مصاحبه ها

گفتگوی تلویزیون پرتو با همایون گدازگر: در مورد فرار . استرداد و اعدام زندانی سیاسی مصطفی سلیمی

 

تلویزیون پرتو : همانطور که مطلع هستی زندانی سیاسی مصطفی سلیمی که در روز ۸ فروردین امسال همراه تعدا دیگری از زندانیان از زندان سقز فرار کرده و به منطقه اقلیم کردستان پناه آورده بود ۰ مصطفی از سوی نیروهای امنیتی حکومت اقلیم به جمهوری اسلامی تحویل داده شد و بلافاصله اعدام شد . از نظر شما مقصر اصلی در این ماجرا چه کسی است ؟
همایون گدازگر : قبل از هر چیز از طرف خودم و کمیته کردستان حزب حکمتیست به خانواده و بستگان و تمامی هم بندان زندانی مصطفی سلیمی و تمام کسانیکه در این مدت برای نجات او از زیر تیغ جمهوری اسلامی تلاش کردند تسلیئت می گویم و در رنج غمشان شریکم . اما جواب دادن به سۆال شما شاید در این مورد مشخص خیلی ساده نباشد ۰ هر چند جمهوری اسلامی با سابقه چهل ساله خود در سرکوب هر نوع مخالفت و نارضایتی و چهل سال اعدام و کشتار مسبب اصلی این جنایت است ، اما با اینحال اعدام زندانی فراری مصطفی سلیمی تنها با این سابقه پر از جنایت جمهوری اسلامی توضیح داده نمی شود .

همایون گدازگر: چرا ؟ چون مصطفی پس از فرا ر از زندان و تلاش برای نجات جان خود از دست ویروس کرونا به اقلیم کردستان عراق پناه آورد و فکر می کرد که می تواند جان بدر ببرد ۰ اما اینجا با کمال شقاوت و بیرحمی کت بسته به جمهوری اسلامی و چوبه دار آن تحویل داده شد و اعدام شد . اگر یک ذره انسانیت ، شرافت و ترحم و هر چیزی شما اسم آن را بگذارید ، در این مسئولین و حاکمین اقلیم کردستان وجود داشت ، امروز مصطفی سلیمی زنده بود . در واقع سیاست اقلیم کردستان در برابر جمهوری اسلامی باعث قربانی شدن انسانی شد که به آنها پناه آورده بود . بخصو ص در شرایطی که جوانان در شهرهای کردستان با برپا کردن ارگان‌های همیاری و قبول کردن ریسک جانی دارند به هم شهری و هم محله ای و مردم فقر و تنگدست کمک می کنند و جلو ه های امیدوار کننده ای از اتحاد و همسرنوشتی را به نمایش می گذارند ، این عمل شنیع حاکمان کردستان عراق باید از طرف مردم کردستان در ایران وعراق تقبیح و مانند لکه ننگی به اسمشان ثبت شود .

تلویزیون پرتو : ادعا می شود که مصطفی سلیمی در مرز بین ایران وعراق دستگیر شده است . اطلاعات شما در این باره چیست ؟
همایون گدازگر : حتی اگر این ادعا هم درست می بود یک ذره از وقاحت این عمل جنایتکارانه کم نمی کرد و تغییر ی در اصل جنایت نمی داد و من همین حرف‌ها را می زدم که حالا می گویم ۰ اما این ادعا دروغ است . مصطفی سلیمی مدتی در خاک کردستان عراق و در آبادی گرمک در نزدیکی شهر پنجوین پناه گرفته بود . نیروهای امنیتی حکومت اقلیم در منطقه طبق برنامه ودر هماهنگی و تبانی با سپاه پاسداران دست به این رسوایی نفرت انگیز زدند و مصطفی را تحویل ماشین کشتار جمهوری اسلامی دادند ۰ دهها نمونه دال بر وجود مصطفی در کردستان عراق در دست است . این تبلیغات دروغین کار جبهه ناسیونالیستهای کرد در داخل وخارج ایران و عراق است که در هر بزنگاهی که رژیمشان در کردستان عراق جنایتی خلق می کند به کمک و توجیه آن بسیج می شوند . و دوباره با به میدان آوردن مباحثی در باره اتحاد کرده ها و اراجیفی از این قبیل سعی می کنند این جنایات را پرده پوشی کنند . درهمین مدت دهها نفر از اینها در خارج کشور در لباس به اصطلاح شاعر ، نویسنده ، ادیب و هنرپیشه ، که متاسفانه در شرایط عادی صدها نفر دورشان جمع می شوند ، همگی به کمک حکومت اقلیم شتافتند . سعی کردند حقایق را وارونه جلوه دهند و حتی فرمودند طبق قوانین بین المللی حکومت اقلیم به وظیفه خودش عمل کرده است ۰ آخر کدام قانون بین‌المللی این را گفته است ؟ مگر قاتلین صدها نفر از اپوزیسیون ایرانی که در خاک همین اقلیم کردستان کشته شدند ، در شهرهای کردستان عراق راست راست راه نمی روند ؟ چرا این قاعده بین المللی اینجا عمل نمی کند و حکومت اقلیم آنها را از جمهوری اسلامی طلب نمی کند ؟ این نا هنرمندان و نا ادیبان چرا در این موارد خفقان می گیرند ؟
اصلا علاوه بر این بحث ها تحت حاکمیت این حکومت مگر قانونی وجود دارد ؟ مگر در روز روشن زبان مخالف خودشان را نبریدند ؟ آنموقع قانون کجا بود ؟ قاتلین روزنامه نگار و مخالفین را چرا دستگیر ومحاکمه نمی کنند ولی پناهنده سیاسی اعدام را به جمهوری اسلامی تحویل می دهند ؟ کسانیکه تحت هر اسم وبا هر پیشینه ای وبا هر بهانه ای از محکوم کردن بی چون چرای این جنایت شانه خالی می کنند فقط باید شرم کنند .

تلویزیون پرتو : یک همدردی وسیع با اعدام مصطفی سلیمی در منطقه بوجود آمده است . با توجه به اینکه این اولین بار نیست که احزاب حاکم در کردستان عراق باعث قتل مخالفان جمهوری اسلامی می شوند ، چرا این بار شاهد چنین تنفر وبیزاری و سیعی هستیم ؟
همایون گدازگر : بنظرم دلیل آن اوضاع و احوال سیاسی متفاوتی است که امروز در ایران و البته در کردستان هم وجود دارد . همه می دانند که بخصوص حدود دو سال است که جمهوری اسلامی در محاصره تعرض مردم به جان آمده است . رژیم در مواقعی خود را از مردم پنهان می‌کند و از رویارویی با آنان خودداری می کند . درهمین دوران کرونا مدتی عملا دولتی وجود نداشت ومردم با ابتکار خود به مقابله با کرونا پرداختند . در همین رابطه از جنوب تا شمال ایران زندانیان زیادی دست به شورش زدند و فرار کردند ۰ در یک کلمه جمهوری اسلامی در اداره جامعه ودر مقابل اعتراض مردم حالت دفاعی داشت چه بر سد به آن که بتواند زندانی سیاسی را اعدام کند ! درست در این شرایط این کار حکومت اقلیم در واقع کمکی به جمهوری اسلامی بود برای از سر گرفتن ماشین اعدام و کشتار و قد علم کردن دوباره در زندان‌ها برای اعدام جوانان و زندانیان دیگر . در واقع خطر اینکه اینها در مسیر مبارزات جامعه ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی ، عملا و علنا به کمک جمهوری اسلامی بیایند و در شهرهای کردستان به مقابله با مردم بپاخواسته برخیزند اصلا غیر قابل انتظار نیست . چنین ظرفیتهایی را قبلا هم از خود نشان داده اند .‌ اینجاست که توده های مردم در کردستان ایران وعراق با هوشیار باشند .‌

تلویزیون پرتو : احزاب کرد و بخصوص احزاب ناسیونالیست در منطقه در مورد این عمل شنیع چه موضعی گرفته اند ؟ همچنین از نظر شما درمقابل این کار ضد انسانی مردم منطقه وظیفه ای پیش رو خواهند داشت ؟

همایون گدازگر : تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم من چیزی از اینها ندیده ام . ولی مهم نیست گفته اند یانه . قطعا با توجه تجربه تا کنونی و از آنجا که دورنما و ‌منافع مشترکی با حاکمان امروز حکومت اقلیم دارند به پرده پوشی و توجیه آن خواهند پرداخت و سعی خواهند کرد اوضاع را آرام کنند ‌واز آن عبور کرده و حقوق و مواجب بعدی را تحویل بگیرند . کسانی از رهبرانشان فقط به پخش خبر اعدام مصطفی سلیمی بسنده کردند ۰ درکمان وقاحت حتی یک کلمه در مورد چگونگی و مسببین اعدامش ننوشتند . احزابشان هم همین کار را خواهند کرد . در گفتگوهای خودمانی با مسئولین و “ وزرای” حکومت همه چیز را برای همدیگر توضیح می دهند و جملگی از جلسات موفق خارج خواهند شد ۰ بخاطر منافع حقیر مادی و حفظ بقا به هر بی پرنسیپی ای رضایت می دهند و چشم خود را به هر جنایت و کار غیر انسانی خواهند بست . اما خود این اعمالشان به اندازه سال‌ها‌ تبلیغات ‌و افشاگری ما کمونیستها هویت وماهیتشان را در نزد مردم آزادیخواه منطقه برملا کرد .

اما با وجود همه این بحث ها مردم منطقه در مقابل این جنایت آشکار بی وظیفه نیستند . باید با فشار اعتراض و نارضایتی مردم در کردستان ایران وعراق مسببین این جنایت شناسایی و محاکمه شوند .‌ ممکن است گفته شود فایده ندارد و اینها نشان داده ند که چنین کاری نمی کنند ! اما نباید تسلیم میل اینها شد .‌ در مقابل جنایتی که مرتکب شده اند باید جوابگو باشند . اگر این جنایت به دستور حکومت اقلیم صورت گرفته است باید آن را اعلام کند تا شرمزاریش برای همه روشن شود . اگر حکومت این کار را نکرده و دارودسته خودسر درون نیروهای امنیتی مرتکب این جنایت شده اند ، برای حفظ آبروی خود این دارودسته خودسر را معرفی و محاکمه کند ۰ اما نقش مردم آزادیخواه واحزاب سیاسی عدالتخواه در کردستان عراق مهم است ۰ باید به این رسوایی که حاکمانشان ببار آورده اند اعتراض کنند ۰ نشان بدهند که صفشان از صف کسانیکه پناهنده سیاسی را روانه جوخه اعدام کرده است جداست ۰ نشان دهند که آنها همانطور که تا کنون هم نشان داده اند ، همیار وغمخوار مردم در کردستان ایران هستند و از فراریان از جهنم رژیم جهل وارتجاع دفاع و پشتیبانی خواهند کرد . بگذار مردم منطقه صدای متفاوت آنها را در قبال این اقدام ضد انسانی و فراموش نشده بشنوند.
***