استخدامی از کارگر پیمانکاری به قرارداد مستقیم و حذف پیمانتکاران هستند.

اخراج کارگر کاشی اصفهان در پی اقدام به خودکشی
یکی از کارگران کارخانه کاشی اصفهان که طی روزهای اخیر با بالا رفتن از تانکر آب در پشت بام کارخانه، اقدام به خودکشی کرده و با حضور به موقع همکاران وی موفق به انجام این امر نشده بود، روز گذشته از کار اخراج شده است. پس از اعتراض این کارگر باسابقه کاشی اصفهان، دادستان نجف‌آباد دستور می‌دهد که مبلغ ۴۵ میلیون تومان از حقوق و مزایای معوقه وی را پرداخت کنند تا بتواند بخشی از مشکلات زندگی خود را رفع کرده و هزینه‌های ازدواج دخترش را بپردازد. اما زمانی که این کارگر صبح روز سه‌شنبه ۱۸ آبان به محل کار خود مراجعه می‌کند، اجازه ورود وی به کارخانه را نمی‌دهند و نیروهای حراست به او اعلام می‌کنند که از کار اخراج شده است. سرمایه‌گذار جدید کاشی اصفهان، کارگران قدیمی و باسابقه شرکت را به بهانه‌های مختلف اخراج می‌کند.

مرگ دلخراش کارگر جوان ریسندگی در سمنان
مرضیه طاهریان، کارگر ۲۱ ساله، با گیرکردن مقنعه‌اش در دستگاه ریسندگی یک کارخانه نساجی در شهرک صنعتی سمنان و کشیده‌شدن سر به داخل چرخ‌دنده‌های دستگاه، جانش را از دست داد. او قربانی حجاب اسلامی کە در محیط کار پوشیدن آن اجباری است. مقنعه‌ای که ایمنی کار را بیشتر پائین آورد و باعث چنین فاجعه‌ای شد.

۴ کارگر در میاندوآب بر اثر سقوط بالابر کشته شدند
بر اثر سقوط دستگاه بالابر (آسانسور) از طبقه فوقانی یک ساختمان نیمه کاره در میاندوآب چهار کارگر ساختمانی کشته شدند. یکی از کارگران جانباخته ۲۳ سالە اهل میاندوآب، ۲ نفر آنان اهل روستای «سوگلی‌تپه» و یکی دیگر اهل روستای «ارمناک سفلی» بودند. از مجموع چهار کارگری که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند فقط یک نفر دارای بیمه تامین اجتماعی بوده و سە نفر دیگر فاقد بیمه بوده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته سال ۹۹ شرکت هفت‌تپه
صبح امروز دوشنبه ۱۷ آبانماه جمعی از کارگران بازنشسته سال ۹۹ مجتمع نیشکر هفت تپه، در اعتراض به نحوه محاسبه سنوات خود، برای سومین روز متوالی مقابل ساختمان اداره کار شهرستان شوش تجمع کردند. کارگران بازنشسته که همگی در اسفند سال ۹۹ بازنشسته شده‌اند، درباره موضوع مورد اختلاف خود با کارفرما گفتند: مورد اختلاف ما کارگران بازنشسته با کارفرما در خصوص میزان و نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی است.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
روز یکشنبه ۱۶ آبانماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان اصفهان مقابل ساختمان این صندوقها تجمع کردند. مطابق یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اهواز
روز یکشنبه ۱۶ آبانماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اهواز مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع اعتراضی معلمان بازنشسته سال ۹۹ به عدم پرداخت پاداش
روز سه‌شنبه ۱۸ آبانماه جمع‌هایی از معلمان بازنشسته سال ۹۹ از شهرهای مختلف در اعتراض به عدم پرداخت پاداش بازنشستگی مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

تجمعات سراسری فرهنگیان
پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته با خواست با خواست رتبە بندی و همسان سازی حقوق در شهرهای مختلف ۲۲ استان‌ کشور اجتماعات اعتراضی برگزار کردند.

قطع نامه ی پایانی تجمع پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ شورای هماهنگی
فرهنگیان شریف
امروز پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ما فرهنگیان در قالب شورای هماهنگی تشکلهای صنفی، در تجمعات گسترده ی سراسری، آمده ایم تا فریاد اعتراضی خود را نسبت به شیوه تقسیم بودجه و اختصاص درصد بسیار اندکی از سهم بودجه ی سالانه ی کشوری به آموزش و پرورش با توجه به جمعیت ۱۳ میلیونی دانش آموزان ، جمعیت یک میلیونی معلمان ، خانواده ی آنان و اهمیتی که نظام تعلیم و تربیت در زیرساختهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور دارد، اعلام کنیم. دولتها و مجلسهای گذشته بیش از ۱۴ سال است که اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را برای آموزش و پرورش شاغلین و بازنشستگان به بهانه های گوناگون به تاخیر می اندازند. اجرای قانون را در حق فرهنگیان به بهانه‌ی افزایش تورم نادیده می گیرند. فرهنگیانی که به زیر پا گذاشتن قانون توسط حاکمیت اعتراض می کنند، با برخوردهای شدید امنیتی مانند: زندان های طولانی مدت، ضرب و شتم در خیابان، اخراج، تبعید و محرومیتهای گوناگون روبرو می شوند.

ما تجمع کنندگان به حاکمیت هشدار می دهیم که بدون اغراض شخصی و جناحی، بدون فریبکاری، برای جلوگیری از انحطاط آموزش و پرورش کشور به خواسته های فرهنگیان توجه کرده و در برطرف کردن مشکلات آنان اقدام نماید.
آزادی معلمان زندانی / آموزش رایگان و باکیفیت برای جوانان / #اجرای_نظام رتبه_بندی _۸۰ درصد_حقوق هیات علمی دانشگاهها/ #اجرای_همسان سازی حقوق بازنشستگان / بستن پرونده های فعالان صنفی / مشکلات آموزشیاران نهضت سواد آموزی / رسیدگی به مشکلات مربیان پیش دبستانی / پاداش پایان خدمت بازنشستگان/ پرداخت حق التدریس معلمان / رسیدگی به مشکلات معلمان خرید خدمت/ بازگشت به کار معلمان اخراجی / انتخاب وزیر از میان فرهنگیان، واگذار کردن مدیریت صندوق ذخیره ی فرهنگیان به سهامداران آن صندوق.

حاکمان بدانند، اعتراضات و تجمعات فرهنگیان و سایر اقشار معترض جامعه پاسخ به سوء تدبیر آنهاست. معلمان کشور در قالب شورای هماهنگی اعلام می کنند ، پیش تر موارد اشکال لایحه ی ثبت شده در سامانه ی مجلس، بوسیله ی شورای هماهنگی به آگاهی نمایندگان مجلس رسیده، بدون توجه به موارد یاد شده، هرگز اجرای ناقص رتبه بندی و همسان سازی حقوق بازنشستگان را نخواهند پذیرفت، در صورت ادامه ی بی اعتنایی به خواسته های آنان، در چند هفته ی آینده این اعتراضات به شیوه های گوناگون همچنان دنبال خواهد شد.

عسل محمدی و هیراد پیربداقی بازداشت شدند
روز شنبه ۱۵ آبانماه عسل محمدی و هیراد پیربداقی از فعالین مدافع حقوق کارگران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. نیروهای امنیتی با یورش به منزل این دو‌ فعال کارگری اقدام‌ به تفتیش منزل آنها کرده و سپس آنها را بازداشت و به اوین منتقل کرده‌اند.

تجمع کارکنان دانشگاه آزاد واحد ماهشهر
روز شنبه ۱۵ آبانماه، تعدادی از کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر با پهن کردن سفره خالی، خواهان پرداخت مطالبات مزدی خود شدند. این کارکنان می‌گویند: مدت هاست که حقوق ماهانه ما کامل داده نمی‌شود و دانشگاه علت این موضوع را کمبود و کاهش منابع مالی عنوان نموده است. آنها همچنین خواهان برطرف شدن مشکل عدم همسان‌سازی حقوق، مطالبات عقب افتاده و برخی مسائل مالی دیگر نظیر عدم پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز کارکنان هستند.

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان
روز دوشنبه ۱۷ آبانماه جمعی از کشاورزان اصفهان در‌ اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تجمع کردند. روز سه‌شنبه ۱۸ آبانماه کشاورزان اصفهان پس از تجمع و اعتراضشان در سطح شهر اقدام به برپایی چادر بر بستر خشک زاینده‌رود کردند و شب گذشته را همانجا ماندند. روز چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه کشاورزان اصفهان در اعتراض به عدم تخصیص حق‌آبه تجمع خود را از سر گرفتند. گروه ویژه نیز برای سرکوب اعتراضات در محل اعزام شدند و شروغ به ضرب و شتم معترضان نمودند.