مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

تجمع اعتراضی مجدد کارگران شرکت نفت
یکشنبه ۲۴ دیماه کارگران شرکت نفت فلات‌قاره، شاغل در منطقه سیری و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در اعتراض به عدم رسیدگی به خواست و مطالباتشان مجددا تجمع نمودند. اهم مطالبات:برکناری مدیران نالایق، حذف کامل سقف ‌حقوق، حذف محدودیت حق ‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰ و پرداخت بک-پی، عدم ادغام و دست ‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان.
اعتراض رانند گان پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی
در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی رانندگانی هستند که با کارِ شبانه‌ روزی فقط ۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. خواست چندین ساله‌ کارگران پیمانکاری پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی، حل مشکل قرارداد کار رانندگان، بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل و تغییر سیستم اقماری کارکنان اداری پشتیبانی به سیستم دو – دو است که بارها به عدم تحقق آن اعتراض کرده‌اند.
تجمع کارکنان استخدامی سال ۹۳ به بعد وزارت نفت اهواز
روز شنبه ۲۳ دیماه تعدادی از پرسنل استخدامی۹۳ به بعد با تجمع در ستاد مناطق نفت‌خیز، به تصمیم مسئولین مبنی بر حذف ریالی یک گرید اعتراض کردند.
تجمع اعتراضی کارگران ارکان ثالث شاغل در پارس جنوبی
گروههایی از کارگران ارکان ثالث مجتمع‌های گاز پارس جنوبی از جمله پالایشگاههای ششم، دهم و دوازدهم، صبح روز شنبه ۲۳ دی ماه در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود تجمعاتی برگزار کردند. مهمترین خواسته این کارگران، بازنگری در طرح طبقه ‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان است. شنبه گذشته و پس از تجمعات گسترده این پرسنل، پیام های تهدیدآمیز متعددی از سوی نهادهای امنیتی برای شمار زیادی از کارگران پالایشگاههای پارس جنوبی ارسال شده بود.
فرار مدیرعامل شرکت ملی نفت از نمایشگاه صنعت نفت
روز یکشنبه۲۴ دی، همزمان با برگزاری نمایشگاه ساخت تجهیزات نفتی در اهواز، جمعی از کارگران قرارداد معین، شهروندان اهوازی و جوانان بیکار مناطق نفتی غیزانیه و هویزه با تجمع در ورودی سالن افتتاحیه ضمن طرح مطالبات خود به عملکرد شرکت های نفتی در موضوع استخدام ها و گسترش آلایندگی اعتراض کردند که در نهایت با درگیری شدید عوامل امنیتی و حراست نفت با مردم معترض، خجسته مهر مدیرعامل نفت، از نمایشگاه فرار و به تهران بازگشت‌.
تجمع کارگران و کارکنان نگهداری خطوط راه‌آهن یزد
شنبه ۲۳ دی۱۴۰۲ کارگران راه‌آهن یزد در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری یزد دست به تجمع زدند. این کارگران خواستار افزایش دستمزد، به ‌روز شدن پرداخت حقوق‌ها، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، ساماندهی قراردادها به هدف بالا رفتن امنیت شغلی، عقد قرارداد بیمه تکمیلی، تخصیص کارت‌های هدیه مناسبتی و ایجاد تشکل کارگری هستند.
تجمع اعتراضی کارگران شرکت داروپخش تهران
یکشنبه ۲۴ دی کارگران شرکت داروپخش تهران در اعتراض به دستمزدهای پایین دست به اعتراض زدند.
تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمات
چهارشنبه ۲۷ دی معلمان خرید خدمات در برابر وزارت آموزش وپرورش دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی پس از ده سال تدریس در مناطق محروم و عملی نشدن وعده وزیر برای تبدیل وضعیت به قرارداد معین تجمع اعتراضی برپا نمودند
تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد
روز یکشنبه ۲۴ دی۱۴۰۲ بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و مازندران در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان از جمله همسان‌سازی حقوق‌ها ‌و بیمه تکمیلی درمان و مطابق تجمعات مستمر یکشنبه‌های اعتراضی مجدداً مقابل ساختمان صندوق های بازنشستگی دست به تجمع زدند.
راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی خوزستان
روز یکشنبه ۲۴ دی۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز و شوش در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان دست به تجمع و راهپیمایی زدند. ویدیویی از تجمع اعتراضی شهروندان دارای معلولیت انتشار یافته که در آن، یکی از مأموران نیروی انتظامی با هتاکی و برخورد فیزیکی به یک شهروند معلول، او را تهدید میکند.
تجمع سراسری بازنشستگان مخابرات کشور
روز دوشنبه ۲۵ دیماه۱۴۰۲ جمع‌هایی از بازنشستگان مخابرات در استان‌های کرمانشاه، زنجان، مرکزی، آذربایجان غربی، تهران، هرمزگان، خوزستان، گیلان، فارس، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، مازندران، استان کردستان در شهرستان‌های مریوان، سنندج، بیجار و … در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته دوشنبه‌های اعتراضی، مجدداً مقابل شرکت مخابرات دست به تجمع زدند.
اعتراض مشترک بازنشستگان فرهنگی و تأمین اجتماعی اهواز
روز سه‌شنبه ۲۶ دی۱۴۰۲، جمع‌هایی از بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، کشوری و فرهنگیان بازنشسته اهواز مجدداً و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان استانداری خوزستان دست به تجمع زدند. در همین روز بازنشستگان کشوری در شهرهای یزد و کرمانشاه نیز در مقابل صندوقهای بازنشستگی شهرهای مربوطه دست به اعتراض زدند.
بازداشت ۷۰ تن از اهالی روستای قره ‌قشلاق
در پی اعتراض به تبعات زیست‌محیطی احداث کارخانه نمک با دستور رئیس اداره اطلاعات سلماس ۷۰ نفر از اهالی روستای قره‌قشلاق بازداشت شده‌اند. مأموران وزارت اطلاعات با حضور در منازل این شهروندان آن‌ها را در ارتباط با “تجمع مسالمت‌آمیز زیست‌محیطی”‌ روز چهارشنبه بازداشت کرده‌اند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که رئیس نهاد اطلاعات، بازداشت‌شدگان زن را مورد هتاکی لفظی قرار داده و آنها را به خشونت جنسی تهدید کرده است. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان می‌داد که نیروهای حکومتی روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، با گاز اشک‌آور و باتوم به تجمع اعتراضی اهالی قره‌قشلاق حمله کرده‌اند.
تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه
یکشنبه ۲۴ دی در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون، معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع اعتراضی برگزار کردند.
اعتراض خانواده های زندانیان سیاسی محکوم به اعدام
روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲، مادران و خانواده های چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام به منظور پیگیری پرونده فرزندانشان و ممانعت از اجرای حکم اعدام در مقابل زندان اوین تجمع کردند. این مادران با در دست داشتن عکس فرزندانشان به صدور حکم اعدام برعلیه فرزندانشان اعتراض میکنند. لازم به ذکر است که روز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۲، زندانیان سیاسی محسن مظلومی، پژمان فاتحی، وفا آذربار و محمد فرامرزی پس یک سال و نیم بلاتکلیفی که با بی خبری همراه بود، به اعدام محکوم شدند.
صدور احکام “افساد فی الارض” و اعدام
رئوف شیخ‌ معروفی، کامران سلطانی و محمد فرجی، سه شهروند اهل بوکان که در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، بدون دسترسی به وکیل تعیینی به “افساد فی الارض” و اعدام متهم شدند.
شریفه محمدی زیر فشار بازجوها برای اعتراف اجباری
شریفه محمدی، فعال کارگری که پیش‌تر از زندان لاکان رشت به زندان سنندج انتقال یافته بود توسط بازجوهای وزارت اطلاعات در سنندج برای اعتراف اجباری علیه خود مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
آرش صادقی بیمار است، جای او زندان نیست
آرش صادقی با اعلام اینکه حکم حبس چهار سال و سه ماهه‌اش از مهر ماه به اجرای احکام ارسال شده، از تلاش‌ خود برای کسب مهلت درمانی خبر داد. این زندانی سابق سیاسی و فعال حقوق بشر، در شبکه اجتماعی اکس، نوشت: “با پیگیری وکیلم، رامین صفرنیا نامه‌ای برای پزشکی قانونی به همراه مدارک پزشکی مربوط به بیماری (کندرو سارکوم) ارائه شده تا در صورت تایید برای طی مراحل درمانی مهلت مشخصی را از اجرای احکام دریافت کنم”. آرش صادقی، اردیبهشت ماه سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به سه سال و هفت ماه حبس و در مورد “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شد.
اعلام اعتصاب غلامرضا غلامی کندازی و ایرج راهنما
دو معلم زندانی استان فارس طی دو پیام صوتی جداگانه در اعتراض به احکام صادر شده علیه آنان اعلام کردند در اعتراض به سکوت مسئولین از تاریخ ٢٣ دیماه ١۴٠٢ وارد اعتصاب غذا می شوند.
گزارشی از وضعیت زینب جلالیان زندانی سیاسی
زینب جلالیان، زندانی سیاسی که به حبس ابد محکوم شده است در حالی شانزدهمین سال حبس را بدون یک روز مرخصی پشت سر می‌گذارد که از بیماری‌های دهان و دندان، کلیوی و گوارشی رنج می‌برد و از دسترسی به خدمات درمانی محروم است. او سالهاست تحت انواع محرومیت‌ها و شکنجه‌های جانفرسا در زندان‌های کرمانشاه، اوین، خوی، قرچک، کرمان و یزد دوران ظالمانه حبس را سپری می‌کند.
بازداشت مصطفی زمانی کارگر‌ جوشکار
روز یکشنبه ۲۴ دیماه۱۴۰۲، مصطفی زمانی کارگر جوشکار و از فعالین اعتصابات کارگران پروژه‌ای نفت و گاز در اصفهان بازداشت شد. مصطفی زمانی روز یکشنبه و‌ متعاقب تماس نیروهای امنیتی که خود را پیمانکار معرفی کرده و وی را به پالایشگاه اصفهان برای مذاکره و‌ عقد قرارداد کاری دعوت کرده بودند. پس از مراجعه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده و تاکنون هیچیک از اعضای خانواده و نزدیکانش از سرنوشت او اطلاعی در دست ندارند. بر اساس گفته‌های کارگران پروژه‌ای نفت و گاز، مصطفی زمانی جوشکار اهل شهرستان ایذه، سالها در اعتراضات کارگری در منطقه پارس جنوبی، فولادشهر، ایذه، هفشجان و تجمعات مقابل مجلس و وزارت نفت که منجر به افزایش دستمزد کارگران شد، حضور مؤثری داشته است. مصطفی اخیراً در پروژه پالایشگاه آبادان واقع در عسلویه مشغول به کار بود.
وخامت حال نرگس منصوری پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا
نرگس منصوری،‌ زندانی سیاسی در اوین، در پی وخامت وضعیت جسمی پس از ۲۳ روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد. این اعتصاب غذا در اعتراض به مصادره خانه مادرش که خلاف قانون است می‌باشد. نرگس منصوری از بیماری مشکوک به سرطان به سر می‌برد.
نیلوفر حامدی و الهه محمدی از زندان آزاد شدند
الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه نگاری که در خبری کردن پرونده ژینا امینی نقش مهمی ایفا کردند، پس از ۱۶ ماه حبس غیرقانونی به طور موقت و با قید وثیقه آزاد شدند. الناز محمدی میزان وثیقه برای خواهرش را ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. آزادی موقت این دو روزنامه‌نگار با استقبال تعداد زیادی از شهروندان روبه روی زندان اوین و همینطور کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شده است. قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است. در اطلاعیه قوه قضائیه، آنها “دو متهم امنیتی زن” خوانده شده‌‌اند و اعلام شده به دلیل انتشار “تصاویری از کشف حجاب”، علیه‌شان اعلام جرم شده و پرونده جدید در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.
عاتکه رجبی معلم زندانی آزاد شد
عاتکه رجبی، که به حکم شعبه‌ی ۲۱ اجرای احکام دادگاه مشهد برای گذراندن دو‌ماه حبس، روانه زندان مشهد شده بود، روز چهارشنبه با پایان دوران محکومیتش آزاد شد.
***