مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان
بە فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان روز شنبه نهم و یکشنبە دهم بهمن تحصن سراسری معلمان در محلهای مدارس برگزار گردید. در ادامە روز دوشنبه یازدهم بهمن در سراسر کشور اجتماعات باشکوە اعتراضی برگزار گردید. روز دوشنبه یازدهم بهمن‌ماه معلمان و فرهنگیان در سراسر کشور در سومین روز از دور جدید اعتراضات‌شان نیز دست به تجمعات گسترده‌ای زده‌اند که در مجموع معلمان و فرهنگیان بیش از ٢٠٠ شهر و بخش و منطقە در این تجمعات سراسری شرکت داشتند. در انتهای روز سوم، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور قطعنامه ای به تحصنات خود موقتا پایان داد که متن آن به شرح زیر است:

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم که فریاد بزنیم ساختار آموزش در این کشور سیر قهقرایی را می پیماید و عدالت آموزشی بیش از هر زمان دیگری به محاق رفته است. ما جمع شده ایم اعلام نماییم کارد به استخوان رسیده و زندگی و معیشت فرهنگیان بازنشسته و شاغل مانند اکثریت جامعه و زحمتکشان دچار بحران شده‌است. ماه‌هاست که فرهنگیان به شیوه های مختلف اعتراض خود را نسبت به وضع موجود اعلام کرده‌اند؛ اما گویی در حاکمیت گوش شنوایی وجود ندارد. اگر چه دولت روحانی و نوبخت در بروز شرایط فعلی مقصرند اما رئیس جمهور با کلی گویی و سلب مسئولیت از خود، دولت قبلی را عامل مشکلات می‌داند و وزیری بر آموزش و پرورش حاکم شده ‌است که بدنه جامعه ی معلمان به انتخاب ایشان معترض و از معیارهای غیر اصولی ومخرب قوای مجریه ومقننه در انتخاب ایشان آگاه است. دولت بودجه انقباضی و ضدمردمی و ضدمعلمی را به مجلس ارسال کرده و مجلس عملا در راستای منافع دولت عمل می‌کند و متاسفانه قوه‌قضاییه به جای همراهی با مطالبات حق طلبانه و قانونی معلمان، هر صدای منتقد و مخالف را سرکوب می‌کند.

اجرای حکم زندان محمدتقی فلاحی و حسین رمضانپور طی روزهای گذشته و بازداشت شعبان محمدی عضو هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان در روز گذشته و پرونده‌سازی و احضار ده‌ها فعال صنفی از تهران تا مریوان نشان از آن دارد که جواب حاکمیت به مطالبات، مشت آهنین است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن اعتراض به ادامه دربند بودن معلمان و خط سرکوب فعالان صنفی اعلام می‌کند که مرعوب این سرکوب‌ها نخواهد شد و بر عهد خود با معلمان وفادار است و فعالان صنفی برای تحقق عدالت و آزادی حاضر به پرداخت هزینه هستند تا به جامعه و دانش‌آموزان خود درس حق‌طلبی بدهند.

به نظر می رسد حاکمیت هیچ چشم‌انداز روشنی برای معیشت معلمان و سایر زحمتکشان ندارد و از فقدان بودجه دم می‌زند اما در بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه نهادهای نظامی و غیرپاسخگو به صورت چشمگیری افزایش یافته است. حاکمان بدانند که هیچگاه مردم ایران و خاصه معلمان، مانند امروز نسبت به حق و حقوق خود آگاه نبوده‌ و هر کجا حاکمیت خواسته است با سرکوب و ارعاب این آگاهی و مطالبه‌‌گری را تباه نماید ، شاهد مقاومت و ایستادگی باشکوه آنان بوده‌ایم. در یک چنین شرایطی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به پشتوانه معلمان کشور پا به میدان گذاشته تا ضمن دفاع از حقوق معلمان و دانش‌آموزان به جامعه درس مطالبه‌گری و عدالتخواهی بدهد.

امروز ما بیش از گذشته تاکید و اعلام می‌کنیم: # اگر قانون‌ همسان‌سازی بازنشستگان وفق قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۴۰۰ اجرا نگردد؛ # اگر رتبه‌بندی به صورت کامل تصویب نشود و بودجه آن برای امسال و سال آینده مشخص نگردد؛ # اگر خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش متوقف نگردد و همچنان دولت سرانه آموزشی را از جیب والدین و دانش‌آموزان تامین کند. بعبارتی اگر آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان طبق اصل ۳۰ قانون اساسی مورد بی توجهی حاکمان قرار گیرد؛ # اگر به حقوق نیروهای خدماتی مدارس که بیشترین زحمت را می کشند رسیدگی نشود؛ # اگر غارت صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه پیدا کند؛ # اگر امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی و قراردادی تامین نگردد؛ و # اگر بازداشت فعالان و پرونده‌سازی علیه معلمان معترض متوقف نشود و معلمان دربند آزاد نگردند؛ همانطور که پیش‌تر اعلام شد در روزهای ۲۳ تا ۲۷ به تحصن خود ادامه خواهیم داد و در روز پنجشنبه مورخ ۲۸ بهمن ماه تجمع سراسری اعلام می‌کنیم.

بدیهی است اگر تا پایان بهمن‌ماه تکلیف رتبه‌بندی بر اساس حداقل هشتاد درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه مشخص نگردد و احکام جدید صادر نشود و از طرفی وضعیت همسان سازی پیشکسوتان بازنشسته مشخص نگردد شورای هماهنگی به سمت اعتراضات گسترده‌تری خواهد رفت و اقدام به تعطیلی کلاس‌ها در اسفندماه خواهد نمود. در پایان جا دارد از تمام فرهنگیانی که در تحصن و تجمع حضور داشته اند قدردانی نماییم و خطاب به آن دسته از همکاران بی‌تفاوت اعلام نماییم که منافع تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته به هم گره خورده است. پس بر شک و ترس خود غلبه کنید و به معلمان معترض بپیوندید که تنها راه پیروزی همبستگی و اتحاد همگانی است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
دوشنبه، ۱۱ بهمن۱۴۰۰

بازداشت شدن تنی چند از اعضای انجمن صنفی معلمان
صبح روز یکشنبه دهم بهمن ماه شماری از نیروهای امنیتی که خود را مامور اطلاعات معرفی کرده بودند با یورش به منزل شعبان محمدی این فعال صنفی معلمان مریوان، وی را دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. صبح روز دوشنبە یازدهم‌ بهمن ماه نیز نیروهای امنیتی جبار دوستی از فعالین صنفی معلمان مریوان را دقایقی قبل از شروع تجمع دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. در واکنش به این حرکت نیروهای امنیتی، معلمان مریوان در مقابل فرمانداری تجمع کردند که در نتیجه این ایستادگی در مقابل فشارهای امنیتی جبار دوستی آزاد شد. محمدعلی زحمتکش بازرس انجمن صنفی فرهنگیان استان فارس و قهرمان حاتمی نیز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. همچنین بهمن اصغر امیرزادگان از فعالان صنفی استان فارس در جریان تجمع سراسری معلمان بازداشت شده‌ است. در تهران هم احمد حیدری یکی از معلمان شرکت کننده در تجمعات سراسری بازداشت شد. احمد حیدری که در تجمع معلمان در مقابل مجلس سخنرانی کرده بود در پایان تجمع بوسیله نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. همراه با ایشان دو معلم دیگر با نامهای احمدی و داودی نیز بوسیله نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند. بازداشت شدگان همان روز آزاد شدند.

جعفر ابراهیمی به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شد
صبح روز دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری را به جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ابلاغ نمود. صدور حکم زندان برای جعفر ابراهیمی و دستگیری چند نفر از معلمان منجمله شعبان محمدی، جبار دوستی و محمدعلی زحمتکش همزمان با دور جدید اعتراضات معلمان، تنها و تنها به دلیل تلاش نهادهای امنیتی و قضایی برای به سرکوب کشاندن مطالبه‌گری معلمان است.

تداوم اعتصاب کارگران تراکتورسازی تبریز
به دنبال اعتراض و اعتصاب کارگران، تمام خطوط تولیدی شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز از روز شنبه ۹ بهمن ماه متوقف شده است. کارگران علت اصلی اعتراض خود را پایین بودن سطح دستمزد و حقوق و عدم همخوانی درآمدشان با تورم موجود اعلام کرده و به عدم تحقق وعده‌های مدیریت شرکت در این ارتباط معترض هستند. کارگران، بعد از بحث حقوق و مزایا، به سوءمدیریت اعتراض دارند و تشکیل شورای کارگری در کارخانه را خواستار شده‌اند. ۲۳ آبان ماه سال جاری نیز، این شرکت شاهد اعتراضات کارگری بود که با وعده مسئولین بعد از یک هفته توقف تولید به پایان رسید. اما بار دیگر کارگران بدلیل عدم تحقق وعده‌های داده شد اعتصاب کردند.

اعتصاب کارگران شرکت قالب‌های صنعتی سایپا
روز شنبه نهم بهمن‌ماه حدود ۲۰۰ نفر از کارگران سالن ۱ شرکت قالب‌های صنعتی سایپا واقع در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص، در اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق‌ها، و عدم افزایش دستمزد و کارانه و همچنین انتصابات و استخدام فامیلی توسط مدیرعامل و نزدیکانشان دست به اعتصاب زده و دستگاه‌ها را روشن نکرده‌اند. حدود ۲۰۰۰ نفر در کل شرکت و به صورت سه شیفت مشغول به کار هستند که بیشتر این کارگران پیمانکاری می‌باشند. تمامی کارگران به وضعیت نامناسب شغلی و سطح پایین دستمزدها معترض هستند و طی ماه گذشته چند بار دست به اعتراض زده‌اند. رمضانی مدیرعامل شرکت و نزدیکانش حدود ۱۰۰ نفر از نزدیکان و فامیل خود را به صورت قراردادی به استخدام شرکت درآورده است در حالیکه اکثریت کارگران با سوابق بالا هنوز به شکل پیمانکاری مشغول به کار هستند و این تبعیض یکی از موارد اعتراض جدی کارگران است. بنا بر آخرین خبر، کارگران پس از چند ساعت از شروع اعتصاب، کارفرما به شکل علی‌الحساب تنها نصف حقوق کارگران را واریز کرده است تا کارگران به سر کار بازگردند اما این اقدام کارگران اعتصابی را بیشتر خشمگین کرده و خواهان واریز کل حقوق‌شان هستند. کارگران نسبت به توجیهات مدیریت بدبین هستند و اعلام کردند که به نظر می‌آید این توجیهات برای کاستن یا تأخیر در واریز عیدی ‌و سایر پرداختی‌ها باشد. درنهایت کارگران اعلام کردند که چنانچه روز یازدهم بهمن حقوق‌ها پرداخت نگردد اینبار در ساختمان اداری شرکت دست به تجمع و اعتصاب خواهند زد.

تداوم اعتصاب کارگران شرکت هلدینگ خیلج فارس
روز یکشنبه دهم بهمن ماه کارگران شرکت تهران جنوب هلدینگ خلیج فارس برای چهارمین روز به اعتصاب خود ادامه دادند. این کارگران ۴ ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

تداوم اعتراضات کارگران پتروشیمی رازی
از روز سه‌شنبه هفته گذشته کارگران پتروشیمی رازی در اعتراض به سر میبرند. هر روز به نشانه همراهی با همکاران ممنوع‌الورود تجمع بزرگی برگزار میشود. کارفرما از ۵ کارگر به اتهام اخلال در نظم کار شکایت کرده است. کارگران شعار می‌دهند :کارگر میمیرد ذلت نمی‌پذیرد!

تجمع اعتراضی کارگران فولاد بوتیای ایرانیان
روز یازدهم بهمن‌ماه برای دومین بار در ماه جاری کارگران فولاد بوتیای ایرانیان دست به اعتراض و تجمع زدند. کارگران فولاد بوتیای ایرانیان از وعده‌های که طی پنج سال گذشته برای افزایش حقوقشان از طرف مسئولین این شرکت داده‌اند، سخن گفتند و افزودند: در ابتدا قول دادند که اگر خط تولید راه‌اندازی شود، حقوق‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند که به این وعده‌شان عمل نکردند. آنها به بی‌عدالتی در پرداخت حقوق و مزایا در زیرمجموعه‌های میدکو اشاره کردند و می‌گویند: حقوق ما نسبت به کارگران زرند و سیرجان کمتر است.

کارگران راهداری زنجان ۴ماه حقوق نگرفته اند
کارگران راهداری زنجان در منطقه خان چایی در هوای منفی ۲۰ درجه به کار مشغولند. آنها ۴ ماه است که حقوق خود را دریافت نکردند.

تجمع اعتراضی پرستاران و کادر بهداشت و درمان
روز شنبه نهم بهمن‌ماه پرستاران و کادر بهداشت و درمان بیمارستان الزهرای اصفهان، و همچنین در شهرهای پلدختر، اسدآباد، ایلام و کارکنان نظام سلامت تهران در اعتراض به قراردادهای ۸۹ روزه و شرایط نامناسب شغلی دست به تجمع زدند. همچنین پرستاران و کادر بهداشت و درمان مشهد مقابل ساختمان استانداری و پرستاران شیراز نیز مقابل ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تجمع نمودند. کادر درمان خواستار تبدیل وضعیت شغلی خود می‌باشند.

تجمع اعتراضی پرسنل و کارمندان بیمارستان مهرگان مشهد
روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه، پرسنل و کارمندان بیمارستان مهرگان مشهد در اعتراض به مشخص نبود وضعیت کارشان با توجه به تعلیق شدن بیمارستان و عدم دریافت حقوق مقابل این مرکز تجمع کردند.

تداوم اعتصاب كارگران منطقه ۶ شهردارى اهواز
روز شنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ كارگران شهردارى منطقه ۶ شهردارى اهواز دست به تجمع اعتراضی زدند. این کارگران از روز سه‌شنبه پنجم بهمن ماه از كار دست كشيده‌اند. اعتصاب به دليل اعتراض به عدم اجرای طبقه بندى مشاغل و بيمه كارگران و بی‌توجهی مسؤلين به خواسته‌هاى كارگران بوده است. در واکنش به این اعتصابات نیروهای امنیتی به منازل تعدادی از کارگران یورش برده و آنها را تهدید به پایان اعتصاب کرده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شوش
کارگران شهرداری شوش صبح دوشنبه ۱۱ بهمن‌ماه به دلیل عدم دریافت حقوق ۴ ماهه خود در مقابل فرمانداری و شهرداری شوش دست به اعتراض زدند. این کارگران خواستار دریافت حقوق، مطالبات، تغییر وضعیت و طبقه‌بندی هستند.

تجمع کارگران قطار شهری اهواز
صبح روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه جمعی از کارگران نگهبان شاغل در پروژه ساخت قطار شهری اهواز نسبت به پرداخت نشدن ۱۵ ماه معوقات مزدی خود اعتراض کردند. یکی از کارگران در اینباره گفت: ما ۱۱۳ کارگر نگهبان قطار شهری اهواز هستیم که حدود ۱۵ ماه مطالبات معوقه از شرکت پیمانکاری کیسون مجری این پروژه عمرانی طلبکاریم. او با بیان اینکه هرچند ماه یکبار بخشی از معوقات مزدی ما پرداخت می‌شود، افزود: علیرغم اینکه فعالیت پروژه قطار شهری اهواز از سال ۹۷ تعطیل شده، هرکدام از کارگران نگهبان به صورت شبانه‌روزی مشغول حفاظت از اموال پیمانکاری هستیم که هیچ توجهی به پرداخت مطالبات ما نمی‌کند. طبق اظهارات وی پیش از این حدود ۹۰۰ کارگر پیمانی در قطار شهری اهواز کار می‌کردند

باز هم حادثه برای کارگران!
بر اثر در سقوط جرثقیل در شهر گرگان در انتهای خیابان صیاد ۱۵، چهار کارگر مصدوم شدند که سطح هوشیاری یکی از انها بسیار پایین بود و این کارگر متاسفانە بر اثر شدت جراحت وارد شده جان خود را از دست داد. ۳ مصدوم دیگر به بیمارستان منتقل شدند که حال یکی از مصدومان وخیم و دچار شکستی لگن و اندام تحتانی است و در بخش مراقبت های ویژه قرار دارد. مصدومان ۴۱،۳۲ و ۱۹ ساله هستند.

مرگ کارگر «ایران ترانسفو» بر اثر سقوط یک قطعه
حادثه سقوط یک قطعه سنگین برقی در کارخانه «ایران ترانسفو» زنجان، عصر روز ۱۱ بهمن ماه منجر به مرگ یک کارگر در حین جابجایی قطعه شد. یکی از کارگران هویت کارگر کشته شده را «ابراهیم محمدی» حدود ۲۵ ساله اعلام کرد که بعد از حادثه به بیمارستان منتقل شد و به دلیل شدت مصدومیت جان باخت.

٤ کشته و یک مصدوم در پی انفجار دیگ بخارپز حلواشکری
به دلیل انفجار دیگ بخارپز حلواشکری در ساعت ۱۸:۳۱ در مشهد کلات- شهرک صنعتی ۵ نفر دچار حادثه شدند. در پی این حادثه متاسفانە ٤ تن از کارگران جان باختند و یک کارگر دیگر مصدوم شد.

تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه دهم بهمن‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی قزوین، مشهد، خرم آباد، اهواز، رشت، تبریز، و کرمانشاه، مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استانها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد
روز یکشنبه دهم بهمن‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

شهره حسینی جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد
شهره حسینی، مترجم روز شنبه نهم بهمن‌ماه پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین جهت تحمل حبس بازداشت راهی زندان اوین شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل سه سال و سه ماه حبس محکوم شد.

بازداشت اسفندیار امینی در اصفهان
اسفندیار امینی دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزان، پس از برگزاری تجمعات اعتراضی کشاورزان این استان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. آقای امینی یک ماه قبل توسط سپاه اصفهان دستگیر گردیده و آزادی وی مشروط به برچیدن نظام صنفی کشاورزان اصفهان شده است.

بازداشت خبات شکیبا در سنندج
روز شنبه نهم بهمن، خبات شکیبا از فعالین کارگری اهل سنندج، توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. یکی از نزدیکان خانواده شکیبا در اینباره گفت: «ساعت یک ظهر روز شنبه و در حالی که خبات جهت شرکت در مراسم تشیع جنازه یکی از آشنایان به گورستان» بهشت محمدی” رفته بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تا زمان تنظیم این خبر، هیچ اطلاعی از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات وارده علیه خبات شکیبا در دسترس نیست و تلاش‌های خانواده‌اش برای مطلع شدن از سرنوشت وی بی‌نتیجه مانده است.

احضار تعدادی دیگر از اعضای سندیکای واحد
مطابق احضاریه‌های شعبه دو دادسرای اوین، آقایان حسن سعیدی، داود رضوی، رضا شهابی، ناصر محرم‌زاده، علی قربانیان و محمد اصلاقی باید به پلیس امنیت مراجعه کنند. پیش از این نیز یازده تن از دیگر کارگران و اعضای سندیکا، آقایان امیر تاخیری، عطا باباخانی، حسین کریمی سبزوار، ابراهیم حیدری، وحید فریدونی، محمد قاسمی، بهروز عبرتی، شهرزاد گلپور، اسداله سلیمانی و سید مجتبی صادقی با احضاریه‌های مشابه در روزهای ۵ و ۶ بهمن به پلیس امنیت مراجعه کردند که در بازجویی‌ها برای عدم مشارکت در فعالیت‌های سندیکایی، عدم شرکت در اعتراضات و عدم ارتباط با آقایان حسن سعیدی، داود رضوی و رضا شهابی تحت فشار و تهدید قرار گرفته بودند.
***