مقالات

انشعاب در حزب كمونیست و كومله و برآشفتگی ناسیونالیسم كرد صالح سرداری

هر بار كه انشعاب در حزب كمونیست ایران و كومله روی داده است، هجمه ای علیه كمونیسم كارگری و شخص منصور حكمت، و در این انشعاب جدید، علیه حزب حكمتیست از جانب ناسیونالیست های كرد، بر پا میشود. در انشعاب اخیر اما رهبری كومله جناح ابراهیم علیزاده و با شركت معاون او حسن رحمانپناه با دست بردن به انبان عبدالله مهتدی و همفكرانش، تبلیغات دروغین و شانتاژ را علیه منصور حكمت و حزب ما براه انداخته اند، تا بخیال خود بتواند حقایق اختلاف با جناح چپ حزب و كومله را لاپوشانی كنند. این تهمت و افتراها، اینبار در میدیای رسمی شان كومله تی وی، كسانی را به كمك گرفته اند كه ضدیتشان با كمونیسم و برابری طلبی، مثل روز روشن و آشكار است. كسی را به كنگره هیجدهم شان دعوت كرده و در كومله تی وی با وی مصاحبه میكنند، كه در سالگرد ترور قاسملو، كه بانی و معمار جنگ تحمیلی حزب دمكرات به كومله بود، بر سر قبر قاسملو دسته گل گذاشت. به اینها هم نیز باید ژورنالیست های خجول و كم جربزه سیاسی، روشنفكران ”مؤدب“ طیف ناسیونالیستهای رنگارنگ را نیز برای این كار اضافه كرد. در زیر سایه تبلیغاتی كه جناح علیزاده علیه ما راه انداختند، یک بار دیگر كل ناسیونالیست های كرد، مجال و فرصتی پیدا كردند، تا به كمونیسم و منصور حكمت حمله كنند و كمپین فحاشی و اتهام زنی را از نو راه بیندازند.
بعد از سالها، همه ناسیونالیست ها و كادرهای كومله جناح علیزاده و رحمان پناه همان سمفونی سی سال قبل مهتدی و شركا را می نوازند. من بطور مختصر به مسائلی كه این جماعت میخواهند به نسل جدید و كسانیكه از این تاریخ بی خبر هستند، حقنه كنند می پردازم و قضاوت را به خود آنها می سپارم.
میگویند منصور حكمت و چند نفر فارس آمدند و كومله را به این روز انداختند. هر انسان سیاسی و منصفی، بخصوص نسل های بعدی از خود سوْال میكند، چگونه كومله ای كه هنگام آمدن منصور حكمت و رفقایش در اوج قدرت بود و جمهوری اسلامی را به تنگ آورده بود، توانست هشتاد تا نود درصد كادر و پیشمرگ كومله را با خود همرآه كند؟
هر كسی حق دارد نقد بیرحمانه و تند به هر جریان و فردی از جمله منصور حكمت داشته باشد. اگر كسی و یا جریانی بخواهد منصور حكمت را نقد كند، دسترسی به ادبیات او آسان است. دهها جلد كتاب نوشته و نشریات كتبی و تصویری دارد همه انها قابل دسترس اند. در مورد همه مسائل سیاسی جهان، ایران و كردستان، در مورد مسئله ملی و راه حل آن، در برنامه یك دنیای بهتر، بحث كرده و مدون هستند. باید از ناسیونالیست ها و این اركستر فحاشی و اتهام زن پرسید چرا بجای هتاكی، بحث ها و نوشته هایش را نقد نمیكنید؟ چرا در مورد بحث هایش در مورد كمونیسم در دنیا، در مورد اوضاع سیاسی ایران و جهان، راه حل ستم ملی در كردستان و …لام تا كام حرف نمی زنید؟ چرا نوشته ها و بحث های شفاهی اش در مورد گرایشات درون کومله را نقد نمیكنید و هزاران چراهای دیگر.
باید پرسید چرا منصور محكم توانست هشتاد درصد كادرها و اعضا و بیشمرگان ان تشكیلات را با خود همراه كرد و رهبران سنتی نتوانستند كاری از پیش ببرند. سی سال است تبلیغات ضد كمونیستی و ارتجاعی را علیه كمونیسم در ایران جار میزنند، میگویند؛ عده ای فارس آمدند و كومله را تضعیف كردند و… تبلیغات ناسیونالیستی غلیظ تر از این را كجا میتوان یافت؟ وقتی میگوییم این ناسیونالیسم است، چرا به قبای خیلی ها برمی خورد؟ مگر غیر از اینست؟
كسانی كه به این روز افتاده اند، بعضی هایشان، زمانی جامعه را طبقاتی میدانستند. زمانی به حزب دمكرات نقد میكردند كه مردم كردستان یك مردم یكدست نیست. در آن جامعه، طبقات وجود دارند. كارگر و سرمایه دار، منافع و مصالح متضادی باهم دارند. قاسملو در جزوه ای كه در أوایل دهه ٦٠ منتشر كرد، نوشت این سیاست كومله كه میگوید جامعه كردستان طبقاتی است، باعث تفرقه میان خلق كرد میشود. نوشت فعلا تا رسیدن به خودمختاری باید از مطالبه كارگری دست كشید. فعلا باید فقط علیه رژیم مبارزه كرد. نوشت هنوز برای سوسیالیسم زود است. بیست و پنج سال وقت لازم است تا به سوسیالیسم برسیم. (البته این جزوه، همان زمان توسط رفیق جانباخته جعفر شفیعی بدرست نقد شد) و از امكان پذیری سوسیالیسم دفاع كرد. امروز در مقابل اینهایی كه علیه كمونیسم و برابری طلبی هجمه براه انداخته اند باید نوشت، قاسملو از اینها دقیق تر بود. چون نگفت سوسیالیسم و برابری طلبی ناممكن است، بلكه نوشت كه زود است و باید بیست و پنج سال صبر كرد.
به ما كمونیست ها میگویند اینها از كومله بودن خود پشیمان شدند و رفتند. باید از اینها سوْال كرد واقعا چه كسی از گذشته خود پشیمان شده است؟ كمونیست ها یا شماهایی كه به این روز افتاده اید؟ میگویند فارس ها تعداد انگشت شماری به كومله آمدند. باید از اینها سوْال كرد واقعا اینطور بود؟ شما كدام دره و تپه را می شناسید، كه كمونیست های غیر كرد كه برای دفاع از آزادی و برابرب به صفوف كومله پیوستند و علیه جمهوری اسلامی و قلدری حزب دمكرات كردستان از موجودیت كومله دفاع كردند آنجا خاك نشده باشند؟ و هنوز كه هنوز است خانواده هایشان دنبال محل دفن آنها میگردند. همچنین باز هم باید از اینها سوْال كرد چرا یادتان رفته است، مزدوران كرد زبان، چگونه در خدمت جمهوری اسلامی قرار گرفته و علیه مردم كردستان ایستادند، فعالین سیاسی و مخالفین جمهوری اسلامی را شناسایی و تحویل خلخالی و دیگر جلادان جمهوری اسلامی دادند، تا اعدام شان كنند. در جنگها علیه پیشمرگان جلودار سپاه و ارتش شده و باعث مرگ صدها رفیق پیشمرگ شدند. بی جهت نیست كه در ضدیت با كارگران و زحمتكشان كردستان از همین امروز با دارودسته های اسلامی مفتی زاده و مكتب قرآنیها و… احساس نردیكی میكنند. چون كرد هستند.
این آقایان كه طبقاتی بودن جامعه كردستان را إنكار میكنند، فریبكار و عوامفریب هستند. بنام مردم كرد، سخن میگویند. می فرمایند منفعت كارگر و سرمایه دار كرد یكی است. كارگر كرد فعلا ساكت باش، مطالبات خود را پیگیری نكن، تشكل و شورای خود را درست نكن. نگران نباش، ما نمایندگی شما را خواهیم کرد. در سلیمانیه و اربیل و اسلو با نمایندگان رژیم بدور از چشم و اطلاع شما، بخاطر منافع شما چانه میزنیم. لزومی نیست به خود زحمت دهید، از همین امروز مشغول درست كردن نیروی پلیس هستیم هر كسی از فرط گرسنگی به انبار غله و … حمله كند، دستگیرش میكنیم. ما فعلا به اتحاد احتیاج داریم، بعدا همه چیز درست میشود! همان تبلیغاتی كه سی سال قبل هم سنخ های آنان در كردستان عراق كردند و همه میدانند چه بلایی سر مردم كارگر و زحمتكش كرد آورده و آنها را به چه روزی انداخته اند كه از سر اجبار راه دریای اژه را در برگرفته و اكثرا به مقصد خود هم نرسیدند.
وقتی ما كمونیست ها میگوییم جامعه طبقاتی است و باید در مقابل آلترناتیوهای بورژوازی ایستاد و كارگران و زحمتكشان هیچ راهی ندارند بغیر از متشكل و متحد شدن تا باری دیگر از مطالبات خود محروم نشوند. وقتی تلاش میكنیم الترناتیو چپ كمونیستی در مقابل آلترناتیو آنها شكل بدهیم، باز هم تهمت و تهدید و فحاشی به منصور حكمت و حزب حكمتیست سرازیر میشود.
ناسیونالیست ها، باید بدانند، ما در دفاع از كارگر و كمونیسم در آن جامعه كوتاه نخواهیم آمد. ما همراه با مردم جامعه در مقابل هر طرح و برنامه ای كه بخواهد دخالت مردم در سرنوشت خودشان را چه با فریب و چه با تهدید، قیچی كند می ایستیم و از برابری طلبی و آزادیخواهی در مقابل كل اردوی ناسیونالیسم و ارتجاع خواهیم ایستاد و دفاع خواهیم كرد.

به ما ایراد میگیرند كمونیست كارگری ها به مسئله ستم ملی در كردستان بی توجه اند. از شوینیسم فارس دفاع میكنند. این هم یكی دیگر از آن وارونه جلوه دادن های حقیقت است. انگار ما بوده و هستیم که در همه كنفرانس ها و نهادهای وابسته به سلطنت طلب ها و آریایی پرستان، شركت می كنیم و عضو بوده و هستیم. انگار ما هستیم كه عضو و سخنگوی شورای گذار مسالمت أمیز هستیم. انگار ما بوده ایم با رضا پهلوی نشست و برخاست داشتیم. راستی كدامین كنفرانس و جلسه، نهادهای راست پرو غرب را سراغ داری، كه سران ناسیونالیست كرد در آن شركت نكرده باشند. راستی ناسیونالیست های كرد متشكل و نامتشكل در احزاب را می شناسید كه تنها چند مقاله علیه ناسیونالیسم عظمت طلب ایرانی نوشته باشد و آنها را نقد كرده باشد، لطفا آدرس دهید.

اما همه می دانند كمونیست ها یكی از وظایف و فعالیت هایشان نقد و افشای ناسیونالیسم ایرانی بوده و ادامه خواهد داشت. به همین دلیل از همین امروز علیه مان صف آرایی و شیر و تیر می كشند و تهدید می كنند. بی دلیل نیست، كه مرتب میدیا و رسانه های پر بیننده ایرانی مرتب به سراغ سران ناسیونالیست كرد می روند و با آنها به بحث و گفتگو می نشینند. برخلاف تبلیغات ناروای ناسیونالیست های كرد، برنامه ما كمونیست ها برای رفع ستم ملی بر مردم كرد، روشن و سر راست است هر انسان منصف و جویای حقیقت میتواند به برنامه یك دنیای بهتر ما مراجعه كند و موضع ما را به روشنی بخواند.

ما میگوییم فدرالیسم و خودمختاری و دیگر طرح های ناسیونالیست ها، جوابگوی رفع ستم ملی در ایران نیست. در برنامه دنیای بهتر امده است، ستم ملی بر مردم كردستان واقعیتی انكار ناپذیر است. ما برعكس شماها برای رفع این ستم مراجعه به آرای مردم در یك رفراندوم آزاد را، پیشنهاد كرده و برای آن مبارزه میكنیم تا در یك انتخاب اگاهانه خودشان با رای مستقیم تعیین كنند آیا رای به جدایی و تشكیل دولت مستقل خواهند داد یا در چهارچوب ایران به عنوان شهروندان متساوی الحقوق باقی خواهند ماند. در این رفراندوم هر تصمیمی كه مردم كردستان بگیرند ما آن را برسمیت می شناسیم. بر عكس شماها كه مدام در حال بند و بست و مذاكره با رژیم و سازش بدور از دخالت مردم هستید، بر دخالت مردم كرد در تعیین سرنوشت خود، پای می فشاریم.

شماها در این هجمه ای كه راه انداخته اید مطلقا پای نقد سیاست و جهت گیری های كمونیستی ما در همه عرصه های سیاست در ایران و كردستان نمی آیید. به كتمان حقیقت پناه برده اید. كاری كه سی سال است انجام میدهید و از تاثیرات كمونیسم خلاص نمیشوید، چهره ناسیونالیستی و بی ربطی خود را به منافع واقعی مردم در کردستان بیشتر به نمایش می گذارید.

***