مقالات

یادداشتها، سیاوش دانشور

کارگران جانباختگان بدون نام و نشان #متروپل

در جنایت متروپل دهها نفر از کودک تا زن و مرد و کارگر قربانی سودجوئی سرمایه داران شدند. باید تاکید کرد که کمترین تفاوتی بین قربانیان این واقعه وجود ندارد. این باید روشن باشد. اما یادمان نرود که این جامعه سرمایه داری است و با هزار شیوه و از جمله ارزش گذاری کاذب حتی بین قربانیان یک تراژدی تبعیض قائل میشود.

کارگرانی که در برج دوقلوی متروپل کار می کردند، کارگران افغانستانی که اصولا در چنین فجایعی حتی نامشان قید نمیشود،
کارگرانی که از کارخانه های اطراف مرخصی گرفتند و دسته دسته برای کمک به همنوعانشان شتافتند، از جانباختگان بدون نام و نشان جنایت متروپل هستند.

حکومت اسلامی یکی از ضد کارگری ترین رژیم های سیاسی در دنیا است. اجازه ندهیم که مسخره بازی سران عشایر وابسته به رژیم، تلاش حکومت برای تبدیل اعتراض برحق به عزاداری و سینه زنی، و مانور همکاران عبدالباقی مانند شمخانی و رضائی، حقیقت را زیر آوارهای متروپل دفن کند.

کارگران آبادان و امیدیه و خانواده های کارگران جانباخته، کسانی که اخبار دقیق تری دارند، ضروری است اسامی این قهرمانان واقعی مردم را اعلام کنند. حکومتی ها مردم زیر آوار مانده را رها کردند و بجای انجام وظیفه شان، نیروی ضد شورش مستقر و بسوی مردم معترض گلوله شلیک کردند. آنهائی که نجات یافتند جانشان را مدیون این کارگران و مردم داوطلب هستند.

ما جانباختگان مان را در هاله ای از ابهام و توهم خرافی نمی پیچیم و با روش حکومت قاتلین برایشان عزاداری نمی کنیم. ما کارگران و مردم داغدیده، با مشتهای گره کرده و با عزم راسخ علیه بانیان این جنایت و حکومت کثیف اسلامی اعتراض میکنیم.

#جنایت_متروپل

۱ ژوئن ۲۰۲۲

جمع کنید این بساط را مرتجعین!
دوره خان‌خانی و شیوخ گذشته است!
#متروپل
عده ای مرتجع و متوهم و همیشه سازشکار با حکومت اسلامی تحت عنوان «بزرگان و شیوخ و عشایر خوزستان و لرستان» و «دفاع از مردم آبادان» به نیروی انتظامی حکومت میگویند آبادان را ترک کنید تا مشکلی پیش نیاید!!!

شماها که همیشه سپر بلای حکومت و عامل سازش و دستبوس شیوخ و آخوندهای حکومتی بودید، شماها که یک قرن از مردم آبادان و خوزستان و مبارزات شهری و کارگری عقب هستید، بیخود میکنید که به نام مردم این استانها و بویژه کارگران و زنان و مردان آزاداندیش خوزستان و لرستان حرف میزنید! شما عشایر مرتجع و مذهبی و عقب‌مانده چه ربطی به کارگران نفت و فولاد و هفت تپه و جنبش‌های پیشرو دارید؟

دوران خان خانی و ایلیاتی و عشایری و ممالک محروسه گذشته است، اگر خیری ندارید، که ندارید، شر مرسانید و ادای «بزرگان مردم» را درنیارید! مردم صغیر و برده و غلام نیستند که «بزرگان» بخواهند! معامله با حکومت اسلامی ممنوع! جمع کنید این بساط ارتجاعی را!

۳۰ مه ۲۰۲۲

علیه تاکتیک‌های رژیم اسلامی
قاتلین «عزادار»!
#متروپل
مسئول جنایت متروپل حکومت اسلامی است، این مثل روز روشن است. بطریق اولی برای هر کسی روشن است که حکومت اسلامی کمترین ارزشی برای جان شهروندان قائل نیست. سوال اینست هدف از اعلام «عزای عمومی» توسط دولت اسلامی چیست؟ مگر قاتلین میتوانند در سوگ قربانیان خود بنشینند!؟

رژیم از اعلام عزای عمومی در روز یکشنبه دو هدف داشت: اول، تخلیه خشم مردم. دوم، رفع مسئولیت از خود که پیشاپیش با اعلام مرگ عبدالباقی به استقبال آن رفته بود. اما در هر دو مورد شکست خورد؛ نه مردم خبر مرگ عبدالباقی را از نظری دادستان فاسد و جنایتکار قبول کردند و نه اجازه دادند انگل‌های حکومتی بساط روضه خوانی برای جانباختگان ما پهن کنند. این خلع سلاح حکومتی بود که تنها «هنرش» عزاداری است، و وقتی مردم آبادان و اهواز و شهرهای خوزستان روی سرشان ریختند، قاتلین «عزادار» با زبان گلوله و سرکوب به مردم داغدار پاسخ دادند.

هیچ کلامی التیام دهنده غم و درد سنگین کسانی نیست که عزیزی را بخاطر سودجوئی عده ای دزد و فاسد از دست داده اند. قلب دهها میلیون مردم شریف با قربانیان و بازماندگان جنایت متروپل است. نکته مهم اینست که ما هیچ فصل مشترکی با جنایتکاران نداریم. قرار نیست از ما بکشند و خودشان برایمان مراسم عزا بگیرند. قرار نیست با زبان و ادبیات جنایت بر علیه جنایت مویه کنیم. قاتلین خونخوار و دکانداران دین نباید روی جنازه عزیزان ما عوامفریبانه مانور بدهند.

ما باید به شیوه و روشهائی که شایسته جنبش اعتراضی و آزادیخواهانه ماست، عزیزانمان را بدرقه کنیم. ما با امواج همبستگی انسانی زخم‌هایمان را التیام می‌دهیم. نباید اجازه دهیم که بخشهای مختلف ارتجاع سیاسی میداندار شوند. ما عزاداری قاتلین را قبول نداریم و با روشهای جنایتکاران اسلامی در سوگ عزیزانمان نمی‌نشینیم. ما موظفیم از فرهنگ و سنت و مذهب قاتلین فاصله بگیریم. بیش از چهار دهه است با عزاداری جامعه را اسیر کرده‌اند. دیگر بس است!

ما فریاد میزنیم، می‌جنگیم، جنایتکاران را افشا و تجار دین را از محیط زندگی‌مان بیرون می‌کنیم. علیه تاکتیکهای ارتجاعی و مزورانه رژیم اسلامی آگاهانه بایستیم. یک مبارزه انقلابی و یک آینده بهتر با روشهای منسوخ و ارتجاعی محقق نمی‌شود. یاد عزیز جانباختگان جنایت متروپل گرامی است! یاد عزیز کارگران و مردم داوطلبی که به یاری همنوعانشان آمدند و برای نجان جان دیگران جانشان را فدا کردند برای همیشه در قلب ماست! اینها قهرمانان ما هستند و نه دکانداران دین و شیوخ مرتجع!

۳۰ مه ۲۰۲۲
***