اطلاعیه ها

اعلامیه شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست خیزش توده ای علیه گرانی و فلاکت ، علیه جمهوری اسلامی

 

به دنبال سلاخی بیشتر سفره های خالی مردم توسط رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی ، حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی ، شبیخون به آخرین “سنگرهای غذایی” اردوی کار و رنج نیز آغاز شده است . با ده برابر شدن بهای آرد صنعتی و سهمیه بندی “نان سنتی” و نیز دو تا پنج برابر شدن بهای چندین کالای اساسی نظیر: گوشت ، تخم مرغ ، لبنیات ، روغن ، برنج و ماکارونی ، شاهد موجی از اعتراضات توده ای در شهرهای مختلف ایران هستیم . این اعتراضات که از روز سه شنبه 20 اردیبهشت در شهرهای ایذه ، سوسنگرد ، شادگان و … در خوزستان آغاز شده بود ، این اعتراضات به رغم سرکوبگری نیروهای مسلح رژیم جنایتکار و آدمکش جمهوری اسلامی در روزهای اخیر به سرعت به دیگر شهرهای این استان و شهرهایی از دیگر استانها از جمله چلیچه ، دورود ، بروجرد ، دهدشت ، جونقان ، بهبهان ، بویر احمد ، اهواز ، ماهشهر ، اندیمشک ، سوقه ، خرم آباد ، چهارمحال بختیاری ، هندیجان ، اردبیل ، رشت ، الیگودرز ، شهر کرد ، آبادان ، خرمشهر ، کرمانشاه ، شیراز ، دزفول ، سرپل زهاب و … کشیده شده و هم اینک در حال گسترش به استان ها و شهرهای دیگر است . اعتراضات توده ای این چند روزه ، همزمان بود با فراخوان سراسری “شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان” برای روز پنجشنبه 22 اردیبهشت که با شعار “معلم زندانی آزاد باید گردد” و تاکید مجدد بر خواستهای معیشتی و اجتماعی خود به میدان آمده بودند . اعتراضاتی که بر اساس گزارش شورای هماهنگی معلمان، حداقل در ۳۰ شهر برگزار گردید . واکنش جمهوری اسلامی چه در ارتباط با حرکت سراسری معلمان و چه در واکنش به اعتراضات توده ای علیه موج جدید گرانی همانا دستگیری و ضرب و شتم دهها معلم و مردم مبارز و نیز استفاده از گاز اشک آور و تیر اندازی برای مقابله با مردم معترض بود .

در اعتراضات توده ای اخیر، همچون خیزش های دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ شاهد شعارهای ضدحکومتی و سرنگون طلبانه بودیم . شعارهایی نظیر: “توپ ، تانک ، فشفشه ، آخوند باید گم بشه” ، “مرگ بر دیکتاتور” ، “رئیسی دروغگو ؛ حاصل وعده هات کو” ، “رئیسی حیا کن مملکتو رها کن” ، مرگ بر رئیسی” ، مرگ بر خامنه ای” و غیره .
در شهر “جونقان” مردم معترض و خشمگین از سر نفرت از مراکز قدرت و سرکوب رژیم اسلامی ، اقدام به تسخیر و آتش زدن پایگاه بسیج کردند و در برخی از شهرها نیز مردم عاصی از موج گرانی و فقر، به سوپرمارکت های بزرگ حمله کرده و سعی کردند با مصادره مواد غذایی ، بخشی از نیاز خود و خانواده خویش را تامین کنند .
همزمان با اعتراضات سراسری معلمان و گسترش اعتراضات توده ای علیه موج جدید گرانی ، شاهد مقاومت درخشان زندانیان سیاسی و اعتصاب غذای چند تن از آنان از جمله اسماعیل عبدی در دفاع از جنبش معلمان و جنبش های اجتماعی هستیم . جمهوری اسلامی در ادامه پیشبرد سیاست سرکوبگرانه خود ، با یورش به منزل رضا شهابی (عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران) اقدام به بازداشت او و ضبط تلفن ، کامپیوتر و وسایل شخصی او نمود .

شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست ضمن حمایت قاطع از دور جدید اعتراضات توده ای علیه گرانی و فلاکت و علیه جمهوری اسلامی ، کارگران ، معلمان و همه اقشار تهیدست جامعه را به بر پایی اعتصاب و اعتراض و گسترش اعتراضات برای پایان دادن به فقر و فلاکت و اختناق و جمهوری جنایتکار اسلامی فرا می خواند و از همه فعالین چپ و انقلابی در ایران میخواهد که با حضور موثر در این جنبش ها و تقویت سازماندهی، تشکل یابی ، همبستگی و بردن شعارهای رادیکال طبقاتی به میان مردم ، به تقویت بدیل و گفتمان سوسیالیستی در جامعه بپردازند و مانع از دست اندازی اپوزیسیون راست بورژوایی بویژه سلطنت طلبان شوند .
همزمان در خارج از کشور، باید از طریق برپایی آکسیون های حمایتی ، از اعتراضات توده ای و کارگری مردم ایران حمایت کنیم و از همه اتحادیه های کارگری و نهادهای مستقل بشردوستانه و مترقی بین المللی بخواهیم که همبستگی خود با جنبشهای کارگری و اجتماعی ایران را گسترش دهند و بویژه خواستار آزادی فوری همه دستگیرشدگان وقایع اخیر و کلیه زندانیان سیاسی شوند .
زنده باد جنبش کارگری و انقلابی مردم ایران
سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی
زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

چهاردهم ماه مه ۲۰۲۲ برابر با بیست و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱
شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
سازمان اتحاد فدائیان کمونیست ، حزب کمونیست ایران ، حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ، سازمان راه کارگر ، سازمان فدائیان ( اقلیت ) و هسته اقلیت