مقالات

راه حل متفاوت ما و ناسیونالیستها در کردستان ابراهیم باتمانی

امروز ما باید بدانیم چه سیستمی درسرتاسر دنیا حکم میراند. هنگامیکه دکتری برای مریضش نسخه می نویسد در مرحله اول بایستی تشخیص دهد که بیمارش چه نوع بیماری دارد سپس با توجه به نوع بیماری دارو تجویز نماید . بشر امروزی متاسفانه بر خلاف میل و ارزوهای خود در دنیای زندگی میکند که نظام سرمایه داری بر ثروت و زندگی روزمره اش حاکم است. دخالت کردن درحیطه امور شخصی انسانها به اسم قانون و به شیوهای عوامفریبانه و گاها متوسل به نیروی قهریه هم میشوند. آنها بزور همه زندگی و اختیارات انسانها را تحت کنترل نظام موجود سرمایه داری کثیف جهانی قرار داده است.
دراین نظام ناعادلانه و زورگوهیچ قانونی عملا در خدمت منافع طبقه کارگر و قشر زحمت کش که اکثریت کل جامعه جهانی را تشکیل میدهد وجود ندارد ، زیرا کل سیاستهای کلان و پایه ای نظام سرمایه داری برا اساس به دست اوردن سود بیشتر واستثمار طبقه کارگر و حفظ نظام استبدادی موجود پایه ریزی شده است. در این نظام فقر، گرسنگی ، تبعیض طبقاتی، سانسورمطبوعات و رسانه ها ،تبعیضات جنسیتی ، ستم ملی، جنگهای خانماسوزو کنترل زندگی روزمره تک تک انسانها به شیوه های مختلف به نام قانون حکمفرما است.
سازمان دادن گروههای تروریستی شناخته شده و جنایتکار در سطح جهان ، علم کردن و حمایت کردن از اسلام سیاسی ، حمایت مالی و لجستیگی از جمهوری اسلامی تروریست در ایران ، اوردن دوباره طالبان بر سر قدرت در افغانستان ، حمایت و درست کردن احزاب ناسیونالیست در سطح جهان و میدان دادن به جریانات راسیستی و فاشیستی توسط این سیستم حاکم کنترل میشود. این سیستم روز بروز جامعه انسانی امروز و ایندگان را به ورطه بردگی ونابودی میکشاند. مسئله ستم طبقاتی ، تبعیضات جنسیتی و مشخصا ستم ملی در کردستان ایران را در چهار چوب و زیر سلطه نظام سرمایه داری کثیف جهانی باید شناخت .
بعد از پایانی جنگ جهانی دوم جلسه ای بین قدرت های بزرگ جهانی، مثل امریکا ، روسیه ، چین، انکلیس و فرانسه برگزار شد در این نشست قرار دادهایی جدیدی هم امضا گردید. تصمیمات جدیدی در سطح دنیا به خصوص در مورد خاورمیانه گرفته شد. بحث من در مورد موضع گرفتن و راه حل نشان دادن معضل قدیمی و حل نشده مردم کردستان به اسم رفع ستم ملی است . همانطور که مشاهده شده است ، چه در زمان حکومت استبدادی فاسد شاه ،و چه در ابتدای به قدرت رسیدن حکومت جمهوری اسلامی ، وقتی سیاست و عملکرد این دوحکومت دیکتاتور و فاسد را در کنار هم قرار میدهید موضع و سیاستشان در مقابل رفع ستم ملی در کردستان یکی بوده است .
جمهوری اسلامی در طول حاکمیت چهل وسه ساله ننگین خود به جای جواب دادن به رفع ستم ملی و به رسمیت شناختن خواستهای بر حق مردم کردستان همیشه به خشونت ، زور و تحمیل کردن جنگ متکی شده است . از طرف دیگرخود مردم کردستان در این جنگها و سرکوبگری ها که مستقیما از طرف رژیم جمهوری اسلامی به مردم کردستان تحمیل میشود دخالت مستقیم داشته و دارند. مردم کردستان به خصوص کارگران و زحمت کشان و در راس همه زنان و جوانان ازادیخواه و برابری طلب با چشم باز و عملا شاهد موضعگیری سیاسی و طبقاتی احزاب کمونیستی و احزاب جنبش کمونیسم کارگری در راس همه حزب حکمتیست در مقابل جمهوری اسلامی بوده و هستند.
مردم کردستان و ایران به خوبی اگاه هستند که سیاست و موضعگیری کمونیستها در مقابل جمهوری اسلامی از روز اول تا به امروز چه بوده وهست ، حزب کمونیست کارگری ایران حکمتیست بارها و بارها گفته و نوشته است تا زمانیکه جمهوری اسلامی سر کار باشد، هیج مشکلی بخصوص ستم ملی کردستان حل نمیشود . از طرف دیگر مردم کردستان در طول این چهل و سه سال خود شاهد پراتیک ، سازشکاریها و مذاکره مخفی با رژیم جمهوری اسلامی ، جنگ تحمیلی حزب دمکرات به کومله کمونیست قدیم بوده اند. جنگ تحمیلی حزب دمکرات باعث تلفات جانی زیادی از دو طرف شد و حزب دمکرات به هیچ عنوان حاضر نشد از مردم کردستان به خصوص خانواده جانباختگان معذرت خواهی نماید. حزب دمکرات کردستان در سال1359 در شهر بوکان به مقر سازمان پیکار حمله نمود و باعث جان باختن چندین پیشمرگ و کادر آنها گردید . دفاع حزب دمکرات از نیروهای مرتجع سپاه رزگاری که به دست کومله در جنوب کردستان خلع سلاح شدند . دفاع حزب دمکرات از شیوخهای مرتجع و مالکان صاحب زمین در کردستان ،مخالفت کردن حزب دمکرات با تشکل شوراهای منتخب مردم در کردستان برای پیش بردن کارهای روزمره خود . همانطوری که مردم کردستان اطلاع دارند اکنون شرایط عوض شده است . در گذشته فقط یک حزب دمکرات بود اما حالا ما شاهد چند سازمان دیگر فدرالیست و قوم پرست با اسم های جعلی و غیر واقعی ومرکز همکاری احزاب کردستان ایران وهستیم . سازمان زحمتکشان عبدلله مهتدی و سازمان زحمت کشان عمرعلیخانیزاده ، نام کومله کمونیست قدیم را مصادره کرده اند و بر ضد سیاست های کمونیست گذشته کومله عمل میکنند. همچنین جریان بی پایه مانند پژاک که زیرنظر سپاه قدس و اطلاعات ایران میباشد و ربطی به مبارزه مردم به خصوص کارگران و ازادیخواهان ندارد، بوجود آمده است.
با توجه توضیحات بالا مشکل واقعی و مانع جدی برای به تحقق در اوردن رفع ستم ملی در کردستان در مرحله اول رژیم جمهوری اسلامی و سرنگون کردن آن میباشد . مانع دوم احزاب ناسیونالیتسی که با احزاب کردستان همکاری مینمایند و نام آنها مرکزهمکاری احزاب کردستان ایران میباشد. این احزاب کرد 3 سال پیش به شیوه مخفیانه از دید مردم و کمونیستها با جمهوری اسلامی در شهر اسلو پایتخت نروژ وارد مذاکره شدند که خوشبختانه این عمل فریبکارانه و دور از انسانیت آنها لو رفت. تلویزیون اینترنشنال با خالد عزیز از رهبران حزب دمکرات مصاحبه نموده و از او پرسید که ایا شما چند سال پیش با جمهوری اسلامی در کشور نروژمذاکره کرده اید؟ او گفت بله، مذاکره ما با جمهوری اسلامی همیشه جزء سیاست روز بوده است. احزاب همکاری از لحاظ برنامه ای خواهان فدرالیسم هستند ومیخواهند بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی قدرت و حکمرانی خود را از کانال پارلمان به پیش ببرند . هدف وسیاست احزاب ناسیونالیست و ساختار حکومتی دقیقا کپی برداری از سیستم احزاب کرد جلال طالبانی و مسعود بارزانی میباشد که متاسفانه مردم کردستان عراق در این حکومت کردی فدرالیستی زندگیشان نابود شده است . مردم عراق در زیر فقر و فشار گرانی و بی ایندگی خود و فرزندانشان جان میدهند و این در حالی است که سران ، فرزندان و احزاب ناسیونالیست کرد در کردستان عراق همگی صاحب شرکت ، هتلهای مجلل ، کارخانه ، نفت و کل منابع ان مملکت هستند . این احزاب کردی کردستان ایران هم چنین ارزوهایی در سر میپرورانند اما این حزبها غافل از این هستند که مردم کردستان بخوبی از حکومت فدرالیستی کردهای عراق به خوبی اگاهند و تمامی امید و اعتمادشان به احزاب کمونیست در کردستان میباشد. ما حزب حکمتیست مسئله رفع ستم ملی را با احساس مسئولیت و موشکافی بیشتری دنبال کرده و در این مورد خود را مسئول میدانیم، ما کمونیستها وظیفه خود میدانیم که به این سردرگمی و توهم پراکنی که از طرف احزاب راست و ناسیونالیست تحویل مردم داده میشود ، پایان دهیم .ما کمونیستها بارها وبارها گفته ایم و من دوباره تکرار میکنم که احزاب ناسیونالیست ربطی به ستم ملی و مسئله کرد و منافع کارگران و زحمت کشان نداشته و ندارد. ما کمونیستها طرفدار ملیت و ملی گرایی ، قوم پرستی ، فدرالیسم ، خود مختاری، سنت های ارتجاعی ضد بشری و 777مذاهب نیستیم. موضع و سیاست طبقاتی ما مخالف هر نوع ستم جنسیتی ،تبعیض طبقاتی و ستم ملی است . راه حل بعد از سرنگونی جمهوری اسلامی کاملا مشخص است . ما حزب حکمتیست یک برنامه داریم به اسم برنامه یک دیای بهتر در این برنامه در مورد هر خواست و مطالب مردم ان جامعه توضیع داده شده است. میتوانید مراجعه کنید به برنامه یک دنیای بهتر ما گفتیم و میگویم از لحاظ قانونی تمام شهروندان با هم مساوی و برابرباشند و بدون هیچ نوع تبعیضاتی . در مورد کردستان ما توصیه نمیکنیم از ایران جدا بشوید .ولی تصمیم به خود مردم کردستان واگزار میکنیم ،اگر مردم کردستان خواستند میتوانند در یک انتخابات ازاد وبا حضورو نظارت سازمان ملل رای گیری انجام بشود . اگراکثریت مردم به جدایی را ی دادند ارای اکثریت را به رسمیت میشناسم و پیشنهاد میکنیم بروید دولت مستقل خود را تشکیل بدهید . گرچه از زاویه منافع وهمبستگی طبقه کارگر توصیه ما ما ندن درچهارچوب کشور ایران است اما حزب حکمتیست ازتصمیمات و انتخاب سیاسی و رای مردم برای ماندن و یا جدایی و استقلال کردستان دفاع میکند . این بهترین و مطمن ترین راه حل است. نه راه حل پوچ فدرالیسم احزاب ناسیونالیستها .
زنده باد ازادی برابری
ابراهیم باتمانی