مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتراض کارگران رسمی صنعت نفت
روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱، بخشی از کارگران رسمی شاغل در صنعت نفت به صورت هماهنگ در مراکز کاری با در دست گرفتن پلاکارد و کاغذ نوشته‌هایی نسبت به عدم تحقق مطالبات‌شان دست به اعتراض زدند. کارگران رسمی نفت نسبت به مشکلات معیشتی و دستمزدهای ناکافی و عدم اجرای قوانین مصوب و ساعات کاری غیرعادلانه و مالیات‌ زیاد اعتراض دارند و خواهان اجرای کامل ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات کارگران رسمی وزارت نفت هستند. اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف کارگران وزارت نفت، کارگران بخش عملیات وزارت نفت را از چهارچوب قانون خدمات مدیریت کشوری مستثنی می‌کند. همچنین کارگران رسمی ضمن خواسته اجرای فوری این قانون، خواستار پرداخت کل حقوق معوقه ناشی از اجرای ماده ۱۰ از سال ۱۳۹۳ تاکنون هستند.

وضعیت فاجعه بار کارگران پالایشگاه آبادان
روز شنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱، پنج کارگر پالایشگاه آبادان از شدت گرما راهی بیمارستان شدند. در گرمای بالای ۵۰ درجه در پالایشگاه شهر آبادان که فاقد حداقل های ایمنی کار برای کارگران می‌باشد، کارگران یکی پس از دیگری از شدت گرما، از حال رفته و روانه بیمارستان شدند. در حالی که اکثر این کارگران در شرایط نامناسب آب و هوایی، با دستمزد پایین و عدم امنیت شغلی مشغول به کار هستند و بارها در خصوص این معضلات اعتراض کرده‌اند، تاکنون مسئولان پاسخ شفافی به مطالبات شغلی و معیشتی پرسنل صنایع نفت و گاز ارائه نداده‌اند. علیرغم اینکه دمای هوای آبادان هم اکنون بیش از ۵۰ درجه بوده و این دما در محوطه‌های کارگاهی به حدود ۶۰ درجه می‌رسد، اما کارگران شرکت IGC فاز دو پالایشگاه آبادان با کمترین امکانات مجبور به کار کردن در روز تعطیل هستند! حتی در روز “تاسوعا و عاشورا” که در تقویم روز تعطیل رسمی است، کارفرما کە تحت حمایت دولت است کارگران را مجبور بە کار کردن بدون امکانات و حتی داشتن آب خنک، کردە است.

کارگران پروژه‌ای شرکت آرام‌ پارس دست به اعتصاب زدند
روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱، کارگران پروژه‌ای شرکت آرام پارس شاغل در پتروشیمی هنگام در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد خردادماه اعتصاب کرده و در محوطه کارگاه دست به تجمع زدند.

کارگران پایپینگ نیروگاه برق فردوسی مشهد دست به اعتصاب زدند
روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱، کارگران پایپینگ‌ پیمانکاری رحیمی شاغل در پروژه‌ی نیروگاه برق فردوسی مشهد در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد خردادماه اعتصاب کرده و در مقابل درب نیروگاه دست به تجمع زدند.

نارضایتی کارگران آبفای اهواز از بی عملی مسئولان
سالهاست کارگران آب و فاضلاب اهواز پیگیر خروج پیمانکاران تامین نیرو از شرکت آب و فاضلاب شهری اهواز هستند اما تاکنون مسئولان هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفته‌اند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر می‌کند. کارگران شرکتی آبفای اهواز در واحد آبرسانی و انشعابات برخلاف نیروی کار رسمی و قرارداد مستقیم مجموعه آب و فاضلاب دچار مشکلاتی مانند شیفت‌های اجباری هستند و از مزایایی مانند اضافه‌کاری، پاداش و کارانه و سایر خدمات عرفی محروم هستند. با وجود اینکه مطالبات کارگران رسمی و قرارداد مستقیم تقریبا به‌روز است اما در مورد کارگران پیمانی اینطور نیست و آن‌ها حداقل‌های مزدی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

حقوق کارگران سبلان پارچه پرداخت نمی شود
علیرغم اینکه کارخانه «سبلان پارچه» در زمینه فروش محصولات خود هیچ مشکلی ندارد، ولی کارگران دست‌کم دو ماه مزد معوقه از کارفرمای خود طلبکارند. مجموعه سبلان پارچه از چند بخش تولیدی (پوشاک، تخت بافی، گردبافی…) تشکیل شده است. چند روز است کارخانه به دلیل تغییرات مدیریتی و انبارگردانی موقتا تعطیل شده و قرار است بعد از تعطیلات ماه محرم دوباره فعالیت خود را با حضور کارگران از سر بگیرد. در کارخانه «سبلان پارچه» که در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل فعالیت دارد، حدود هزار و ۲۰۰ کارگر مشغول کارند که دو ماه مزد معوقه و چندین ماه حق بیمه از کارفرمای خود طلبکارند.

تجمع اعتراضی کارگران اپراتورهای شرکت توزیع برق آذربایجان
روز شنبه پانزدهم مردادماه پرسنل و کارگران اپراتورهای شرکت توزیع برق آذربایجان مقابل ساختمان این شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند. اپراتورهای این شرکت به عدم افزایش حقوق‌شان با وجود گذشت ۵ ماه از سال جدید اعتراض داشتند. لازم به ذکر است که کارگران اپراتورهای برق منطقه‌ای در چند استان دیگر کشور نیز از جمله هرمزگان، خوزستان و آذربایجان، مقابل اداره برق منطقه‌ای این استان‌ها تجمع اعتراضی برگزارکردند.

نارضایتی کارگران نگهبان قطار شهری اهواز از پرداخت حقوق
آنها می‌گویند: حدود ۱۱۳ کارگر شاغل در بخش حراست پروژه تعطیل شده قطار شهری اهواز هستیم که پیمانکار هر چند ماه یکبار بخشی از حقوق یکساله ما کارگران را پرداخت می‌کند و این موضوع مشکلات زیادی را برای ما به عنوان حداقل‌بگیر بوجود آورده است. آن‌ها با بیان اینکه رویه پرداخت حقوق، کارگران قطار شهری اهواز را به تنگنا کشانده است، افزودند: متاسفانه هریک از ما کارگران نگهبان براساس سوابق کار مبالغی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون از کارفرما طلبکاریم. این درحالی‌ست که چندین سال است علارغم داشتن طلب مالی از شرکت برای تامین حداقل مایحتاج روزانه خانواده‌های خود دچار مشکل شده‌ایم. این کارگران با بیان اینکه فعالیت پروژه ساخت قطار شهری اهواز، از ماه‌های پایانی سال ۹۷ متوقف شده و تاکنون ۵۰۰ کارگر بیکار شده‌اند، مدعی شدند: در حال حاضر فقط ما ۱۱۳ کارگر نگهبان به همراه سه کارگر تاسیساتی در این واحد با یکسال معوقات مزدی باقی مانده‌ایم که وضعیت شغلی‌مان مشخص نیست. کارگران نگهبان پروژه قطار شهری اهواز، درباره سایر مطالبات صنفی خود گفتند: از دیگر مطالبات صنفی کارگران نگهبان متروی اهواز نداشتن قرارداد کار و حق مرخصی، پرداخت نشدن هزینه رفت و آمد، ناهار و عیدی مربوط به سال ۱۴۰۰ است. آن‌ها با اشاره به مشکلات خود گفتند: در ماه‌های گذشته برای پیگیری وضعیت معلق پروژه قطار شهری اهواز و کارگران مکاتباتی با مسئولان انجام داده‌ایم اما به نتیجه‌ نرسیده‌ایم.

اعتصاب کامیونداران استان کرمانشاه
روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ کامیونداران استان کرمانشاه به نشانه اعتراض به افزایش قیمت سوخت و قطعات یدکی کامیون مقابل ساختمان استانداری دست به اعتصاب زده‌اند. اعتصاب کامیونداران با ایجاد راهبندان همراه شد.

اعتراض رانندگان گمرک بازرگان
ظهر پنجشنبه ۲۰ مرداد، صدها کامیون حاضر در گمرک بازرگان در اعتراض به قطعی‌‌های متعدد سیستم الکترونیکی گمرک و بی‌تدبیری و بی‌مدیریتی مسئولان گمرک دست به اعتراض زده‌اند. این رانندگان امیدوارند با بوق‌های ممتد کامیون‌های خود صدای اعتراضشان را به گوش مسئولین برسانند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان «ایران ایر»
روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه بازنشستگان هواپیمایی ایران ایر (هما) نسبت به‌ عدم وصول مطالبات حقوقی و قانونی خود اعتراض کرده و مقابل صندوق بازنشستگی هما تجمع برگزار کردند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی
با گذشت حدود ٥ ماه از سال و تخلف و سنگ اندازی دولت در مسیر اجرای افرایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی، بازنشستگان اعتراضات خود به تعلل و سکوت عامدانه دولت در اجرای افزایش حقوقشان را همچنان ادامه میدهند. بنا بە گزارشاتی کە بدست ما رسیدە است، اجتماعات بازنشستگان تامین اجتماعی روز سە شنبە ١٨ مرداد در تهران، شوش هفت تپە، دزفول، شوشتر، اهواز، اراک و اصفهان برگزار گردید. در ادامە روز چهارشنبه ۱۹ مرداد، تجمع بازنشستگان کرمانشاه، در ابتدا میکروفن، توسط نیروهای امنیتی ضبط شد و در پایان تجمع نیز چهار نفر از بازنشستگان کرمانشاه به نامهای خانم محمدی و آقایان محمد کرجی و شاهپور زنگنه و متعاقب آن یکی دیگر از همکاران بازنشسته بنام فریدون جعفرنژاد بازداشت شدند که با پیگیری منسجم همکاران، تمامی بازداشت شدگان تا ساعت ۸ شب آزاد شدند. همچنین تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی روز چهارشنبە در شهرهای دیگر مانند اهواز، بابل، اراک، خرم آباد، کرمان، رشت شوش و ایران ایر برگزار گردید.

باز هم سوانح کاری جان یک کارگر را گرفت
یک کارگر جوان اهل مهاباد با هویت رحمت سلیمانی ۳۶ ساله در حین کار در نقده و در اثر سوانح کاری جانباخت. رحمت سلیمانی روز شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ در حین جوشکاری و به دلیل سقوط از سقف فلزی شرکت صنعتی خلیفلیان نقده جانش را از دست داده است. ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار کمترین اقدامات را انجام داده و در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده است.

کشته شدن یک کولبر در مرز بانه
روز یکشنبه ۱٦ مرداد یک کولبر با هویت “هه‌ژار فرجی” ٢٨ ساله و اهل روستای “زربنه”، ساکن روستای “شیخ السلام” بانە بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی مستقر در مرز سارداب این شهر کشته شده است.

ضرب و شتم یک کولبر در نوارمرزی نودشه
روزیکشنبه ۱۶ مردادماه ۱٤٠١، نیروهای هنگ‌مرزی مستقر در ایست بازرسی پاسگاه ملندو مرز نودشه یک کولبر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. نیروهای هنگ‌مرزی این کولبر را بخاطر حمل دو گالن بیست لیتر بنزین مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

خودکشی یکی دیگر از کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام
با خودکشی علی‌محمد کریمی یکی دیگر از کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی ایلام، طی کمتر از ۲۴ ساعت دو کارگر اخراجی این شرکت به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داده‌اند. ظهر روز دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱، علی‌محمد کریمی اهل شهر چوار از توابع ایلام و یکی از کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی ایلام با استفاده از اسلحه به زندگی خود پایان داد. روز یکشنبه نیز محمد منصوری ٣٢ ساله یکی دیگر از کارگران اخراجی شرکت پتروشیمی ایلام خود را حلق آویز و به زندگی خود پایان داده بود. این دو کارگر که به دلیل مشکلات معیشتی اقدام به خودکشی کرده‌اند از کارگران روزمزد پتروشیمی چوار بوده‌اند که چند ماه پیش و پس از چندین سال کارکردن توسط مسئولین پتروشیمی چوار اخراج شده‌اند. گفتنی است که این دو کارگر هر دو متاهل بوده‌اند.

مادران دادخواه
مادر امین کرکی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری دی ۹۶ در دزفول که پس از مدتی جسدش با آثار شکنجه پیدا شد، می‌گوید ۲۰ نيروی امنیتی مسلح به خانه‌اش یورش برده، خودش و دخترش را کتک زده‌ و آنها را با سلاح تهدید کرده‌اند و همچنین دو پسرش، سیروس و کامین کرکی را بازداشت کرده‌اند. وی از مردم استمداد می طلبد تا پسرانش را نکشته‌اند به وی یاری برسانند.

کامیار فکور، روزنامه‌نگار و فعال کارگری به سه سال زندان محکوم شد
شعبه ۲۶ بیدادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، کامیار فکور را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرده است و در صورت تایید حکم در مرحله تجدیدنظر با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی دو سال زندان برای او قابل اجرا خواهد بود. بر اساس حکم صادر شده، این فعال کارگری به اتهام نشر اکاذیب به ۲ سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال زندان محکوم شده است.
***