مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی رازی
صبح روز دوشنبه ۴ بهمن ماه جمعی از کارگران پتروشیمی رازی در اعتراض به ممنوع الورود شدن تعدادی از کارگران دست از کار کشیدند و مقابل حراست مجموعه اعتراض کردند. کارگران پتروشیمی رازی ابتدا خواستار به رسمیت شناخته شدن نماینده خود و پذیرفتن حقوق کارگران از سوی کارفرما شدند، با اینحال تعدادی از کارگران از جمله یک نماینده به دستور کارفرما ممنوع الورود شدند. کارگران می‌گویند: سهام پتروشیمی رازی متعلق به ترکیه است که نسبت به حقوق کارگری از جمله حق داشتن نماینده از سوی کارگران بی‌ توجه هستند. کارگران در این اعتراض خواستار بازگشت به کار همکارنشان و به رسمیت شناخته شدن نمایندگان کارگری هستند. صبح روز سه‌شنبه پنجم بهمن نیز در پی ممنوع ‌الورود شدن ۳ نفر دیگر از کارگران پتروشیمی رازی، کارگران مجدداً دست از کار کشیده و خواستار ورود همکارنشان به شرکت شدند. مسئولین اداره کار منطقه نیز به این مسئله تاکنون واکنشی نشان ندادند.

اجتماع ۱۸۰۰ نفر از کارگران پیمانکاری پالایشگاه تندگویان تهران
روز چهارشنبه ۶ بهمن‌ماه کارگران پیمانکاری پالایشگاه تندگویان تهران در اعتراض به عدم دریافت حقوق خود و عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محوطه شرکت دست به تجمع زدند.

اعتصاب کارگران پتروشیمی مروارید
روز سه‌شنبه پنجم بهمن ماه کارگران پتروشیمی مروارید در عسلویه‌ به دلیل عدم پرداخت حقوق ماهیانه کارگران دست به تجمع و اعتصاب زدند.

تداوم اعتصاب کارگران کشت و صنعت میان‌آب
روز یکشنبه ۳ بهمن، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر میان‌آب در شهرستان شوش، با تداوم اعتصاب خود، برای چندمین روز متوالی اقدام به برگزاری تجمع کردند. کارگران معترض با تجمع در محوطه این مجتمع و در دست داشتن نوشته‌هایی در خصوص به کارگیری نیروهای روزمزد با دستمزد روزانه ۹۰ هزار تومان بدون حق بیمه تامین اجتماعی و همچنین دخالت کارفرمایان در مسائل شخصی کارگران اعتراض کردند. اعتصاب‌کنندگان همچنان با سردادن شعارهایی علیه مدیران اعتراض خود را نسبت به وضعیت قراردادهای کاری، دستمزد پایین و نحوه مدیریت این مجتمع نشان داده و خواستار رسیدگی به خواستهای خود شدند.

۹ ماه حقوق معوقه کارگران پروژه سد کوهرنگ سه
کارگران شاغل در پروژه ساخت تونل و سد بتنی دو قوسی کوهرنگ ۳ استان چهار محال بختیاری، حدود ۹ماه حقوق معوقه دارند. به گفته کارگران، آنها از طریق یک شرکت تامین نیرو با نظارت شرکت آب و منطقه‌ای اصفهان در منطقه روستایی «چگاله» روی رودخانه «بیرگان» مشغول کارند. شرکت پیمانکار علاوه بر تاخیر در پرداخت دستمزدها، اخیرا پروژه را متوقف کرده است. کارگران میگویند: پیمانکاری که ما در استخدامش هستیم حدود ۹ ماه حقوق سال جاری به ما بدهکار است. همچنین کارگران با ۱۰ تا ۱۱ سال سابقه کار به دلیل دارا بودن قراردادهای یک ماهه هنوز فاقد امنیت شغلی هستند.

تجمع اعتراضی کارگران پروژه سد شفارود
روز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه کارگران پروژه سد شفارود رضوانشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌های معوقه خود بار دیگر در محوطه این پروژه دست به تجمع زدند. در جریان این تجمع، فرماندار رضوانشهر در جمع کارگران حضور پیدا کرد و اعلام نمود که با توجه به بدعهدی پیمانکار، کارفرما وعده رسیدگی به مطالبات کارگران تا روز چهارشنبه را داده است.

حقوق معوقه کارگرانِ خطوط ابنیه فنی راه‌ آهن یزد و آذربایجان
کارگران شاغل در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن نواحی یزد و آذربایجان به ‌صورت قراردادی تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در خطوط ریلی مشغول کارند. کارگران این نواحی که حداقل‌های مزدی را دریافت می‌کنند، پرداخت نشدن دو ماه مزد مشکلات معیشتی آن‌ها را دو چندان می‌کند. کارگران میگویند کارفرما مدعی ا‌ست که دچار کمبود منابع مالی است. دستکم ۴۵۰ کارگر در ناحیه یزد و حدود ١٠٠٠ کارگر در ناحیه آذربایجان همزمان با یک پیمانکار مشغول کار هستند و هر ماه مطالبات خود را با تاخیر دریافت می‌کنند. کارگران جدا از مطالبات مزدی در زمینه دریافت لباس کار زمستانی هم چار مشکل هستند و اضافه‌کاری را کامل دریافت نمی‌کنند.

تجمع و اعتصاب کارگران لاستیک بارز کرمان
روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، کارگران لاستیک بارز کرمان، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و پایین بودن دستمزدها و پرداخت نشدن اضافه ‌کاری دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند. کارگران بطور یکپارچه دست از کار کشیده و در محوطه این کارخانه جمع شدند. آنها با سر دادن شعار خواهان حضور مدیرعامل و پاسخگویی وی و مسئولان کارخانه و مقامات استان شدند. کارگران این واحد تولیدی بارها برای افزایش حقوق و پرداخت به‌ موقع آن دست به اعتراض زده‌اند. حقوق آنها در بهترین حالت قادر است ۱۵ روز از مخارج زندگی آنها را تامین کند. بسیاری از آنها در حاشیه شهرها اجاره‌ نشین می باشند و بخش بیشتر درآمد خود را جهت کرایه خانه می‌پردازند.

تجمع اعتراضی کارگران و استادکاران ساختمانی مقابل مجلس
روز سه‌شنبه پنجم بهمن‌ماه جمعی از کارگران و استادکاران ساختمانی از شهرها و استان‌های مختلف با تجمع در مقابل مجلس نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات خود دست به اعتراض زدند. حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و تایید نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی توسط نمایندگان مجلس و بیمه شدن تمامی کارگران و استادکاران ساختمانی که در نوبت بیمه هستند مهمترین خواسته کارگران است. بهره‌مند کردن کارگران ساختمانی از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور و غرامت ایام بیماری، صدور دستورالعمل‌های قاطع و کاربردی در الزام کارفرمایان به رعایت مسائل ایمنی در صنعت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از کار در این صنعت، لغو دستورالعمل‌های یک طرفه سازمان تامین اجتماعی بر علیه کارگران ساختمانی از قبیل حذف بیمه کارگران تاسیسات، لوله کش آب و لوله کش گاز، قطع بیمه کارگران به بهانه‌ عدم پرداخت بیمه به مدت ۳ماه، واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌ها، کاهش پرداخت حق بیمه ۳۵ سال برای کارگران ساختمانی و تذکر به وزارت راه و شهر سازی، وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن تشکل‌های کارگری دیگر خواسته‌های این کارگران است.

اعتصاب رانندگان باری لرستان در اعتراض به افزایش ورودی به پایانه بار
از روز ۱ بهمن ۱۴۰۰ رانندگان باری لرستان در اعتراض به افزایش ۴۰۰ درصدی هزینه صدور مجوز دست به اعتصاب زدند. قبل از این هم رانندگان از مبلغ پرداختی اولیه ناراضی بودند و بدفعات نارضایتی خود را ابراز کرده بودند. پیش ازاین هر ماشین برای صدور مجوز بار باید ۵۵۰۰ تومان ورودی می‌داد که از صبح جمعه این هزینه با افزایشی غیرمنتظره ۲۲۰۰۰ تومان اعلام شده است. رانندگان اعتراض خود را به سازمان حمل و نقل، راهداری و پایانه های استان لرستان اعلام کرده اند و خوهان لغو این افزایش هزینه شدند.

تهدید امنیتی اعضای سندیکای واحد
طی روز پنجم و ششم بهمن، بیش از ده تن از اعضای سندیکا، با توجه باینکه از سوی شعبه دوم دادسرای امنیت اوین، به پلیس امنیت احضار شده بودند، به پلیس امنیت مراجعه کردند. بازجویان پلیس امنیت با فشار و تهدید اصرار داشته: دست از فعالیت‌های سندیکایی بردارند، در اعتراضات مشارکت ننمایند و با چند تن از اعضای پیشرو شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد ارتباط نداشته باشند. همزمان بدنبال فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد به تجمع در مقابل شهرداری تهران در روز ۲۸ آذر، تماس‌های تلفنی تهدید آمیز و احضار فعالین سندیکایی از سوی حراست شرکت و پلیس امنیت آغاز شد اما کارگران اعلام کردند، بدون احضاریه کتبی قضایی به هیچ ارگان امنیتی مراجعه نخواهند کرد. سندیکای کارگران شرکت واحد موج اخیر فشارها و تهدیدها توسط نهادهای امنیتی قضایی علیه اعضای سندیکا را قویا محکوم کرده و از کارگران و رانندگان خواسته است که حق بدیهی خود در داشتن سندیکای مستقل کارگری و برگزاری اعتراضات جمعی را با قدرت پیگیری نمایند.

تجمع کارگران شهرداری یاسوج مقابل استانداری
شنبه ۲ بهمن ماه کارگران شهرداری یاسوج به معوق شدن ۵ ماه حقوق، مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند. یکی از کارگران شهرداری گفت: کارگرانی در شهرداری هستند که ۲۰ سال است بصورت شرکتی مشغول به کار هستند.پیمانکار عیدی چندین ساله ما را برداشته، شهرداری هم ضمانت نامه‌اش را داده است، شکایت کرده‌ایم، شهرداری می گوید به من ربطی ندارد! اگر ربطی به شهرداری ندارد چرا ضمانت نامه پیمانکار را داده‌اند؟ وی افزود: نیروی شهرداری که زحمات زیادی می کشد، جلوی آبگرفتگی را بگیرد و برف روبی می کند، زباله ها را جمع آوری می کند، اصلا فکر می کنند که ۴۰۰ نیرو دارند زحمت می کشند؟ شهرداری اگر ورشکسته شده درش را ببندند، تا تکلیف معلوم شود.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری مهران در مقابل فرمانداری
شنبه دوم بهمن کارگران شهرداری مهران در اعتراض به عدم پرداخت ۵ ماه حقوق، عدم بیمه‌‌ کارگران توسط شهرداری و عدم پرداخت ۹ ماه مزایای کاری مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع اعتراضی برپا کردند.

حقوق معوق کارگران شهرداری مسجد سلیمان
کارگران شهرداری مسجد سلیمان در استان خوزستان چهار ماه معوقات مزدی طلبکارند. کارگران میگویند؛ مسئولان شهری به پرداخت بموقع حقوق کارگران بی‌اعتنا هستند و ما علیرغم همه سختی‌ها مجبوریم بدون دریافت حقوق کار کنیم.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران فولاد
روز یکشنبه سوم بهمن‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان، فولاد خوزستان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان و اهواز تجمع کردند. جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران فولاد کشور در خیابان وزرا تجمع کردند. بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع می‌زنند.

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه سوم بهمن‌ماه بازنشستگان و مستمری‌ بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای رشت، مشهد، تبریز مقابل اداره کل تأمین اجتماعی این استانها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان ‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان بازنشسته
روز دوشنبه ۴ بهمن‌ماه جمعی از بازنشستگان فرهنگی در شهرهای سنندج، شیراز، داراب، رشت، همدان، تهران، اردبیل،کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و با خواست همسان‌سازی کامل و افزایش حقوق‌ها مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی این شهرستانها دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه چهارم بهمن‌ ماه جمعی از بازنشستگان مخابرات ایران از استان‌های مختلف در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالباتشان مقابل ستاد اجرایی در تهران دست به تجمع زدند.

مرگ و مصدومیت دو نفر از کارگران هفت‌تپه حین کار
روز چهارشنبه ششم بهمن‌ماه دو نفر از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه حین تعمیر دستگاه “پن” لای پروانه‌های میکسر گیر کرده و یکی از کارگران به نام جمال سعدی در دم جانباخت و کارگر دیگر به نام کریم توکل دچار جراحات شدید شده و به بیمارستان منتقل گردید. ما در برنامە جامعە و کارگران هموارە اعلام کردیم، سودجوی سرمایەداران در عدم تامین ایمنی کار عامل اصلی حوادث در محل کار و کشتار کارگران هستند. ما در غم جانباختن جمال سعیدی در کنار بستگان و همکاران ایشان هستیم و برای کریم توکل آرزوی بهبودی داریم.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل محمدی برگزار شد
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عسل محمدی، روز دوشنبه ۴ بهمن ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خانم محمدی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱ آذرماه با تودیع قرار آزاد شد. در جریان این جلسه که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام با مصادیقی از جمله شرکت در کمپین «شکنجه‌ی سفید» و عضویت در محافل مارکسیستی” برگزار شد. قاضی به دلیل نبود مستندات کافی و در نظر گرفتن دفاعیات، پرونده خانم محمدی را به بازپرسی ارجاع داد.

بازداشت آرش محمدی هنگام ورود به مرز باشماق مریوان
آرش محمدی فعال کارگری و کارگر ساختمانی هنگام ورود به مرز باشماق مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بنابر اخبار منتشرشده آرش محمدی مدتهاست در اقلیم کردستان به کاشی کاری و کارهای ساختمانی مشغول است که با توجه به سرد شدن هوا و تعطیلی محل کار ناچار به بازگشت به ایران شده ‌است. خانواده‌ی این فعال کارگری علیرغم پیگیری‌ها از محل دقیق و علت بازداشت بی اطلاع هستند.

کیوان صمیمی را از اوین خارج کرده‌اند و خبری از او نیست
وکیل کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۳ ساله، از خارج کردن موکلش از زندان اوین خبر داد ولی گفته است که خبری از او نیست. مصطفی نیلی روز چهارشنبه ششم بهمن‌ در توئیتی نوشت: موکلش صبح سه‌شنبه از زندان اوین تماس گرفت و اعلام کرد که به زندان اوین بازگردانده شده است، اما عصر همان روز وی را از اوین خارج کردند و بعد از آن تاکنون تماسی با خانواده و وکلا نداشته ‌است.

فراخوان معلمان به تحص و اجتماع سراسری
به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران روزهای شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ بهمن در مدارس تحصن و روز دوشنبه ۱۱ بهمن، اجتماعات معلمان برگزار میشود.
تحصن: شنبه و یکشنبه ۹ و ۱۰ بهمن. آموزش حضوری و مجازی در کلیه مدارس و تمام مقاطع از شهر تا روستا تعطیل است. تجمع: دوشنبه، ۱۱ بهمن ، ساعت ۱۰
تهران: مقابل مجلس. مراکز استان‌ها: مقابل اداره کل آموزش و پرورش. شهرستان‌ها: مقابل اداره آموزش و پرورش.

***