مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیه و تنظیم: سپیده امیرعسکری و آرش کلهر

 

اعتصاب و اجتماع هزاران نفره کارگران ذوب‌آهن اصفهان
روز شنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲، بیش از دو هزار نفر از کارگران بخش‌های مختلف کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در تداوم اعتراض خود نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان اعتصاب نموده و پس از راهپیمائی در محوطه‌ی کارخانه، مقابل ساختمان مدیریت دست به تجمع زدند. کارگران ذوب‌آهن اصفهان به سطح نازل دستمزدها، عدم اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض دارند و خواهان همسان‌سازی حقوق ها با دیگر شرکت‌های فولادی، افزایش دستمزدها و دیگر آیتم‌های مزدی هستند. تجمع بزرگ کارگران ذوب‌آهن با فراخوان از پیش اعلام شده برگزار شد و طی آن کارگران شیفت صبح، شب و عصر علیرغم ممانعت حراست و مدیریت در محوطه‌ی کارخانه دست به تجمع زدند. کارگران ذوب‌آهن روز یکشنبه ۵ آذرماه نیز با اعتراض از دریافت غذای شرکت امتناع نمودند.

دومین روز اعتراض و اجتماع کارگران ذوب‌آهن اصفهان
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲، علیرغم فضای شدید امنیتی در مجتمع ذوب آهن، هزاران نفر از کارگران در تداوم اعتراض روز گذشته خود نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان دست از کار کشیدیند و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند. مدیریت و حراست شرکت با همراهی نهادهای امنیتی و نیروی ویژه که در کارخانه حضور یافت، تلاش کردند از اجتماع کارگران ممانعت کنند، آنها با ارسال پیامک‌های تهدید‌آمیز، احضار کارگران، گرفتن کارت ورودی برخی از کارگران و تعطیل کردن برخی بخش‌ها و اضافه‌کار برای ممانعت از تداوم اعتراض این کارگران تلاش کردند اما اتحاد کارگران این تمهیدات را شکست داد. اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل، همسان‌سازی حقوق با دیگر شرکت‌های فولادی، افزایش ترمیمی دستمزد و دیگر آیتم‌های مزدی پیش از پایان سال از جمله خواستهای کارگران هستند.

اجتماع کارگران پتروشیمی آبادان
روز شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ نفر از کارگران و کارکنان پتروشیمی آبادان در اعتراض به عدم دریافت یک ماه حقوق و سه ماه بیمه دست به اعتراض زدند. همینطور ۱۰۰ نیروی پیمانکار این مجتمع هم دو ماه حقوق معوق طلبکارند.

اجتماع کارگران پالایشگاه نفت آبادان
روز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ کارگران پالایشگاه نفت آبادان در اعتراض به عدم دریافت حقوق و حق بیمه، دست از کار کشیدند و دست به تجمع و اعتراض زدند. اعتراض کارگران از پتروشیمی آبادان به پالایشگاه نفت کشیده شد.

ادامه اعتراض کارکنان رسمی شرکت نفت ‌و گاز آغاجاری
روز ‌یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ و روز ‌چهارشنبه ۱۵ آذرماه ۱۴۰۲ کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های‌شان مجدداً دست به تجمع زدند. خواستهای کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی عبارتند از: حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی ناشی از تأخیر در اجرای آن، عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت.

ادامه اعتراض شرکت نفت فلات قاره ایران، جزیره سیری
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ کارگران شرکت نفت فلات قاره در جزیره سیری اعتراض شان را ادامه دادند. خواستهای کارکنان رسمی وزارت نفت شاغل در مراکز عملیاتی عبارتند از: حذف کامل سقف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک‌پی ناشی از تأخیر در اجرای آن، عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت.

اجتماع بازنشستگان صندوق بازنشستگی نفت اهواز
روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان و بازماندگان صندوق بازنشستگی نفت در اهواز در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع اعتراضی زدند.

اجتماع پرستاران خرم آباد
روز شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲پرستاران خرم‌آباد مقابل ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان دست به تجمع و اعتراض زدند. پرستاران خواهان افزایش دستمزد و بهبود وضعیت شغلی و معیشتی خود هستند.

اجتماع پرستاران اراک
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ پرستاران اراک در ادامه اعتراضات خود به نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری و عدم اجرای فوق العاده خاص و اضافه کاری های اجباری و مفت به دلیل کمبود استخدام پرستار دست به تجمع و اعتراض زدند.

اجتماعات سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در شهرهای اهواز، اراک، سنندج، شهرکرد، اردبیل، اصفهان، مریوان، زنجان، خرم‌آباد، رشت، کرمانشاه، زاهدان، گرگان، همدان، تهران، شیراز و کرمان در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق فولاد اصفهان واقع در خیابان نشاط دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد مازندران
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد مازندران نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد البرز غربی نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد استان خوزستان
روز یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد استان خوزستان نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش، کرخه و هفت‌تپه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اراک
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اراک در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع زدند.

راهپیمائی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز
روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز نیز در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان سازمان تأمین اجتماعی این شهر دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

اجتماع مشترک بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی اهواز
روز سه‌شنبه ۱۴ آذر‌ماه ۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و کشوری اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند.

اجتماع بازنشستگان کشوری همدان
روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری همدان در برابر صندوق بازنشستگی کشوری این استان، در اعتراض به اجرا نشدن “همسان سازی”، سختی گذران زندگی و پایمال شدن حقوق خود.دست به تجمع و اعتراض زدند.

اجتماع بازنشستگان کشوری ممسنی
روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ بازنشستگان کشوری شهرستان ممسنی در اعتراض به اجرا نشدن طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ١۴٠١ و سایر مطالبات خود دست به تجمع زدند.

اجتماع لنج داران بندر ریک
روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ لنج داران بندر ریک با سفره های خالی در مقابل بخشداری بندر دست به تجمع زدند.

اجتماع شهروندان و کارگران معدن سنگ کروم فاریاب
روز ۱۱ آذر ۱۴۰۲ مردم و جوانان روستای پشموکی از توابع شهرستان فاریاب با شعار کار و معدن مال ماست، مسیر رفت و برگشت به معدن را مسدود کردند. معدن سنگ کروم این روستا که قریب ۱۳ سال است درحال کار میباشد و توسط سه فرد که سالیان درازی حق مردم را پایمال کرده اند اداره میشود اما به جوانان این منطقه کار نمی دهد و مردم این منطقه سهمی از معدن ندارند. فرماندار و سرهنگ یوسفی و رئیس کلانتری و اطلاعات در محل حضور پیدا کرده و وعده رسیدگی به خواستهای مردم را دادند.

حقوق های معوق کارگران شهرداری خاش
در شهرداری خاش، کارگران قراردادی سه ماه و کارگران شرکتی تا پنج ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران شهرداری خاش گفته است آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به مردادماه سال جاری است که حدود سه‌ونیم ماه پیش واریز شده است و به دلیل دریافت نکردن حقوق شرایط زندگی‌شان بسیار دشوار شده است. این در حالی است که به‌گفته کارگران، مدیریت شهری خاش به هزینه‌های غیرضروری این شهر می‌افزاید.

محکومیت سپیده رشنو به ۳ سال و ۱۱ ماه حبس تعزیری
میلاد پناهی‌پور، وکیل سپیده رشنو اعلام کرد که وی به اتهام “انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی” به چهار ماه حبس قطعی دیگر محکوم شده است که در مجموع بابت دو پرونده‌، به سه سال و ۱۱ ماه زندان محکوم شده است.

آخرین وضعیت سامان یاسین در زندان قزلحصار کرج
سامان صیدی (یاسین)، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان قزلحصار کرج بسر میبرد. حکم اعدام آقای صیدی دی ماه سال گذشته، در دیوان عالی کشور نقض و جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. رضا شفاخواه، وکیل دادگستری سامان صیدی نوشت: “علیرغم گذشت بیش از یک سال از صدور قرار دستگیری موکل، وی همچنان برخلاف قانون در بازداشت بسر میبرد”.

تبعید دکتر لیدا اسماعیلی به فردیس کرج
با گذشت دو هفته از سال تحصیلی نیروهای حراست به لیدا اسماعیلی از فعالین صنفی معلمان استان البرز اعلام می‌کنند که به استان هرمزگان، شهر بندرعباس تبعید شده است و می‌بایست به آنجا نقل مکان کند. این تبعید در حالی رخ داده که استان البرز با کمبود شدید معلم مواجه است. با اعتراض وی و فشار فعالان صنفی تبعید به هرمزگان متوقف می‌شود، اما در پی لغو تبعید، نیروهای حراستی بلافاصله مدیران ادارات را تحت فشار قرار داده و در نهایت نیروهای امنیتی شاغل در پست حراست بدون هیچ حکمی از مراجع قضایی حکم تبعید این فعال صنفی به شهرستان فردیس را ابلاغ و اجرا کرده‌اند.

حسین افکاری از زندان آزاد شد
سعید افکاری برادر نوید افکاری با انتشار توییتی از آزادی پدرش حسین افکاری از زندان خبر داد و نوشت: ‏پدرم آزاد شد. اگرچه کمی خیالمان از بابت پدرم راحت شده اما با تمام وجود نگران زندانیان در خطر اعدام هستیم. از شما مردم شریف ایران میخواهیم بار دیگر یکصدا شویم و نگذاریم عزیزترین جوانان این سرزمین طعمه‌ی خونخواری جمهوری‌اسلامی شوند.

بلاتکلیفی ماشالله کرمی
بلاتکلیفی ماشالله کرمی در زندان مرکزی کرج ادامه دارد. برای وی قرار سنگین هفت میلیارد تومان وثیقه صادر کردند تا از آزادی وی ممانعت کنند. ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی (کومار) کرمی، سه ماه است به صورت بلاتکلیف در بند ۱۵ زندان مرکزی کرج زندانی است.

اجرای حکم اعدام زندانیان آبان ٩٨
سحرگاه پنجشنبه ٩ آذرماه با اذان صبح کامران رضایی جوان ۳۳ ساله و از معترضان بازداشتی‌ آبان ۹۸ در زندان مرکزی شیراز ‌با اتهام دروغین کشتن یک بسیجی اعدام شد. کامران رضائی را برای اعتراف علیه خودش، هفت ماه در انفرادی نگه‌‌ داشتند و شکنجه کردند‌. روز سه شنبه ٧ اذر نیز یک معترض دیگر آبان ۹۸ به نام هانی شهبازی در زندان سپیدار اهواز اعدام شد. رضا رسایی نیز در خطر اعدام قرار دارد.

مرگ مشکوک یک نوجوان در قرنطینه زندان اصفهان
آرین قربانی، نوجوان ۱۸ ساله ساکن شهرضا اصفهان که به اتهام آنچه “مصرف مشروبات الکلی” گفته شده، بازداشت و تفهیم اتهام شد، به طرز مشکوکی در قرنطینه زندان جانباخت. اخباری از درگیری لفظی این نوجوان هنگام تفهیم اتهام در دادگاه با قاضی پرونده سخن میگوید و اینکه وی توسط قاضی تهدید شده است. وی پس از انتقال از بازداشتگاه به قرنطینه زندان به طرز مشکوکی جان خود را از دست داده است.

بی خبری از وضعیت یک کارگر بازداشتی بلوچستانی
با گذشت ۴۰ روز از وضعیت ابراهیم یارمحمدزهی، کارگر ۳۸ ساله بلوچستانی خبری در دست نیست. این کارگر برای کار به شهر رفسنجان رفته بود که در سوم آبانماه توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد و تاکنون از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست. ابراهیم یارمحمدزهی، متأهل و اهل زاهدان است و به طور مداوم برای کارگری به استان‌‌های کرمان، یزد و اصفهان رفت و آمد داشته و هیچ پرونده ای ندارد.

حکومت فساد، اختلاسهای نجومی
یک شرکت چای ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار برای واردات چای گرفته، اما بخشی از ارزهای ٤٢٠٠ را در بازار آزاد فروخته است. برای ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از آن هیچ کالایی وارد نشده است. در این پرونده مدیرانی از وزارت کشاورزی، صمت، گمرک، استاندارد و بعضی از بانک‌های مرکزی دخالت دارند.

۲۸ هزار میلیارد تومان در حساب شهرداری گم شده!
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید در جریان بررسی گزارش حساب درآمد و هزینه شهرداری تهران سرنوشت ۱۷ هزار میلیارد تومان از پول‌های شهرداری نامشخص است. مبالغ بیشتری در شهرداری “گم شدند”!

اجتماع مالباختگان در تهران
مالباختگان شرکت خودرویی “رضایت خودروی طراوت نوین”، در برابر ساختمان دادگستری کل کشور در تهران خواستار استرداد سرمایه خود شدند. این شرکت سرمایه هزاران نفر را با کلاهبرداری بالا کشیده است.

مراسم چهلمین روز جانباختن آرمیتاگراوند
روز چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ مراسم چهلمین روز قتل آرمیتا توسط اوباش حجاب بان بود. حضور بسیجی ها و لباس شخصی های دوربین به دست و درحال فیلم برداری در نزدیکی مزارش و درگیری در مراسم چهلم آرمیتا گراوند بین بسیجی ها و شهروندان حاضر به بازداشت دو نفر منجر شد.

آریانا اکبری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد
روز چهارشنبه پانزدهم آذر، آریانا اکبری شهروند ساکن تهران، پس از شرکت در مراسم چهلم آرمیتا گراوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شریفه محمدی از فعالین کارگری گیلان بازداشت شد
ظهر روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ شریفه محمدی از فعالین کارگری گیلان توسط مامورین وزارت اطلاعات در منزل شخصی ایشان بازداشت شد.

بازداشت یک فعال معلمان در ممسنی
در پی تجمع بازنشستگان ممسنی در روز سه شنبه ۱۴/۰۹/۱۴۰۲، روز چهارشنبه ماموران پلیس امنیت شهرستان به منزل آقای احمدی یورش برده و با صدور قرار بازداشت موقت از سوی دادستانی این فعال صنفی معلمان را به زندان شیراسپاری شهرنورآباد تحویل داده‌اند.

برگزاری دادگاه فرزانه زیلابی
شنبه هجدهم آذرماه جلسه رسیدگی به پرونده های اتهامی خانم فرزانه زیلابی در شعبه شانزده دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان برگزار خواهد شد. خانم زیلابی پیش از این به موجب حکمی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به دلیل وکالت کارگران هفت تپه به اتهام فعالیت تبلیغی به یک سال حبس و دو سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده بود. در بخش غیر امنیتی همین پرونده، به اتهام نشراکاذیب برای تشویش اذهان عمومی از سوی شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری دو اهواز به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود. در همین ارتباط، اداره اطلاعات، در تحلیلی پرونده سازانه، قبول وکالت کارگران و فعالان کارگری – اجتماعی را از سوی این وکیل دادگستری “فعالیت های معاندانه در پوشش وکالت” نامید. خانم زیلابی در جریان برآمد توده ای با پذیرش وکالت معترضان نیز بار دیگر پس ازصدور کیفرخواست، ازسوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز با اتهامات متعدد امنیتی مواجه گردید که در نهایت به یک سال حبس بابت اتهام فعالیت تبلیغی و بابت اتهام توهین به رهبری به ۶ ماه حبس محکوم گردید. همچنین وی مجددا به دو سال ممنوع الخروجی محکوم گردیده است.

بیانیه سندیکاهای فرانسه؛ تشدید اعدام ها در ایران
ما اخبار بسیار نگران کننده ای از ایران دریافت می کنیم. رژیم دیکتاتوری در برابر خشم اجتماعی و مردمی نسبت به بحران اقتصادی، با سوء استفاده از معطوف شدن افکار عمومی جهانی به جنگ جاری در غزه، به تشدید سرکوب روی آورده است. ما شاهد افزایش قابل توجه تعداد بازداشت‌های فعالین کارگری به بهانه‌های واهی هستیم : مقامات مسئول ایران، کارگران و بازنشستگانی را به اتهام برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به گرانی زندگی و عدم پرداخت دستمزدهای معوقه، به نحو فزاینده ای آماج سرکوب قرار می دهند. فهرست دستگیرشدگان و زندانیان هر روز طولانی تر می شود. از میان دستگیری های آخیر می توان به ریحانه انصاری نژاد (فعال کارگری)، عثمان اسماعیلی و اسماعیل گرامی (کارگران بازنشسته و زندانیان سابق)، رضا اقدسی (کارگر اخراجی، معلول بیمار و ناشنوا) اشاره کرد. این سرکوب شامل حال افراد دیگری هم می شود از آن جمله حامیان کارگران، دگراندیشان و کسانی که باورهای شان مخالف با اعتقادات رژیم است، وکلای دادگستری، مدافعان حقوق زنان، مدافعان حقوق بشر و غیره.

زنان اولین قربانیان این رژیم استبدادی و مردسالار هستند که کنترل بر بدن آن ها یکی از ارکان این رژیم است. آرمیتا گراوندِ دختر دانش آموز پس از ۲۸ روز کما در روز شنبه ۶ آبان جان باخت. گشت ارشاد متروی تهران با این نوجوان ۱۶ ساله اهل کردستان به دلیل نداشتن حجاب به شدت درگیر فیزیکی شده بود. حاکمیت در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بر میزان اعدام‌ها، به ویژه اعدام های در انظار عمومی را به شدت افزایش داده است : از ۷ اکتبر تا کنون، رژیم بیش از ۱۲۰ نفر از جمله ده‌ها مخالف سیاسی و فعالان جنبش‌های اجتماعی را اعدام کرده است. از جمله این قربانیان، قاسم آبسته زندانی سیاسی کرد است که پس از ۱۴ سال حبس اعدام می شود. وی در سال ۱۳۸۷ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» دستگیر شده بود؛ هم چنین میلاد زهره وند، جوانی که در تظاهرات جنبش “زن، زندگی، آزادی” شرکت کرده بود. همبستگی بین المللی امری اساسی است. ما کلیه سازمان ها و افراد مدافع حقوق انسانی و حقوق مزدبگیران را به اعتراض به مقامات ایرانی فرا می خوانیم.

سازمان های سندیکایی کارگری فرانسه باز هم بر همبستگی خود با قربانیان سرکوب تاکید نموده و سیاست تحمل ناپذیر سرکوب را به شدت محکوم می کنند. آن ها خواهان اجرای مفاد زیر هستند: لغو مجازات اعدام، ابطال کلیه محکومیت های ناعادلانه مغایر با حقوق و آزادی های بنیادین، آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه فعالانی که به دلیل عقاید، یا به خاطر فعالیت های اتحادیه ای و مدنی زندانی شده اند، هم چنین شهروندان خارجی از جمله سسیل کوهلر و ژاک پاریس. ما خواهان منع پیگرد همه آن ها هستیم، رعایت قراردادهای بین المللی از سوی رژیم ایران، به ویژه قراردادهای سازمان جهانی کار (آی ال او)، که ایران عضو آن است، از جمله قرارداد‌های مربوط به آزادی تشکل، تظاهرات، اعتصاب و مذاکره دسته جمعی.

کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه (CFDT)، کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، فدراسیون متحد سندیکایی (FSU) ، اتحاد سندیکایی همبسته، اتحادیه ملی سندیکاهای خودگردان (UNSA).
پاریس، ۴ دسامیر ۲۰۲۳

آلودگی هوا قاتل سریال
یک مقام سازمان حفاظت محیط ‌زیست ایران از مرگ بیش از ‌۲۶ هزار نفر در ۳۳ شهر در سال ۱۴۰۱ به دلیل آلودگی هوا خبر داد. داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در گفت‌وگویی با وب‌سایت «خبرآنلاین» که روز دوشنبه منتشر شد، گفت که این آمار از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است. او افزود که خسارت چنین مرگ و میری معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. طبق این گزارش، تهران بیش از ۶ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است.

۵ میلیون کارگر زیرزمینی بدون بیمه
فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی: “بارها از ادارات درخواست کرده‌ایم که بازرسی بر کارگاه ها و نحوه عقد قراردادها را تشدید کنند اما هر بار در جواب ما می گویند، نیروی کافی برای افزایش بازرسی نداریم و هزینه بازرسی برای مان سنگین است. همچنین بازرس، زمانی می تواند بر فعالیت یک کارگاه و نحوه عقد یک قرارداد شغلی نظارت داشته باشد که کارگاه و بنگاه اقتصادی، ثبت شده و دارای تابلو و نشان باشد، در حالی که امروز تعداد بسیار زیادی از کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی، هیچ تابلو و نمادی ندارند و ما امروز می دانیم که علاوه بر جمعیت کارگران دارای قرارداد موقت که بیش از ۱۵ میلیون نفرند و برای شان حق بیمه ولو به شکل ناقص و مخدوش پرداخت می شود. بیش از ۵ میلیون کارگر در کارگاه های زیر پله ای و زیر زمینی و پنهان از هرگونه نظارت کار می کنند و این کارگران، در این کارگاه های زیرزمینی و غیر رسمی با حداقل دستمزد و محروم از بیمه و سنوات و سایر مزایای شغلی اجیر شده اند؛ چون نیاز مالی دارند و باید معاش خانواده شان را تامین کنند.

***