مقالات

ستون اخبار مبارزات کارگری و اعتراضات اجتماعی تهیە و تنظیم: سپیدە امیرعسگری، آرش کلهر و امیر عسگری

اعتصاب کارگران داربست‌بند در پتروشیمی کیان
روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کارگران داربست‌بند پیمانکاری علیخانی شاغل در پتروشیمی کیان واقع در عسلویه دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا روز چهارم اردیبهشت خواسته‌های‌شان محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد. کارگران پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت‌کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. حدود یکصدهزار نفر از کارگران پروژه‌ای نفت تابستان گذشته دست به اعتصابی ۳ ماهه زدند. برخی از شرکت‌ها خواسته‌های کارگران را بی‌جواب گذاشتند و برخی نیز بخشی از مطالبات را اجرا کردند.

تجمع اعتراضی کارکنان نوبت‌کار شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب
روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران نوبت‌کار زیرمجموعه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب مطابق فراخوان از پیش اعلام شده مقابل درب اصلی ستاد مناطق نفت‌خیز در اهواز دست به تجمع زدند. کارگران و کارمندان نوبت‌کار زیرمجموعه این شرکت که در بخش عملیات و‌ بهره‌برداری شرکت‌های کارون و مارون، مسجد سلیمان و آغاجاری مشغول به کار هستند، نسبت به شیفت چرخشی ۸ ساعته اعتراض دارند و خواهان تثبیت و استمرار شیفت ۱۲ ساعته و نوبت‌کار ۴ روز کار و ۴ روز استراحت هستند. تعداد زیاد سفرها و مسافت طولانی در جاده‌های پرخطر برای عزیمت به محل کار، یکی از دلایل مخالفت این کارکنان با شیفت‌های ۸ ساعته است. لازم به ذکر است که پس از چند نوبت اعتراض این کارگران شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرده که کار گروهی برای بررسی این موضوع تشکیل داده است اما پرسنل نوبت‌کار خواستار اجرای فوری تثبیت شیفت ۱۲ ساعته هستند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی بوشهر
روز یکشنبه ۴ اردیبهشت کارگران پروژه‌ای پیمانکاری فرجود شاغل در پتروشیمی بوشهر پس از تجمع دست به اعتصاب زده و به خوابگاه‌ها برگشتند. کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند که چنانچه تا روز چهارم اردیبهشت خواسته‌هایشان محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد.
بنا بر اعلام قبلی و با توجه به تحقق نیافتن خواسته های آنان، روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ تعداد زیادی از کارگران پروژه‌ای شاغل در سایت ۱ پتروشیمی بوشهر دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزد و تغییر نوبت‌کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند.

اعتصاب کارگران پروژه ای نفت
روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پیمانکاری علی شهبازی شاغل در فاز ۱۹ عسلویه، کارگران پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی هنگام، کارگران پروژه‌ای پتروپالایش کنگان، کارگران مخازن سبز عسلویه، کارگران پروژه‌ای شاغل در فاز ۱۳ عسلویه و کارگران پروژه‌ای شرکت پتروکیان دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت اعلام کرده بودند که چنانچه خواسته‌های‌شان مبنی بر افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت محقق نشود از روز پنجم دست به اعتصاب گسترده‌ای خواهند زد.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت ناورود در پتروپالایش کنگان
روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران داربست‌بند پروژه‌ای شرکت ناورود شاغل در پتروپالایش کنگان نیز دست به اعتصاب زدند. کارگران پروژه‌ای نفت خواستار افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت هستند. از روزدوشنبه که اعتصاب کارگران پروژه‌ای آغاز شده است، تعدادی از پیمانکاران و کارفرمایان شرایط کارگران را قبول کرده و با افزایش دستمزد و توافق بر سر نوبت‌کار ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت با کارگران قرارداد جدید منعقد کرده‌اند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نیروگاه Boo عسلویه
روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای پیمانکاری بهروز لیموچی شاغل در نیروگاه سیکل ترکیبی Boo عسلویه نیز دست به اعتصاب زدند.

تداوم اعتصاب کارگران مخازن سبز عسلویه
روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای ساخت مخازن سبز عسلویه در راستای پافشاری بر خواسته‌هایشان به اعتصاب خود ادامه دادند.

اعتراض کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان
متعاقب خبر تغییر مدیریت صنایع پتروشیمی، صبح روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارکنان شرکت صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان در اعتراض به این تغییر دست به اعتصاب زده و جاده‌های دسترسی به این شرکت را بستند و خواستار لغو این تغییر شده‌اند!

اعتصاب کارگران داربست‌بند نیروگاه برق اردبیل
روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران داربست‌بند نیروگاه برق اردبیل نیز با خواست افزایش دستمزد و نوبت‌کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند بهبهان
روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ کارگران پروژه‌ای شرکت جهانپارس شاغل در فاز ۲ پالایشگاه بیدبلند بهبهان نیز دست به اعتصاب زدند.

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز
بنابر گزارش‌های رسیده، روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در محوطه شرکت دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران فصلی نیشکر هفت‌تپه
روز دوشنبه ۵ اردیبهشت جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه خواهان تغییر وضعیت استخدامی خود بعد از بهره برداری شدند. کارگران فصلی خواهان استخدام در شرکت هفت تپه هستند.

تجمع کارگران کاشی اصفهان در اعتراض به معوقات چندین ساله
روز دوشنبه ۵ اردیبهشت شماری از کارگران کاشی اصفهان، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات چندین ساله، بلاتکلیفی شغلی، تعدیل پرسنل و وعده‌های پوشالی مسئولان، تجمع برگزار کردند. کارگران معترض با برپایی تجمع در مقابل ساختمان استانداری و در دست داشتن پلاکاردهایی، نسبت به اخراج نیروها از کار و عدم پرداخت معوقات حقوق هفت ماه و همچنین سایر معوقات از سال ۹۵ تاکنون، اعتراض کردند. آنها در پی تعدیل نیرو و تعطیلی چندین باره این مجتمع تولیدی، با عدم امنیت شغلی، بلاتکلیفی قراردادهای کاری و ناامنی اقتصادی مواجه و خواستار رسیدگی مسئولان به معضلات شغلی و معیشتی خود شده‌اند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شهرستان شوش
روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت کارگران شهرداری شوش با برگزاری تجمع اعتراضى مقابل ساختمان فرمانداری خواهان پرداخت حقوق معوقه چند ماهه خود شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان و کارگران شهرداری اهواز
روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت در پی دستور شهردار اهواز مبنی بر کاهش مزایای پرسنلی کارکنان و کارگران شهرداری کارگران شهرداری برای دومین روز متولی در محوطه شهرداری تجمع کردند.

فراخوان تجمع سراسری معلمان به مناسبت فرا رسیدن اول می روز جهانی کارگر و هفته معلم

فرهنگیان شریف بازنشسته و شاغل!
درود بر شما
همانطور که می‌دانید ۱۲ اردیبهشت سال‌روز جان باختن ابوالحسن خانعلی به دست نیروهای سرکوبگر در سال ۱۳۴۰ است. از آن زمان این تاریخ به صورت غیررسمی روز معلم نام گرفت. در دهه هشتاد کانون‌ها و انجمن‌های صنفی با احیای نام ابوالحسن خانعلی، روز معلم را به این مناسبت ثبت نمودند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته معلم را به تمام فرهنگیان شاغل و بازنشسته تبریک و شادباش می‌گوید و یاد و خاطره خانعلی و تمام معلمان جانباخته راه آموزش و آزادگی و برابری را گرامی می‌دارد.

همکاران عزیز!
با توجه به اینکه هنوز مطالبات ما محقق نشده، شورای هماهنگی به تجمع سراسری در روز یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت در سراسر ایران فراخوان می‌دهد. از آنجایی که این روز مصادف با اول ماه می و روز جهانی‌ کارگر است و اکثریت والدین دانش‌آموزان ما کارگران و زحمتکشان هستند و مطالبات معلمان مانند آموزش رایگان و باکیفیت، افزایش حقوق بالای خط فقر، حق تجمع و تشکل‌یابی و حق فعالیت آزادانه و آزادی معلمان و کارگران با سایر اقشار کارگری مشترک است.

شورای هماهنگی ضمن تبریک اول ماه می به کارگران شریف جهان و ایران و دفاع از مطالبات و حق اعتراض کارگران، از والدین دانش‌آموزان خود می‌خواهیم برای تحقق مطالبات خود و دفاع از اصل آموزش رایگان و باکیفیت از مطالبات معلمان که بخشی از مطالبات اکثریت جامعه است حمایت نمایند و صحنه‌ واقعی از اتحاد فرهنگیان و سایر اقشار اجتماعی را رقم بزنند.

امیدواریم که سایه اتحاد عمل زمینه همبستگی بیشتر بین تمام اقشار جامعه برای تحقق حاکمیت مردم ، دموکراسی، آزادی، برابری، رفاه و شادی فراهم گردد.

وعده ما: یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰
تهران : مقابل مجلس- مراکز استان‌ها: ادارات کل آموزش و پرورش
شهرستان‌ها: اداره آموزش و پرورش

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

تجمع اساتید و کارکنان دانشگاه کرمانشاه در اعتراض به سطح پایین حقوق
اساتید و کارکنان دانشگاه کرمانشاه، روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت ماه، در محوطه دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. گفته می‌شود، با وجود پایان اولین ماه سال جاری، تاکنون هیچ افزایشی در حقوق دریافتی اساتید و کارکنان این دانشگاه صورت نگرفته است. معترضان با حمل پلاکاردهایی، نسبت به عدم همخوانی حقوق و مزایای دریافتی با تورم و گرانی، اعتراض داشته و خواهان رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شدند.

تجمع دانشجویان علم و صنعت
یکشنبه چهارم اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به افزایش فشارهای حراست و ضرب و جرح یکی از دانشجویان، دست به تجمع زدند. بیانیه قرائت شده در تجمع دانشجویان علم و صنعت در اعتراض به فضای پلیسی و دانشگاه رفتارها واقدامات حراست پس از بازگشایی بدین شرح است:

دانشجویان! همکلاسی‌ها!
امروز دو هفته از بازگشایی دانشگاه، بعد از دو سال تعطیلی میگذرد. امروز شاهد اولین تجمع دانشجویی، در دفاع از حق دانشجویان هستیم. با اینکه مدت کوتاهی است که از بازگشایی دانشگاه می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه شاهد شدت گرفتن تلاش‌هایی برای استقرار نظم پلیسی در دانشگاه هستیم. گویا تعطیلی دو ساله دانشگاه و شکاف نسلی ایجادشده میان دانشجويان، به اقتدارگرایان فرصتی برای از بین بردن دستاوردهای مبارزات دانشجویی داده. آن ها فکر می کردند که می توانند نبض دانشجو را خاموش کنند. اما این گمان، خیال خامی بیشتر نیست.

دو هفته از بازگشایی دانشگاه ها می گذرد و ما چیزی جز اذیت و آزار ندیده‌ایم. حراست دانشگاهی که وظیفه حفاظت از دانشجو را دارد، امروزه بیش از هر نهاد دیگری مخل آسایش اوست. روندی که تنها منحصر به علم و صنعت نیست و در سایر دانشگاه‌ها نیز به شکل های مختلف دیده می‌شود. پروژه‌ای که برای سرکوب و خنثی کردن پتانسیل سیاسی دانشگاه در جریان است نه فقط با تشدید فشارها بر فعالان و تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی بلکه همراه با فشارهایی روزانه بر عموم دانشجویان. فشارهایی همچون گسترش حوزه دخالت در پوشش دانشجویان حتی خارج از دانشگاه و ایجاد رعب و وحشت و تهدید دانشجویانی که تا پیش از این رنگ دانشگاه حضوری را به چشم ندیده بودند و برای تحصیل، کیلومترها از شهرهای خود دور شده‌اند.

در این میان عملکرد حراست و حفاظت فیزیکی دانشگاه‌ علم و صنعت جان‌هایمان را به لب رسانده. این نهاد قدرت تا بدان جا پیش رفته که هفته گذشته وقتی تشکلی علیه این عملکرد آن‌ها دست به صدور بیانیه‌ای زد، به جمع‌آوری بیانیه‌های یک تشکل از سطح دانشگاه پرداخت و یکی از دانشجویان را مضروب و به همراه تعدادی دیگر به کمیته انضباطی احضار کرد و پای نیروهای نظامی را به صحن دانشگاه باز کرد. امروز دهه شصت نیست! که بتوان با اجبار، سلایق و عقاید عصر حجری خود را با زور و چماق به خورد دانشجو داد. امروزه باید حق آزادی انتخاب را پذیرفت. چاره‌ای هم جز پذیرش آن نیست. حق انتخاب، مهم‌ترین حق هر انسانی بعد از حق زندگی ست. ما دانشجویان، حضور نیرو های امنیتی در دانشگاه و ایجاد رعب و وحشت را به شدت محکوم می کنیم. امروز ما دانشجویان خواستار موارد زیر هستیم:

1. تشکیل شورای نظارت بر حراست
2. توقف دخالت در امور شخصی دانشجویان و زیست دانشجویی و به رسمیت شناختن حق آزادی انتخاب
3. شفاف شدن عملکرد حراست، انتشار آیین نامه‌ها و مصوبه‌ها به صورت علنی
4. مشخص شدن هویت نیروهای حفاظت فیزیکی! (افراد باید اتیکت اسمشان را روی بیرونی‌ترین لباسشان نصب کنند.)
5. توقف گشت زنی در سطح دانشگاه، و حذف و عدم استعمال موتورسیکلت و وسایل نقلیه موتوری توسط حفاظت فیزیکی
6. برخورد با عاملان ضرب و شتم یک دانشجو
7. توقف ممانعت از فعالیت‌های دانشجوییِ سیاسی، مدنی، صنفی و فرهنگی
8. توقف پیگرد کمیته انضباطی دانشجویانی که اخیرا احضار شده‌اند
9. رفع محدودیت رفت و آمد خوابگاه‌ها
10. حدف سرشماری شبانه خوابگاه‌ها
و در آخر:
11. توقف امنیتی سازی دانشگاه و عدم حضور دوباره نیروهای نظامی

تجمع بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی
روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه، تبریز، ایلام، اراک و اهواز مطابق سنت “یکشنبه‌های اعتراضی” مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرها دست به تجمع اعتراضی زدند. بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق و مستمری‌ها ،مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض هستند. بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار تعیین تکلیف افزایش مستمری سال جدید و اجرای کامل همسان‌سازی می‌باشند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما
روز سه شنبه ۶ اردیبهشت بازنشستگان صندوق هما در مقابل دفتر مرکزی این شرکت در ورودی فرودگاه مهر‌آباد تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در اعتراض به تصمیم دولت برای انتقال صندوق بازنشستگی هما به صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد. بازنشستگان صندوق هما خواستار مستقل ماندن این صندوق هستند. بازنشستگان می‌گویند، در دوران خدمت در شرکت هواپیمایی هما مبلغ بیشتری از حقوق آنها کسر شده است. اما با انتقال به صندوق کشوری حقوق بازنشستگی آنها به میزان زیادی کسر می‌شود. آنها همچنین می‌گویند که هنوز حقوق فروردین ماه را دریافت نکردند!

مرگ یک سوختبر دیگر در بندر کوهستک
روز جمعه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تیراندازی نیروهای دریابانی بندر کوهستک از توابع شهرستان سیریک به سمت یک قایق، منجر به کشته شدن یک شهروند سوختبر بنام حیدر سینا شد! پس از بررسی های لازم در قایق، توسط نیروهای دریابانی معلوم شده که قایق حیدر حامل هیچگونه کالای قاچاقی نبوده است! ما ضمن ابرزاز تاسف عمیق و همدردی با خانوادە حیدر سینا، رژیم هار اسلامی را مسئول جان حیدر سینا می باشد.

زندانیان و بازداشتها

حمله وحشیانه نیروهای امنیتی به یکی از فعالین صنفی معلمان
مأمورین لباس شخصی مقابل دانشگاه یاسوج به شکل وحشیانه‌ای به علی‌حسن بهامین از فعالین صنفی معلمان حمله کردند. اما مردم و آقای بهامین در حمله نیروهای اطلاعات سپاه مقاومت کردند و وی را در حالی که در یک دستش دستبند بود ، آزاد کردند. علی حسن بهامین عنوان کرد: در حال بازگشت از دانشگاه به منزل بوده که مورد هجوم ۱۷ تن از ماموران امنیتی قرار گرفته و در پی این رویداد، دست وی دچار آسیب شده و تلفن همراه وی نیز شکسته است. بعدازظهر همان روز آقای علی‌حسن بهامین به سپاه فتح استان منتقل شد و معلمان دراعتراض به این اقدام وحشیانه مقابل این مکان دست به تجمع زدند. در نتیجه پیگیری ها ، همراهی ها و تجمع معلمان در مقابل ساختمان سپاه فتح، علی‌حسن بهامین فعال صنفی معلمان در ساعت دو نیمه شب آزاد شد. ایجاد فضای رعب و وحشت توسط نهادهای امنیتی در آستانه روز جهانی کارگر، به دلیل ترس حاکمیت از تجمعات گسترده معلمان و کارگران در این روز است.

بازداشت احمد تقوی از فعالین صنفی معلمان در ابهر
حوالی ظهر روز دوشنبه ۵ اردیبهشت نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل مسکونی احمد تقوی از فعالین صنفی معلمان ابهر او را بازداشت نموده و به مکان نامعلومی بردند. تاکنون آقای تقوی هیچ تماسی با خانواده مبنی بر مکان بازداشت و ارگان بازداشت کننده خود نداشته است. همچنین نیروهای امنیتی در تماس با اقای بهرام اسلامی از دیگر فعالان صنفی در ابهر از ایشان خواستند سه شنبه ۶ اردیبهشت ساعت ۹ صبح به سازمان اطلاعات سپاه ابهر مراجعه نمایند که آقای اسلامی اعلام کرده اند که هر حضوری باید با ابلاغیه رسمی و قانونی باشد و با تماس شفاهی نخواهد رفت.

احضار رادا (روح‌اله) مردانی به دادگاه
احضاریه‌ای برای رادا مردانی (روح‌اله) معلم و فعال صنفی صادر شده است مبنی بر اینکه باید روز ۱۱ اردیبهشت در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان دلفان حضور یابد. همزمان ابلاغیه‌ی دیگری از سوی هیأت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش گیلان برای رادا مردانی صادر شده است که باید ظرف ده روز دفاعیه و مدارک خود را به این هیأت ارسال نماید. احضار رادا مردانی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت و اعمال فشار و تهدید و اقدام به بازداشت چند تن از معلمان در روزهای اخیر به دلیل فراخوان تجمع سراسری معلمان در روز ۱۱ اردیبهشت صورت میگیرد.

مهدی فتحی فعال فرهنگی استان فارس به ۸ سال زندان و ابطال گذرنامه و ممنوعیت از خروج کشور محکوم شد
روز پنجشنبه و همزمان با تجمع سراسری معلمان، دادگاه تجدید نظر مهدی فتحی را به زندان و مجازات تکمیلی محکوم نمود. در این احکام این معلم به پنج سال با اتهام «قصد بر هم زدن امنیت کشور » و یک سال به اتهام « تبلیغ علیه نظام » و دو سال به اتهام « توهین به بنیان‌گذار نظام و رهبر نظام» محکوم شد و ضمن ابطال گذرنامه حکم ممنوعیت خروج از کشور برای وی صادر گردید.

آخرین وضعیت مرتضی صیدی از زبان زهرا صادقی
هشت روز سخت و نگران کننده را به همراه دخترم در نبود #مرتضی_صیدی گذراندیم. فکر کردن به اینکه فردا هم روز تعطیل است، و نمی‌توانم بین دادسرا و زندان اوین دوان باشم به امید خبری از سلامتی همسرم، فشار روانی را بیشتر می‌کند. من و دخترم تا کنون از حال مرتضی و مکان نگهداریش اطلاعی نداریم؛ و من همچنان خیره به گوشی تلفن به امید خبری! بار دیگر یادآوری می‌کنم، که همسرم یک کارگر ساختمانی است، که صبح تا شب روی داربست، در سرمای زمستان و گرمای تابستان، بی‌هیچ تضمینی برای این‌که در آخر کار به دستمزد خود می‌رسد، و بدون هیچ بازنشستگی و بیمه‌ای، برای یک زندگی بهتر تلاش می‌کند. اگر تلاش برای یک زندگی بهتر «جرم» است، ما کارگران همه مجرم هستیم! بار دیگر از کارگران ساختمانی و دیگر اقشار طبقه‌ی کارگر درخواست حمایت دارم!

وی در یادداشتی دیگر افزود: ما خانواده‌ها با پیگیری‌هایی که از روند بازداشت عزیزان‌مان کردیم، مشخص شد که آنان را گرفته‌اند، تا روز جهانیکارگر بگذرد! این حرفی بود که بازپرسی به ما زد. دوباره یک می فرارسید، و دوباره کارگرانی که باید در زندان بمانند، تا این روز بگذرد. و این‌بار قرعه به نام مرتضی صیدی افتاده است. دلواپسی من و دخترم و بی‌خبری از حال جسمی و روانی همسرم از یک طرف، و نگرانی همسرم در نبودش بابت هزینه‌ها و وضعیت مالی خانواده از طرف دیگر، لحظات زندگی یک خانواده‌ی کارگری را در این روزها ساخته‌اند! اما ما همچنان در تلاش هستیم، تا روزهای بازداشت مرتضی و رفقای در بندش کوتاه شود، و آن‌ها را «آزاد» ببینیم. برگرفته از صفحه اینستاگرام زهرا صادقی

عادل گرجی روانه‌ی زندان اوین شد
عادل گرجی دانشجوی معماری بابت شرکت در مراسم روز کارگر ۹۸ و اعتراض به جابه‌جایی دانشکده هنر و معماری برای تحمل یک‌سال حبس روانه‌ی زندان اوین شد. عادل گرجی هم‌چنین از سوی دادگاه به ۳ ماه کار بدون مزد محکوم شده است.

امیرحسین مرادی و علی یونسی مجموعا به ۳۲ سال حبس محکوم شدند
امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۱۶ سال حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران صادر و به آنها ابلاغ شده، امیرحسین مرادی و علی یونسی هر یک از بایت اتهاماتی از جمله افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به ۱۶ سال حبس محکوم شدند.

عسل محمدی به یک سال و ۸ ماه حبس محکوم شد
شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت عسل محمدی را عینا تایید کرد. خانم محمدی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به یک سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود.
براساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران صادر و ابلاغ شده است، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در دسته جات سیاسی و اجتماعی محکوم شده است.

هجوم ماموران امنیتی به منزل رهام یگانه
روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل رهام یگانه فعال چپ و کارگری تعدادی از لوازم شخصی او را ضبط کرده و اعلام کردند که تا ماه آینده برای بازجویی تماس خواهند گرفت. این ماموران که از سوی وزارت اطلاعات با حکم تفتیش به منزل رهام یگانه آمده بودند، ۳ گوشی موبایل، هارد، فلش مموری و حدود ۸۰ جلد از کتاب‌های او را با خود بردند. احضار، تهدید و بازداشت کارگران، معلمان و فعالین کارگری در آستانه روز جهانی کارگر بخاطر ممانعت از برگزاری تجمعات این روز و سرکوب هر نوع صدای اعتراض و حق‌خواهی است.

بازداشت هفت نفر از فعالین کارگری در بانه
روز سه‌شنبه ۶ اردیبهشت و در آستانه‌ی روز جهانی کارگر نیروهای امنیتی ۷ تن از فعالین کارگری و اجتماعی شهر بانه با نام‌های سعید محمدی، حسن عزتی، نیشتمان رحمتی، پروین عبدالله پور، رحمان سلیمانی، افشین رحیمی و فاتح مجیدی را بازداشت کردند. ماموران امنیتی با هجوم به منازل این افراد و بدون ارائه حکم قضایی، آنها را بازداشت کرده‌اند. نیشتمان رحمتی دیروز آزاد شد؛ اما اخبار حاکی از انتقال سایر بازداشت شدگان به بازداشتگاه اطلاعات سنندج دارد.

احضار غلامرضا شریفه معلم بازنشسته به ستاد خبری اطلاعات سنندج
روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ غلامرضا شریفه معلم بازنشسته و از فعالین فرهنگیان سنندج به ستاد خبری اطلاعات این شهر احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

نوشین کشاورزنیا، فعال حقوق زنان، بازداشت شد.
نوشین کشاورزنیا، روز دوشنبه پنجم اردیبهشت، پس از احضار از سوی مقامات امنیتی، بازداشت و به زندان منتقل شده است. اطلاعات بیشتری از اتهامات و محل دقیق نگهداری او در دست نیست.

***