مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران
شورای هماهنگی طی بیانیه ای در اعتراض به سرکوب گسترده اعتراضات مردم، پادگانی شدن برخی مدارس و دستگیری دانش آموزان و دانشجویان و معترضان خیابانی و دعوت از معلمان و دانش آموزان به تعطیلی مدارس در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر از جمله نوشت:

“شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت شدید سرکوب حکومتی علیه مردم بی دفاع در اعتراض به وضعیت حاکم به ویژه پادگانی شدن برخی مدارس، دستگیری و زندانی کردن دانش آموزان، دانشجویان و مردم در تجمعات مسالمت آمیز اخیر، از همه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و دانش آموزان می خواهد تا در اعتراض به رفتار نادرست و خشن حاکمیت و همراهی با مظلومان به پاخاسته در کنار آنان قرار گیرند و نیز از معلمان و دانش آموزان درخواست دارد در روزهای دوشنبه ۴ مهر و چهارشنبه ۶ مهر از رفتن به کلاس های درس در سراسر کشور خودداری نمایند. شورای هماهنگی همچنین از تمامی معلمان شاغل و بازنشسته، پیشکسوتان و بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی، سندیکاهای کارگری، ورزشکاران و هنرمندان و همه ی افراد مرجع و اثر گذار و مورد وثوق جامعه تقاضا دارد که در این روزهای سخت و البته امید انگیز، در کنار دانش آموزان و دانشجویان و مردم حق طلب قرار گیرند.”

همراهی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با اعتصابات سراسری
دانشجویان کشور در دانشگاه های کشور، کلاس های مجازی را تحریم نمودند. تشکل شورای صنفی دانشگاه های کشور طی بیانیه ای در اعتراض به بازداشت گسترده و فراگیر دانشجویان، از دانشجویان دعوت نمودند ضمن خودداری از رفتن به کلاسهای درس، به اعتصاب غذا در خوابگاه های دانشگاهی ملحق شوند .شورای های صنفی دانشگاه های کشور و دانشجویان دانشگاه بصورت جمعی با صدور بیانه های جداگانه از فراخوان شورای صنفی دانشگاه های کشور اعلام حمایت نمودند. جمله شورای صنفی دانشگاه سهند، جمعی از دانشجویان بوعلی همدان، چمران اهواز، علوم توانبخشی تهران، الزهراء، خواجه نصیر، دانشگاه هنر، دانشگاه سوره، خوارزمی، دانشگاه تهران، علامه، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده دندانپزشکی تبریز، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه آزاد کرج، علوم پزشکی شیراز، دانشگاه آزاد رشت، دانشگاه حکیم سبزواری.

دانشجویان در بیانیه های مختلف اعلام کردند که هر گونه کلاس درس مجازی را تا اطلاع ثانوی تحریم کرده و از شرکت در کلاس های مجازی خود داری می کنند. همینطور از اساتید و کارکنان دانشگاه دعوت به تعطیلی کلاسها، پیوستن به اعتصاب و اعتراض دانشگاهیان و خواستار اعلام موضع رسمی آنها شدند.

اعتصاب اساتید دانشگاه ها
در پی گسترش اعتراضات سراسری در ایران، شماری از اساتید دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به بازداشت دانشجویان، دست به اعتصاب زدند. دکتر شهرام خزایی، سهراب راهوار، علی قاضی زاده، مهرزاد پورمحمد نامور، علیرضا معززی تهرانی، زهرا کاوهوش و علی شریفی زارچی هفت تن از اساتید دانشگاه صنعتی شریف هستند که ضمن تاکید بر اینکه «تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت شده کلاس های درس را برگزار نخواهند کرد»، اعتصاب خود را اعلام کردند.

بیانیه جمعی از معلمان استان‌های البرز، تهران و فارس
در این بیانیه معلمان ضمن افشای سیاستهای رژیم و حمایت از معترضین در سراسر کشور از جمله اعلام کردند: “… کشتار دانش‌آموزان و دانشجویان در خیابان‌های ایران را به ‌شدت محکوم کرده و اعلام می‌کنیم؛ تمامی راه‌های مسالحه با حاکمیت به بن‌بست رسیده، زیرا تاریخ معاصر ما در چهل و اندی سال گذشته نشان می‌دهد؛ نظام حاکم جز سرکوب، زبانی برای پاسخ به مطالبات مردم به‌کار نگرفته است. بنابراین با گفتن «نه» قاطع به ساختار سیاسی موجود، از والدین و تمامی همکاران می‌خواهیم: … ضمن حمایت از فرزندانمان، با مطالبه‌ی آزادی بی‌قید و شرط معترضین، بر پروژه‌ی پرونده‌سازی‌های امنیتی خط بطلان بکشیم. به‌دلیل اختلال در اینترنت و فقدان رسانه‌ی آزاد انتشار اخبار اعتراضات در فضای مجازی را در راستای حضور در خیابان تقویت و اعتصابات را به‌عنوان اهرم فشار بر حکومت و بازوی مقاومت جنبش آزادی‌خواهی ایرانیان جدی بگیریم. امید که استمرار «اتحاد ما در خیابان» نه ‌تنها حاکمیت فعلی را نفس‌بر کند، بلکه پاسخ روشنی به «کرکس سلطنت‌طلبی» باشد که می‌خواهد از جنازه‌ی نظم موجود، مائده‌ای برای سفره‌ی آتی خود ببرد”.
مهرماه ۱۴۰۱

بیانیه سراسری دانش آموران پیشرو
مقنعه اجباری از سر برمیداریم
ما دانش آموزان دختر مقطع متوسط در اعتراض به حجاب اجباری و بازداشت غیر قانونی دانش آموزان در اعتراضات مدنی چند روز اخیر، از روز دوشنبه ۴ مهرماه، جهت اعتراض مقنعه خود را از سر برداشته و همه باهم شعار خواهیم داد: نه روسری نه تو سری / آزادی و برابری – زن، زندگی، آزادی – دانش آموز زندانی آزاد باید گردد! دانش آموزان پسرمی توانند با سر دادن همین شعارها ما را حمایت کنند. زمان: از دوشنبه چهارم مهر، مکان: تمام مدارس متوسطه کشور

رضا شهابی، رسول بداقی و جعفر ابراهیمی به علت خودداری از پوشیدن لباس زندان از اعزامشان به دادگاه جلوگیری شد
سندیکای کارگران واحد خبر داد که روز چهارم مهر رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و رسول بداقی و جعفر ابراهیمی از اعضای کانون های صنفی معلمان در استان تهران و نیز شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، را جهت تعیین وقت شعبه برای دادگاه احضار کردند که آنها از پوشیدن لباس زندانی جهت اعزام به دادگاه خوداری کردند و به همین جهت مسئولین زندان از اعزامشان به دادگاه جلوگیری بعمل آوردند. اینک پنج ماه از بازداشت این فعالین کارگری و معلمان و نیز بازداشت حسن سعیدی، از فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد، محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، و نیز کیوان مهتدی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران میگذرد و از آزادی آنها حتی به صورت مشروط جلوگیری کرده اند. اطلاعیه سندیکای شرکت واحد تاکید کرده که حال جسمانی آقایان رضا شهابی و جعفر ابراهیمی وخیم میباشد و نیاز فوری به درمان در بیمارستان خارج از زندان دارند که تاکنون مقامات امنیتی و قضایی با رسیدگی پزشکی در خارج از زندان علیرغم وخامت جسمانی آنها و تاکید پزشکان خوداری کرده اند.

بازداشتهای گسترده در پاسخ به اعتراضات مردمی
شهریار شمس دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد تهران شمال و فعال دانشجویی به طرز وحشیانه‌ای توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بنا به اخبار رسیده جهت فشار و اجبار وی بر بازداشت، ابتدا خواهر ایشان را در بیرون ساختمان خانه بازداشت و ضابطین مرد وی را مورد ضرب و شتم شدید قرار دادند، به طوریکه بینی وی شکسته و بر اثر ضربات بسیار بی‌هوش‌شد. در ادامه با بازداشت و بیرون آوردن شهریار شمس، خواهرش آزاد و وی به مکانی نامعلوم منتقل گردید.

حوالی ساعت ۳ بعدازظهر روز پنج شنبه دهها نفر از نیروهای امنیتی که خود را ماموران وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند با هجوم به منزل سهند مرتضوی، او را به همراه ۵ دانشجوی دیگر بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند. ماموران وزارت اطلاعات به رغم اینکه فقط حکم بازداشت سهند مرتضوی و مجید امام وردی را داشتند چهار دانشجوی دیگر را نیز که در منزل او بودند بازداشت و با زدن دستبند به دستان خانم فرخ قادری مادر سهند، قصد بازداشت وی را نیز داشتند که در آخرین لحظه از بازداشت او منصرف شدند. سهند مرتضوی و مجید امام وردی و چهار دانشجوی دیگر همگی دانشجویان دانشگاه تهران بودند. در این یورش، منزل سهند مرتضوی به مدت دو ساعت مورد تفتیش قرار گرفت و همه گوشی‌های حاضرین در آنجا منجمله فرح قادری مادر سهند، توسط ماموران امنیتی ضبط شد.

گلرخ ایرایی بازداشت شد
گلرخ ایرایی زندانی سیاسی سابق، دوشنبه چهارم مهرماه توسط نیروهای امنیتی در خانه‌اش در تهران بازداشت شد.

مأموران امنیتی هانیه دائمی و حسین فاتحی را بازداشت کردند
آتنا دائمی، زندانی سیاسی پیشین در حساب توئیتر خود خبر داد که صبح جمعه اول مهر نیروهای امنیتی با حمله به منزل خواهرش، هانیه دائمی و همسر او حسین فاتحی را بازداشت کرده‌اند.

سجاد رمضان زاده بازداشت شد
عصر روز جمعه اول مهرماه، سجاد رمضان‌زاده جوان ۲۳ ساله و برادر رضا رمضان‌زاده از فعالین و زندانی آبان ۹۸ هنگام برگشتن از سر کار حوالی خیابان سعدی تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

بازداشت مائده دلبری
مائده دلبری، دانشجوی دانشگاه الزهرا، پس از احضار تلفنی و حضور داوطلبانه در اداره پیگیری وزارت اطلاعات، توسط مأموران اطلاعات بازداشت شد.

بازداشت محمد سیامک نیا فیلم ساز و فعال اجتماعی
محمد سیامک ‌نیا فعّال اجتماعی، مستند ساز و کارگردان اهل تبریز ظهر روز شنبه ۲ مهر مقابل محل کار خود در تبریز توسّط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ریزان احمدی فعال حقوق زنان در سنندج بازداشت شد
ریزان احمدی شاعر، مترجم و از فعالین حقوق زنان شب سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه حین بازگشت از محل کار به منزل توسط نهادهای امنیتی ربوده شده و تاکنون اطلاع دقیقی از محل نگهداری وی در دست نیست.

بازداشت کرم الله سلیمانی
کرم‌الله سلیمانی دانش‌آموخته و فعال دانشجویی سابق دانشگاه کاشان، روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی در گچساران بازداشت شده است. وی رمان‌نویس، کارگردان و نمایش‌نویس تئاتر است.

محمد ولیزاده در ارومیه بازداشت شد
محمد ولیزاده، جوان ۲۲ ساله اهل بوکان و دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه ارومیه، روز دوشنبه ۲۸ شهریور۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده است.

از دیگر دانشجویان بازداشتی:
بنفشه کمالی دانش‌آموخته ادبیات فارسی دانشگاه یزد، مبینا محمدی دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه تهران، مجید ماموردی دانشجوی حقوق دانشگاه تهران و دارنده مدال طلای المپیاد ادبی، رامتین موثق دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی، نگین آرامش دانشجوی دانشگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آذین سعیدی ‌نسب دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، وحید فراهانی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم،
هومن محمدی‌زاده فعال صنفی و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه چمران، مهسا عبدالله‌زاده دانشجوی دانشگاه تهران، امین توحیدی، شاهو بایزیدی و مهرداد ارندان دانشجویان دانشگاه علامه، خبات ویسی دانشجوی رشته زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور مریوان، مائده جمال‌لیوانی دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه نوشیروانی بابل، ماهان گچپزان عیدگاهی دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران، ریحانه معروف دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، شیوا موسی‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه هنر تهران.

جانباختن صمد برگی نیا
صمد برگی نیا از مجروحان اعتراضات سراسری بدلیل شدت جراحات روز چهارشنبه ۶ مهر در بیمارستانی در ارومیه جان سپرد.