مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری و آرش کلهر موهای افشان سپیده قلیان، لرزە بر پیکرە نظام انداخت و دادگاە کذایی رسیدگی بە اتهامات او را تعطیل کرد!

 

روز چهارشنبە ٢٨ تیرماە، در آستانە نزدیک شدن بە سالگرد ٢٥ شهریور و شروع خیزش انقلابی برای سرنگونی رژیم اسلامی، سپیدە قلیان تودهنی محکم دیگری بە کل رژیم اسلامی زد و بە محبوبترین شخصیت فعال سیاسی مدافع آزادیخواهی و برابری طلبی جامعە ایران تبدیل شدە است.

پیشتر سپیده قلیان، فعال کارگری محبوس در زندان اوین در نامه‌ای اعلام کرد بود در هیچ دادگاە نمایشی رژیم اسلامی شرکت نخواهد کرد. در اوایل هفتە به او ابلاغ شده دادگاهی که در ارتباط با پرونده تازه او برگزار خواهد شد، علنی است.

سپیدە قلیان با تیزبینی و تشخیص شرایط مناسب در نامه از درون زندان خطاب به «مردم شریف ایران» نوشت: چنانچه می‌دانید، اعلام کرده بودم که در دادگاه‌ نمایشی جمهوری اسلامی در پی شکایت بازجوخبرنگار “آمنه سادات ذبیح‌پور” شرکت نمی‌کنم. امروز به من ابلاغ کردند که دادگاه من فردا علنی برگزار خواهد شد، از آنجایی که هیچ ترسی از بازگویی حقیقت در ملاءعام ندارم، تصمیم گرفتم در این بی‌دادگاه شرکت کرده و از خودم دفاع کنم. سپیده قلیان در این نامه کوتاه ابراز امیدواری کرد که در میان خیل امنیتی‌کاران خبری و فرهنگی‌شان، خبرنگاران و‌ فعالانی را در این بی‌دادگاه ببینم که به سراغ حقیقت آمده‌اند.

روز چهارشنبه ٢٨ تیرماه دست اندرکاران قوە “قضائیە” اعلام کردند: «علیرغم حضور “ریاست دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی” و انتظار کافی و طولانی مدت “دادگاه” و نظر به اینکه متهم سپیده قلیان با عنایت به “توصیه‌های فراوان” حاضر به رعایت “حجاب” نشد؛ لذا جهت تشکیل جلسه به دادگاه اعزام نشد.»

شاکی این پرونده بازجو، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی آمنه سادات ذبیح پور است. سپیده قلیان پس از آزادی در فضای مجازی خود اعلام کرد که آمنه سادات ذبیح پور در مراحل بازجویی او حضور داشته است و متنی را بمنظور روخوانی بە وی دادە است.

آمنە سادات ذبیح پور قبلا گفتە بود شکایتش را پس گرفتە است، آن را بە خدا واگذار میکند، اما از آنجا کە در سیستم فاسد رژیم اسلامی اصل اولویت بر حفظ نظام است، از بازجو خبرنگار تا شکنجە گر و “قاضی” در خدمت آن قرار میگیرند. سپیدە قلیان، با اراد و شجاعتی کە دارد تن بە تحقیر تحمیل حجاب اسلامی نداد و در این نبرد پیروزمند بیرون آمد!

ما در برنامە جامعە و کارگران ضمن محکوم کردن هرگونە فشار بر سپیدە قلیان و همە زندانیان سیاسی بە ارادە محکم و بە شجاعت سپیدە قلیان درود میفرستیم و خواهان آزادی فوری او و همە زندانیان سیاسی هستم!

مدیر شرکت پویا پلیمر سنندج چهار کارگر معترض را اخراج کرد
روز شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، چهار نفر از کارگران شرکت پویا پلیمر سنندج از سوی رحمان رضایی، مدیر داخلی این شرکت از کار خود اخراج شدند. مدیر این شرکت علت اخراج این کارگران را برهم‌ زدن نظم عمومی سالن تولید برای تحریک کارگران برای اعتصاب عنوان کرده است. در این گزارش، اسامی کارگران اخراج شده، رضا محمدی، رزگار صمدی، شیلان عبدی و نوشین قاسمی اعلام شده است. شرکت پویا پلیمر سنندج، سازنده لوله و اتصالات پلیمری با ۹۶ کارگر است که در دو شیفت ۱۲ ساعته و عمدتاً بدون داشتن بیمه تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند. کارگران این شرکت از حدود سه ماه پیش حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و در واکنش به این وضعیت دست به اعتراض زده بودند.

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع فولاد گیلان در پی مرگ یک کارگر
روز یکشنبه ۲۵ تیر۱۴۰۲ کارگران مجتمع فولاد گیلان در اعتراض به مرگ یکی از همکارانشان بر اثر بی‌مبالاتی مسئولان شرکت تجمع کرده‌ و تهدید نموده‌اند چنانچه به وضعیت اسفناک این شرکت رسیدگی نشود، دست از کار کشیده و به سمت استانداری گیلان حرکت میکنند!

روز شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، دو کارگر شاغل در بخش عمران کارخانه فولاد گیلان حین انجام کار بر اثر ریزش بتن روی سرشان دچار حادثه می‌شوند. هویت کارگر کشته شده رحمان قربان‌زاده اعلام شده است. هر دو کارگر از تکنسین‌های باتجربه بخش عمران کارخانه بودند که حین کار با ریزش ناگهانی بتن روی سرشان از ارتفاع به داخل چاله روغن سقوط کردند و بلافاصله یکی جان خود را از دست داد و دیگری با وضعیت نامناسب جسمی مصدوم شده که برای درمان به بیمارستان‌ پورسینای رشت انتقال پیدا کرد و هنوز از وضعیت جسمی‌اش اطلاعی در دست نیست.

تجمع اعتراضی کارگران هفت‌تپه مقابل شرکت طرح توسعه در اهواز
روز سه‌شنبه مورخ ۲۷ تیرماه۱۴۰۲ تعدادی از کارگران نیشکر هفت‌تپه به نمایندگی از سایر همکاران خود و در ادامه تجمعات اعتراضی در خصوص نحوه اجرا و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل در مقابل ساختمان مرکزی شرکت طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اهواز تجمع اعتراضی برگزار نمودند. در این تجمع کارگران تاکید داشتند تا رسیدن به خواسته و مطالبات قانونی خود به اعتراض ادامه داده و در صورت عدم رسیدگی مسئولین تجمع خود را با حداکثر نیرو در مقابل استانداری خوزستان ادامه خواهند داد. این کارگران بر لزوم کارشناسی بی طرف جهت اجرا و بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکید دارند چرا که آقای ابدال زاده مجری طرح بازنگری خود از مدیران طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی است و اجرای بازنگری توسط ایشان خلاف قانون کار میباشد.

۱۲۰ کارگر کارخانه تولید تراورس زاهدان در آستانه بیکاری
یک منبع کارگری از کارخانه‌ی «تراورس جنوب شرق زاهدان» از توقف تولید در هفته‌های گذشته و نگرانی از بیکاری قریب‌الوقوع خبر داد. به گفته این کارگر، حدود ۱۲۰ کارگر از مجموع ۲۰۰ کارگر این کارخانه که به تولید تراورس‌های بتنی مشغول هستند، در آستانه بیکاری قرار دارند و مسئولان باید فکری به حال این کارخانه که حدود دو هزار خانواده از آن نان می‌خورند، بکنند. وی اضافه کرد، چون پروژه ریل گذاری راه آهن از خاش به سمت چابهار درحال ساخت است؛ تقریبا کار در این منطقه ریلی زاهدان به اتمام رسیده و کارگران به مرخصی فرستاده شده‌اند. ما انتظار داریم با توجه به اینکه نیروها اکثرا بومی هستند و بعد از پایان مرخصی؛ کاری برایشان وجود ندارد با مساعدت کارفرما و راه آهن جنوب شرق برای انجام کار یا به کارگاه خاش انتقال داده شده یا در پروژه‌های دیگر به کار گرفته شوند.

مرگ کارگر ارومیه‌ای بر اثر سقوط از ساختمان ۹ طبقه
سربازرس سامانه رفاهی کارگران ساختمانی آذربایجان غربی گفت: کریم محمد زاده کارگر ۳۴ ساله اهل روستای صومای برادوست ارومیه بر اثر سقوط از ساختمان ۹ طبقه نیمه کاره در خیابان بدیعی ارومیه فوت کرد. عمری افزود: این کارگر پدر ۳ فرزند و آرماتور بند بوده که از طبقه هشتم به پنجم سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. نایب رئیس انجمن‌های کارگری استان همچنین با بیان اینکه این کارگر ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نبوده گفت: کارگر مذکور فقط از بیمه مدنی مسئولیت ساختمانی برخوردار است.

فقدان ایمنی کار جان یک کارگر جوشکار را گرفت
یک کارگر جوشکار حین کار در یک ساختمان در حال ساخت دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. در این گزارش اشاره‌ای به هویت این کارگر نشده است اما این حادثه در روستای ده محسن شهرستان خرم‌آباد رخ داده است. این کارگر جوان مشغول جوشکاری اسکلت ساختمان بوده که بر اثر اتصالی سیم‌ها دچار برق گرفتگی شده و فوت کرده است. سازمان پزشکی قانونی ایران اخیرا شمار کارگرانی که در سال ۱۴۰۱ در حوادث کاری کشته شدند را ۱۹۰۰ تن اعلام کرد. بر پایه این آمار، روزانه بیش از پنج کارگر جان خود را در اثر حوادث کار از دست داده‌اند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ بازنشستگان تأمین اجتماعی اهواز، شوش، رشت و کرمانشاه در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مقابل سازمان تأمین اجتماعی این شهرها مجددا دست به تجمع و راهپیمائی زدند. لازم به ذکر است در همین روز بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان نیز مقابل ساختمان صندوق فولاد این شهر دست به تجمع زدند. روز دوشنبه ۲۶ تیرماه نیز جمعی از بازنشستگان مخابرات اهواز در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌ نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجددا مقابل شرکت مخابرات اهواز دست به تجمع زدند.

اجتماع و اعتراض بازنشستگان مخابرات استان ها
روز دوشنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ جمعی از بازنشستگان مخابرات مشهد، مازندران، سنندج و کرمانشاه، در اعتراض به عدم‌ رسیدگی به مطالباتشان از جمله اجرای کامل آئین‌نامه پرسنلی و استخدامی سال ۸۹ و رفع مشکلات بیمه درمانی، مطابق تجمعات هر هفته‌ی دوشنبه‌های اعتراضی، مجددا در محل شرکت مخابرات این استان ها دست به گردهمائی زدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کشوری استان ها
روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از بازنشستگان کشوری کرمانشاه، یزد، البرز، فارس، همدان، کردستان، قزوین و اردبیل مطابق با سه‌شنبه‌های اعتراضی و در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی کشوری دراین شهر دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی معلمان در شیراز
روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، جمعی از معلمان شیراز در اعتراض به زندانی کردن فعالین صنفی معلمان و عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به تجمع زدند.

پرسنل بیمارستانهای خاتم و ایران در ایرانشهر اعتصاب کردند
از روز دوشنبه ۲۶ تیرماه۱۴۰۲، پرسنل بیمارستان خاتم و بیمارستان ایران در شهرستان ایرانشهر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه ها دست به اعتصاب زدند. بسیاری از پرسنل بیمارستان خاتم و بیمارستان ایران به دلیل عدم پرداخت حقوق و بیمه اعتصاب کردند و سرکار نرفتند اما مسئولین به جای حل مشکل پرسنل را تهدید کرده و میگویند اگر سرکار نیایید اخراج میشوید. گفته میشود، مدت چهار ماه است که پرسنل حقوق دریافت نکرده اند و مسئولین از دادن حقوق امتناع کرده و به جای حل مشکل آنها را تهدید به اخراج کرده اند.

اعتراض معلولان مقابل بهزیستی
معلولان در شهرهای کرمان، اردبیل، کرمانشاه در اعتراض به عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان و در سومین تجمع سراسری خود، روز یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ مقابل بهزیستی این استانها، و در تهران در مقابل مجلس، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه نیز، جمعی از شهروندان ناتوان جسمی و حرکتی، در مقابل ساختمان شهرداری تهران، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع اعتراضی نسبت به واگذاری سامانه حمل و نقل معلولان به بخش خصوصی است و این شهروندان معتقدند بخش خصوصی آنگونه که باید به وظایف خود عمل نمی کند. آنها، پیش از این‌هم، روز یکشنبه هفته جاری، تجمعی را در اعتراض به اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان معترض هستند و همچنین اعتراضی نسبت به حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان برگزار کردند و از مسئولان مربوطه خواستار پیگیری جدی در این خصوص شدند.

خودداری فعالان فرهنگیان از حضور در دادگاه
روز چهارشنبه ۲۱ تیر، شماره‌ای ناشناس از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران طی تماسی تلفنی به وثیقه‌گذار‌های این سه فعال صنفی فرهنگیان اعلام کرد که آقایان نیکخواه، محمدی و لطفی می‌بایست روز سه‌شنبه ۲۷ تیر در جلسه رسیدگی حاضر شوند. این سه معلم به دلیل اینکه فاصله زمانی مصرح در قانون آیین‌ دادرسی کیفری از زمان ابلاغ تا رسیدگی رعایت نشده است؛ همچنین به‌دلیل اینکه هیچ احضاریه‌ای برای حضور آن‌ها و وکلا در جلسه دادرسی آن‌ها صادر و ابلاغ نشده است، اعلام می‌دارند که در اعتراض به نقض قانون از سوی دادگاه و روندهای غیرقانونی و غیرقضایی به شرحی که گذشت و اعتراض به پرونده‌‌سازی و سناریوسازی‌های مکرر یک‌سال گذشته علیه فعالان صنفی معلمان و دیگر فعالان صنفی بازداشتی، در جلسه ساعت ۱۰ امروز سه‌شنبه مورخ ۲۷ تیر۱۴۰۲ از حضور در دادگاه خودداری نمودند.

این فعالین صنفی در روز معلم و همزمان با روز جهانی کارگر ۱۴۰۱ بازداشت و حدود شش ماه در بند دو الف سپاه و ۲۰۹ وزارت اطلاعات محبوس شدند. این معلمان به دلیل قصد دیدار با نماینده از تشکل صنفی معلمان فرانسه به نام سیسل کوهلر، همراه با تعدادی دیگر از فعالین کارگری و‌ صنفی برای مدت‌ها تحت فشار قرار گرفتند تا به اجبار اعترافاتی انجام دهند و با انتشار کلیپ‌های ساختگی، سعی کردند تا تمامی اعتراضات مردم و معلمان را به این دیدار مرتبط کنند. در نهایت، در چهاردهم آذرماه، این سه فعال صنفی با پرداخت وثیقه دو نیم میلیاردی برای دومین بار آزاد شدند.

دادگاه انقلاب تهران، شعبه۲۸، جلسه دادگاهی را در تاریخ دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار کرد. بعد از نیم ساعت از شروع جلسه، قاضی عموزاد اعلام کرد که پرونده به دستور دادستان به شعبه ۱۵ ارجاع شده است و این شعبه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. تغییر شعبه پس از برگزاری دادگاه، خلاف قوانین قضایی است. در نهایت، شعبه ۱۵ تحت ریاست قاضی صلواتی، بدون ابلاغ الکترونیکی و فقط با تماس با وثیقه‌گذار، روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه را برای حضور در دادگاه اعلام کرده بود.

جان عباس دریس همچنان در خطر است
فرشته تابانیان، وکیل عباس دریس، شنبه ۲۴ تیرماه، از ثبت درخواست اعاده دادرسی برای موکلش خبر داد. این وکیل دادگستری با بیان این که «خانواده رضا صیادی به طور رسمی اعلام کرده‌اند که هیچ شکایتی از آقای دریس ندارند»، گفت: «این هفته در تهران پیگیر پرونده بودیم. با ۲ تن از وکلای ساکن تهران پرونده را پیگیری کردیم و لایحه دفاعیه جدیدی تهیه شد و درخواست اعاده دادرسی برای پرونده عباس دریس در دیوان عالی کشور ثبت خواهد شد». پیش‌تر اتهام عباس دریس، از بازداشت‌شدگان آبان ۹۸، «قتل عمد رضا صیادی»، از نیروهای یگان ویژه اعلام شده بود.

وخیم شدن وضعیت‌ چشم‌ و بینایی داود رضوی کارگر زندانی
بنا بر اعلام سندیکای شرکت واحد، داود رضوی عضو زندانی هیئت مدیره این سندیکای روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه توسط مسئولین زندان جهت معاینه به چشم پزشکی بیمارستان فارابی اعزام شد. چشم پزشک پس از معاینه و تجویز دارو متذکر شد که وضعیت چشمان رضوی خوب نیست و می‌باید به هیچ عنوان در معرض نور آفتاب قرار نگیرد و حتما باید از عینک آفتابی استفاده کند. حتی پزشک فکر کرده بود که چشم‌های وی بر اثر جوشکاری صدمه دیده است. چشم پزشک تاکید کرده که هر ۶ ماه یکبار جهت بررسی وضعیت چشم‌ها بایستی به بیمارستان آورده شود. با توجه به شرایطی سنی داود رضوی و داشتن بیماری‌های گوارشی و خونریزی معده و همچنین ناراحتی چشم که در طول بازداشت اضافه شده است، ادامه بازداشت و حبس طولانی برایش کاملا مضر می‌باشد و با این وضعیت قادر به تحمل ادامه حبس نمی باشد، و ‌باید در اسرع وقت جهت معالجات مختلف و پیشگیری از بدتر شدن وضعیت جسمانی اش از زندان مرخص گردد.

تاِئید حکم شش سال زندان سارا سیاهپور از فعالان معلمان
در ادامه پرونده‌سازی‌های امنیتی و صدور احکام زندان برای معلمان و فعالان صنفی، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان گزارش کرده که حکم بدوی دادگاه تجدید نظر سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان عیناً تأیید و به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین ارسال شده است. سارا سیاهپور، معلم و عضو کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و فعال صنفی البرز بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، محکوم شد. این معلم هم‌چنین به دو سال ممنوع الخروجی از کشور، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی، و فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است. طبق گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این فعال صنفی معلمان در تمامی مراحل دادگاه خود از دسترسی به وکیل محروم شده است. سارا سیاهپور در شهریور ۱۴۰۱ به‌دست نیروهای اطلاعات «سپاه ثارالله» بازداشت و سپس با قید وثیقه تا مراحل رسیدگی دادگاه به صورت موقت آزاد شد. پیش‌تر اندی فیلمور، سیاستمدار و عضو پارلمان کانادا، کفالت سیاسی سارا سیاهپور را برعهده گرفته بود. این سیاستمدار دادگاه این معلم را «یک دادگاه ساختگی» خوانده بود.

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رفیق سلیمی
بنابر گزارش منتشرشده، روز یک‌شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رفیق سلیمی فعال کارگری محبوس در زندان مرکزی سنندج از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد. بر اساس این گزارش جلسه دوم دادگاه به ١۵ روز دیگر یعنی ۹ مردادماه ۱۴۰۲ موکول شده است. آقای سلیمی پیش‌تر نیز در تاریخ ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بە دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی نقی‌زاده معاون دادستان و رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب و عمومی سنندج، احضار شده بود. در جریان این جلسه دادگاهی، رفیق سلیمی به اتهام «ایجاد گروه‌های غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی کشور» و «افساد فی‌الارض» تفهیم اتهام شده است. به گفته خانواده رفیق سلیمی، این فعال کارگری در این جلسه دادگاهی کلیه اتهامات مطروحه علیه خود را رد کرده و به دفاع از خود پرداخته است. رفیق سلیمی روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ پس از گذشت بیش از ۵۰ روز بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات، به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است. رفیق سلیمی بیمار است و از مشکلات جسمی رنج می‌برد و نیاز به رسیدگی پزشکی و دسترسی روزانه به درمان دارد. رفیق سلیمی و پسرش فواد سلیمی روز دوشنبه ۷ آذرماه ١۴٠١ توسط نیروهای امنیتی شهر سنندج در محل کار فواد سلیمی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.