مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعدام حیدر قربانی در زندان سنندج
حیدر قربانی زندانی سیاسی سحرگاه روز یکشنبه ۲۸ آذرماه مخفیانه و بدون ملاقات با خانواده اعدام شد. صالح نیکبخت وکیل مدافع حیدر قربانی گفته است که در ساعت ۷:۵۳ عصر روز شنبه با حیدر قربانی گفتگویی داشته و تا آن لحظه وی از قرار اجرای حکم اعدام خود مطلع نبوده است. حیدر قربانی در گفتگو با این وکیل دادگستری اعلام کرده بود که قرار شده پرونده با دستور رئیس قوه قضاییه جهت رسیدگی به درخواست اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری در دادگستری استان کردستان مجددا رسیدگی و نتیجه به رئیس قوه قضاییه ابلاغ شود. به دنبال این جنایت جمهوری اسلامی صدها نفر از مردم شهرستان کامیاران، روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه در اعتراض به اجرای حکم اعدام حیدر قربانی در مقابل منزل وی تجمع برگزار کردند. حضور گسترده مردم کامیاران علیرغم تهدیدهای مکرر اداره تروریستی اطلاعات، نشان‌دهنده خشم و انزجار از اقدام جنایتکارانه جمهوری اسلامی در اجرای حکم اعدام حیدر قربانی است.

اعلام همدردی رضا کمانگر و برنامە جامعە و کارگران
با اعدام حیدر قربانی پروندە جنایت سران رژیم اسلامی سنگین تر شدە است! روز ٢٨ آذر حیدر قربانی زندانی سیاسی را بدون اطلاع خانوادە، بستگان و افکار عمومی برای زهر چشم گرفتن از اعتراضات کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان و خیزشهای تودەای کە هر روزە در میدان نبرد برای پایان دادن بە بیکاری، تحمیل فقر، گرانی، گرسنگی و فساد و در یک کلام برای سرنگونی رژیم اسلامی تلاش میکنند، اعدام کردند. اجرای حکم اعدام حیدر قربانی برای جرمی کە مرتکب شدە بود نبود، او گروگان سران رژیم اسلامی برای انتقام گرفتن از اعتراضات و مبارزات جنبشهای اجتماعی علیە کل حاکمیت سیاە رژیم اسلامی بود. اما سران رژیم اسلامی کور خواندند، اعدام حیدر قربانی و هزاران اعدام و دستگیری، شکنجە و صدور احکام سنگین برای فعالین عرصە های جنبشهای اجتماعی دیگر ضمانتی برای طولانیتر شدن عمر ننگین رژیم اسلامی نیست!

ما در برنامە روز سوم سپتامبر ٢٠٢١ جامعە و کارگران در مصاحبە با هیمن فرزند حیدر قربانی، اعلام کردیم حیدر قربانی، مجرم نیست، صدور حکم اعدام برای او جهت زهر چشم گرفتن از اعتراضات جنبشهای اجتماعی است و تنها با فشار میتوانیم از اعدام او جلوگیری کنیم کە متاسفانە طی سە ماهە اخیر تلاش آنچنانی برای فشار بر سران رژیم اسلامی صورت نگرفت و سران رژیم اسلامی از این سکوت سە ماهە استفادە کردند و از آنجا کە رژیم اسلامی در محاصرە اعتراضات جنبشهای اجتماعی قرار دارد با خیال باطل از این اعتراضات زهر چشم میگیرند حیدر قربانی قربانی را اعدام کردند. ما ضمن اعلام همدردی با همسر، فرزندان، خواهران، برادران، بستگان و مردم کامیاران اعدام حیدر قربانی را بشدت محکوم میکنیم.
رضا کمانگر، از طرف تیم برنامە جامعە و کارگران
٢٨ آذر ١٤٠٠

اجتماعات سراسری معلمان
بە فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان روز پنجشنبە دوم دیماە در ١٠٤ شهر اجتماعات اعتراضی با خواست اجرای رتبە بندی حقوق شاغلین، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تحصیل رایگان، تامین بهداشت و سلامت، آزادی فرهنگیان و زندانیان سیاسی و حمایت از مبارزات کارگری و دیگر اعتراضات اجتماعی برگزار گردیدە است. در این اجتماعات تعداد قابل توجەای از دانش آموزان و والدین شرکت داشتند.

تجمعات فرهنگیان در شهرهای مختلف ادامه داشت
روز یکشنبه ۲۸ آذر معلمان و فرهنگیان در اعتراض به مصوبه ناقص‌ رتبه‌بندی مجلس و مخالفت دولت با اجرای رتبه‌بندی و عدم اجرای طرح همسان سازی در شهرهای اصفهان، آمل، خرم آباد، مریوان، ساری و … تجمع کردند.

تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمت اصفهان
روز شنبه ۲۷ آذر، تعدادی از معلمان خرید خدمت اصفهان، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل اداره‌ کل آموزش و پرورش این استان، دست به تجمع زدند. معلمان شعارهایی از قبیل “کار شبانه روزی، بیمه ۱۶ روزی، حقوق ۱۵ روزی، نمیخوایم، نمیخوایم!” را سر دادند.

تجمع و راهپیمایی کارگران شرکت واحد مقابل شهرداری تهران
روز ۲۸ آذر رانندگان و کارگران شرکت واحد در اعتراض به عدم اجرای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و دیگر مطالبات معوق کارگران در مقابل شهرداری و شورای شهر تهران تجمع کردند. در این تجمع بیش از ۲۰۰ تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد شرکت کردند. کارگران حدفاصل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران را راهپیمایی کردند و شعار سر دادند.

معوقات مزدی کارگران خطوط ابنیه فنی قطار شهری تهران
کارگران خطوط ابنیه فنی شاغل در خط ۵ قطار شهری تهران می‌گویند که پیمانکار سابق هنوز بابت مطالبات مربوط به دست‌کم سه ماه دستمزد پرداخت نشده با آن‌ها تسویه حساب نکرده است. این کارگران گفتند: سالهاست تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «تراورس» به عنوان کارگر ابنیه فنی برای نگهداری از خطوط ریلی خط ۵ مترو تهران به کرج مشغول به کار بوده‌ایم اما از زمان خاتمه قرارداد پیمانکار، تاکنون هنوز نتوانسته‌ایم مطالبات معوقه خود را از پیمانکار دریافت کنیم. مجموع مطالبات هر یک از کارگران واحد نگهداری در خط ۵ قطار شهری تهران به کرج حدود ۳۵ میلیون تومان است.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی
کارکنان پتروشیمی فارابی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و پیگیری مطالبات قانونی خود دست به تجمع اعتراضی زدند. فوق‌العاده کارگاهی، افزایش مبلغ ساعت اضافه کار و حق شیفت و تعطیل کاری از دیگر خواسته‌هاست. مدیران شرکت حقوق و مزایای کارگران را کسر کرده‌اند و در پاسخ به اعتراض آنان تلاش کرده‌اند نیروهای دیگر را جایگزین کنند. همچنین برخی دیگر از کارکنانی که پیش از موعد بازنشسته شده‌اند ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند و روزهای سختی را سپری می‌کنند.

اعتصاب و تجمع کارگران معادن سنگ آهن بافق
روز چهارشنبه اول دی‌ماه کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در اعتراض به اقدام مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد مبنی بر تغییر مدیر عامل این شرکت دست از کار کشیدند. کارگران معترض مقابل درب ورودی معدن چغارت تجمع کردند.

تجمع کارگران ایران شکلات در تبریز
روز چهارشنبه اول دی‌ماه کارگران شرکت ایران شکلات (چیچک) تبریز در شهرک عالی‌نسب به دلیل عدم پرداخت حق و حقوق شان مقابل این کارخانه تجمع اعتراضی برپا کردند.

تجمع کارگران شرکت روی بندرعباس
صبح روز شنبه ۲۷ آذرماه کارگران شرکت روی بندرعباس در اعتراض به کاهش مدت قراردادهایشان تجمع اعتراضی برگزار کردند. درحالی که «فریدون همتی» استاندار سابق هرمزگان شهریور ماه امسال وعده‌ رفع مشکلات تامین مواد اولیه شرکت روی را داده بود، اما به گفتهی کارگران این مشکلات هنور حل نشده است. همچنین یکی از کارگران می‎گوید کارخانه شرکت روی بندرعباس از مرداد ماه امسال تعطیل بوده است.

تجمع اعتراضی نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران
روز دوشنبه ۲۹ آذرماه، شماری از نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. تجمع این افراد در اعتراض به عدم استخدام و بلاتکلیفی هشت ساله آنها در این شرکت صورت گرفته است.

وخامت حال زینب همرنگ معلم محبوس در زندان اوین⁠
زینب همرنگ، فعال صنفی معلمان و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، برای دومین بار در ده روز گذشته به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده‌است.⁠ زینب همرنگ به بیماری‌های متعدد زمینه‌ای از جمله فشار خون، مشکلات کلیوی و بیماری چشم مبتلا است. زینب همرنگ پس از انتقال به بیمارستان و به‌رغم بیماری و وضعیت جسمی نامناسب، توسط ماموران مرد با پایند به تخت بیمارستان بسته شده‌است.⁠ زینب همرنگ سیدبگلو، حدودا ۵۰ ساله، ساکن تهران و از اهالی شهرستان مغان در استان اردبیل است. دادگاه انقلاب تهران این معلم بازنشسته را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

رضا خندان (مهابادی) از زندان به بیمارستان طالقانی منتقل شد
۳۰ آذر ماه رضا خندان (مهابادی)، نویسنده، پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان ایران به بیمارستان طالقانی منتقل شد. خندان در روزهای گذشته دچار تب، تنگی نفس، سرفه، ضعف شدید و بدن درد بود و چند بار به بهداری اوین مراجعه کرده و هر بار با چند داروی مختصر به بند باز گردانده شده بود. روز گذشته این علائم به ویژه تنگی نفس و سرفه‌ها شدت گرفتند و خندان با کمک همبندانش دوباره به بهداری مراجعه کرد. این بار نیز با وجود تشابه وضعیت خندان با بکتاش آبتین، بهداری اوین قصد داشت او را به بند برگرداند، اما با اعتراض هم‌بندان و یادآوری اینکه رسیدگی دیرهنگام به آبتین جان او را در معرض خطر قرار داده است، بهداری به ناچار سطح اکسیژن او را اندازه گرفت. پایین بودن سطح اکسیژن، تب بالا، سرفه‌های مکرر و اعتراض همبندان خندان به عدم رسیدگی به وضعیت سلامت او، مسئولان زندان را وادار کرد تا او را به بیمارستان طالقانی منتقل کنند. خانواده‌ی خندان از صبح امروز در تلاش‌اند تا به اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت سلامت و بیماری او دست پیدا کنند. اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در تبریز، کرمانشاه و خرم آباد
روز یکشنبه ۲۸ آذرماه، بازنشستگان تامین اجتماعی تبریز، کرمانشاه و خرم آباد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات‌شان در مقابل ساختمان این سازمان دست به تجمع زدند. بازنشستگان معترض کرمانشاهی، با پهن کردن سفره خالی، به شکل سمبلیک وضعیت اسفبار معیشتی خود را برای افکار عمومی به نمایش گذاشتند.

تجمع یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان فولاد خوزستان و اصفهان
روز یکشنبه ۲۸ آذرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد مقابل ساختمانهای این صندوق در شهرهای اهواز و اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند . بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

***