مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی کارگران گروه ملی فولاد اهواز

«علیه ظلم و بیداد می‌جنگیم می‌جنگیم»! چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱، تجمع تعدادی از کارگران فولاد اهواز برای پنجمین روز متوالی – مقابل استانداری خوزستان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان برگزار شد. خواسته‌های کارگران فولاد که در اعتراض به اخراج کارگران و رفع فشارهای امنیتی نیروهای حراست دست به تجمع زده‌اند از این قرار است: «بازگشت همکاران اخراجی‌شان بر سر کار»، «راه اندازی خطوط تولید»، «باز کردن کارت تردد همکاران»، «پرداخت حق بدی آب و هوا» و «اجرای طرح طبقه‌بندی».

اعتراض کارگران نیروگاه تبریز به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی
. کارگران و کارکنان نیروگاه برق حرارتی تبریز به‌ عنوان نیروهای شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی امروز به شیوه اجرای طرح طبقه‌بندی که موجب کاهش حقوق پرسنل (در حدود دو میلیون تومان) شده است، اعتراض کردند. اعضای انجمن صنفی کارگران این شرکت از ماه‌های گذشته تا روزهای اخیر پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی از اداره کل کار استان آذربایجان شرقی و اداره کار تبریز بوده‌اند. کارگران این مجموعه نیروگاهی حرارتی اظهار می‌کنند که مدیرعامل شرکت برای پاسخگویی در میان آنها تاکنون حضور نیافته است.

تجمع اعتراضی نگهبانان چاه‌های نفتی اهواز
جمعی از کارگران نگهبانان چاه ها و نیروهای دستورکاری تاسیسات شرکت نفت و گاز کارون بویژه در روستاهای بخش غزانیه اهواز، روز دوشنبه سوم مرداد ۱۴۰۱ در اعتراض به عدم تغییر وضعیت به قراردادی (قانون اداره کار) و محرومیت از برخی حقوق و مزایای قانونی مقابل ستاد مدیریت شرکت مناطق نفت خیز جنوب تجمع و خواهان رسیدگی مسئولان مربوطه به مطالبات خود شدند. این کارگران خواهان ثبت قراردادهای خود در قالب سامانه ساپنا در راستای تامین امنیت شغلی و برخورداری از مزایای مصوب هستند.

اعتراض کارگران تولی پرس قزوین به پرداخت بیمه بیکاری به‌جای حقوق
به گفته کارگران تولی پرس، این شرکت از اسفند سال گذشته درگیر مشکل پرداخت معوقات حقوقی کارگران بوده است. تعدادی از پرسنل و کارگران شرکت تولی پرس قزوین در مقابل استانداری قزوین به تداوم روند معوقات حقوقی و خطر بیکاری برای کارگران این شرکت اعتراض کردند. به گفته یکی از کارگران؛ از اسفند سال گذشته این شرکت به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هولدینگ داروگر درگیر مشکلات اقتصادی بوده و از آن تاریخ کارگران معوقات پرداختی و حقوقی دارند که هنوز وصول نشده است. ضمن اینکه پیش از این کارگران در محوطه شرکت چندین بار اقدام به اجتماع اعتراضی پیرامون وضعیت حقوقی خود کرده بودند.

کمپین کارگران پیمانکاری پارس جنوبی/ منتظر تصویبِ طرح ساماندهی هستیم
کارگران پیمانکاری سکوهای پارس جنوبی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. این کارگران در کمپینی خطاب به رسانه‌ها و مسئولان نوشته‌اند: «ما جمعی از کارگران پیمانکاری شرکت نفت و گاز پارس جنوبی خواهان اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل هستیم؛ پس از گذشت دو سال از اعلام موضوع طرح طبقه بندی هنوز هیچ وعده‌ای برای اصلاح آن عملی نشده؛ انگیزه کاری ما تضعیف و پیش خانواده‌ها با این حقوق ناکافی شرمنده هستیم… کار زیاد و گرمای شدید در محروم ‌ترین نقطه،‌ حقوق کم و عدم اجرای صحیح طرح طبقه بندی باعث بروز مشکلات معیشتی بسیار برای ما شده است…».

تجمع اعتراضی مجدد کارکنان مخابرات منطقه یزد
کارکنان مخابرات منطقه یزد در ادامه تجمع‌های اعتراضی و سه تجمع تیرماه خود، صبح روز یکشنبه دوم مرداد ۱۴۰۱ دست از کار کشیدند و با تجمع در ساختمان مرکزی مخابرات این استان خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود شامل حق جذب، پاداش بهره‌وری و … شدند. این کارکنان معترض همچنین با توجه به گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۱ خواستار صدور حکم افزایش حقوق و رفع مشکلات و اختلال‌های خدمات بیمه تکمیلی و پرداخت هزینه‌های درمانی و بیمارستانی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارگران برق منطقه‌ای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد
کارگران برق منطقه‌ای خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به وضعیت حقوق و مزایای خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

تجمع کارگران شهرداری نیشابور در اعتراض به عدم پرداخت به مطالباتشان
کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری نیشابور؛ روز سه‌شنبه ۴ مردادماه به محقق نشدن وعده‌های مسئولان برای وصول مطالبات‌شان مقابل ساختمان شهرداری نیشابور اعتراض کردند. آن‌ها مدعی‌اند برخلاف وعده‌ای که مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر نیشابور به آن‌ها داده بودند، هنوز هیچکدام از مطالبات آن‌ها محقق نشده است.

اعتراض کارگران مادیران نسبت به حقوق پایین
کارگران شرکت مادیران واقع در شهرک صنعتی هشتگرد نسبت به سطح پایین حقوق، ساعت کاری طولانی و کاهش مزایا و دیگرمشکلاتشان اعتراض کردند.

تجمع اعتراضی دانشجویان پزشکی بهشتی
بنابر اخبار منتشرشده، تاکنون مسئولی در میان دانشجویان و کارورزان پزشکی معترض حاضر نشده است. این تجمع به دنبال سکوت مسئولین و انفعال ایشان پس از ۹ روز اعتصاب اینترن های پزشکی رخ داده است.

تداوم اعتصاب غذای حسن سعیدی و بی خبری از سلامت جسمانی شهابی
روز پنجم مرداد ماه سی و پنج روز از اعتصاب غذای حسن سعیدی در بند ۲۰۹ زندان اوین می گذرد و این فعال سندیکایی همچنان در اعتصاب غذا میباشد و شرایط جسمانی خوبی ندارد. رضا شهابی پایان اعتصاب غذا یش را در چهل دومین روز، سوم مرداد ماه در ملاقات حضوری در حالی به خانواده اش اعلام کرد که اوضاع جسمانی اش بشدت وخیم بوده و بعد از پایان اعتصاب غذایش تا کنون هیچ تماس تلفنی نداشته است. با توجه به شرایط بسیار بد جسمانی ایشان، نگرانی ها در مورد سلامت رضا شهابی کارگر زندانی بیشتر شده است.

ملاقات سمانه عابدینی با جعفرابراهیمی
خانم سمانه عابدینی همسر جعفر ابراهیمی بدنبال پیگیری مستمر روز دوشنبه سوم مرداد در حیاط زندان اویت با همسرش ملاقات کرد. روحیه و وضعیت جسمی این فعال صنفی معلمان خوب توصیف شده است. جعفر ابراهیمی در این ملاقات گفته که سه چهار روزی هست که از انفرادی به اتاق های چند نفره زندان اوین منتقل شده است.

ملاقات خدیجه پاک‌ضمیر با محمدحبیبی
خانم خدیجه پاک ضمیر روز دوشنبه سوم مرداد ملاقات کوتاهی با همسرش محمد حبیبی در حیاط زندان اوین داشت . محمد حبیبی در این ملاقات به انتقال از انفرادی بند ۲۴۰ به انفرادی بند ۲۰۹ و سپس به سلول چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین اشاره کرده است. محمد حبببی به همراه جعفر ابراهیمی و رسول بداقی صبح۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ یک روز قبل از تجمع روز معلم در تهران بازداشت شده است. اسکندر لطفی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، همچنان در زندان اوین در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. لازم به یادآوری است که قرار بازداشت این فعالان صنفی بعد از سه بار تمدید ۳۰ روزه، روز دوشنبه، دهم مرداد ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید.

ریبوارعبدالهی، فعال کارگری به دو سال حبس تعلیقی محکوم شد
ریبوارعبدالهی، فعال کارگری اهل سنندج،‌ به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است. شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج علیه او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» این حکم را صادر کرد. عبدالهی به «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در حزب کومله نیز متهم شده بود که از این اتهام تبرئه شد. ریبوارعبدالهی را ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ هنگام خروج از خانه‌اش بازداشت کردند. او ۱۸ اسفند گذشته با وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

برگزاری جلسه بازپرسی گلنار قدیم‌خانی، هاوژین لطیفی و آرمین شریفه
بنابە گزارشاتی کە در شبکە های اجتماعی منتشر شدە است: روز چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱، گلنار قدیم‌خانی از معلمان سنندج، آرمین شریفه فعال کارگری و همسر وی هاوژین لطیفی که توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای سنندج برای اخذ آخرین دفاعیات احضار شده بودند مورد بازپرسی قرار گرفتند. اتهام انتسابی به هر سه نفر آنها “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود. در این جلسه بازپرسی برای گلنار قدیم‌خانی وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین شد که با تودیع وثیقه بطور موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد. گلنار قدیم‌خانی از معلمان باسابقه سنندج و همسر مظفر صالح‌نیا از اعضای هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است که روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه با یورش مأموران اطلاعات سپاه به منزل ایشان و تفتیش و ضبط وسایل شخصی، وی را به اطلاعات احضار کردند. گلنار قدیم‌خانی پس از حضور در اطلاعات سپاه و چند ساعت بازجویی همان روز آزاد شد. آرمین شریفه و هاوژین لطیفی نیز روز ۳۱ اردیبهشت پس از مراجعه مأموران اطلاعات سپاه به منزل‌شان و تفتیش و ضبط وسایل شخصی آنها را بازداشت کرده و پس از چند ساعت بازجویی آزاد کرده بودند.