اسناد پايه اي حزب

مباحثات ؛ کنگرە ٥ کنگرە تعیین تکلیف – همایون گدازگر

پس از چند هفتە کە از بحران درونی حزب حکمتیست می گذرد ، هنوز اقدام بی سابقە و منحصربفرد جمع اقلیت دفتر سیاسی باعث تعجب خیلی هاست . بە بازی گرفتن حزب و قوانین آن ، آنهم بە بهانە وجود اختلاف سیاسی ویا سر “خط” نماندن رهبری قانونی و منتخب آن ، و بی مسۆلیتی در قبال زندگی و مبارزە عدە زیادی کمونیست و انقلابی نشانە چە چیزی می تواند باشد؟ آنچە مسلم است وجود اختلاف سیاسی توضیح این عمل ضد حزبی وتقابل با تحزب نیست . درمیان کسانی کە درمبارزە درون حزبی چنین اعمال ضد حزبی ای را بکار گرفتند سیاست ورادیکالترین برنامە سیاسی چە اهمیتی دارد؟ چرا باید بە چنین جمعی اعتماد کرد؟ چە تضمینی وجود دارد کە در زمان دیگری عدە دیگری همین عمل ضد حزبی را تکرار نکنند؟ چرا باید سرمایە زندگی و مبارزە خود را وقف همراهی با چنین روش و رفتار نا سالمی کرد؟ عمل مخرب این جمع نە تنها در درون بلکە در بیرون حزب هم باعث ناامیدی و بی اعتمادی در میان کسانی شدە است کە در وجود حزب حکمتیست و کمونیسم کارگری روزنە ای از امید می دیدند.

اما در مقابل این حرکت ضد حزبی هیچ چارەای بە جز ایستادن و دوبارە ساختن وجود ندارد. نە استعفا راە چارە است و نە شک وتردید مجاز است . کنگرە ٥ حزب باید سرانجام چنین توقعی باشد . باید نشاندهندە این ارادە باشد کە یک نسل از کمونیستها بار یگر در مقابل تعرض بە حزبشان ایستادند وآن را در ادامه کنگرەها و پلنوم هایش سر پا نگهداشتە و نە تنها این بلکە یکبار برای همیشە اعلام می کنند کە برای حزب رهبران معنوی و حزب “خط رسمی” و فرقە ایدیٶلوژیک اعتباری قایل نیستند و در مقابل آن ، حزب سیاسی ، حزب مصوبات ، حزب رهبری و تصمیمات جمعی و حزب مسٶلیت پذیر ی رهبران آن را راه حل میدانند ، حزبی کە در آن هیچ رهبری نتواند بە بهانە اختلاف سیاسی انشقاق و انحلال آن را اعلام کند . کاری کە کورش مدرسی با حزب حکمتیست کرد. کنگرە ٥ باید مسٶلییت این کار سخت را بر دوش بکشد . این اولین شرایط سختی نیست کە بە ما تحمیل می شود. باید حزب را برای کارگران و مردم قابل دسترس کرد و امید واعتماد آنها را بە حزب باز گرداند . این کار شدنی است کنگرە ٥ باید آن را تضمین کند .در نتیجە وظیفە هر عضو و کادر حزب است در این کنگرە شرکت کردە و با جدیت در تلاش جمعی برای پیشبرد اهداف حزب شریک شود.

کنگرە ما همچنین باید اعلام کند کە تجمعی کە اقلییت دفتر سیاسی بە اسم کنگرە بر پا کرده است ربطی بە حزب حکمتیست ندارد ، این تجمع غیر قانونی ونا مشروع است نە تنها بە این دلیل کە با جمع آوری حدود یک سوم از نمایندگان کنگرە قبلی از نظر اخلاقی اجازە هیچ تصمیم سیاسی ای را بە اسم حزب حکمتیست ندارند، بلکە بە این خاطر کە مشروعیت سیاسی اشان را از هیچ جا نگرفتە اند ،خودشان در نقش قاضی ومجری ارگانهای معتبر یک حزب را دور زدە اند . ادعاها یشان مبنی بر در دست داشتن “خط رسمی” حزب و در پشت سر داشتن رهبر معنوی بیشتر بە سنت احزاب اقمار شوروی سابق شبیە است تا بە یک حزب سیاسی صاحب مصوبات و تصمیمات جمعی . حزب حکمتیست با موازین ومصوباتش سر جایش است ، این رفقا بە دنبال شکست سیاستهای جدیدشان در درون حزب دست بە این اقدام ضد حزبی زدند ، هیچ درجە از اختلاف سیاسی کسی را در طغیان علیە حزب و ارگانهای قانونی اش مجاز نمی کند ، منصور حکمت علیرغم حقانیت سیاسی اش در حزب کمونیست ایران و با وجود همراهی اکثریت رهبری و بدنە تشکیلات با او ، بە آن حزب و ارگانهای قانونی و منتخب آن احترام گذاشت و حزب را ترک کرد. همانطور کە در اینمدت بارها اشارە شدە است ، اختلاف سیاسی حزب حکمتیست را شقە نکرده است ، فرهنگ و سنت شناختە شدەای حزب را بە این روز رساندە است ، فرهنگی که از سنت حزب سیاسی دور است ، سنت و روشی کە بر خلاف ادعایش تنها تا زمانی بە ارادە و تعهد جمعی پایبند است کە سیاستها و نظراتش مورد تاێید باشد.

با اینحال تا جاێیکە بە اختلاف سیاسی و مصوبات حزب هم مربوط می شود این جمع حقانیت ندارند ، برای نمونه اخیرا سند اولویتهای مصوب پلنوم ١٥را در نشریاتشان چاپ کردە و تبلیغ می کنند ، این سند تماما نفی نظرات اخیر این رفقاست . اتفاقا استدلالات و نوشتە های اخیرشان بر علیە این سند است . کسی کە پیشاپیش تصمیم دیگری نگرفتە باشد می تواند بفهمد کە نقد پلاتفرم هیئت دایم نقد این مصوبە است و این کاری است کە در این مدت بە آن مشغول بودە اند . این سند بر سرنگونی فوری جمهوری اسلامی تاکید دارد ، این سند می گوید کردستان دروازە قدرت است ، این سند تاکید می کند کە باید حزب را حول پرچم سوسیالیستی و تبلیغ آن در جامعە سازمان داد وبالاخرە بر ضرورت تشکیل گارد آزادی انگشت می گذارد . بحث های دو –سه ساله اخیر این رفقا عملا در رد این سیاستها بودە است . معلوم نیست رژیمی کە تحت رهبری آن “سرمایە داری رشد کردە” و بە تبع آن فرجە هایی برای تشکل کارگری و یا عقب کشیدن روسریها بوجود آوردەاست ، رژیمی کە “متعارف ترین و سودآورترین طبقە سرمایدار خاورمیانە” را تحت کنترل دارد ، چرا سرنگونی فوری اش ممکن واز نظر جامعە لازم است؟ کردستان دروازە قدرت است چون جریان کمونیستی با صف رهبران کمونیست و اجتماعی اش در آن نفوذ داشتە و دارند . این یک تاریخ ٣٠ سالە است ، باید بە اینها گفت شما کە در اینمدت این تاریخ پر افتخار را تحت عنوان عادات و سنت های ٣٠ سالە نقد کردە و تحویل ناسیو نالیسم و “مش قاسم” دادید. شما کە بە جوانان گفتید “این حرفها مال قدیمی هاست کە بجای کمیتە کمونیستی عاشق کوه و کلاشینکوف اند.” معلوم نیست این القاب و الطاف چە مدت دیگری بە طرف آن عدە از همین نسل پرتاب می شود کە هنوز در صف شما هستند ؟ نە عزیزان شما از زمانی کە تحلیل دیگری از جامعە ایران و کردستان دارید کردستان را دروازە قدرت نمیدانید ، این نقطە قدرت سابق، امروز برایتان نقطە ضعف است . تبلیغات این رفقا علیە تمایلات ناسیونالیستی کسی در صف ما نیست ، علیە رهبران کمونیستی است کە سند اولویتها بە آن اشارە دارد، رهبرانی کە دیگر مهم نیستند و جایگاە گذشتە را برایشان ندارند وگرنه خودشان میدانند کە مبارزە با ناسیونالیسم با فاکت و مدرک فراوان تاریخی داستان زندگی چە کسانی بودە است .

تبلیغ پرچم سوسیالیستی و سازمان دادن جامعە حول آن بند دیگر سند اولویتهای پلنوم ١٥ است . این یک سیاست و جهت حزب و قدرت سیاسی ای است کە در پلاتفرم هیئت دایم هم برآن تاکید شدە است اما چون در پلاتفرم آمدە بود علیە آن جهاد راەانداختند ،” پوپولیسم”، “سوسیالیسم خردە بورژوایی”، “سازش طبقاتی”، “عقب افتادە” و از “سنت های چپ بورژوایی” قلمدادش کردند ، کە ربطی بە سازماندهی “پرولتاریای صنعتی” نداردو غیرە.

در مورد گارد آزادی هم دفاعشان صادقانە نیست . در اینمدت از گاردآزادی بعنوان نقطە ضعف نام بردە اند . کمیتە کردستان را بە هواداری از گارد آزادی و عاشق تفنگ و بیگانە با کار سازماندهی کارگری متهم کردەاند . دفاع جمع اقلییت دفتر سیاسی از این مصوبە تاکتیک و برای جذب نیروست . این مصوبە با بحث حزب و قدرت سیاسی هم جهت است . این رفقا تاکتیکی بودن و حتی شکست آن سیاست را اعلام کردە اند . جدا از این مقدمە بحث “جنبش کمیتە های کمونیستی” در واقع نقد مبحث “حزب و قدرت سیاسی” است کە نوشتە های متعددی در بارە آن در دسترس است .

کنگرە ٥ حزب حکمتیست باید هم از نظر تشکیلاتی جواب محکمی بە حرکت ضد حزبی اقلییت دفتر سیاسی بدهد و هم بە لحاظ سیاسی پردە از روی سیاستها و مباحثی بردارد کە طی ٣-٢ سال گذشتە عملا روند پیشروی حزب را گرفتە و آن را زمین گیر کردە بود . کنگرە ٥ باید کنگرە بازسازی و کنگرە پیشروی بدرون جامعە باشد.

١٢فوریە ٢٠١٢

منتشره در نشریه کنگره دوره پنجم شماره 3