مقالات

ستون اخبار کارگری و حرکتهای اعتراضی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر

اعتصاب هفت تپه
تا امروز پنجشنبه ۲٨ مردادماه اعتصاب کارگران شرکت هفت تپه به سی وهشتمین روز خود رسیده است. کارگران در اعتراض به محقق نشدن مطالباتشان و همچنین عدم پاسخگویی مسئولین مقابل فرمانداری شوش دست به تجمع زدند. در چند روز گذشته ۲ ماه از حقوق معوقه بخشی از کارگران پرداخت شده است. کارگران و پرسنل بخش مالی، اداری و بازرگانی هنوز حقوقی دریافت نکرده‌اند. کارگران هنوز ۲ ماه دیگر حقوق معوقه و خواسته ها و مطالبات دیگری دارند که در اعتراض به عدم تحقق آنها به اعتصابشان ادامه می‌دهند.

اعتصاب کارگران ٢٢ شرکت در عسلویه با خواست واکسیناسیون
روز چهارشنبه ٢٧ مرداد کارگران پروژه ای ٢٢ شرکت نفتی در عسلویه برای دومین روز با خواست واکسیناسیون رایگان دست به اعتصاب زدند. این کارگران در روز سه شنبه مقابل کانکس مدیریت تجمع داشتند. بدنبال اعتصاب مدیریت پتروشیمی ها وارد مذاکره با کارگران شد و روز چهارشنبه واکسیناسیون در ده شرکت شروع شده و وعده دادند که روز ٢٨ مرداد کارگران ده شرکت دیگر نیز واکسینه شوند. خواست واکسن رایگان و استاندارد و همگانی یک خواست طبقه کارگر و اعتراضات کارگری بوده و اعتراضات اخیر نیز ادامه انست. شرکتهای عسلویه بخشی از کارگرانی هستند که در اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای و پیمانی صنایع نفت شرکت داشتند و بخشا با تحمیل درجه ای از مطالبات خود سرکار بازگشته اند. هم اکنون اعتصاب کارگران پروژه ای نفت ادامه دارد و بخشی از کارگران هنوز در اعتصاب بسر می برند.

تجمع اعتراضی کارگران شرکت پاژن در تهران
روز دوشنبه ٢۵ مرداد کارگران شرکت لبنیاتی پاژن واقع در “نسیم ‌شهر” تهران، در اعتراض به عدم پرداخت حق بیمه و دستمزد در مقابل این مجتمع صنعتی دست به تجمع زدند.این چندمین بار است که کارگران برای حقوق های معوق و چند ماه پرداخت نشده اعتراض می کنند. ولی تاکنون مدیران مطالبات کارگران شرکت پاژن را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. مدیران شرکت خطاب به کارگران گفته اند: حقوق را هر موقع دوست داریم می‌دهیم!

اعتراض کارگران شهرداری بستان
کارگران شهرداری بستان واقع در دشت آزادگان از استان خوزستان اعتراض خود را به نحوه پرداخت حقوق اعلام کرده‌اند. حدود ۱۷۰ کارگر شهرداری بستان به روند پرداخت حقوق معترض هستند. آنان می‌گویند: «حدود ۱۴ ماه مطالبات عقب‌افتاده مزدی طلبکار هستند. بیمه این کارگران نیز حدود ۳ سال است پرداخت نشده است.»

فوت ۱۰ نفر از کارگران حمل‌ و نقل مشهد به دلیل کرونا
ایمان فرهمندی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد گزارش داده: متاسفانه بیش از ۶۰ نفر از کارگران قطار شهری مشهد و ۱۳۰ نفر از کارگران اتوبوسرانی مشهد هم‌اکنون با بیماری کرونا درگیر هستند و طی دو هفته گذشته، ۱۰ نفر از همکاران ما در حوزه حمل و نقل عمومی به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

“سونامی” کرونا در ایران
در شبانه ‌روز منتهی به ۲۶ مرداد برای نخستین باز از آغاز پاندمی در ایران شمار مبتلایان شناسایی شده به ۵۰ هزار و ۲۲۸ نفر رسید. امیرمسعود هاشمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وضعیت این شهر را وخیم عنوان کرده و گفته این شهر از پاندمی کرونا عبور کرده و به سونامی رسیده است. همچنین سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز اعلام کرد که میزان مراجعه روزانه بیماران کووید ۱۹ به مراکز درمانی استان از حدود ١٧٠٠ نفر در یک ماه گذشته اکنون به بالای ٤٢٠٠ نفر رسیده است.

تجمع اعتراضی افغانستانی‌های مقیم ایران مقابل دفتر سازمان ملل در تهران
روز یکشنبه ۲۴ مردادماه افغانستانی‌های مقیم ایران در مقابل ساختمان سازمان ملل تجمع کرده و علیه تصرف افغانستان توسط طالبان و سکوت نهادهای بین‌المللی دست به اعتراض زدند و شعار “مرگ بر طالبان” سردادند. این تجمع با وجود اینکه هیچ تهدید امنیتی برای جمهوری اسلامی محسوب نمیشدط با یورش ماموران انتظامی و ضرب و شتم شعاردهندگان روبرو شد. روز چهارشنبه نیز شهروندان افغانستانی ساکن اصفهان در حمایت از افغانستان با شعار “تا خون در رگ ماست طالب دشمن ماست” دست به تجمع اعتراضی زدند.

تظاهرات مردم ننگرهار افغانستان علیه طالبان
مردم ولایت ننگرهار افغانستان علیه طالبان تظاهرات کردند و در مقابل طالبان علیه مردم معترض دست به تیراندازی زده است. در‌ جریان تظاهرات مردم جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار افغانستان علیه طالبان، این جریان تروریست به شکل وحشیانه‌ای به سوی مردم معترض آتش گشود و دست‌کم ۲ نفر را کشته و تعدادی را زخمی کردند.

بیانیه انجمن صنفی کارگران ساختمانی کامیاران
انجمن کارگران ساختمانی کامیاران در واکنش به درخواست اخراج کارگران مهاجر توسط انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه، بیانه ای صادر کرد و خواستار لغو این درخواست و معذرت خواهی این انجمن شد. در این بیانیه از جمله آمده است:

چند روز پیش آقای حسن عزتی رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه طی نامه‌ای به اداره‌های مربوطه خواستار اخراج کارگران مهاجر در شهر بانه شده‌اند. ما اعضای انجمن کارگران ساختمانی کامیاران این حرکت راست‌گرایانه و ضد کارگری آقای حسن عزتی را محکوم می‌کنیم. هیچ کارگری خواهان دور شدن از خانواده و محل زندگی خود نیست و این یک ظلم بزرگ در دنیای سرمایه‌داری است که کارگران زیادی با آن مواجه هستند. کارگران به اجبار و برای امرار معاش به مهاجرت تن می‌دهند و این انتخاب کارگران نیست. …ما بار دیگر این حرکت آقای حسن عزتی رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه را غیر انسانی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم. همچنین خواستار لغو این درخواست و معذرت خواهی انجمن صنفی کارگران ساختمانی بانه از کارگران مهاجر در بانه هستیم‌. سکوت کانون استانی و بقیه انجمن‌ها در این راستا، به منزله همراهی و هم‌فکری با این تفکر ننگین می‌باشد.

قتل های محیط ناامن کار
روز دوشنبه ۲۴ مرداد دو کارگر معادن سرب و روی “دره زنجیر” شهرستان تفت و معدن فلدسپات “فراز کوه” در شهرستان میبد در فاصله چند ساعت جان باختند. یک کارگر ۳۶ ساله بدنبال ریزش تونل دچار حادثه شد که گروه‌های امدادی بعد از انجام عملیات سه ‌ساعته آواربرداری، پیکر بی‌جان وی را از زیر آوار خاک و سنگ خارج کردند. در شامگاه همان روز حوالی ساعت ۱۹ در معدن فلدسپات فراز کوه واقع در پنج کیلومتری دهستان “دُرین” میبد رخ داد یک کارگر راننده ی لودر حین انجام خاکبرداری معدن بر اثر واژگونی لودر دچار حادثه شد و جانش را از دست داد. روز سه شنبه ۲۶ مردادماه، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، چهار کارگر در شهرهای کرج، رشت و خرم آباد به صورت جداگانه در حین کار دچار حادثه شدند و دو کارگر مصدوم و دو کارگر از جمله یک کودک کار جان خود را از دست دادند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان در رتبه ۱۰۲ قرار دارد.

جان حیدر قربانی، زندانی سیاسی در خطر است
حیدر قربانی به همراه محمود صادقی (برادر همسرش) که ساکن یکی از روستاهای کامیاران در استان کردستان بودند، در ۲۵ مهر ۹۵ به اتهام “همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران” بازداشت شدند. عفو بین‌الملل بار دیگر هشدار داد که حیدر قربانی در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد. این سازمان در توئیتی با تاکید دوباره که حیدر قربانی تحت شکنجه ناچار به “اعتراف اجباری” شده است، از جمهوری اسلامی خواست حکم اعدام این زندانی را لغو کند.

نصرت بهشتی از انفرادی به بند زنان زندان مشهد منتقل شد
نصرت بهشتی معلم بازنشسته که مدت ۷ روز در سلول انفرادی در حال بازجویی بود، روز چهارشنبه ۲۰ مرداد به بند زنان زندان مرکزی مشهد منتقل شد. نصرت بهشتی در روز ۱۳ مرداد توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. وی قبلا نیز در تاریخ سوم دیماه ۹۸، توسط ماموران اطلاعات دستگیر و دستکم ۳۰ روز را در بازداشت و تحت بازجویی بوده است. اتهام این معلم بازنشسته شرکت در “اجتماع غیر قانونی” عنوان شده است.

اعتصاب غذای آتنا دائمی در زندان لاکان رشت
حسین دائمی پدر آتنا در توییتر با انتشار خبر اعتصاب آتنا نوشت: بدلیل عدم رسیدگی به قطع شدن مکرر تلفن زندان لاکان رشت و پاسخگو نبودن مسئولین به وضع موجود آتنا دائمی از صبح امروز با اعلام قبلی به مسئولین زندان به نشانه اعتراض به وضع موجود دست به اعتصاب غذا زد،آتنا همچنین اعلام کرده تا برطرف نشدن مشکل تلفن به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد. وی نوشت: متأسفانه از روزی که آتنای من رو به زندان لاکان رشت تبعید کردن مرتب ما با قطعی تلفن روبرو بودیم. آخرین مورد هفته پیش بخاطر قطع بودن تلفن و بی خبری از حال دخترم راهی شمال شدیم که من و همسرم گرفتار کرونا شدیم و اکنون هردو بیمارهستیم.

تجمع اعتراضی آموزشیاران نهضت سواد آموزی
روز شنبه ۲۳ مردادماه جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات‌شان و با خواست استخدام در آموزش و پرورش مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. این آموزشیاران خواهان ورود به دانشگاه فرهنگیان برای گذراندن دوره مهارت‌ آموزی یک‌ ساله و استخدام در آموزش و پرورش هستند.

تجمع کشاورزان اصفهان مقابل استانداری
روز یکشنبه ۲۴ مرداد جمعی از کشاورزان اصفهان با خواست رهاسازی مجدد آب زاینده ‌رود مقابل استانداری اصفهان دست به تجمع زدند.