مقالات

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر اعلامیه خبری

ستون اخبار کارگری و اعتراضات اجتماعی
تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر
اعلامیه خبری ٦
بخشی از کارگران زندانی آق دره آزاد شدند
بنا به اخبار دریافتی بیشتر بازداشتی های روستای آق دره طی دو روز گذشته با قید وثیقه آزاد شدند. بدنبال شکلگیری اعتراض مردم آق دره و درگیری نیروهای حراست و انتظامی با جوانان و کارگران معترض در یکشنبه ٨ مردادماه، سپس یورش نظامی یگان های سرکوب در بامداد دوشنبه ٩ مردادماه، مجموعا ٦٠ نفر از اهالی آق دره بازداشت شدند. در این روز مردم آق دره مورد ضرب و شتم ماموران سرکوب قرار گرفتند، وسائل و پنجره و شیشه ماشین ها را شکستند و همه مردان را بازداشت کردند. در دو روز گذشته بجز ٦ نفر همه بازداشتی ها که در زندان ارومیه بازداشت بودند، با قید وثیقه آزاد شدند.
دو نفر از خانواده تیموری آفتابیها و دو نفر از مومنی زاده ها جزو کسانی هستند که فعلا زندانی میباشند و هنوز هم ملاقات ندارند. در سه هفته ای که این کارگران در زندان و اطلاعات ارومیه تحت بازجوئی بودند، تحت اذیت و آزار قرار گرفتند و چند نفر از آنان بشدت شکنجه شده اند.

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٣٠ مرداد ۱۴۰۲- ٢١ اوت ۲۰۲۳
دادگاه کذایی سپیده قلیان برگزار شد
به نقل از اینستاگرام مهدی قلیان: صبح روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲ و برای چندمین بار دادگاه مجدد رسیدگی به شکایت آمنه سادات ذبیح پور علیه خواهرم سپیده قلیان در شعبه ۱۲۰۷ کیفری دو مجتمع قضائی کچویی برگزار شد. این جلسه قرار بود به صورت علنی برگزار شود اما سپیده حجاب اجباری در دادگاه را نپذیرفته و دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شده است. بالاخره پس از چندین جلسه دادگاه شخص شاکی خانم ذبیح پور هم به دستور قاضی در دادگاه حاضر شده بود. در فاصله بین دادگاه قبلی تا امروز به دلیل نامشخص قاضی جلسه قبل دادگاه که خانم ذبیح پور را ملزم به حضور در دادگاه کرده بود، تغییر کرده و رسیدگی به پرونده به قاضی جدیدی محول شده بود. خانم ذبیح پور از همان بدو ورود به جلسه دادگاه طرح اتهاماتی از قبیل “جاسوسی” و “اغتشاشگری” را علیه خواهرم آغاز کرد و البته به تهدید سپیده ادامه داد. او احتمالاً فراموش کرده بود در دادگاه، نه به عنوان مرجع صدور حکم که به عنوان شاکی حضور دارد. وی در مقابل پرسش وکلای سپیده در رابطه با “مجوز ساخت مستند طراحی سوخته”، پاسخی نداشت. سپیده در این دادگاه از خبرنگاران شریفی همچون “نیلوفر حامدی” و “الهه محمدی” یاد کرد که خانم ذبیح پور آنها را نیز جاسوس اسرائیل و آمریکا خواند. خانم ذبیح پور همچنین بارها به حضور بدون روسری سپیده در دادگاه اعتراض کرد که قاضی دادگاه در پاسخ اعلام کرد به دلیل حضور بدون حجاب در دادگاه برای بار دوم برای سپیده قرار مجرمیت صادر میکند. آمنه سادات ذبیح پور در این دادگاه مدعى شد که مردم او را دوست دارند و او حرف مردم را میزند. سپیده هم در پایان دادگاه و به گفته خودش از طرف “مردم”، در صورت وی تف کرد. به گفته سپیده تهدید و اتهام زنیهای خانم ذبیح پور در دادگاه مصادیقی از رفتارهای غیر قانونی و از موضع قدرت او هستند. علاوه بر این سپیده با یادآوری اطلاعیه قبلی خود گفت حضور او در این دادگاه نه اکیداً برای دفاع از خود که برای مقاومت برای آنچه که مردم با جنبش خود به دست آورده اند بود. در آخر از دو وکیل شجاع و شریف خواهرم آقایان امیر رییسیان و جمال حیدری منش سپاسگزاریم که همواره کنار مردم بوده اند.
کارگران نفلین سینیت کلیبر دست به اعتراض زدند
کارگران مجتمع نفلین سینیت کلیبر روز یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتراض زدند. پس از درگیری‌های لفظی زیاد حول اختلافات با کارفرما و متشنج شدن اوضاع، تعدادی از کارگران در اثر فشار روحی دچار بدحالی شده و راهی بیمارستان شدند. پس از این اتفاق مسئولین دولتی شهرستان وارد عمل شده و با ۸ نفر از نمایندگان کارگران و مدیران شرکت نفلین سینیت در محل فرماندهی انتظامی کلیبر وارد مذاکره شدند.
سه ماه از بلاتکلیفی کارگران تعدیلی “داروگر تهران” گذشت
حدود سه ماه از بلاتکلیفی شغلی نزدیک به ۵۰ کارگر تعدیلی کارخانه داروگر تهران می‌گذرد و طبق گزارش کارگران؛ فعالیت این کارخانه با ۳۳ کارگر همچنان ادامه دارد. کارگران تعدیلی نیز در خارج از کارخانه پیگیر وصول مطالبات خود هستند. کارخانه داروگر تهران که در کیلومتر ۱۷ جاده قدیم تهران به کرج واقع شده است، از روزهای نخست خرداد ماه سال جاری به دلیل مشکلات مالی برای چندمین بار به حالت تعطیلی موقت درآمد، بنابراین کارگران شاغل در آن قبل و بعد از تعطیلی، طی چند مرحله تعدیل و بیکار شدند که در نهایت حدود ۵۰ کارگر با سوابق حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ سال با ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار پیگیر مطالبات خود هستند.
کارگران میگویند هیچ جا بدلیل سنی برای ما کار پیدا نمیشود، بیکاری مشکلات معیشتی زیادی برای ما فراهم آورده، برخی از همکاران ما با دستفروشی، مسافرکشی و نگهبانی واحدهای تولیدی و مسکونی، معیشت خود را تامین می‌کنند. مسئولان استانی هم توجهی به وضع وخیم ما ندارند. در این میان مدیریت شرکت داروگر دستمزد کارگران موجود را هم نمی پردازد و اعلام کرده کارگرانی می‌توانند به کارخانه بازگردند که شرایط نامناسب مالی کارخانه را بپذیرند یعنی کار کنند و دستمزد نگیرند. این وضع کارگرانی است که سالهای طولانی عمر خود را در این کارخانه سپری کرده‌اند و هر یک از کارگران بیکار شده حداقل ۱۰ یا حداکثر ۲۵ سال سابقه کار دارند. همینطور کارگران مطالبات سنواتی، اضافه کار، حق مرخصی‌های چندین ماهه و دست‌کم ۱۰ ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکارند و بعد از سه ماه بیکاری هنوز هیچیک از کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری قرار نگرفته‌اند.
کارگران پتروشیمی چوار ایلام توبیخ شدند
کارگران پتروشیمی چوار ایلام می‌گویند: وعده‌های مدیران پتروشیمی برآورده نشده است. کارگران شرکتی پتروشیمی چوار ایلام از عدم تحقق وعده‌های مدیران انتقاد کردند. به گفته آن‌ها، طرح طبقه‌بندی مشاغل و ساماندهی قراردادها قرار بود ماه قبل انجام شود ولی هنوز خبری از عمل به وعده‌ها نیست و همچنان صدها کارگر شرکتی بلاتکلیف مانده‌اند. این کارگران می‌گویند: نه تنها به وعده‌ها عمل نکردند بلکه بعد از خودکشی یک کارگر در ماه گذشته، تعدادی از کارگران معترض ممنوع‌الورود و توبیخ شدند؛ این در حالیست که قرار شده بود به دلایل خودکشی کارگر رسیدگی شود. ماه گذشته “حیدر محسنی” از کارگران شرکتی پتروشیمی چوار خود را حلق آویز کرد.
مرگ و مصدومیت دو کارگر در تبریز و رشت
روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد یک کارگر به نام مهدی محمودی، اهل روستای داریان و ساکن دوریسان از توابع پاوه در تبریز جان باخت. مهدی محمودی ۱۷ مرداد بر اثر سقوط از ارتفاع در حین کار، به بیمارستان منتقل شده بود و روز گذشته بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داد. بر اساس گزارشی دیگر یک کارگر مرد ۳۳ ساله طی حادثه‌ای، پای راست و قسمتی از بدنش در دستگاه مارپیچیک واحد تولیدی در شهرک صنعتی سپیدرود رشت گیر کرد. گروه‌‌های امدادی پس از خارج‌کردن او از داخل دستگاه، تثبیت شرایط بیمار را با کمک تیم اورژانس انجام دادند و او را به مرکز درمانی منتقل کردند. سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر “حوادث کاری” را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تایید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.
خودکشی کارگر اخراجی پالایشگاه در آبادان
یک کارگر اخراجی با طناب دار به دلیل فقر و بی‌پولی در آبادان خودکشی کرد. در پی اعلام وقوع یک فقره حلق آویزی به مرکز پلیس۱۱۰ آبادان در ساعت تقریبی۷:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه در منطقه سیکلین آبادان بلافاصله مأموران کلانتری۱۶ امیرکبیر بهمراه نیروهای امدادی به محل اعزام شدند. مأموران در محل مشاهده کردند پسر ۳۵ ساله در زمانی که خانواده اش در خواب بودند با استفاده از طناب خود را حلق آویز کرده و به زندگی خود پایان داده است. خانواده وی عنوان داشتند که فرزندشان کارگر اورهالی و روز مزد پالایشگاه نفت آبادان بوده و مدتی است که اخراج شده بود.
دو کارگر بر اثر انفجار سیلندر گاز مایع کشته و زخمی شدند
دو کارگر بر اثر انفجار سیلندرهای گاز مایع در یک کارگاه صنعتی در زرین شهر اصفهان کشته و زخمی شدند. بعدازظهر روز دوشنبه ۳۰ مردادماه دو کارگر بر اثر آتش‌سوزی و انفجار سیلندرهای گاز مایع در یک کارگاه صنعتی در خیابان سجاد زرین شهر اصفهان کشته و زخمی شدند. این حادثه در یکی از کارگاه‌های محل نگهداری و شارژ سیلندرهای گاز رخ است. دو کارگر که در این سوله مشغول پرکردن سیلندر گاز بودند، بدلیل فقدان ایمنی کار، سلیندرها منفجر و آتش سوزی رخ میدهد که این دو کارگر به شدت دچار مصدومیت شدند و یکی از آنها به دلیل شدت جراحات وارده در همان لحظات اول جان خود را از دست داده است.
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲، بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، اهواز، فولاد اصفهان، کرمانشاه و شوشتر در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.
اجتماع و اعتراض بازنشستگان مخابرات استان ها
روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان مخابرات اهواز، کرمانشاه، اراک، مشهد، رشت، ایلام، بندرعباس و تهران، در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته ا‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجددا دست به گردهمائی زدند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری استان ها
روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، جمعی از فرهنگیان بازنشسته و دیگر بازنشستگان کشوری کرج، اهواز، سنندج، ایلام، کرمانشاه، قزوین، اردبیل، پلدختر، شهرکرد، سمنان، خرم آباد، البرز و تهران مجدداً و مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند. در همین روز تعدادی از بانشستگان فرهنگی در یزد و شیراز نیز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان کشوری دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی معولان مقابل شورای شهر تهران
روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲جمعی از معلولان در اعتراض به واگذاری و جابجایی سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند. این سومین تجمع اعتراضی معلولان در یک ماه اخیر است. دو تجمع قبلی منجر به مصوبه شورا مبنی بر منوط ‌شدن هرگونه تغییر در سامانه با اجازه شهردار شده بود اما شهردار به مصوبه شورا اعتنایی نکرده و ناوگان حمل و نقل را به مکان دیگری انتقال داده است.
بازداشت گسترده زنان فعال گیلان
ماموران امنیتی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۵ مرداد جمعی از زنان فعال گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند. در حالی که روزها از بازداشت جمعی از فعالان حقوق زنان در گیلان می گذرد، نه تنها خانواده ها از محل نگهداری فرزندانشان بی اطلاع هستند که از طرف نهادهای امنیتی برای در اختیار گذاشتن پسورد گوشی همراه بازداشت شدگان تحت فشار هستند. فعالان حقوق زنان زهره و زهرا دادرس، جلوه جواهری، فروغ سمیع‌نیا و متین یزدانی (عکاس) در رشت، یاسمین حشدری (شاعر) در انزلی، نگین رضایی در فومن و شیوا شاه‌سیاه، گرافیست ساکن لاهیجان و واحده خوش‌سیرت در لاهیجان از بازداشتی‌های روز چهارشنبه هستند. بیشتر این فعالان حقوق زنان با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌هایشان بازداشت شدند. این دستگیری‌ها در آستانه سالگرد قتل ژینا (مهسا) امینی صورت گرفته است. در یک سال گذشته دستگاه‌ امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی سرکوب فعالان حقوق زنان را شدت بخشیده است.
بازداشت گسترده خانواده جانباختگان خیزش انقلابی
روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲، کوروش وزیری همسر شیرین علیزاده از جانباختگان جنبش انقلابی سال گذشته توسط نیروهای حکومتی در اصفهان بازداشت شد. شیرین علیزاده ۳۱ شهریور۱۴۰۱ در جاده چالوس به تنکابن در مقابل دیدگان فرزند هفت ساله‌اش با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. روز سه شنبه ۳۱ مردادماه نیز شرمین حبیبی همسر فریدون محمودی از جانباختگان اعتراضات سراسری۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در همین روز مأموران امنیتی به خانه ماشالله کرمی نیز هجوم برده و ایشان را دستگیر و به مکان نامعلوم برده اند. پس از بازداشت پدر محمد مهدی وکیل این خانواده امیر حسین کوهکن نیز بازداشت شد. روز چهارشنبه یکم شهریور ۱۴۰۲، حجت اله رافعی توسط ماموران اطلاعات سپاه در منزل شخصی خود در شهرستان شهریار توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. محمد زاهدی، شهروند اهل بهبهان روز سه شنبه ۳۱ مردادماه، به شعبه چهارم دادسرای این شهر احضار شد. این شهروند پس از تفهیم اتهام بازداشت و به زندان بهبهان منتقل شد. روز اول شهریور، ماموران جمهوری اسلامی به منزل لیلا مهدوی مادر سیاوش یورش برده و پس از تفتیش خانه برخی وسایل شخصی وی از جمله تلفن همراهش را ضبط کردند. همزمان وی برای روز شنبه چهارم شهریور به دادسرای اوین احضار شده است. در روزهای اخیر تعدادی از خانواده‌های جانباختگان از جمله مهسا یزدانی مادر جانباخته محمدجواد زاهدی، کورش وزیری و نسرین علیزاده همسر و خواهر جانباخته شیرین علیزاده، ماشالله کرمی پدر جانباخته محمدمهدی کرمی، شرمین حبیبی همسر جانباخته فریدون محمودی و فرامرز براهویی برادر جانباخته اسماعیل براهویی بازداشت شدند. تاکنون برخی از بازداشتی ها مانند شرمین حبیبی با قرار وثیقه موقتا آزاد و برخی نیز هنوز در بازداشت به سر می‌برند. همزمان تعداد زیادی از خانواد‌ه‌ها نیز با احضار و تهدید از سوی نهادهای امنیتی روبرو شدند.
صدور حکم زندان و تبعید برای پیمان فرهنگیان
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه رای غیابی خود را علیه پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری صادر کرده است. یک سال حبس تعزیری به اتهام “تبلیغ علیه نظام” دو سال تبعید به زابل در استان سیستان و بلوچستان، مسدود کردن حساب اینستاگرامی و ممنوع الخروجی به مدت دو سال اعلام شده است. به گفته وکیل مدافع پیمان فرهنگیان آقای تاج؛ امکان به جریان در آمدن ۷ سال حکم حبس تعزیری وجود دارد. این امکان به دلیل عدم امضا کردن عفو رهبری از سوی این فعال کارگریست. در رابطه با حکم صادره وکلای پیمان فرهنگیان، آقایان نیلی و تاج به دادگاه تجدید نظر اعتراض خود را ارائه خواهند داد.
تا‌یید حکم ۵ سال زندان جعفر ابراهیمی
جعفرابراهیمی بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان که همراه تعداد زیادی از معلمان در آستانه تجمع اعتراضی یکم اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شده بود و کماکان در زندان اوین به سر میبرد توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ۵ سال زندان محکوم شد. به گفته وکیل ایشان آقای عرفان کرم ویسی بنابر ابلاغیه شعبه ۳۶ تجدید نظر ضمن نقض آرا پیشین مبنی بر تجمیع و ادغام پرونده‌های جریانی مجازات اشد اتهام اجتماع و تبانی (۵سال ) ایشان تایید شد که از این مدت طبق بخشنامه کاهش مجازات ۲ سال آن قابلیت اجرایی دارد.
‏ کیوان صمیمی به ۶ سال حبس محکوم شد
مصطفی نیلی، وکیل‎کیوان صمیمی روزنامه‌نگار، خبر داد: “رای صادره از شعبه ٢٩ علیه آقای کیوان صمیمی در شعبه ٣۶ دادگاه تجدیدنظر تهران تایید شد و ایشان به شش سال حبس محکوم شدند که ۵ سال آن قابل اجرا است”.
تایید حکم اخراج دائم از کار محمد سعیدی ابواسحاقی
هیات تخلفات وزارت‌خانه آموزش و پرورش حکم انفصال دائم و اخراج آموزگار و هنرمند لردگانی را عینا تایید نموده‌ است. آقای سعیدی ابواسحاقی به مواردی از جمله: طرفداری و فعالیت به نفع گروه‌های معاند، اقدام برای تکریم زنده نگه داشتن جریان اغتشاشات، سرکشی به خانواده‌های دادخواه، زیر سؤال بردن نحوه برخورد با اغتشاش‌گران و اسطوره‌سازی از آنان، تهیه تصویر، مطلب و فیلم از فعالیت‌های مذکور با استفاده‌ی ابزاری از موسیقی، هنر و احساسات و بازنشر آن در فضای مجازی متهم شده است.
صدور حکم محکومیت احمدعلیزاده، فعال معلمان آبدانان‎
احمد علیزاده، فعال صنفی معلمان اهل آبدانان ایلام، به اتهام تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور به سه سال و یک روز حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم در حالی صادر شد که در برگزاری جلسه واخواهی، این حکم از شش سال و یک روز حبس به سه سال و یک روز حبس تقلیل یافت. پیش‌تر نیز آقای علیزاده بنا به پرونده‌سازی دستگاه امنیتی با بازنشستگی اجباری روبه‌رو شده بود. همچنین در اسفند سال گذشته این معلم به دو سال تبعید به سیستان و ‌بلوچستان نیز محکوم شده بود.
دهها دانشجو دانشگاه‌ها به کمیته انضباطی احضار شدند
شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کردند که در روزهای اخیر ۱۳ دانشجو در دانشگاه جندی‌‌شاپور اهواز، ۱۰ دانشجو در دانشگاه امیرکبیر و شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، علوم‌ پزشکی اصفهان و فردوسی مشهد به کمیته‌های انضباطی این دانشگاه‌ها احضار شدند و مورد بازجویی قرار گرفتند. شورای صنفی دانشجویان کشور دلیل این احضار‌ها را نزدیک شدن سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، بازگشایی دانشگاه‌‌ها و گرفتن تعهدنامه و تهدید دانشجویان عنوان کرده است.

***