مقالات

کمبود نان و آرد و ترس مقامات رژیم همایون گدازگر

در هفته های گذشته کمبود آرد ونان و پخش خبر احتمال گران شدن نان ، از یک طرف موجب نگرانی مردم شد و از طرف دیگر باعث ترس مقامات ریز ودرشت رژیم شد ، از برپایی آبانی دیگر این بار در اعتراض به گرانی نان . زیرا اهمیت ووسعت احتیاج و استفاده از این اصلی ترین ماده خوراکی سر سفره مردم زحمتکش با بنزین سوزنده آبان ۹۸ قابل مقایسه نیست و جرقه ای برای به مصاف طلبیدن کل رژیم اسلامی توسط مردم متنفر از این هیولای ضد زندگی کافی بود تا دوباره آبان تاریخ بسازد و فاصله رژیم ضد انسانی وبلای امنیت و آزادی ومعیشت را تا دره سقوط کوتاهتر کند ۰
اظهارات پی درپی مسئولین و مقامات رژیم در تکذیب شایعه گرانی نان که خیلی از فرمانداران و نهادهای مسئول آرد چند روز به آن مشغول بودند نشانه همین دستپاچگی و ترس از شعله ور شدن آتش خشم مردم بود ۰ هرجا صف طویل نانوایی ها و زمزمه اعتراض مردم دیده می شد ، برای خنثی کردن آن مقامات شهر ‌محل درنگ نمی کردند و از رئیس جمهور تا هر مسئول دولتی ریز ودرشتی قول ونمونه می آوردند که گران شدن نان در راه نیست . اما با این حال ، افلاس اقتصادی وفساد ودزدی و شکاف در بالای جمهوری اسلامی و بهم ریختگی آن او را ناچار از حمله مداوم به معیشت و سفره توده مردم جامعه کرده است . واین داستان ۴۰ سال زندگی تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است که صف عظیم بیکاران و تحمیل زندگی مشقت بار بر ملیونها انسان نتیجه آن است . گرانی بی وقفه و روزانه وخانمان سوز کنونی نمونه آن است .
این رژیم جنایتکار سالهاست بار شکست اقتصادی و تامین دستگاه عریض وطویل دزدی وفساد را بر دوش مردم زحمتکش انداخته است . این سیاست ضد مردمی می تواند دامن نان سفره مردم را هم بگیرد و رژیم از این طریق هم به یکی از اصلی ترین مواد خوراکی عموم مردم چنگ بیندازد . اوضاع سیاسی جامعه و تعادل قوای حاضر دست رژیم را بسته است وگرنه تاکنون حتی نان این پر مصرف ترین و پایه ای ترین خوراک میلیونها خانواده فقیر وکم درآمد در این گرانی بی سابقه جان سالم بدر نمی برد . در همین چند ماه قبل بود که یکی از مقامات رژیم از احتمال گران شدن آرد و نان خبر داده بود .
سیاست رژیم همانطور که بمناسبتهای مختلف هم دیده شده است ، ابتدا خبری را بصورت شایعه برای سنجش عکس العمل جامعه به آن پخش می کند و بعد در مورد آن تصمیم می گیرد . جمهوری اسلامی بعد از آبان ۹۸ نمی تواند در هرموردی بی گذار به آب بزند و با آتش بازی کند . بخصوص که جایگاه نان وقیمت آن در زندگی مردم بسی از اهمیت بنزین فراتر وحیاتی تر است و آتش خشم آن می تواند توده های وسیعتر را به میدان بیاورد . این روزها و یکسال پس از خیزش آبان سال گذشته ، اظهارات مقامات ریز ودرشت رژیم اسلامی نشان از ترس ووحشت آنها از آن فوران خشم علیه رژیمشان است که آن را نمی توانند پنهان کنند . بنابراین ممکن است خود پخش شایعه گرانی نان شگرد مقامات رژیم برای امتحان کر ن و عکس العمل جامعه به گرانی نان بوده باشد ۰
اما دراین تلنگری کوچک که هفته های گذشته در مورد کمبود نان و آرد در بعضی از شهرها به جمهوری اسلامی وارد شد ، توجیهات مسئولین دولتی موجب عصبانیت بیشتر شد . زیرا خود این توجیهات بیشتر پرده از بی توجهی و بی لیاقتی رژیم در تامین مایحتاج اولیه وپایه مردم بر می داشت . نگاهی کوتاه به این توجیهات نزد هر انسانی ، پوشالی بودن این حاکمان را که معنی حاکمیتشان فقط سرکوب و ایجاد جو اختناق است آشکار تر می کند ۰
می گویند کمبود منابع ارزی و افزایش قیمت گندم خرید آرد برای دولت را مشکل کرده است . این ریاکاری را در حالی بر زبان می آورند که هنوز بردریایی از ثروت وامکانات مادی همین مردم لم داده‌اند و هفته ‌و روزی نیست که کاروان قاچاق دارو و یا کشف میلیاردی دزدی و فرار همقطارهایشان تیتر روزنامه ها و حتی موضوع نزاع داخلی خودشان نشود . از خرج و برباددادن پول وبودجه تخصیص داده شده برای تربیت تروریست و مروج ارتجاع ‌کهنه پرستی در نهادهای ضد مردمی بگذریم ، اما با یک قلم از همین دزدی‌های میلیاردی می توان گندم و بقیه مایحتاج جامعه را فراهم کرد .
ادعا می کنند فساد و سود جویی و سوداگری دلیل دیگر کمبود آرد ودر نتیجه نان است . چرا رژیم یقه سوداگران و سود جریان را نمی گیرد که موجب نگرانی و ناامنی زندگی دهها میلیون خانواده و به گروگان گرفتن نانشان می شوند ؟ جواب معلوم است . چون سوداگران و سود جویان از خودشان هستند . طی ۴۰ سال گذشته چه کسی فساد و سود جویی و سوداگری ای را بیاد دارد که یک سر آن به خود رژیم و مقامات و مسئولین آن وصل نبوده باشد ؟ می گویند بالا رفتن هزینه نانواییها از قبیل آب وبرق و گاز و بیمه و خمیر مایه و غیره دلیل دیگر کمبود نان و بستن نانواییهای است که پخت نان برایشان مقرون به صرفه نیست و در واقع برشکست می شوند ! اینجا هم این دولت است که مسۆل ودر واقع متهم اصلی است و باید جواب بدهد که چرا هزینه نانوایی ها را پایین نمی آورد و موجب کمیابی نان ‌و نگرانی مردم می شود ؟ بهانه احتکار وبازار سیاه آرد و ۴ برابر شدن قیمت آن در بازار آزاد همچنان دال بر بی مسئولیتی دولت و مسئولین است . دولت باید به اندازه کافی آرد به قیمت دولتی در اختیار تمام نانواییها بگذارد . از این طریق می شود از احتکار و بازار سیاه ممانعت کرد . نانواییهایی که سهمیه آردشان کفاف پخت لازم برای جوابگویی به مشتریان را نکند ، معلوم است در نیمه هرماه مجبور به تعطیلی نانوانی خود و افزودن به نگرانی مردم می شوند .
از طرف دیگر همین بی مسئولیتی دولت در قبال تهیه آرد کافی با قیمت مناسب ، بخصوص در اوضاع گرانی بی سابقه کنونی ، طبیعی است که کشاورزان را در کشت گندم دچار تردید کند وحتی در صورت کشت از فروش آن به دولت خودداری کنند . در شرایطی که قیمت همه مایحتاج زندگی بسرعت در حال افزایش است ، تولید کنندگان گندم هم حق دارند به فکر تامین درآمد وزندگی خود باشند . مشکل دیگر کشاورزان و دامداران گران شدن خوراک و مایحتاج دامی و گرانی علوفه وجو وغیره است ، که دامداران را ناچار کرده است در مقابل این گرانی دام‌های خود را با نان تغذیه کنند .
جمهوری اسلامی مسئول تمامی سختی ها ومشقات وناامنی در زندگی مردم است . درهمین مدت کوتاه و پدیدار شدن کمبود نان بخش‌هایی از مردم ناچار بودند برای تهیه نان خانواده اشان از ساعت‌های بامداد هر روز در صف نان نانواییها بلرزند . کار بجایی رسید که کسانی در دیوار دنیای مجازیشان در اینترنت مشغول فروش نان به قیمت هر قرص به ۱۰۰۰۰تومان بودند .
اما این توهین و تحقیر در حق یک جامعه هشتاد وچند میلیونی به تنها یی تناقض حاکمیت ارتجاعی جمهوری اسلامی با مردم نیست . وجود جمهوری اسلامی علت تمام مشقات و بدبختی های جامعه است که گرانی نان ‌بنزین و مرغ و سیب زمیتی و غیره معلول حاکمیتی ضد مردمی و چهل ساله ای است که تناقضات ریشه ای تر ی با مردم جامعه ایران دارد . تمام گوشه وزوایای زندگی بزرگ وکوچک وپیر وجوان با موجودیت جمهوری اسلامی در تناقض است . صرف ماندن این رژیم کهنه پرست بعنوان یک وصله ناجور بر دامان جامعه ایران در همه شئون زندگی مانع هردرجه از پیشروی جامعه در جهت تامین یک زندگی انسانی است . بهمین جهت امروز دیگر سرنگونی جمهوری اسلامی از طرف دهها میلیون انسان رنجدیده بعنوان شاه کلید و قدم اول وارد شدن بهر تغییر ‌و تحولی در سرنوشت نسل حاضر و آینده تشخیص داده شده است و طبقه کارگر و مردم زحمتکش را برای یکسره کردن کار آن به میدان آورده است . امید به سرنگونی جمهوری اسلامی تکیه براین حرکت مادی در جامعه دارد که اکنون دیگر انعکاس آن را حتی در چهره و سخن حاکمان جنایتکار هم می توان دید ۰
همایون گدازگر
۱۱ آبان ۱۳۹۹