مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران ایران خودرو تبریز
کارگران ایران خودرو تبریز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سوم و چهارم آذر اعتصاب کردند و در محوطه شرکت تجمع کرده و علیه مدیریت شعار دادند. کارگران ایران خودرو تبریز طی سه هفته گذشته چند بار اعتراض کردند. کارگران چهارشنبه شب را در محل ماندند و خواهان تحقق خواستهایشان از جمله طبقه بندی مشاغل، تشکل مستقل و افزایش دستمزدها هستند.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی آبادان
روز شنبه ۲۹ آبان‌ماه کارگران مجموعه پتروشیمی آبادان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات ‌مطرح شده، دست به تجمع زدند. افزایش حقوق و مزایا، پرداخت حق جذب و حق کارگاهی و ایجاد تشکل کارگری از خواسته‌های کارگران است. کارگران پتروشیمی آبادان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته نیز تجمع برگزار کرده بودند. هرسال برای کارگران این مجتمع تنها پایه حقوق افزایش پیدا کرده است و افزایشی در مزایا صورت نگرفته است. در ادامه روز یکشنبه ۳۰ آبان‌ ماه کارگران مجموعه پتروشیمی آبادان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان مجدداً دست به تجمع زدند.

اعتصاب دو هزار نفر از کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان
کارگران شرکتهای پیمانکاری آهن‌آجین، مبین، نوآوران، زحل و دیگر شرکت‌ها از ساعت ۲۲ یکشنبه ۳۰ آبان در اعتراض به اخراج ۶۰ نفر از فعالین کارگری این مجتمع دست به اعتصاب زده و استخراج در این معدن را کاملا تعطیل کردند. روز شنبه از کارت زدن حدود ۶۰ نفر از کارگران جلوگیری کرده و با اعلام پایان قرارداد به آنها، مانع از ورود این کارگران به محل کار شدند.

لازم به ذکر است که پس از اعتصاب ۳ روزه کارگران مجتمع مس سونگون در ۱۴ مهرماه، که خواهان اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، رفع تبعیض بین نیروهای رسمی و شرکت‌های اقماری معدن و دیگر خواسته‌های خود شده بودند، سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس طی مذاکره با نمایندگان کارگران وعده تحقق خواست‌های کارگران و یکساله شدن قراردادها را اعلام کرده بود. طبق آخرین خبرها شرکت‌های خدمات اکتشافی و پارس اولنگ هم به اعتصاب پیوسته‌اند. نمایندگان کارگران با اشاره به وعده‌های سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مس در ۱۹ آبان که تضمین امنیت شغلی و تحقق مطالبات کارگران را وعده داده بود و با توجه به عدم تمدید قرارداد تعدادی از همکاران بخصوص نمایندگان کارگران، اعلام کردند تا تمدید قرارداد همکاران اخراج شده به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. در نهایت و با پذیرش خواسته‌های کارگران مبنی بر بازگشت نمایندگان و همکاران اخراجی، ممنوعیت ورود چهار مدیر اخراجی به معدن و تحقق دیگر مطالبات، کارگران به اعتصاب سه روزه خود پایان دادند.

روز سه‌ شنبه ۲ آذر کارگران معدن آسمینون منوجان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، با بستن جاده بین المللی منوجان-بندرعباس پیگیر خواست‌هایشان شدند. حکومت مثل همیشه با ارسال نيروهای سرکوب يگان ويژه كرمان به محل واکنش نشان داد.

کارگران شرکت تراورس خط قطار گلشهر به هشتگرد را بستند
روز پنجشنبه ۲۷ آبان‌ماه کارگران شرکت تراورس شاغل در حراست مترو خط گلشهر به هشتگرد در حریم ریلی این مسیر دست به تجمع زدند و از ساعت ۱۳ ظهر به بعد تردد قطار در این مسیر را متوقف نمودند. این کارگران چند ماه حقوق معوقه دارند و حق بیمه‌های‌شان نیز پرداخت نشده است.

کارگران فضای سبز شهرداری شهرکرد چهار ماه حقوق نگرفته‌اند
هاشمی مدیرعامل فضای سبز شهرداری شهرکرد در این باره گفت، شهرداری ۶ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی دارد و تا کنون خود پیمانکار دو ماه دیون این کارگران را پرداخت کرده است.

ممنوع الورود ۷۰ نفر از کارکنان شرکتی مخابرات استان خوزستان به اداره‌
به گفته‌ی این کارکنان مخابرات یک مکان عمومی است اما آن‌ها برای پیگیریِ کارهای شخصی خود نیز نمی‌توانند وارد اداره مخابرات شوند. این کارکنان در اعتراض به قراردادهای سه ماهه و با توجه به الزام قانون برای بستن قرارداد دائم در کارهای مستمر، دو ماه قرارداد کار را امضا نکردند و بدون قرارداد به کار خود ادامه دادند. کارفرما همچنان اجازه‌ حضور این کارکنان در محل کار را نمی‌دهد.

اخراج ۱۰۰ نفر از کارگران معدن طلای زرکان آق دره به بهانه پایان فصل استخراج
از یکم آذرماه دست کم ۱۰۰ کارگر شاغل در بخش استخراج معدن طلای آق دره در شهر تکاب استان آذربایجان غربی اجازه ورود به این واحد معدنی را ندارند و به بهانه‌ فصلی بودن کار بیکار می‌شوند. به گفته این کارگران آن‌ها در بهار هر سال فعالیت خود را در معدن آق‌دره شروع کرده و تا شروع سرمای فصل زمستان به کار در این واحد معدنی ادامه می‌دهند. آن‌ها با یادآوری اینکه تعدیل‌ شدگان تا ۱۵ سال سابقه کار دارند، افزودند، استدلال کارفرما این است که سرمای فصل زمستان مانع فعالیت استخراج و کار کارگران فصلی می‌شود به همین دلیل به قرارداد کاری آن‌ها خاتمه می‌دهد و این در حالی است که معادن دیگری در نزدیکی همین معدن وجود دارند که کارگرانشان فصلی نیستند و به صورت چهار فصل کار می‌کنند. صبح روز دوشنبه یکم آذر ماه تعدادی از کارگران بیکار شده معدن در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص تعدیل خود و شمار دیگری از همکارانشان تجمع کردند. شنیده‌ها حاکی از آن است که تعداد کارگرانی که تا ماه آینده بیکار خواهند شد به ۲۵۰ تا ۲۷۰ نفر خواهد رسید.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی «نینا» مقابل فرمانداری سیرجان
روز دوشنبه ۱ آذرماه، حدود ۳۵۰ نفر از کارگران بیکار شده‌ی کارخانه روغن نباتی «نینا» بخش خصوصی مجتمع کارخانجات فریکو واقع در سیرجان در این شهر دست به تجمع زدند. در اعتراض به وضعیت شغلی و مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان فرمانداری سیرجان دست به تجمع زدند. کارگران قراردادی شاغل در کارخانه دست‌کم سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند و خواستار بازگشایی محل کار خود هستند.

تجمع اعتراضی مجدد کارکنان شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش
روز سه‌شنبه دوم آذرماه جمعی از کارکنان شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش در اعتراض به عدم پرداخت ۷ ماه حقوق و بیمه مقابل اداره کار اهواز تجمع کردند. این کارگران در همین رابطه قبلا نیز در ٢٥ آبان تجمع داشتند.

تجمع اعتراضی کادر سلامت ایلام مقابل دانشگاه علوم پزشکی
کادر سلامت خواهان رسیدگی به مطالبات قانونی خود، از جمله برقراری فوق‌العاده خاص کادر بهداشت و درمان با ضریب سه هستند.

کارگران شهرداری یاسوج ۸ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند
طبق گزارش‌های منتشر شده کارگران شهرداری یاسوج ۸ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و در شرایط معیشتی بسیار نامناسبی قرار دارند

آتش‌سوزی در شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان و مصدومیت
روز یکشنبه ۳۰ آبانماه در جریان یک آتش‌سوزی در واحد شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز مسجد سلیمان ۵ کارگر به همراه یک آتش نشان مصدوم شدند. بنا به گزارش کارشناسان HSE شرکت، در ابتدا یک دستگاه تانکر مکنده در تعمیرگاه ترابری دچار آتش سوزی می‌شود که به‌ سرعت شعله‌های آتش به ۵ دستگاه خودروی واقع در محوطه و قطعات یدکی از جمله حلقه‌های لاستیک مستعمل سرایت کرد و دود سیاه آن محدوده وسیعی از شهر را در بر گرفت. از شش نفر مصدوم این حادثه ۵ نفر به صورت سرپایی مداوا شده و نفر ششم دچار سوختگی شده و به بیمارستانی در اهواز اعزام شده است.

مرگ کارگر ساختمانی بر اثر سقوط بالابر در کوهرنگ
در یک ساختمان در حال ساخت در کوهرنگ، یک کارگر با استفاده از دستگاه بالابر مشغول حمل بار به طبقات بود که به یکباره به دلیل نقص فنی کارگر به همراه بالابر از ارتفاع، به طبقات منفی سقوط کرد. پس از انجام معاینات اولیه از سوی امدادگران اورژانس، مشخص شد این کارگرِ حدوداً ۳۰ساله در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده است.

سقوط کارگران از بالابر ساختمان نیمه کاره در تبریز
ظهر روزپنجشنبه ۲۷ آبان، بر اثر سقوط از بالابر یک ساختمان نیمه کاره در فلکه ایرداک شهرک ولیعصر تبریز، یک کارگر کشته و ۳ کارگر دیگر مصدوم شدند. ۳ کارگر مصدوم نیز تحت اقدامات اورژانس به بیمارستان تبریز انتقال یافتند.

مصدومیت و فوت بدلیل ریزش دیواره فلزی سیلوی گندم در حال ساخت در آوج
در این حادثه که ساعت ۱:۲۳ بامداد روز شنبه ۲۹ آبانماه اتفاق افتاد، کارگران در سیلوی گندم در حال احداث روستای لک بخش حصار شهرستان آوج دچار حادثه شده و در پی ریزش داربست فلزی به کانال، ۱۳ نفر زیر داربست فلزی مانده که ۱ نفر از آنها جانش را از دست داده و ۱۲نفر هم زیر آوار محبوس شدند. کارگران مصدوم نهایتا در ساعت ۶ صبح روز ۲۹ آبان ماه از زیز آوار بیرون اورده شدند.

مرگ کارگر جوان بر اثر برخورد با قطار
یک کارگر تعمیرکار خط ۴ مترو صبح امروز دوم آذرماه بر اثر برخورد با قطار جان خود را از دست داد. این کارگر مشغول تعمیر سوزن ورودی ایستگاه مترو ارم سبزِ تهران بود. با این حال به دلایلی که مشخص نیست، قطار با وی برخورد کرد. همکاران وی نام خانوادگی این کارگر جانباخته را «گودرزی» اعلام کردند. آن‌ها همچنین گفتند که وی حدود ۲۵ سال سن داشت.

خودکشی یک نوجوان کولبر بر اثر فشارهای روانی
غروب روز چهارشنبه ۲۶ آبان یک کارگر نوجوان ۱۵ ساله با هویت سروش رحمانی اهل روستای “هانی‌گرمله” از توابع نوسود شهرستان پاوه، چند روز پس از کشته شدن چند راس قاطر توسط هنگ مرزی که به منظور کولبری با پرداخت پول قرض گرفته بود به زندگی خود پایان داد. به گفته یک منبع مطلع، خانواده سروش رحمانی به دلیل فقر و بدهکاری منزلشان در گرو بانک بوده و از آنجایی که پدرش به سرطان مبتلا شد، وی چندی پیش برای تامین زندگی خود و خانواده‌ چند راس قاطر را قرض گرفته و در مرز نوسود مشغول کولبری بوده که چند روز پیش نیروهای هنگ مرزی قاطرهای قرضی وی را به رگبار بسته و تلف شده‌اند. این منبع در ادامه اعلام کرد که سروش طی روزهای گذشته از این بابت دچار لطمات شدید روحی بوده و روز گذشته در حالی که تنها بوده در بالکن منزل پدریش خود را حلق آویز کرده است.

یکشنبه های اعتراضی
روز یکشنبه ۳۰ آبانماه نیز جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد خوزستان و اصفهان جهت تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود مقابل ساختمان این صندوق در شهرهای اهواز و اصفهان تجمع کردند. در این یکشنبه اعتراضی در خوزستان، فرزندان متوفیان نیز با بازنشستگان همصدا شدند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اهواز
روز یکشنبه ۳۰ آبانماه بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اهواز مقابل اداره کل تامین اجتماعی این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان سازی کامل حقوق‌ها هستند.