مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب کارگران نفت
روز شنبه ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱، کارگران و کارکنان رسمی نفت و گاز در بخشهای اداری و عملیاتی و حفاری و اسکله های خشکی و آبی در پارس حنوبی و عسلویه، اهواز، گچساران، خارک، تنگ بیجار و ماهشهر دست به اعتصاب و تجمع زدند. پارس جنوبی محل تجمع مرکزی تعیین شده بود که بزرگترین اجتماع در این محل بوده است. فراخوان اعتصاب توسط «شورای هماهنگی و همبستگی کارگران رسمی نفت» از روزهای پیش بدنبال رای گیری میان کارگران صادر شده بود. خواست مرکزی کارگران رسمی صنعت نفت اجرای ماده ۱۰ یعنی بندهای معیشتی قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است که ده سال پیش تصویب شده اما دولتها و وزارت نفت از اجرای آن سر باز میزند.
دو‌ اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران مترو
کارگران بخش فروش بلیت مترو تهران صبح چهارشنبه ۲۳ آذر در اعتراض به تعویق حقوق، و قراردادهای یک ماهه تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران فروش بلیت مترو تهران هنوز حقوق آبان ماه را دریافت نکرده‌اند. یکی از کارگران معترض گفته است: «از اواخر سال قبل قراردادهایمان یک ماهه شده و هر ماه که کارفرما اراده کند می‌تواند عذر ما را بخواهد. در حالی که خیلی از این نیروها بالای۱۰ سال سابقه‌ی کار دارند». روز سه‌شنبه ۲۲ آذر نیز گروهی از کارگران بهره‌برداری مترو تهران با تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت خواستار تحقق مطالبات خود شده بودند. یکی از موارد اعتراض کارگران بهره‌برداری مترو تهران، تقسیم پست‌ها به شیوه رانتی است.
تجمع اعتراضی آتش‌نشانان تبریزی
آتش نشانان تبریزی صبح یکشنبه ۲۷ آذرماه در اعتراض به وضعیت معیشتی و ترمیم حقوق با توجه به سختی و خطرات شغلشان، مقابل ساختمان شورای شهر تبریز تجمع اعتراضی برگزار کردند.
برگزاری تجمع در دانشگاه چمران اهواز
برای دنیا فرهادی دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز که جنازه‌اش رو از رود کارون بیرون آورند تجمع اعتراضی برپا کردند. دانشجویان در این تجمع اعتراضی جانباختن دنیا را قتل حکومتی معرفی کردند.
تجمع خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در مقابل دادسرای نظامی
پنجشنبه ۲۴ آذر همزمان با برگزاری سومین جلسه دادگاه پرونده شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی، خانواده جان‌باختگان در مقابل دادسرای نظامی تجمع کردند. در این تجمع خانوادە ها دادگاە را فرمایشی و عدم صلاحیت آن را اعلام کردند و شعارهای “سپاه جنایت میکند، دادگاە حمایت میکند” و “دادگاە فرمایشی نمیخواهیم، نمیخواهیم” سردادند.
شورش در زندان مرکزی کرج
صبح روز شنبە ٢٦ آذر ماە زندانیان زندان مرکزی کرج در اعتراض بە اجرای حکم اعدام چند نفر دست به شورش زدند. یک منبع موثق درباره وضعیت زندان مرکزی کرج گفت: حدود ۵۰ نفر بخاطر جراحت شدید به بیمارستان منتقل شدند، یک نفر بخاطر اصابت تیر مستقیم در سرش فوت کرد و حدود ۸۰ نفر از سالن های ۲ و ۳ و ۴ را به انفرادی بردند. دادستان کرج رفته داخل زندان به زندانیان گفته است: “حکم هرکسی که در این شورش به انفرادی برده شده اجرا میشه”. قبلا ۱۲نفر را به انفرادی بردند. در میان این ۱۲ نفر برخی بازداشتیهای اخیر بودند که گمنام برای اعدام برده شدند.
صدور حکم پنج‌سال زندان برای مهدی سوفالی
مهدی سوفالی بیستم مهرماه، در خیابان شریعتی، حوالی دولت و در نزدیکی محل سکونت خود بازداشت شد. مهدی در ابتدا به بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شد اما تا ۲۶ روز از اتهامات خود بی‌اطلاع ماند. او‌ که در این مدت تنها دو بار بازجویی شده، بدون اینکه قرار بازداشت موقتش به شکل قانونی تمدید شود به زندان تهران بزرگ (فشافویه) منتقل ‌شد. مهدی سوفالی در دادگاه فرمایشی بدوی در تاریخ ۱۳ آذر به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، از جانب “جانی” صلواتی به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از فعالیت‌های اجتماعی و خروج از کشور محکوم شده است. او سابقه فعالیت سیاسی نداشته‌ و‌ در هیچ‌ شبکه‌ی مجازی صفحه‌ای ندارد.
احضار۵ کارگر بازنشسته اهواز
دادگاه فرمایشی “انقلاب” اهواز ۵ کارگر بازنشسته را برای محاکمه در ۲۱ دی‌ماه احضار کرد. بهرام گرگان، محمد برون، فرهاد رهداری، جهانشاه اسدنیا و حسین اکبری بیرگانی کارگران بازنشسته، ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ دستگیر شده و یک ماه تحت بازجویی قرار داشتند. دادگاه انقلاب این کارگران را به «اجتماع و تبانی و اقدام علیه نظام و امنیت ملی از طریق مشارکت در تجمعات بازنشستگان در اهواز در تاریخ۲۱ دی‌ماه۱۴۰۰» متهم کرده است. قرار است آن‌ها در شعبه یک دادگاه فرمایشی “انقلاب” اهواز محاکمه شوند.
آرش صادقی به دلیل انتشار خبر خطر اعدام ماهان صدرات بازجویی شد
برگرفته از توییتر حسین صادقی، پدر آرش صادقی زندانی سیاسی،: «آرش صادقی از زندان بزرگ به دادسرای اوین فراخوانده شد و بعد از بازجویی یک ساعته بابت خبر ماهان صدرات، به بند ۴ اوین منتقل شد. ضمنا داروهای وی به او تحویل داده شد.» آرش صادقی، خبر خطر اعدام ماهان صدرات را از داخل زندان بزرگ به خارج از زندان رسانده بود.
عزت‌الله جعفری به تبلیغ علیه نظام و همکاری با دولت خارجی متهم شد
عزت‌الله جعفری در مورخ پانزدهم آذرماه ۱۴۰۱ در مرکز خرید «سیتی سنتر» در شهر اصفهان به دست مأموران بازداشت، خودرو و تلفن همراه وی نیز توقیف شد. او پیشتر در سال ۹۶ به تبعید به شهر کرمان و تحمل یک سال زندان محکوم شده بود و دوران محکومیت خود را گذرانده بود.
الهه محمدی و نیلوفرحامدی به زندان قرچک منتقل شدند
سعید پارسایی، همسر الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن، در توییتی نوشت که همسرش در تماس کوتاهی اعلام کرده، او و نیلوفرحامدی، خبرنگار روزنامه شرق، به زندان قرچک منتقل شده‌اند
سونیا شریفی دانش‌آموز “به محاربه متهم شد”
سونیا شریفی۱۶ ساله اهل آبدانان استان ایلام که بازداشت شده و اکنون در کانون اصلاح و تربیت ایلام به‌سر می‌برد “به محاربه متهم شده است”. بنا بر این گزارش، این دانش‌آموز “سال دوم دبیرستان در ۲۸ آبان در منزل مادربزرگش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و بازداشت او با ضرب و شتم شدید همراه بود”. بازجویان او را مجبور به “اعترافات اجباری درخصوص ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی” کرده اند. سونیا هفته گذشته زیر فشار مردم آبدادنان موقتا آزاد شد و با استقبال گرم مردم منطقه روبرو شد.
اعتصاب غذای سهند نورمحمدزاده در اعتراض به حکم اعدام
جعفر نورمحمدزاده، پدر سهند نورمحمدزاده٬ خبر داده که پسرش در اعتراض به حکم اعدامش اعتصاب غذا کرده است.اقای جعفرنورمحمدزاده در مورد پسرش گفت: « پسرم نه هیچ سلاحی در دست داشته و نه حتی با ماموری مواجه شده است.» از طرفی وکیل پرونده سهند نیز اعلام کرده: «به هیچ عنوان اقدامات موکل را مشمول عنوان محاربه نمی‌دانیم. جعفر نورمحمدزاده گفته است که پسرش «در روز دوازدهم آذرماه و در جریان اعتراضات مقابل مجتمع تجاری تیراژه تهران که در همان مجتمع نیز جزو کسبه بوده بر اساس فیلمی که ضابطین در دادگاه به نمایش گذاشتند به هیچ عنوان، مبادرت به آتش زدن سطل زباله نکرده است.»
حکم محاربه محسن رضازاده قراقلو
محسن رضازاده قراقلو یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری است. او در تهران بازداشت شده و توسط بیدادگاه انقلاب تهران شعبه ۲۶ به محاربه متهم شده‌است. در دادگاه‌های برگزار شده او به وکیل مورد نظر خود دسترسی نداشته‌است. با توجه به اتهام محاربه، او در صورت محکوم شدن، احتمال روبه‌رو شدن با حکم اعدام را دارد.
جان شعیب میربلوچ در خطر است
شعیب میربلوچ زهیریگی ۱۸ ساله به اتهام فساد فی الارض در “دادگاه نوری” زاهدان به اعدام محکوم شده و از روز گذشته ۲۸ آذر که حکم اعدام به او ابلاغ گشته، تماس تلفنی وی با خانواده قطع گردیده است.
الهام افکاری به ۵ سال زندان محکوم محکوم شد
سعید افکاری در توییتر نوشت: دادگاه انقلاب شیراز، به حکم خالی از شرافت و عدالت قضات پرونده، خواهرم ‎الهام افکاری را به ۵ سال زندان محکوم کرد. پیشتر سعید افکاری با انتشار ویدئویی از مادرش مقابل زندان محل نگهداری الهام افکاری نوشت: خواهرم الهام افکاری هشت روز است اعتصاب غذا کرده و فقط آب خورده و حال جسمانی‌اش به هیچ ‌وجه خوب نیست. و دیر نیست روزی که ضجه‌های مادران ایران خنجری در گلویتان شود و راه نفس‌تان را برای همیشه ببندد.
پوریا جواهری به محاربه متهم شد
پوریا جواهری، کارگر اهل کامیاران که در ۸ آذرماه پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده بود به «محاربه» متهم شده است.
محمد بروغنی، به اعدام محکوم است
محمد بروغنی متولد ۱۳۸۲، همچنان در بند ۳۹۰ زندان رجایی شهر به سر می‌برد. این بندی است که محسن شکاری قبل از اعدام به آن منتقل شد. جان محمد در خطر است.
پیام سعید اقبالی، از زندان رجایی ‌شهر کرج به مردم ایران
تنها راه نجات زندانیان بخصوص کسانی که زیر حکم اعدام هستند، حضور شما مردم در خیابان است، به هیچ عنوان خیابانها را خالی نکنید، اگر خیابانها را خالی کنید اینها بدتر از دهه شصت زندانیان را اعدام می کنند. سعید اقبالی در پی انتشار فایل صوتی به سلول انفرادی منتقل شده و دست به اعتصاب غذا زده است. در پی انتقال به سلول انفرادی و اعتصاب غذای سعید اقبالی، سارا مرآتی، مادر این فعال حقوق بشر زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج اعلام کرد که در حمایت از فرزندش اعتصاب غذا می‌کند و تا زمانی پسرش در انفرادی و اعتصاب باشد او هم به اعتصاب خود ادامه می‌دهد.