مقالات

گزارشی کوتاه از حواشی نشست علیه جنگ در شهر هاناو! حمایت بین المللی از مبارزات انقلابی و طبقه کارگر در ایران! امیر عسگری

 

روزهای جمعه ۲۳ و ‌شنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ به دعوت سندیکای IG-Metal و DIE LINKE حزب چپ آلمان و با حمایت مالی بنیاد رزا لوکزامبورگ در شهر هاناو آلمان نشستی دو‌ روزه برگزار شد. در این نشست نمایندگان و فعالین و رهبران سندیکاهای کارگری از مراکز مختلف آلمان، والنتینا اورازینی از رهبریت سندیکای کارگران آهن ایتالیا، جرمی کوربین نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر، کادرهای رهبری حزب چپ آلمان و نمایندگان و فعالین این حزب و همچنین کادرهای حزب حکمتیست فاطمه عسگری و امیر عسگری حضور و در بحث‌ها مشارکت داشتند.

در روز اول این نشست فعالین کارگری و سندیکایی آلمان به نتایج مخرب جنگ امپریالیستی با مواضع مختلف به بحث و گفتگو پرداختند. در روز دوم نشست سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که در آن؛ “جنین وسلر” از رهبریت حزب چپ آلمان، “اوزلم دمیرل” نماینده پارلمان اروپا از حزب چپ آلمان، “والنتینا اورازینی” از رهبریت سندیکای آهن ایتالیا و همچنین “جرمی کوربین” نماینده پارلمان بریتانیا از حزب کارگر به ارائه بحث و پاسخ به سوالات فعالین حاضر پرداختند.

سخنرانان روز دوم با رویکردی ضد امپریالیستی و ضد کاپیتالیستی علیه هر دو‌جناح امپریالیسم ناتو و روسیه موضع گرفته و خواهان اتمام جنگی شدند که چیزی به جز کشتار و آوارگی برای مردم درگیر منطقه و سربازان هر دو‌جناح که از طبقه کارگر نداشته اشاره کرده و بر فقر و فلاکتی که سرمایه داری اروپا و غرب با ابزار جنگ بر طبقه کارگر کشورهای مختلف تحمیل کرده تاکید کردند.

در روز دوم شنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ در نشستی که پانلیست هایش؛ “ازلم دمیرل”، “والنتینا اورازینی” و “جرمی کوربین” بودند، امیر عسگری از طرف حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست ابتدا علیه جنگ امپریالیستی سخن گفت و بر لزوم اعتصابات کارگری و سیاسی در توقف این جنگ کاپیتالیستی تاکید کرد و در ادامه خواهان حمایت بین المللی از طبقه کارگر ایران، ۲۰ هزار معترض بازداشت شده در خیزش انقلابی در ایران و همراهی بین المللی با مبارزات انقلابی در ایران شد.

در پس اعلام موضع و خواست حمایت بین‌المللی از مبارزات انقلابی در ایران از سوی امیر عسگری، اوزلم دمیرل نماینده پارلمان اروپا به صراحت مرزبندی خود را با جریاناتی که جمهوری اسلامی را ضد آمریکایی میدانند اعلام کرد و تاکید کرد در این حمایت نباید در حد حرف ماند بلکه زمان آن است تا جلوی هرگونه معامله با جمهوری اسلامی از سوی اروپا را گرفت. وی همچنین افزود در ایران موقعیتی ایجاد شده که به رهبری زنان و طبقه کارگر به سمت تغییر بنیادی سیستم حاکم سرمایه داری میرویم، کاری که ما تلاش کردیم ولی تاکنون در اروپا موفق به انجام آن نشده ایم. در ادامه برنامه در مصاحبه اختصاصی انجام گرفته از سوی برنامه چالش در تلویزیون پرتو (رسانه تصویری حزب حکمتیست) با اوزلم دمیرل به لزوم حمایت همه جانبه از خیزش و دوره انقلابی در ایران تاکید کرده و به نقش زنان و حرکت پیشرو و عصیان جامعه و در دل آن نقش رهبری زنان و طبقه کارگر در برابر آپارتاید دینی اشاره کرده و بار دیگر بعنوان نماینده پارلمان خود را موظف به جلوگیری هرگونه معامله با جمهوری اسلامی دانست.

جرمی کوربین که خود را نماینده اپوزیسیون در بریتانیا میداند در گفتگو با چالش بر لزوم آزادی رهبران جنبش کارگری و سندیکایی در ایران تاکید کرده و افزود در ایران جوانان و طبقه کارگر در دل جنبشی عظیم برای تغییر بنیادی سیستم موجود در ایران هستند و از این جهت است که از مبارزات انقلابی در ایران حمایت میکنم.

در نشست علیه جنگ بر “لزوم صلح کامل و پایدار بین دو سوی جنگ امپریالیستی” به عنوان خواست و برنامه مشترک تاکید شد. در میان مشکلات مهم پیش پای سندیکاها و فعالین کارگری در آلمان، مخالفت مجلس و قوانین آلمان با اعتصابات سیاسی است که از سوی فعالین سیاسی و کارگری به آن اشاره شد. با وجود تمام مشکلات عموم شرکت کنندگان در رابطه با اقدام اساسی برای توافق جنگ و توقف ارسال سلاح و توقف گسترش ناتو به توافق رسیدند.

مسئله ایران و مبارزات انقلابی در ایران علیرغم اینکه موضوع محوری نشست نبود مورد توجه تعداد کثیری از نمایندگان کارگری و سیاسی چپ بین المللی قرار گرفته و قرار است اقداماتی در این راستا حداقل در آلمان شکل بگیرد.

۲۹ ژوئن ۲۰۲۳