مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدەامیرعسگری و آرش کلهر

کشته شدن یک جوان دیگر در اعتراضات مردمی
شب گذشته ۲۴ اردیبهشت، سعادت هادی‌پور در هفشجان مورد هدف شلیک نیروهای امنیتی قرار‌گرفت و جانباخت. طی آمار به دست آمده تاکنون چند تن از معترضان به‌ دست نیروهای امنیتی به‌قتل رسیده‌اند که به استناد رسانه‌های مردمی نام‌های آنان از این قرار است: امید سلطانی از اندیمشک، پیش‌علی حاجیوندی از دزفول، حمید قاسمپور از فارسان، جمشید مختاری جونقانی از جونقان، علی حاجی وند از شورآباد، بهروز اسلامی از باباحیدر، سعادت هادی‌پور از هفشجان.

صبح روز شنبه بیست و چهارم اردیبهشت‌ماه، شماری از شهروندان در شهر سوق واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. بازداشت این شهروندان به دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی روز جمعه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه در این شهر صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی کارگران قرارداد موقت نفت اهواز و جزیره خارک
روز شنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه، گروهی از کارگران قرارداد موقت شرکت نفت اهواز و جزیره خارک، نسبت به افزایش ۱۰ درصدی حقوق خود در مقایسه با تورم و گرانی موجود تجمع اعتراضی برگزار کردند..در این تجمع شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «تورم ۱۰۰ درصدی، افزایش ۱۰ درصدی» مطرح شد.

اعتراض کارگران نفت و گاز کارون
کارگران و کارکنان قرارداد مدت موقت شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و مارون اهواز در اعتراض به وضعیت حقوقی خود مقابل ساختمان مرکزی مناطق نفتخیز جنوب تجمع اعتراضی برگزار کردند .این تجمع در پی فراخوان قبلی و در اعتراض به اعلام معاون وزیر نفت مبنی بر افزایش حقوق کارکنان قرارداد مدت موقت بر اساس افزایش سالانه کارکنان دولت انجام شد. در حالیکه در اکثر آیتم ها حقوق کارگران مدت موقت بر اساس قانون کار محاسبه می شود اما در موضوع افزایش سالیانه، افزایش حقوق کارکنان دولت را ملاک افزایش سالیانه قرار داده است. این کارگران روز شنبه بیست و چهارم اردیبهشت نیز در بعضی از شهرهای نفتی از جمله اهواز، گچساران و خارگ دست به تجمع زده و خواستار اعمال افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای عالی کار شدند.

تجمع اعتراضی کارگران قرار موقت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون و آغاجاری
روز چهارشنبه ٢٨ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، کارگران قرار موقت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون و آغاجاری، به ترتیب در مقابل ساختمان مناطق نفت خیز جنوب در اهواز و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز واقع در آغاجاری دست به تجمع زدند. کارگران با سر دادن شعارهایی از قبیل «نه کارگریم نه کارمند، زندگیمون هدر رفت» و «افزایش ده درصدی تورم صد درصدی » نسبت به عدم تحقق مطالبات و همچنین افزایش ده درصدی دستمزد خود اعتراض کردند.

تجمع رانندگان و کارگران شرکت واحد
روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۶ و ٢٧ اردیبهشت ‌ماه رانندگان و کارگران شرکت واحد در اعتراض به نادیده گرفتن مصوبه مزد شورایعالی کار و اعمال ده درصد افزایش حقوق برای کارگران شرکت واحد دست به اعتصاب زدند. رانندگان شاغل در پایانه آزادی نیز در اعتراض به عدم رعایت مصوبه مزد شورایعالی کار و افزایش ده درصدی برای سال ۱۴۰۱ مسافر سوارنکردند و برای عدم برخورد پلیس، اتوبوس‌ها را رها کرده و رفته‌اند. روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، به دلیل اعتصاب رانندگان و کارگران شرکد واحد جابجایی مسافران با اتوبوس‌های نظامی انجام می‌شد.همچنین همزمان با پی حضور شهردار تهران در میان اعتصاب رانندگان و کارگران شرکت تعدادی از کارگران بازداشت شدند. از اولین ساعات بامداد روز ۲۷ اردیبهشت در سامانه های خطوط بی آرتی، کارگران واحدهای تعمیرگاه و پنجری و توقفگاهها هم به اعتصاب پیوستند. رانندگان اعلام کرده اند تا آزادی کامل بازداشتی ها و تحقق مطالبات به این اعتصاب ادامه خواهند داد. شمار بازداشت شدگان بیش از ١٢ نفر می باشند. لازم بە یاددآوریست، با توطئە شهرداری تهران و همدستی دولت و سپاە پاسداران تلاش کردن اعتصاب کارگران شرکت واحد را با جایگزینی اتوبسهای سپاە و رانندگانی بسیجی را جایگزین رانندگان اعتصابی کنند کە با شکست مواجە گردید.

تجمع کارکنان بیمارستان مرکز قلب تهران
پایین بودن سطح حقوق، پرداخت نشدن سختی کار به مدت ۱۰ سال و مطالبات دیگر کارکنان بابت بازنشستگی از دلایل این تجمع اعتراضی اعلام شده که روز، سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار شده است.

بازنشستگان و مستمری بگیران
تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اراک، اصفهان، مشهد، ایلام، قزوین، اهواز، تبریز، مطابق سنت “یکشنبه‌های اعتراضی” مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری سال جدید و اجرای کامل همسان‌سازی می‌باشند.

تجمع اعتراضی کشاورزان قهدریجانی در فلکه خدمات
شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، همزمان با خیزش مردم در بسیاری از شهرها، گروهی از کشاورزان قهدریجانی در فلکه خدمات دست به تجمع اعتراضی زدند برای گرفتن حق‌آبه.

فراخوان اعتصابات رانندگان‌ خودروهای سنگین برون‌شهری
رانندگان خودروهای برون‌شهری در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی و عدم رسیدگی مسئولان به مطالبات خود از روز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه، دست به اعتصاب خواهند زد. رانندگان معترض نسبت به سطح پایین دستمزد دریافتی و عدم تناسب آن با گرانی‌های اخیر، فقدان بیمه تکمیلی، نبود مزایای مربوط به سختی کار، کمبود سهمیه سوخت، گرانی قطعات یدکی و لاستیک خودرو و عدم برخورداری از بیمه بیکاری اعتراض دارند.

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در پاسخ به سناریو سازی مضحکِ صدا و سیما علیه فعالان صنفی معلمان

همکاران محترم، فرهنگیان شریف ایران!
همان‌گونه که اطلاع دارید شورای‌هماهنگی با سابقه‌ی بیست‌ساله، مجموعه‌ای است که از دل کانون‌ها و انجمن‌ها صنفی فرهنگیان در سراسر کشور، برآمده است و تمامی‌ تشکل‌های عضو این مجموعه، با مجوز وزارت کشور فعالیت می‌کنند. این شورا براساس آرای نمایندگان تشکل‌های عضو اداره می‌شود و به‌هیچ وجه قائم به‌فرد نیست.

هم‌چنین این شورا، از ابتدای تاسیس، عضو رسمی سازمان جهانی معلمان (آموزش بین‌الملل ei) بوده و با این ‌نهاد بین‌المللی ارتباط داشته و دارد. این شورا، از ابتدای تاسیس مطالبات معلمان و دانش آموزان را مدنظر داشته و از طُرق مختلف (نامه‌نگاری، جلسه با دولت، مجلس، وزارت‌خانه، نوشتن طومار و نهایتاً تجمعات اعتراضی) صدای خود را به‌ گوش مسئولان رسانده‌است. در مدت بیست سال، فرهنگیان ایران به مسالمت آمیزترین و مدنی‌ترین شکل ممکن و بر اساس اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند. فقط در سال گذشته یازده کنش مدنی و موفق برگزارشده که به معلمانه‌ترین شکلِ ممکن، انجام شده‌است. تاکید می‌شود که تصمیمات این‌شورا از طریق نمایندگان تشکل‌ها اتخاذ و با نام شورای هماهنگی منتشر می‌شود.

لازم به‌ذکر است که جنبش اعتراضی معلمان، جنبشی اصیل، مستقل و صنفی بوده و به هیچ فرد، جناح، گروه و یا نهادی وابسته نبوده و نیست. معلمان ایران نجیب‌تر از آنند که به ناجوانمردانه و نانجیبانه‌ترین شکل، به نهادها، گروه‌ها یا اشخاص داخل یا خارج از کشور منتسب شوند.

اخیرا وزارت اطلاعات پس از دستگیری چند نفر از خوشنام‌ترین و با سابقه‌دارترین کنشگران صنفی، ابتدا در سناریویی مضحک آنان و شورای هماهنگی را مرتبط با دستگیری دو نفر از اتباع فرانسوی (خانم سیسیل کوهلر معلم و عضو اتحادیه معلمان فرانسه و همسرش آقای ژاک پاریس معلم مقطع ابتدایی) جلوه داد که در پی ایجاد آشوب در ایران از طریق کنشگران صنفی بوده‌اند، و اصلاً از خود نپرسیده‌اند که اگر معلمان در پی ایجاد آشوب بوده‌اند، چرا در بیست‌سال گذشته، به مسالمت‌آمیزترین شکل اعتراض کرده‌اند. در اقدام مذبوحانه‌ای دیگر، صدا و سیما با پخش گزارشی و نام بردن از چند تن از معلمان شریف ایران (رسول بداقی، اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه) پروژه‌ی سناریوسازی کمیکِ خود را علیه معلمان شریف ایران که رزومه‌ی فعالیت‌ِ آن‌ها بسیار شفاف است، ادامه داد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن این رفتار نیروهای امنیتی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چند نکته را به استحضار فرهنگیانِ عزیز و ملت شریف ایران می رساند:

۱- طبق قوانین جمهوری اسلامی، پیش از تشکیل دادگاه علنی و با حضور متهم و رعایت ضوابط حقوقی کامل، نمی توان از طریق رسانه‌ای که قید ملی را یدک می‌کشد، با آبرو و حیثیت افراد بازی کرد. هرچند صدا و سیمای ایران ید طولایی در این امر دارد، به شکلی که خبرنگار، عملاً نقش بازجوها را بازی می‌کند و چه بسا کاسه‌ی داغ‌تر از آش می‌شود. اما نکته‌ی ظریف این‌جاست که ملت شریف ایران، با این روش‌ به‌خوبی آشنا است؛ احتمالاً در چند روزِ آینده و برای تکمیل‌شدنِ این سناریو، این دو تبعه فرانسوی مجبور شوند که در تلویزیون حاضر شوند و اعتراف‌کنند که: هدفشان از مسافرت به ایران به آشوب کشیدن تجمعات معلمان بوده‌است!

۲- نیم‌نگاهی به رزومه افراد دستگیر شده‌ی فرانسوی نشان می‌دهد که آن‌ها در فرانسه، فعال صنفیِ مستقل از حکومت بوده و با سیاست‌های دولت فرانسه در حیطه آموزشی و کارگری اساساً مخالفند. بسیار مضحک است که شهروندان مستقل از نهادهای قدرتِ یک کشور را گروگان گرفته و دستاویز سرکوبِ کنشگران صادقِ ایران‌زمین قرار دهند و انتقام مطالبه‌گری را به غیر اخلاقی‌ترین شکل ممکن، از معلمان ایران بگیرند.

۳- طی بیست‌سالِ گذشته، این فعالان صنفی خوشنام (بداقی، لطفی، نیک‌خواه، محمدی) پیگیر مطالبات صنفی جامعه معلمان و از جمله تعطیل‌شدن اصل سی‌ام قانون اساسی بوده‌اند. صدا و سیما گزارشش را طوری تنظیم کرده که این افراد، تازه به جمع معلمان پیوسته‌اند و قصد آشوب از طریق خارجی‌ها را دارند. حال آن‌که معلمان دستگیر شده، سابقه‌ای بیست‌ساله در پیگیری مطالبات صنفی دارند و فعالیتِ آن‌ها بر اساس اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی انجام شده‌است. برهمگان روشن است که تجمعات معلمان، معطوف به مطالبه‌گری صنفی بوده و این نکته در شعارها، سخنرانی‌ها و برنامه‌های تجمع کنندگان موجود است و با مرور آن‌ها، می‌توان دستِ پوشالیِ سناریوسازان را رو کرد.

۴- به‌نظر می‌رسد وزارت اطلاعات برای تدوین این‌پروژه یا سناریو، با یک تیر، سه نشانه را مد نظر داشته‌است:
نخست، تاثیرگذارترین کنشگران صنفی و در عین حال خوشنام‌ترین و محبوب‌ترین‌ها را نشانه بگیرد و برایشان پرونده سازی کند. دوم، شورای هماهنگی را که تنها مرجع اعتراضات جنبش معلمان بوده و هست را به آشوب و خط‌گیری از خارج متهم سازد. سوم، این‌که به وقت مناسب با توجه به خالی‌شدن خزانه کشور ناشی از غارتگری‌های افسار گسیخته، از طریق این دو تبعیه دستگیر شده، بتواند سهم‌خواهی‌های خود را از دولت فرانسه داشته‌باشد. در این میان اما، برای عملیاتی شدنِ این پروژه غیر اخلاقی، قرعه به‌نام معلمانی افتاده است که همه زندگی خود را طی سال‌ها کنشگری برای سرافرازی آموزش در ایران و احقاق حقوق معلمان و دانش‌آموزان وقف کرده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن حمایت قاطع از تمامی معلمان دستگیر شده و رد اتهامات نخ‌نما، انتظار دارد که تمامیِ آن‌ها در اسرع وقت و بی‌قیدوشراط آزاد شوند و یا طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی، دادگاهِ آن‌ها به صورت علنی برگزار شود، تا ملت شریف ایران خود قضاوت کنند: تا سیه‌روی شود هرکه در او غش باشد.

علی‌رغمِ منشِ معلم ستیزیِ برخی از تصمیم‌سازان، امیدواریم به‌خاطر شرایط حاکم بر کشور، زعمای باقی‌ماند، با تجدید نظر در نگاه خود، به‌جای خط سرکوب، به پاسخگویی مطالبات جامعه معلمی بپردازند و از پروژه سازی‌های نمایشی علیه معلمان دست بکشند و خیال باطلِ سرکوب فعالیت‌های صنفی را از سر بیرون کنند و بدانند که:
گیرم که بر سر این‌باغ بنشسته در کمین پرنده‌اید
پرواز را علامت ممنوع می‌زنید
با جوجه‌های نشسته در آشیانه چه می‌کنید؟
گیرم که می‌کشید
گیرم که می‌برید
گیرم که می‌زنید
با رویش ناگزیر جوانه‌ها چه می‌کنید؟!…
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

رضا شهابی بازداشت شد
بنابر خبر منتشرشده روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت رضا شهابی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی‌اش بازداشت شده است.

حسن سعیدی بازداشت شد
چهارشنبه شب ۲۸ اردیبهشت حدود ساعت ۱۰ شب ۹ تن از ماموران وزارت اطلاعات از طریق پشت بام به محل اقامت حسن سعیدی و‌ همسر و ‌پسر کوچکشان‌در خارج از تهران یورش آورده و پس از تفتیش خانه، حسن سعیدی، عضو شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد، را بازداشت کرده و تا ساعت ۱۱ شب پس از بازرسی محل اقامت ایشان و ضبط گوشی همراه آقای سعیدی و‌ تلفن همراه همسر و فرزند ایشان ، این فعال سندیکایی را به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل کردند.

یورش به منزل داوود رضوی
چهار نفر لباس شخصی که از مامورین وزارت اطلاعات بوده اند درساعت یک بامداد ٢٩ اردیبهشت، درحالی که دختر آقای رضوی درمنزل تنها بود با شکستن درب منزل بزور وارد خانه شدند و یکی از آنها درحالی که اسحله بدست داشت، از دختر آقای رضوی که در واقع شوکه شده بود سراغ ایشان را گرفتند و البته حکم ورود به منزل وبازرسی منزل را بصورت سطحی به دختر ایشان نشان دادند و وقتی زهرا رضوی به رفتار مامورین اعتراض کرد و گفت چرا به پدرم ابلاغ نمیکنید تا خودش را معرفی کند گفتند گوشی اش خاموش بوده است. در بازرسی منزل آقای رضوی مقداری لوازم شخصی از قبیل دفاتر و سه عدد گوشی و تلفن همراه دخترش را ضبط کردند.

بازداشت ریحانه انصاری‌نژاد
غروب شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه طی تماس تلفنی با خانواده اعلام کرده است که در بازداشتگاه ۲۰۹ زندان اوین (تحت نظارت وزارت اطلاعات) بسر می‌برد و حال عمومی وی خوب است. این فعال کارگری که حدود ده سال قبل نیز سابقه‌ی چند ماه بازداشت دارد، حدود ساعت ۲ بامداد پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ طی مراجعه ۶ نفر به منزل شخصی‌اش بازداشت شد و تا امروز خبری از نهاد بازداشت‌کننده و مکان نگهداری‌اش در دست نبود. همچنین خانواده ریحانه انصاری‌نژاد همچنان نگران کمردرد و پا درد شدیدش هستند که از عوارض بیماری آرتریت روماتوئید وی است. ریحانه انصاری‌نژاد هیچ جرمی مرتکب نشده و باید فوری و بدون هیچ قید و شرطی آزاد شود.

احضار رادا مردانی به دادسراس اوین
طی ابلاغیه از رادا مردانی خواسته شده از تاریخ هیجدهم اردیبهشت ماه جهت دفاع از اتهام انتسابی که مصداق آن مشخص نیست، با مهلت ده روزه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین مراجعه نماید.

پنجمین جلسه دادگاه اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان خوزستان
در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ راس ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز با ریاست قاضی آقای مهدی شاهین و حضور وکیل آقای مصطفی نیلی در حالی برگزار شد که جمعی از همکاران و فعالان صنفی استان علی کروشاتی، پیروز نامی و فرنگیس نسیم پور را همراهی می کردند. اتهامات وارده بر این سه فعال صنفی به شرح زیر است: “١- فعالیت تبلیغی علیه نظام، ٢- عضویت در گروههای معاند نظام، ٣- اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت داخلی”.

پیمان فرهنگیان برای اجرای حکم راهی زندان شد
پیمان فرهنگیان فعال کارگری روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ بدلیل فشار بر وثیقه گذار و اینکه جهت دادن امضا از رفتن خودداری کرده بود و پس از ۱۳۸‌ روز غیبت، امروز بناچار خود را به زندان ازبرم لاهیجان معرفی نمود.

یورش مأموران اطلاعات سپاه سنندج به منزل گلنار قدیم‌خانی و مظفر صالح‌نیا
صبح سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه مأموران اطلاعات سپاه با مراجعه به منزل مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران اقدام به تفتیش منزل کرده و اعلام نمودند که حکم جلب گلنار قدیم‌خانی همسر مظفر را دارند اما پس از تفتیش و ضبط وسایل شخصی هیچکدام از آنها را با خود نبردند. سپس در تماسی تلفنی گلنار قدیم‌خانی را به اطلاعات سپاه احضار کردند و مورد بازجوئی قرار دادند. گلنار قدیم‌خانی معلم با سابقه مدارس ناحیه یک سنندج است.

احضار صلاح آزادی از اعضای انجمن صنفی معلمان مریوان
طبق این احضاریه به آقای آزادی اعلام گردیده است که ساعت ۱۰ صبح روز یازدهم‌ خردادماه به دادگستری شهرستان مریوان مراجعه نمایند.

جان فاتح مجیدی در خطر است
فاتح مجیدی معلم اخراجی شهرستان بانه که از تاریخ ششم اردیبهشت ١٤٠١ همراه با هفت تن دیگر از کارگران و فعالان کارگری شهر بانه بازداشت شد، امروز هفدهمین روز از اعتصاب غذا را سپری میکند. طبق اخبار واصلە حال ایشان مساعد نیست و به یکی از درمانگاه‌های سنندج انتقال یافت. در صورت وخیم‌تر شدن حال ایشان مسئولین نیروهای سپاه پاسداران و دادگاه قضائی سنندج باید جوابگو باشند.

کیوان صمیمی بازداشت و به زندان سمنان منتقل شد
مصطفی نیلی، وکیل مدافع کیوان صمیمی از بازداشت او خبر داد و در توئیتر خود نوشت که صمیمی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای مقدس برای دریافت نظریه پزشکی قانونی بازداشت و شبانه به زندان سمنان منتقل شده است.
***