مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

پیام کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست به زندانیان سیاسی
بزودی درب زندانها را می شکنیم و آزادتان می کنیم!
کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست به تمام زندانیان سیاسی، به اسرای خیزشهای توده ای دیماه ٩٦، آبان ٩٨، سراوان، خوزستان، چهارمحال و اصفهان، به فعالین معلمان و جنبش کارگری، به زنان جسور ضد حجاب اسلامی، به اسرا و بازداشت شدگان خروش شکوهمند انقلابی شهریور ١٤٠١ که در شکنجه گاه ها و زندانهای جمهوری اسلامی اسیرند، صمیمانه درود می فرستد.
این بار در ایران طوفانی آغاز شده است که سر ایستادن ندارد و میرود که کاخ های ثروت و قدرت جنایتکاران را ویران کند. اینبار عزمی راسخ و قدرتمند بمیدان آمده که جهانیان را به تحسین واداشته است. جنبشی که به کمتر از دفن جرثومه جنایت و فساد حکومت ضد زن و ضد آزادی رضایت نمی دهد. زنانی که قرار بود گوش به فرمان تحجر اسلامی سرمایه باشند، دارند گور هرچه آخوند و سرکوبگر و حافظین نظم کنونی را می کنند. زنان دیگر “بد حجاب” نیستند، حجاب سوزان راه انداخته اند و هرچه آمنه سادات و گماشته حکومت را به کنج رینگ رانده اند. اینروزها با تلسکوپ هم نمیتوانید یک عمامه بسر در خیابانها پیدا کنید. اینروزها همه جا فریاد است علیه جمهوری اسلامی. این بار بازجوها و شکنجه گران و عوامل حکومت اند که باید در هفت سوراخ خودشان را قایم کنند.
ورق برگشته است و روز آزادی نزدیک است. کابوس رژیم اسلامی که ٤٤ سال با توسل به ارعاب، کشتار و سرکوب، جامعه ای را اسیر و از زندگی ساقط کرد، دارد به پایان میرسد. آری عزیزان، همرزمان، همسنگران، یک تحول انقلابی زیر و رو کننده در جریان است. جایتان خالیست ببینید که دهه هشتادی ها و دهه نودی ها که خامنه ای روی آنها حساب باز میکرد، چگونه مانند آتشفشان با غرشی سهمگین، علیه حکومت اسلامی بمیدان آمده اند و دست خالی با سنگ و کوکتل مولوتوف نیروی سرکوب تا دندان مسلح را خفت میدهند و خلع سلاح می کنند. اوباش حکومت مانند آبان شلیک میکنند و می کشند، اما هر جنایت تنها بر آتش خشم مردم بنزین می ریزد و آنرا شعله ورتر می کند. بقول این جوانان “بهش نگید اعتراض، اسمش شده انقلاب”!
زندان همواره یک عرصه نبرد و مبارزه و مقاومت بوده است. امروز نام زندانیان همه جا هست. امروز ما تعرض میکنیم و قاتلان و سرکوبگران را محاکمه میکنیم. سرنوشت خامنه ای ها و رئیسی ها سرنوشت حمید نوری ها است اما در دادگاه منتخب و علنی مردم پیروز بر جمهوری اسلامی. گذشت زمانی که بگیرند و شکنجه کنند و سناریوسازی کنند. گذشت زمانی که دندان خونین سرکوب مردم را ماتم زده کند. این مردم آزادی میخواهند، زندگی میخواهند، آینده میخواهند، برابری میخواهند، علیه تبعیض و سرکوب و استبداد و استثمارند. در مقابل عزم این مردم شاه برهنه است، وحشی ترین سرکوبگران به غلط کردم افتاده اند. ایران سراسر اعتراض خیابانی و سنگربندی است. اعتراض و اعتصاب مانند آتش زبانه می کشد. جمهوری اسلامی تمام شده است، روز پیروزی بر ارتجاع اسلامی نزدیک است. روزی که جنبش انقلابی درب زندانها را بشکند و تک تک تان را با قدرت خویش آزاد کند نزدیک است.
کنگره دهم حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست همراه جنبش انقلابی برای آزادی کلیه زندانیان سیاسی تلاش میکند. قلب ما با شماست، دست شما عزیزان را میفشاریم و بزودی در جشن شکوهمند آزادیتان شرکت می کنیم.
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
مصوبه کنگره دهم حزب باتفاق آرا
اکتبر ٢٠٢٢
اطلاعیه خبری
زندان اوین، آتش سوزی و صدای ممتد تیراندازی
شب شنبه ۲۳ مهر، صحنه های آتش سوزی در زندان اوین از مناطق اطراف دیده میشود. اخبار از تیراندازی در زندان و برای مدتی تیراندازی ممتد خبر میدهد. همینطور نیروهای کمکی سرکوب به سمت اوین سرازیر شده اند. زندانیان در مقابل اعمال فشار مستمر زندانبانان از جمله در بندهای ۵ و ۷ دست به اعتراض زدند. حکومت در این اوضاع مرتبا با بهانه تراشی تلاش میکند شرابط سخت تری برای زندانیان فراهم کند. در هر صورت مسئول جان و امنیت زندانیان سیاسی و کلیه بازداشتی ها با جمهوری اسلامی است.
زندانیان حق دارند در اعتراض به سرکوب و کشتار مردم دست به اعتراض و اعتصاب بزنند و تاکنون موارد مختلفی از همبستگی و همدلی خود را با اعتراضات جاری اعلام کردند. ما نگران زندانیان محبوس در اوین هستیم. خانواده های زندانیان به سمت اوین راه افتاده اند. ما از کلیه خانواده ها میخواهیم بفوریت در مقابل اوین دست به تجمع بزنند. از مردم تهران میخواهیم که خانواده های زندانیان را همراهی کنند و در مقابل زندان اوین تجمع کنند. جان زندانیان در خطر است. باید از سلامت کلیه زندانیان اطمینان حاصل کنیم و خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی شویم. دست حکومت و اوباش از سر زندانیان کوتاه!
زندانی سیاسی بی قید و بی وثیقه آزاد باید کردد!
مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادیُ برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۲۳ مهر ۱۴۰۱- ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲
اطلاعیه خبری ٢
شب شنبە ٢٣ مهر، همه جا اوین بود
“برای رفع تبعیض، برای زندگی، برای زمین، برابری، آزادی”!
شنبه شب با واقعه آتش سوزی و تیراندازی در اوین، تهران و هر گوشه داخل کشور، و در خارج تجمعات در مقابل سفارتخانه ها، به اوین معطوف شد. اعتراضات گسترده در بیش از ٢٠ شهر و صدها نقاط مختلف کشور و دانشگاه ها و مدارس ادامه داشت و تهران یک جهت اوین را نشانه گرفت. اجتماعات و راه بندان و درگیری با نیروی سرکوب تا صبح ادامه داشت و همه بیلبوردهای اطراف زندان را به آتش کشیدند. هنوز اخبار دقیقی از درون زندان علیرغم تماس تعدادی از زندانیان وجود ندارد. گارد ویژه با مسئولیت سرهنگ محمودی و تهدید به قتل جمعی زندانیان در بندهای ٧ و ٨ به زندانیان تیراندازی کردند و وحشیانه زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، تعدادی از زندانیان بند هشت از جمله امیرعباس آذرم وند را به مکان نامعلومی انتقال دادند. مرکز رسانه قوه قضاییه امروز یکشنبه اعلام کرد: …”در آتش‌سوزی زندان اوین چهار زندانی بر اثر استنشاق دود درگذشتند همچنین ۷۰ زندانی نجات پیدا کردند و ۶۱ نفر مجروح شدند… ۵۱ نفر از مجروحان حادثه آتش سوزی در زندان اوین به صورت سرپایی درمان شدند و ۱۰ نفر در بیمارستان بستری هستند. حال چهار نفر وخیم گزارش شده است”… این گزارش هویت چهار جانباخته را که مدعی شده از زندانیان با جرائم عادی بودند، فاش نکرده است.
مردم در شعارها و اعتراضات یکصدا از جنایت حکومت در اوین، از یک سینما رکس دیگر، از دست و پا زدن حکومتی مفلوک حرف زدند. پشت اوین و زندانیان بخط شدند و حکومت ناچار شد با نمایش گزارش های دروغ بگوید اوین امن و امان است. قوه قضائیه بهتر است خفه شود، زندانی عادی و غیر عادی ندارد، شما آگاهانه با نیروی مسلح داخل بندها شدید و به زندانیان شلیک کردید، آتش سوزی راه انداختید، شما برای قتل عام رفته بودید اما با واکنش قدرتمند مردم نتوانستید بیشتر از این پیش بروید. اما بیش از پیش گور خود را کندید.
مردم! زنان و مردان و جوانان انقلابی!
زندانیان را باید از چنگشان بیرون بکشیم. درب زندانها را باید شکست و زندانیان را آزاد کرد. اینها در لبه گور ظرفیت هر جنایتی را دارند و تاریخ شان مملو از جنایتهای هولناک است. نباید فرصت دهیم، هر زندان میتواند محل فاجعه ای باشد. شعار “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” را به صدر شعارهای اعتراضی مان برانیم و راساً برای آزادی زندانیان وارد عمل شویم. امروز همه جا در ایران و خارج تظاهرات و اجتماع هست و اوین و بازداشت شدگان اعتراضات و زندانیان سیاسی در قلب آن قرار دارد. فراخوان های متعدد در شهرهای مختلف برای اجتماعات داده شده است. از جمله در خوزستان برای امروز یکشنبه با شعارهای: “برای رفع تبعیض، برای زندگی، برای زمین، برابری، آزادی”!
از مردم آزادیخواه تهران و داخل و خارج کشور میخواهیم با هر ابتکاری همصدا دست به تجمع و اعتراض بزنند. در خارج کشور مقابل سفارتخانه های رژیم، رسانه ها، مراکز مهم و شلوغ اجتماع کنید. خانواده های زندانیان را همراهی و مقابل زندان اوین و دیگر زندانها تجمع کنید. جان زندانیان در خطر است. باید از سلامت کلیه زندانیان اطمینان حاصل کنیم. دست حکومت و اوباش از سر زندانیان کوتاه!
زندانی سیاسی بی قید و بی وثیقه آزاد باید کردد!
مرگ بر جمهوری اسلامی
آزادیُ برابری، حکومت کارگری
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢٤ ٢٤ مهر ۱۴۰۱- ١٦ اکتبر ۲۰۲۲
خبری ۳
امکان شورش در زندانها
روز ٢٥ مهر زندان قزل حصار
طرح آتش سوزی در اوین یک طرح امنیتی برای فرار بجلو و سرکوب بود که در نطفه خفه شد. علیرغم تماس تعداد بیشتری از زندانیان هنوز خبر دقیقی از جزئیات این توطئه در دست نیست. دو نفر از زندانیان امیرعباس آزرم وند و یاشار توحیدی توسط گارد ویژه زندان تیر خوردند و همراه چند زندانی دیگر با ضرب و شتم به زندان رجائی شهر منتقل شدند.
اخبار دریافتی از امنیتی شدن شدید زندانها، ضرب و شتم زندانیان، ایجاد محدودیت در تماس تلفنی و یا قطع کامل آن، فضای ملتهب و اعتراضی سخن میگوید. امروز دوشنبه ۲۵ مهر در زندان قزل حصار صدای شلیک تیر توسط رئیس زندان شنیده شده است و جمعیت دهها نفره گارد ویژه از بالای دیوارها و پشت بام بندها مسلح بسمت زندانیان در حیاط های هواخوری ایستاده اند. زندانیان این تحریک رئیس زندان را با شعار مرگ بر خامنه ای جواب دادند. مسئولیت هر اتفاقی در قزل حصار تماما برعهده رئیس زندان است. مردم تهران و کرج لازم است بفوریت مقابل زندان قزل حصار تجمع کنید.
حکومت اسلامی در وحشت سرنگونی و اعتراض گسترش یابنده، ممکن است از سر استیصال دست به هر جنایتی بزند. امکان شورش در زندانها در حمایت از مبارزات مردم زیاد است. وقت آنست که مقابل زندانها تجمع کنیم و خواست آزادی کلیه زندانیان سیاسی را مرکزی کنیم و عملا و در سطح سراسری برای آزادی زندانیان سیاسی دست بکار شویم.
زندانی سیاسی بیقید و وثیقه آزاد باید گردد!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
۲۵ مهر ۱۴۰۱- ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲ ٢٥
جان حسین جزی را در آتش اوین گرفتند!
‏حسین جزییکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر تهران بوده که طبق گفته‌های نزدیکانش هیچ کس خبری از محل نگهداری او بعد از بازداشت نداشته است. او متولد ۱۳۸۰ بود و یکی از جان‌‌های عزیزیست که در آتش زندان اوین سوخت. امروز با خانواده‌ش تماس گرفته‌اند که برای تحویل جنازه به پزشکی قانونی بروند. #حسین_جزی ۲۱ سال بیشتر نداشت.
گزارش تکمیلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در ارتباط با مرگ #اسرا_پناهی، دانش‌آموز اردبیلی
همانطورکه پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در یک بیانیه به تاریخ۲۲ مهر، تحت عنوان «حمله لباس شخصی‌ها به مدرسه شاهد در اردبیل؛ بی‌خبری از وضعیت دانش آموزان بازداشت شده» اعلام کرد، در روز ۲۱ مهرماه نیروهای لباس شخصی به دبیرستان شاهد اردبیل حمله می‌کنند. در این حمله تعدادی دانش‌آموز بازداشت و خبر مرگ یک دانش‌آموز به نام #اسرا_پناهی نیز منتشر می‌شود. شورای هماهنگی در بیانیه‌ی اصلی، خبر مرگ این دانش‌آموز را نیز منتشر کرد. اما پس از شنیدن گزارش‌های مختلف از منابع گوناگون، این شورا ترجیح داد که خبر مرگ را از بیانیه حذف بکند و از طریق منابع نزدیک و قابل اعتماد (همکاران ما در شهر اردبیل) این خبر را مجدداً راستی آزمایی نماید. پس از تحقیق، برای شورا مسجل شد که دانش آموز مذکور در تاریخ ذکر شده جانباخته است. همچنین یک دانش آموز دیگر در همین مدرسه، از همان روز در کما به سر می‌برد.
اختلال درشبکه‌ی اینترنت و پلتتفرم‌هایی که مردم به آن‌ها اعتماد دارند، باعث شده است تا پیگیری دقیق خبر مرگ #اسرا_پناهی، همانند گزارش‌های متعدد دیگری که به دست این شورا _ مبنی بر تعرض نیروهای امنیتی به مدارس، و از جمله‌ مدرسه‌ای در بوکان _ رسیده است، با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شود. پس از انتشار این خبر، رسانه‌های متعددی آن را پوشش دادند. در ادامه در یک برنامه‌ی ویدیویی از «شبکه اطلاع‌رسانی دانا»، مردی که خود را عموی اسرا معرفی می‌کرد، ادعا نمود که اسرا ناراحتی مادرزادی قلبی داشته و در شب حادثه، در منزل پدری، حالش بد می‌شود و متعاقب آن، در بیمارستان فوت می‌کند.
این در حالی است که بر اساس عکس‌ها و تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، #اسرا_پناهی سه سال پیش در مسابقات شنای استانی مقام سوم را کسب کرده بود. احتمال اینکه کسی با بیماری قلبی بتواند در ورزش سنگین و نفس‌گیری مانند شنا، مقام استانی کسب کند، آن ادعا را منتفی می‌نماید. هم‌چنین اینکه در یک روز در یک مدرسه مشخص یک دانش‌آموز فوت کند و دانش‌آموز دیگری نیز به کما برود و همه‌ی این‌ها عادی و طبیعی و بی‌ربط به حمله‌ی نیروهای امنیتی به مدرسه باشد را کاملاً زیر سوال می‌برد.
درحالیکه هنوز دستگاه قضایی، پزشکی قانونی و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط هنوز هیچ توضیح قانع کننده‌ای به مردم در رابطه با علت مرگ ژینا (مهسا) امینی ارائه نکرده‌اند و پس از گذشت بیش از یک ماه هنوز هیچ توضیح مستدل و قابل اعتمادی در این رابطه اعلام نکرده‌اند، مردم حق دارند که به گزارش «شبکه اطلاع‌رسانی دانا» نیز اعتماد نکنند. مواردمتعددی از این دست و عدم پاسخگویی دستگاه و نهادهای مسئول باعث شده است که شفاف سازی در رابطه با این وقایع تراژیک بسیار مشکل شود. در بستر چنین شرایطی مردم ترجیح می‌دهند که به گزارش‌های محلی و مطلعین نزدیک به واقعه اعتماد بکنند. تجارب متعددی که در سال‌های گذشته روی داده است قویاً ثابت می‌کند که قضاوت مردم همیشه درست بوده است، فارغ از اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی چه سناریوهایی برای پوشاندن حقیقت و ارائه‌ی روایت‌های کذب تدارک ببینند.
درحال حاضر دانش آموزان این مدرسه ضربه‌ی روحی سنگینی خورده‌اند. والدین آن‌ها در اداره‌ی آموزش و پرورش اردبیل تجمع کردند و نارضایتی و خشم خود را علیه سوءاستفاده از دانش‌آموزان در برنامه‌های غیر آموزشی و بی‌ربط به مدرسه اعلام کرده‌اند. این تجمع پس از آنکه مدیر اداره‌ی آموزش و پرورش اردبیل از حرکت مدیر مدرسه و فرستادن اجباری دانش آموزان به برنامه‌های غیر درسی دفاع کرد، به تشنج کشیده شد.
#شورای_هماهنگی_تشکل‌های_صنفی_فرهنگیان_ایران، مراتب تسلیت قلبی خود را به خانواده‌ی دانش‌آموز جانباخته، دانش‌آموزان و همکاران مدرسه‌ی شاهد اردبیل و همه‌ی مردم شریف این شهر اعلام می‌کند و قاطعانه از حاکمیت و نیروهای نظامی و امنیتی می‌خواهد که از تعرض و دست درازی به مدرسه و فضاهای آموزشی دست بردارند و حرمت این اماکن را حفظ کنند. فضای مدرسه باید امن باشد و از مدارس نباید بجز برای آموزش، استفاده‌ی دیگر شود. در حالیکه گزارش‌های مختلف حاکی از این است که برخی از مدارس به مکانی برای استقرار نیروها و خودروهای نظامیتبدیل شده‌است. نیز این شورا از حاکمیت می‌خواهد که به کشتار مردم بی‌گناه و معترضین بی‌دفاع پایان دهد.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنکیان ایران
دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱
کارگران کارخانه کیان‌تایر یک هفته است که در اعتصاب به سر می‌برند
از روز دوشنبه ۱۸ مهرماه کارگران کارخانه کیان‌تایر دست از کار کشیده و تاکنون نیز در اعتصاب به سر ‌می‌برند. اعتراض این کارگران به عدم پرداخت حق بیمه‌ها از تیرماه و بسته شدن خدمات درمانی آنهاست. لازم به ذکر است‌ که حقوق شهریورماه نیمی از کارگران نیز تاکنون پرداخت نشده است. این کارگران روز شنبه ۲۳ مهرماه با سردادن شعار در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان خواستار پیگیری تعیین تکلیف شرکت توسط مسئولین شدند که از طرف سپاه ناحیه اسلامشهر و پلیس امنیت مورد تهدید شدید قرار گرفتند. کارگران کیان‌تایر در گفتگو با اتحادیه آزاد کارگران ایران اظهار کردند که هم‌اکنون تنها ۸۳۰ نفر کارگر در استخدام شرکت مانده‌اند. تعداد ۶۰ نفر از کارگران از ماه قبل تمدید قرارداد نشده‌ و ۱۳ نفر هم در شهریورماه اخراج شدند. تعداد دیگری از کارگران نیز بخاطر شرایط بحرانی کارخانه و عدم رسیدگی مسئولان به موضوع تعیین تکلیف شرکت استعفا داده‌اند.
کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه دست به تجمع اعتراضی زدند
روز سه‌شنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه مطابق فراخوان از پیش اعلام شده در محوطه مجتمع دست در حمایت از خیزش انقلابی و سراسری به تجمع اعتراضی زدند.
رانندگان تانکرهای حمل سوخت دست به اعتصاب زده‌اند
به گزارش شورای سازماندهی کارگران پیمانی؛ خبرها از آبادان حاکی از آن است که روز سه شنبه ۲۶مهر این تانکرها که متعلق به بخش خصوصی و بخش پالایشگاهی هستند در مقابل گیت ۱۸ پالایشگاه آبادان (ایستگاه۵ کوی قدس) با خودداری از دریافت بارنامه برای بارگیری بنزین یورو۴ به مقصد جایگاه‌های سوخت کلان‌شهرهای کشور از ورود به پالایشگاه خودداری کرده و با خاموش کردن ماشین‌های خود در میدان گیت۱۸ پالایشگاه راه ورودی را مسدود کرده‌اند.
اعلام اعتراض اعضای انجمن صنفی معلمان سقز_کردستان با حضور در آموزش و ‌پرورش این شهر
در روز پنجشنبه ۲۱ مهرماە۱۴۰۱، جمعی از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز با حضور در آموزش و پرورش این شهرستان، مراتب اعتراض شدید خود را در رابطە با دانش‌آموزان و همکاران بازداشت شدە، ورود بدون مجوز نیروهای لباس شخصی بە مدارس، شلیک نیروهای سرکوب بە داخل مدارس و آسیب بە دو همکار خانم و عملکرد خارج از وظایف سازمانی برخی مدیران در معرفی دانش‌آموزان بە نهادهای امنیتی، بیان کردە و ضمن طرح پرسش از مدیریت و حراست این ادارە خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی پیرامون اقدامات صورت گرفتە توسط آنها شدند. در پایان نسبت بە طرح دعوی حقوقی توسط معلمان و اولیای دانش‌آموزان، نسبت بە سهل‌انگاری ادارە و عدم انجام وظایف سازمانی توسط مدیریت و واحدهای ذیربط در حمایت و حفاظت از معلمان و دانش‌آموزان، و همچنین هزینەها و آسیبهای ادامەی روند امنیتی فعلی، هشدارهای لازم دادە شد.
بازداشت یک دانش‌آموز دیگر در دهگلان
سارومرادی دانش‌آموز ۱۷ ساله‌ی اهل شهرستان دهگلان با هجوم و ضرب و شتم ماموران اداره‌ی اطلاعات این شهر ربوده شد. شب های گذشته در دهگلان بیش از چهل نفر بازداشت شده‌اند، که چهار نفر از آنان دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۸ سال می‌باشند. بازداشت‌شدگان به زندان قروه منتقل شده‌اند. اسامی چهار نفر از آنان: #رامیار_مفاخری #پارسا_منصوری #سینا_قوامی #دانیال_مفاخری۱۸ ساله، فرزند امین. همچنین روز چهارشنبه بیستم مهرماه، شاهو دل انگیر اهل مریوان در منزلش در ارتباط با اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
آرش صادقی، فعال حقوق بشر، بازداشت شد
آرش صادقی،۲۰ مهرماه ۱۴۰۱، در تماسی کوتاه با خانواده از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. آرش صادقی، در اردیبهشت سال۱۴۰۰، پس از سال‌ها تحمل حبس و ابتلا به بیماری کندروسارکوم (سرطان بدخیم استخوان) بر اثر ضرب‌و شتم در دوران حبس، از زندان آزاد شد. او پس از آزادی علی‌رغم فشارها و تهدیدها، همواره شجاعانه به اطلاع‌رسانی درباره زندانیان می‌پرداخت.
منصور رضایی، برادر ناصر رضایی از کشته شدگان آبان۹۸، ۵ مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی سنندج با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده و پس از ۱۷ روز هیچ خبری ازشون در دسترس نیست.
بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت دو خواهر اهل بانه
دو خواهر جوان اهل بانه به نام‌های رویاو روژیندولتی طی روزهای اخیر و در جریان اعتراضات مردمی شهر بانه بازداشت شده‌اند. این دو خواهر جوان غروب روز سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های بانه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.
اسامی تعدادی از کارگران پروژه‌ای بازداشت‌شده در عسلویه
حسین سلحشور، رضا کوراوند، رسول نوروزی، امید کوراوند، امین علیزاده، معصومی، آرمان کاوسی، اصلان سواری، حسن احمدی، صمد رفیعی، ساسان رفیعی و نیما غلامی اسامی تعدادی دیگر از کارگران پروژه‌ای بازداشت شده هستند. این کارگران در سایت۱ پتروشیمی بوشهر شاغل بودند.
پرونده سازی های جدید برای زندانیان زن در اوین
درپی مقاومت زنان زندانی، زندان اوین در مقابل بستن دستبند و پابند، هنگام اعزام به مراکز درمانی، سازمان زندانها پرونده جدید برای این زندانیان تشکیل داده است. درحالی این پرونده سازی جدید انجام میشود که پیشتر دستور توقف استفاده از دستبند و پابند برای زندانیان زن در هنگام اعزام به مراکز درمانی، صادر شده بود. اسامی زندانیان زن که در این شکایت سعی بر پرونده سازی علیه آنها شده است عبارتند از: #فریبا_اسدی، #شکیلا_منفرد، #صبا_کردافشاری، #فروغ_تقی_پور، #پرستو_معینی، #راحله_احمدی، #زهرا_صفائی، #عالیهمطلب_زاده، #نرگس_محمدی، #مرضیه_فارسی، #فرشته_سادات_محمدی، #اعظم_خضری_جوادی (#نسرین_جوادی#نرگس_ادیبی، #اسرین_درکاله.
گزارشی از وضعیت امیررضا دوزنده دانشجوی بازداشتی
امیررضا دوزنده دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران و فعال دانشجویی پس از گذشت یک‌ هفته با وجود وعده های داده شده مبنی بر آزادی پس از ۷۲ ساعت، در انفرادی و تحت بازجویی است. دوزنده که مدیر مسئول نشریه توقیف شده «ضد» است، شنبه ۱۶ مهرماه درحالی که برای کار اداری به دانشگاه مراجعه کرده بود، توسط نیروهای امنیتی و با همکاری حراست دانشگاه در حیاط دانشگاه بدون حکم قضایی بازداشت و سپس به اداره اطلاعات منتقل شد.
پیمان سالم و اسعد مفتاحی به زندان اوین منتقل شدند
پیمان سالم و اسعد مفتاحی دو فعال کارگری که در تهران بازداشت شده بودند، طی تماسی از انتقالشان به زندان اوین خبر دادند. از اتهامات و دلیل بازداشت این دو فعال کارگری اطلاعی در دست نیست.
نیلوفر فتحی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شدند
نیلوفر فتحی معلم ریاضی روز سه‌شنبه ۲۶ مهر ساعت ۱۹ عصر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. ماموران شامل سه مرد و یک زن بودند و با نشان دادن کارت شناسایی مشخص شد که از ماموران اداره اطلاعات هستند. حین بازداشت تلفن‌ همراه وی ضبط شده است. تاکنون از علت بازداشت و محل نگهداری ایشان اطلاعی در دست نیست.
عفو بین‌الملل: دست‌کم ۲۳ کودک در اعتراض‌های اخیر ایران کشته شده‌اند
عفو بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران در اعتراض‌های اخیر دست‌کم ۲۳ کودک را کشته‌اند. این نهاد تاکید کرد که قربانیان۱۱ تا ۱۷ ساله و شامل ۲۰ پسر و سه دختر هستند. این نهاد حقوق بشری تصریح کرد که اغلب قربانیان کودک با گلوله‌ی جنگی کشته شده‌اند، دو نفر از قربانیان نیز با گلوله‌های ساچمه‌ای هدف قرار گرفته بودند و سه دختر و یک پسر نیز بر اثر ضرب و جرح شدید نیروهای امنیتی جان باختند. طبق این گزارش، ۱۰ تن از کودکان قربانی اهل بلوچستان هستند که در جمعه خونین زاهدان کشته شدند. عفو بین‌الملل می‌گوید دست کم هفت قربانی هدف گلوله به قلب، سر یا سایر اندام‌های حیاتیشان قرار گرفتند.
دو کودک افغانستانی در اعتراضات ایران کشته شدند.
نام این دو در آخرین گزارش عفو بین‌الملل، محمد رضا سروری ۱۴ ساله و ستاره تاجیک ۱۷ ساله یاد شده. محمدرضا به ضرب گلوله و ستاره زیر ضربات باتوم.