مقالات

ستون اخبار کارگری و جنبشهای اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان
معلمان و فرهنگیان در سراسر کشور در روزهای شنبه سی‌ام بهمن‌ماه و سه‌شنبه سوم اسفند مجدداً دست به تجمعات اعتراضی گسترده‌ای زده‌اند. معلمان شاغل و بازنشسته خواهان «اجرای کامل قانون رتبه‌بندی فرهنگیان شاغل و همچنین قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»، «رسمی شدن نیروهای استخدام موقت، نیروهای خدمات آموزشی، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی»، «پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۱۴۰۰»، «بهبود معیشت نیروهای خدماتی»، «اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی»، «آزادی معلمان زندانی»، «آموزش رایگان و با کیفیت برای دانش آموزان»، «پرداخت بیمه دانش آموزان» و همچنین «تشکیل کلاسهای درس با ظرفیت حداکثر ۱۶ دانش آموز» هستند. این تجمع سراسری بر اساس فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران برگزار شد و در پایان هر تجمع قطعنامە پیشنهادی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان قرائت و بتصویب رسیدە است. در قطعنامه تجمع روز شنبه سی بهمن از جمله آمده است:

… شورای هماهنگی بر عهد و پیمان خود با معلمان استوار است. در پایان رو به حاکمیت می‌گوییم:

۱. اگر قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا نگردد.
۲. اگر لایحه رتبه‌بندی مطابق با خواسته اکثریت معلمان در سال ۱۴۰۰ عملیاتی نشود و بودجه آن برای سال آینده مشخص و معین نگردد.
۳. اگر دولت و مجلس به دنبال برنامه‌های غارتگرانه برای صندوق ذخیره فرهنگیان باشند و مالکیت معلمان به صندوق را نپذیرند.
۴. اگر امنیت شغلی نیروهای غیررسمی، خریدخدماتی و خدمتگزاران تامین نگردد و پاداش بازنشستگان ۱۴۰۰ پرداخت نشود.
۵. اگر همچنان سیاست‌های پولی‌سازی ادامه یابد و دست حاکمیت در جیب والدین دانش‌آموزان باشد و حقوق دانش‌آموزان تامین نگردد.
۶. اگر معلمان زندانی آزاد نشده و معلمان اخراجی بر سر کار خود برنگردند و احکام صادر شده علیه معلمان لغو نگردد و احضار فعالان صنفی و پرونده‌سازی‌ها ادامه داشته باشد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران اعتراضات خود را به اشکال متفاوت و گسترده‌تر ادامه خواهد داد. ما از تمام ارکان قدرت می‌خواهیم بیش از این در مقابل اراده جنبش معلمان نایستند و به مطالبات معلمان بازنشسته و شاغل تن دهند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
شنبه، ۳۰ بهمن۱۴۰۰

تجمع اعتراضی کارنامه سبزها و معلمان حق‌التدریس
روز شنبه ۳۰ بهمن و همچنین روز سه شنبه ۳ اسفند نیز همزمان با تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان، جمعی از قبول‌شدگان کارنامه‌ سبز آزمون استخدامی آموزش و‌ پرورش در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل وزارت آموزش و پرورش مجدداً دست به تجمع زدند. این تجمعات روز چهارشنبه چهارم بهمن نیز ادامه داشت.

کارگران اعتصابی شرکت موتوژن تبریز اخراج شدند
کارگران معترض شرکت موتوژن تبریز پس از ۹ روز اعتصاب نامه تسویه حساب و پایان کار دریافت کردند. کارگران شرکت موتوژن تبریز در اعتراض به سطح پایین حقوق و خواست یکسان سازی دریافتی‌ها و عقد قرارداد مستقیم با شرکت اعتصاب کرده بودند. این کارگران که همگی پیمانکاری هستند بعد از اعتراض به منطور تسویه حساب تا پایان بهمن‌ماه احضار شدند. به کارگران اعلام شده از شنبه اجازه ورود به شرکت را ندارند! تعداد کارگران اخراجی یک ماه مانده به پایان سال ۷۰۰ نفر است.

کارگران معدن طزره برای سومین روز متوالی تجمع کردند
صبح روز دوشنبه دوم اسفندماه کارگران شرکت البرز شرقی شاغل در معدن طزره دامغان در ادامه اعتراضات روزهای قبل در مقابل دفتر مرکزی شرکت البرز شرقی در شاهرود مجدداً تجمع کردند و خواستار تغییر وضعیت شغلی خود شدند. کارگران با سر دادن شعار، صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند. کارگران می گویند: تاکنون هیچ مسئولی پاسخگو نبوده است و ما همچنان بلاتکلیفیم. حدود ۷۰۰ نفر کارگر در این مجموعه کار می کنند که نسبت به وضعیت فعلی معترض هستند.

تجمع اعتراضی کارگران خدماتی مترو
روز یکشنبه اول اسفند حدود ۷۰ نفر از کارگران خدماتی خط چهار متروی تهران در اعتراض به عدم پرداخت بیش از دو ماه از حقوقهایشان مقابل ساختمان شرکت متروی تهران دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی جمعی از لوکوموتیورانان راه‌آهن مشهد
روز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰، جمعی از لوکوموتیورانان شاغل در راه‌آهن مشهد در مقابل ساختمان این ارگان دولتی در استان خراسان رضوی تجمع اعتراضی برگزار کردند. این شهروندان معترض در تشریح علت برگزاری این تجمع اعتراضی به صدور احکام تبعید اجباری همکاران آنها به ناحیه شرق شهرستان طبس اشاره کردند و خواستار لغو صدور احکام شغلی از این دست هستند.

تجمع اعتراضی کادر درمان مقابل وزارت بهداشت
روز دوشنبه دوم اسفندماه جمعی از نیروهای کادر درمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان وزارت بهداشت دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی رانندگان‌ بخش خصوصی شرکت واحد تهران
روز شنبه ۳۰ بهمن بخشی از رانندگان بخش خصوصی شرکت واحد تهران مقابل درب اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران واقع در خیابان هنگام تجمع کردند. تجمع کنندگان نسبت به وضعیت سخت معیشتی و عدم تحقق مطالباتشان اعتراض دارند.

تجمع اعتراضی کارگران شهردای منطقه ۳ خرم آباد
این کارگران که شش ماه حقوق، مزایا و حق بیمه پرداخت نشده دارند مقابل استانداری لرستان دست به اجتماع زدند.

تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله مقابل استانداری خوزستان
روز دوشنبه دوم اسفندماه کارگران فضای سبز شهرداری شهرستان کارون (کوت عبدالله) برای پیگیری مطالبات حقوقی خود مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.این کارگران با اشاره به اتمام قرارداد پیمانکار می‌گویند: ۳ ماه حقوق عقب افتاده و ۲ ماه بیمه پرداخت نشده طلب داریم. آن‌ها همچنین خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بوده و پرداخت مطالبات عیدی و سنوات ۱۱ ماه خود را از مسئولین خواستار هستند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات گیلان در رشت
نزدیک به ۲۰۰ نفر از نیروهای شرکتی مخابرات گیلان صبح روز دوشنبه دوم اسفند با تجمع در ساختمان مرکزی مخابرات استان، خواستار رسیدگی به مطالبات حقوقی خود شدند. تجمع‌کنندگان اعتراض خود را نسبت به عدم پرداخت حقوق طبق مصوبه قانون کار، عدم اصلاح قراردادهای شغلی، عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و پرداخت ناقص حق بیمه‌ نیروها ابراز کردند. طبق اظهارات کارکنان معترض، علیرغم کسر مبلغ بیمه از فیش‌های حقوقی این کارکنان، حق بیمه مربوط به چندین ماه این نیروهای معترض به صورت ناقص پرداخت شده و آنها در خصوص بیمه‌های تکمیلی و حق بیمه سازمان تامین اجتماعی نمی‌توانند از خدمات درمانی استفاده کنند و مجبور به پرداخت آزاد هزینه‌‌های درمان خود و خانواده شده‌اند. روز سه‌شنبه ۳ اسفند ماه نیز، نیروهای شرکتی مخابرات گیلان، با تجمع در مقابل ساختمان استانداری در رشت، خواستار رسیدگی به مطالبات شغلی و معیشتی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی
کارکنان رسمی مخابرات استان آذربایجان شرقی روز سه‌شنبه سوم اسفند در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق، عیدی، پاداش و سایر مطالبات معوق مزدی خود دست از کار کشیدند و در محوطه ساختمان مرکزی مخابرات استان تجمع کردند. صبح روز چهارشنبه چهارم اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز برای دومین روز در محوطه ساختمان مخابرات استان در شهر تبریز تجمع کردند.

تجمع اعتراضی آتش‌نشانان مقابل شهرداری تهران
روز سه‌شنبه سوم اسفند جمع زیادی از نیروهای آتش‌نشان تهران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل ساختمان شهرداری تهران دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکتهای دولتی مقابل مجلس
روز چهارشنبه چهارم اسفندماه جمعی از کارگران شاغل در نهادها و شرکت‌های تابعه دولت در مخالفت با محاسبه افزایش حقوق سال آینده در بودجه ۱۴۰۱ مقابل مجلس تجمع اعتراضی برپا کردند. این تجمع که همزمان با بررسی لایحه بودجه در‌ مجلس انجام گرفت، مشخصاً به بند ١-۴ تبصره ١٢ بودجه ۱۴۰۱ در خصوص افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگران دولتی اشاره دارد.
کارگران مشمول قانون کار شاغل در دستگاه‌های دولتی سابقاً از افزایش حقوق سالانه مصوب در شورای عالی کار برخوردار می‌شدند اما در لایحه بودجه‌ای که دولت برای سال ۱۴۰۱ تدوین کرده، این کارگران نیز مشمول افزایش حقوق ده درصدی خواهند شد و افزایش دستمزد مصوب شورای عالی کار برای آنها لحاظ نخواهد شد. این کارگران خواهان افزایش دستمزد منطبق بر نرخ واقعی سبد معیشت خانوار هستند. اما آنچه که پیداست دولت حاضر به افزایش دستمزد به میزان نرخ ناچیز شورای عالی کار هم برای این کارگران نیست.

تجمع کارگران شهرداری رشت در اعتراض به کاهش اضافه کاری
کارگران مجموعه شهرداری رشت صبح روز چهارشنبه ۴ بهمن در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان مقابل استانداری گیلان تجمع کردند. این کارگران با اشاره به اینکه شهردار فعلی آبان ماه پس از روی کار آمدن در اولین اقدام خود اضافه کاری کارگران شهرداری را کاهش داد که موجب نارضایتی آنها شد. آن‌ها همچنین افزایش اضافه‌کاری‌ها و پرداخت کامل مطالبات عیدی و سنوات یکسال گذشته را از مسئولین خواستار هستند.

بازداشتها و زندانیان
دیدار جمعی از فعالان صنفی سراسر کشور با خانواده شعبان محمدی
تعدادی از معلمان مبارز و متحد علیرغم ممانعت های نیروهای امنیتی خود را به مریوان ‌رساندند و با خانواده آقای شعبان محمدی اعلام همبستگی کردند و فرماندار را مجبور به شنیدن سخنانشان کردند. آقای شعبان محمدی بعدازظهر روز پنجشنبه پنجم اسفندماه، با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتاً از زندان مریوان آزاد شد.

بازداشت رادا مردانی فعال صنفی معلمان
رادا مردانی معلم و فعال صنفی فرهنگیان روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۰ مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان لرستان بازداشت شد. بعد از پایان تجمع، نیروهای امنیتی با ضرب و شتم که منجر به جراحت و شکستگی کمر و جمجمه رادا مردانی شد، ایشان را بازداشت ‌کردند. خانواده وهمکاران پیگیر محل نگهداری شدند ولی بعد از ساعتی، آقای مردانی را در بازپرسی شعبه یک دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دلفان با سر و صورت خونین و با دستبند و پایبند، یافتند. نیروهای مهاجم دست آقای مردانی را از پشت به صندلی جلوی دفتر شعبه اول بازپرسی بسته و به پاهایش شبیه مجرمین خطرناک پابند بسته بودند، مامورین لباس شخصی با الفاظ رکیک به ایشان فحاشی می کردند و به مادر و پدر این فعال صنفی که سالها قبل از دنیا رفته اند، فحش رکیک می دادند. ایشان بعد از سوالات بازپرس نسبت به ضرب و جرح صورت گرفته توسط ضابطین وزارت اطلاعات اعلام شکایت نمود اما بازپرس با اعمال فشار، تنها اعلام داشت این صورتجلسه را امضا کنید. بعد از پایان بازجویی بدون قرار تأمین مناسب و اعلام به آقای مردانی یا خانواده با فشار نیروهای اطلاعات ایشان را به زندان خرم آباد انتقال دادند.

سولماز فیض‌اله‌زاده از فعالین صنفی کرج بازداشت شد
روز سه‌شنبه سوم اسفند پس از پایان تجمع معلمان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان البرز، خانم سولماز فیض‌اله‌زاده، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان این استان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و‌ به محل نامعلومی منتقل شد.

بازداشت علی‌حسن بهامین معلم و فعال صنفی
دکتر بهامین معلم و فعال صنفی ساکن یاسوج که برای شرکت در تجمع معلمان به شیراز رفته بود، پس از پایان تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ایشان پس از ۲۴ ساعت بازداشت، آزاد شدند.

زرتشت احمدی راغب بازداشت شد
زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی صبح روز دوشنبه ۲ اسفندماه برای چندمین بار توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند.

تفتیش منزل شهناز اکملی و احضار مریم کریم بیگی به دادسرای اوین
روز دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰، منزل شهناز اکملی، زندانی سیاسی سابق و مادر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی تفتیش و تعدادی از لوازم شخصی وی و دخترش مریم کریم بیگی از جمله تلفن های همراه، لوازم الکترونیکی و تصاویر مربوط به جان باختگان سال ۸۸ ضبط شد. ماموران همچنین از مریم کریم بیگی خواستند که طی مدت ۵ روز در دادسرای اوین حاضر شود.

ناپدید شدن دوست نوید افکاری طی هفت ماه گذشته!
امین بزرگر کشتی‌گیر و از دوستان نزدیک نوید افکاری، از هفت ماه پیش تاکنون مفقود شده است. بر اساس گزارش‌هایی که پیشتر منتشر شده است، امین بزرگر بارها از سوی نیروهای امنیتی برای حمایت‌هایش از نوید افکاری تهدید شده بود و چندین بار هم به دوستانش گفته بود نیروهای امنیتی او را تعقیب می‌کنند. امین بزرگر هفت ماه پیش به صورت ناگهانی ناپدید می‌شود و تا امروز خانواده و نزدیکانش نتوانسته‌اند هیچ نشانی از او پیدا کنند. این کشتی‌گیر در آخرین پست اینستاگرامش، ویدئویی از یک ترانه به یاد نوید افکاری منتشرکرده و نوشته بود: «سکوت ما خیانت است.»

بازنشستگان
تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی
روز یکشنبه اول اسفند‌ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در شهرهای اراک، رشت، تبریز و بجنورد مقابل اداره کل تأمین اجتماعی استان دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواهان افزایش و همسان‌سازی کامل حقوق‌ها هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان
روز یکشنبه اول اسفند‌ماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند. بازنشستگان صندوق فولاد هر یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان دست به تجمع می‌زنند.

***