مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

 

اعتصاب سراسری کارگران در فرانسه
آکسل پرسون، سخنگوی اتحادیه س ژ ت در مصاحبه با تلویزیون فرانسە
دولت فرانسه تلاش دارد که با طرح تغییر سیستم بازنشستگی از طریق بالا بردن سن بازنشستگی در میان مزد بگیران و کارگران به اجرا در آورد. بر اساس این تصمیم قرار است که سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال تغییر یابد. مسئله دیگر اینکه قوانین عمومی بازنشستگی در برخی گروههای شغلی دارای ویژگی های خاص خود میباشد. مثلا رانندگان لوکوموتیو در راه آهن از ۵۲ سالگی بازنشسته می شوند. ولی اکنون دولت تصمیم دارد که این را به سن ۵۴ تغییر دهند. دولت و کارفرمایان می خواهند که مزد بگیران دربخش خدمات عمومی و مراکز خصوصی دوسال بیشتر کار کنند.

جنبش کارگری حمله به این قوانین را تحمل نخواهد کرد و ما کاملا مخالف این دست درازی دولت و این دوسال اضافی هستیم. ما می خواهیم با مبارزمان بر مرگ پیروز باشیم تا اینکه در اختیار سرمایه داران باشیم و عمری کوتاه تری داشته باشیم. مبارزه ما زمانی پیروز خواهد شد که بتوانیم کاپیتالیسم را به گور بسپاریم.

ما معتقدیم که فرانسه اکنون در سال ۲۰۲۳ بسیار از سال ۱۹۴۵ که سیستم کنونی بازنشستگی پایه گذاری گردید ثروتمندتر است و در نتیجه هیچ دلیل قابل قبولی برای اینکه ما مدت طولانی تری کار کنیم و دچار فرسودگی شویم وجود ندارد. در حالیکه از ثمره رنج کار ما، بهره وری، تولید ناخالص ملی، سودآوری، سود سهام و سهام داران سودهای غیرنقدیشان به نسبت سال ۱۹۴۵ دوبرابر شده است.
با توجه به همه اینها، منابع ثروت افزایش بیشتری به نسبت گذشته کرده و یک رفرم کامل میتواند سن بازنشستگی را بازهم کمتر کند.

روز ۱۹ ژانویه بیشتر از دو میلیون کارگر که بخش ها و رشته های مختلف را شامل می شد در سراسر فرانسه اعتصاب نمودند. روز ۳۱ ژانویه هم یک اعتصاب عمومی در راه است. اتحادیه س ژ ت تصمیم دارد که اعتصاب های بیشتر در همه رشته های کاری به راه بیفتد. چرا که یک اعتصاب سراسری می تواند کشور را فلج کند طوریکه دولت را مجبور به عقب نشینی کند.

مترجم: پروین کابلی
ما برای رفقایمان و جنبش کارگری در فرانسه آرزوی پیروزی می کنیم. پیروز شما نقش موثری در تقویت جنبش کارگری ایران خواهد داشت. زنده باد همبستگی کارگری!

اعتصاب سه‌ روزه کارگران فولاد سیرجان
کارگران فولاد سیرجان، روزهای دوشنبه و سه شنبه و چهارنشبه هفته جاری در اعتراض به دستمزد پایین و تبعیض در پرداخت آن اعتصاب کردند.

زلزله خوی،۱۰ درصد از خانوارهای خوی بی‌خانمان شدند
رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده است: ۹هزار و ۲۵۰ خانه در جریام زلزله خوی آسیب دیدند. بیش از هزار و ۷۰۰ خانه تخریب شدند و بیش از هفت هزار خانه خسارت دیدند. این رقم بیش از ده درصد مجموعه خانوارهای خوی و اطراف را شامل میشود که طی زلزله در سرمای شدید سرپناه خود را از دست دادند و بی خانمان شدند.

اجرای حکم شلاق یک زندانی بلوچ در ملأعام
جمهوری اعدام و شلاق اسلامی یک زندانی بلوچ را که گفته می‌شود جرم او سرقت بوده است، در ملأعام شلاق زد. همان‌ها که این مردم را از داعش می‌ترسانند، در خیابان‌ها حد الهی جاری می‌کنند و در زندان بساط تجاوز و شکنجه برپا کرده‌اند.

اعتراضات بلوچستان
امروز جمعه ١٤ بهمن ماه، معترضان در خیابان‌های زاهدان راهپیمائی کردند و شعارهای: “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت”، “مرگ بر خامنه ای”، “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر” سر دادند. در یکی از پلاکاردهای معترضان این شعار نوشته شده بود: “اعدام بلوچ یعنی سرنگونی نظام”!

بازداشتهای گسترده در آبدانان
مردم آبدانان در در چهارشنبه شب شهر را تسخیر کردند، مجسمه مزدوران حکومت را پائین کشیدند. پنجشنبه شب مزدوران حکومتی و امنیتی در خانه گردی دست به بازداشت و ربودن جوانان زدند. تاکنون اسامی: “مجید میرزائی، علی صفر میرویسی، عبداله جامی، ذبیح جمادی، امیر حسین نامدارپور” منتشر شدند. معلوم نیست کدام نهاد حکومتی دست به این بازداشتها زده و تاکنون خانواده ها از محل بازداشت فرزندانشان مطلع نیستند. دادستان ایلام از بازداشت ۱۰ تن از معترضان آبدانانی و زخمی شدن ۵ تن، در پی حضور در اعتراضات شب گذشته این شهر خبر داد. همینطور چهارشنبه شب ١٢ بهمن، مزدوران حکومتی به منزل خانودگی یوسف (شورش) نظری، از فعال آبدانانی حمله مسلحانه کردند.

کارگران آبفای مشگین شهر دست به اعتصاب زدند
روز شنبه ۸ بهمن‌ماه، کارگران آبفای مشگین‌شهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه‌شان دست به اعتصاب زده و در سر کار حاضر نشدند. ۲۸ نفر از کارگران آبفای مشگین شهر با عناوین شغلی لوله کش، کلرزن و کنتورنویس که در روستاهای شهرستان کار می کنند بالغ بر ۹ ماه حقوقی دریافت نکردند. چندی پیش سلطانی مدیرعامل آبفای استان اردبیل به کارگران وعده داد که حقوق معوقه در کمتر از یک هفته پرداخت خواهد شد اما این وعده نیز همانند گذشته تحقق نیافت.

اعتصاب کارگران کارخانه مس فلز رنگین
سه‌شنبه ۱۱ بهمن کارگران کارخانه «مس فلز رنگین» در شهر بابک استان کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زده و تجمع برپا کردند. این اعتصاب چندین روز است که ادامه دارد و کارگران با زدن چادر و تجمع شبانه اعتراض شان را ادامه میدهند.

تجمع اعتراضی پرستاران در شیراز
روز دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ جمعی از پرستاران شیراز در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند.

تجمع پرسنل بانک پارسیان مقابل بانک مرکزی
چهارشنبه ۱۲ بهمن شماری از پرسنل بانک پارسیان، بزرگترین بانک خصوصی ایران، مقابل بانک مرکزی تجمع کردند. پیشتر هم پرسنل بانک پارسیان در اعتراض به حقوق و مزایای دریافتی در مقابل ساختمان این بانک واقع در شهرک غرب به نشانه اعتراض دست به تجمع زده بودند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مس سرچشمه در تهران
روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه، جمعی از بازنشستگان مس سرچشمه در اعتراض به انتقال صندوق مس بدون رضایت سهامداران به زیرمجموعه وزارت رفاه دست به تجمع زدند. این بازنشستگان می‌گویند: امروز در تهران مقابل دفتر شرکت ملی صنایع مس ایران در خیابان ولیعصر جمع شدیم؛ در کرمان نیز بازنشستگان مقابل دفتر اصلی کارخانه تجمع کرده‌اند. این بازنشستگان مطالبه اصلی خود را حفظ استقلال صندوق بازنشستگی مس می‌دانند و می‌گویند: در تاریخ پنجم اسفند ۱۴۰۰، صندوق مس را بدون رضایت سهامداران به زیرمجموعه وزارت رفاه منتقل کردند؛ این در حالیست که صندوق و تمام دارایی‌های آن متعلق به ما بازنشستگان است و از محل اندوخته‌ی سالیان ما ایجاد شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات سراسر کشور
روز دوشنبه ۱۰ بهمن‌ماه، جمعی از بازنشستگان مخابرات در استانهای یزد، اصفهان، خراسان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، گیلان، خوزستان، آذربایجان غربی و تهران دست به تجمع زدند. این بازنشستگان خواستار رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای دقیق آیین نامه ۸۹/۲۴ و برکناری مدیران شرکت مخابرات به خاطر عدم اجرای وعده ها و پرداخت مطالبات در گذشته شدند.

۱۰ سال حبس « برای توی كوچه رقصيدن »
آستياژ حقيقی متولد ١٣٨٠ و نامزدش اميرمحمد احمدی متولد ١٣٧٩، دو بلاگر در فضای مجازی صبح روز دهم آبان ماه همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی خود توسط مامورين لباس شخصی بازداشت شده و به بند ٢٠٩ وزارت اطلاعات منتقل شده‌اند. در طی اين سه ماه خانواده اين دو نفر تحت فشار نيروهای امنيتی سكوت كرده‌اند. بازداشت آستياژ و اميرمحمد در پی انتشار کلیپ رقصيدنشان در نزديكی ميدان آزادی در پيج شخصيشان اتفاق افتاده‌است.
دادگاه آنها در شعبه ١٥ به ریاست جانی صلواتی، برای بررسی اتهامات تشويق به فساد و فحشا، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی و فعالیت تبليغی عليه نظام برگزار شده و در نهايت هر کدام به ده سال و نيم حبس تعزيری، دو سال ممنوعيت استفاده از فضای مجازی و دو سال ممنوع‌الخروجی از كشور، محكوم شده‌‌اند. قابل ذکر است که در این دادگاه، آستياژ حقيقی توسط صلواتی مورد تهديد و تحقير قرارگرفته است. از ابتدای بازداشت اين دو نفر تا به امروز با تبديل قرار بازداشت موقت آنها به قرار وثيقه موافقت نشده ‌است و از حق داشتن وکیل در دادگاه نیز محروم بوده‌اند.

تداوم استرس دانش‌آموزان دبیرستان خمینی، فردیس و ناحیه دو کرج
بعد از دستگیری ۴ تن از دانش آموزان محمدرضا محمدی، حمیدرضا کاظمی، حسین طاهرآبادی و بهنام رحیمی، در دبیرستان فردیس شهرک ارم، ناحیه دو کرج و حاکم شدن جو امنیتی در کوچه‌های منتهی به مدرسه، متاسفانه روز یکشنبه دانش‌آموز دیگری به نام هادی قنبرلو، دانش‌آموز پایه‌ی‌ دوازدهم انسانی، دستگیر شد. یک روز بعد یعنی دوشنبه، همه‌ی دانش‌آموزان دوازدهم انسانی بدلیل ترس در مدرسه حاضر نشدند و مدیر به تک تک اولیا زنگ زده است و والدین و دانش‌آموزان را احضار کرده است. بر اساس این گزارش، معلم دین و زندگی آنها به اسم علیپور، در کلاس‌ها به صراحت گفته است که قرار بر این است که هر روز دو نفر دستگیر شود. این تهدید باعث استرس اکثر دانش‌آموزان در ایام امتحانات شده است. همچنین مدیر مدرسه در کانال مدرسه اعلام کرده که مدرسه در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن، حضوری بوده و غیبت در روز چهارشنبه منجر به گرفتن نمره صفر در امتحان بعدی خواهد شد. این وضعیت منجر به ایجاد نگرانی در بین دانش‌آموزان شده است. ظاهرا مدیر و تعدادی از کادر مدرسه قصد دارند که با این پیام دانش آموزان رو به مدرسه کشانده تا در اختیار ماموران امنیتی قرار دهند، چرا که معلم دین و زندگی، بارها دانش‌آموزان را تهدید کرده است که «دهان باز کنید عین لاک پشت از بالا خواهید افتاد».

بازداشت داوود حبیبی، کارگر شهرداری تهران
براساس گزارش‌های منتشرشده، چهارشنبه ۵ بهمن‌ماه، مأموران امنیتی به اتاق کارگران شهرداری منطقه ۱ تهران (واقع در خیابان آجودانیه) حمله کرده و داوود حبیبی، کارگر اهل سنندج را ربوده اند.

جانباختن سه کارگر شهرداری
طی هفته جاری، سه کارگر شهرداری زنجان، کرج و بندرعباس که حین کار توسط وسایل نقلیه زیر گرفته شده بودند، جان خود را از دست دادند.

بازداشت کامران آسا توسط نیروهای امنیتی
کامران آسا معلم اهل کرمانشاه، ظهر روز سه‌شنبه ١١ بهمن ماه ١٤٠١ در پاساژ “گلستان” کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی ربوده شد. در جریان یورش نیروهای حکومتی که ۸ نفر بوده‌اند، تلفن‌ همراه همسر آقای آسا و اطرافیان نیز ضبط شده است. تاکنون از سرنوشت کامران آسا پس از ربوده شدن توسط نیروهای امنیتی اطلاع دقیقی در دسترس قرار نگرفته است. وی برادر کیانوش آسا دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و فعال زیست‌ محیطی است که در جریان اعتراضات خرداد ۱۳۸۸ تهران، توسط سرکوبگران کشته شد.

پوران ناظمی فعال مدنی بازداشت شد
روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ، نیروهای امنیتی پوران ناظمی فعال مدنی را که اخیرا از زندان آزاد شده بود، در بیمارستان مهرگان کرمان بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

احکام صادره علیه نازیلا معروفیان
نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار در توییتر خود خبر داده که بر اساس رای شعبه ۲۶ دادگاه کذایی به ریاست افشاری، با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی به ۲ سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه و ۵ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده است. نازیلا معروفیان ۲۳ ساله و اهل سقز در استان کردستان و روزنامه‌نگار «رویداد ۲۴» است. او بعد از انتشار مصاحبه‎‌اش با امجد امینی، پدر مهسا امینی در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری در منزل یکی از دوستانش در تهران بازداشت شده بود. نازیلا معروفیان پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بعد از مدتی نیز به زندان قرچک ورامین منتقل شد. مصاحبه نازیلا معروفیان با پدر مهسا امینی در وب‌سایت «مستقل‌آنلاین» منتشر شده بود. این مصاحبه سپس بدون ارائه هیچ توضیحی از وب‌سایت این خبرگزاری حذف شد.

احکام صادره علیه سروناز احمدی
سروناز احمدی در دادگاه بدوی، به ریاست قاضی جنایتکار صلواتی، مجموعا به ۶ سال حبس محکوم شد. حکم صادر شده علیه او، ۵ سال بابت اتهام اجتماع ‌و‌ تبانی و‌ ۱ سال برای اتهام تبلیغ علیه نظام است. وی در صفحه اینستاگرام‌خود نوشت: «شش سال زندان گرفتم در دادگاه بدوی. می‌ارزيد به احساس تعلق به یک جمع بزرگ قدرتمند كه در تلاش هست تا سرنوشتش را دست خودش بگيرد».

محاکمه رفیق سلیمی از زندانیان سیاسی سنندج به اتهام مفسد فی‌الارض
روز شنبه ۸ بهمن‌ماه جلسه محاکمه رفیق سلیمی از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی در سنندج در شعبه دادگاه کذایی این شهرستان برگزار شد. در این جلسه رفیق سلیمی از سوی جلالیان‌فر معاون دادستان استان کردستان به اتهام مفسد فی‌الارض متهم شده است. با وجود طرح چنین اتهامی خطر صدور حکم اعدام برای او بسیار جدی است. رفیق سلیمی روز هفتم آذرماه توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و در تاریخ ۲۸ دی‌ماه به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.

محکومیت سهند مرتضوی به ۳سال حبس تعزیری
سهند مرتضوی دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه تهران ورودی ۹۷ که در روز ۳۱ شهریور بازداشت شده بود در شعبه ۲۶ دادگاه فرمایشی به ریاست افشاری به ۳سال حبس تعزیری که به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است، منع خروج از کشور و منع استفاده از شبکه‌های مجازی و تلفن هوشمند به مدت سال‌های تعلیق و حضور به موقع بر سر مزار “کشتە شدگان رژیم” در قطعه ۵۰ از بهشت زهرا، سه نوبت در صبح جمعه از ساعت ۶ الی۷ با تایید و نظارت حراست بنیاد “کشتە شدگان” و امور ایثارگران تهران، محکوم شد.

محکومیت امیررضا دوزنده به ۳سال حبس
امیررضادوزنده دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران و مدیرمسئول نشریه‌ی دانشجویی ضد، توسط دادگاه کذایی ساری به ۳سال‌ حبس، ۲سال تبعید، ۲سال ممنوع‌الخروجی و ۲سال محرومیت از فعالیت مجازی محکوم شد.

پیروز نامی محکوم شد
پیروز نامی، که پیش‌تر در دادگاه غیابی به یکسال زندان تعزیری محکوم شده بود، دیروز همراه وکیل خود فرزانه زیلابی برای واخواهی به “دادگاه فرمایشی” مراجعه کرده بود، بدون برگزاری دادگاه و بدون توجه به لایحه دفاعیه وکیل مدافع و مستندات ارائه شده توسط احسان ادیب مهر قاضی دادگاه کذایی شعبه یک اهواز تایید شد و همان حکم یک سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از فعالیت تشکیلاتی و دو سال ممنوعیت از خروج کشور صادر شد. پیش‌تر نیز رتبه‌بندی آقای نامی با دستور شفاهی مقامات اداری از حکم کارگزینی نامبرده حذف شده بود

ممانعت گزینش از استخدام پیمانی محمد دارکش
مدیر هسته گزینش منطقه ۱۶ طی نامه‌ای با استخدام پیمانی محمد دارکش مخالفت کرده است. در اواسط آبان گزینش شهر تهران طی تماسی با این معلم به او اعلام کرد که باید در جلسه گزینش شرکت کنی و پس از تشکیل جلسه گزینش، سوالات این نهاد درباره حضور این معلم در تحصن و اعتراضات معلمی بود؛ به خصوص با اعتراض به حضور او در تحصن آبان ماه اذعان داشتند که این اقدام تحریک دانش آموزان به اغتشاش است. به دنبال آن عباس شیشه گرد مدیر هسته گزینش تهران طی نامه‌ای به سید حمید رضا ابراهیم‌نژاد مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۶ نوشت: «در خصوص آقای محمد دارکش به استحضار می‌رساند با عنایت به بررسی های به عمل آمده، نامبرده واجد شرایط عمومی تشخیص داده نشده است. لذا با اشتغال و استخدام پیمانی ایشان موافقت نمی‌گردد». محمد دارکش دبیر جامعه شناسی دبیرستان معرفت منطقه ۱۶ تهران می‌باشد که از ادامه اشتغال او جلوگیری به عمل آمده است.

انتقال سهیل عربی و مصطفی نیلی به زندان رجایی شهر
شب گذشته، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ سهیل عربی، زندانی سیاسی سابق و مصطفی نیلی، وکیل که در زندان تهران بزرگ محبوس بودند،‌ به زندانی رجایی شهر منتقل شدند. تاکنون خبری درباره علت انتقال آنها منتشر نشده است.

صدور حکم تبعید برای لقمان فضلی
لقمان فضلی دانشجوی ترم آخر حقوق دانشگاه علمی کاربردی سنندج و معلم ناحیه ۲ شهرستان سنندج، توسط کمیته‌ رسیدگی به تخلفات اداری آموزش و پرورش به اتهام توهین و اهانت به ارکان مقدس نظام، تولید و ارسال نمادهایی با مضمون استبداد در نظام و تشویش اذهان عمومی، به تغییر محل جغرافیایی خدمت به مدت ۲سال به استان اردبیل، شهر اردبیل، محکوم شد.